igalanakis's blog

Just another Blogs.sch.gr site

Kindness Boomerang – “One Day”

Φεβ 201229

Watch as the camera tracks an act of kindness as its passed from one individual to the next and manages to boomerang back to the person who set it into motion.

Porcelain unicorn

Φεβ 201229

Grand prize winner of the Philips Parallel Lines ‘Tell It Your Way’ international competition.

This short film  got some attention when it won a contest created by the Phillips Corporation which had a few restraining parameters in place. The films could only have six lines of dialogue, and they had to be:

What is that?

It’s a unicorn.

Never seen one up close before.

Beautiful.

Get away, Get away!

I’m sorry.

The Power of Words

Φεβ 201229

This short film illustrates the power of words to radically change your message and your effect upon the world.

Το πείραμα των πέντε πιθήκων. Κοινωνική συμπεριφορά

Νοέ 201110

Το ακόλουθο πείραμα, αποδίδεται στον Αμερικανό ψυχολόγο ερευνητή Χάρι Χάρλοου (Harry Harlow) και φέρεται να συνέβη στη δεκαετία του ’60. Ο Χάρλοου είχε πραγματοποιήσει και άλλα πειράματα με  πιθήκους, με σκοπό να μελετήσει την κοινωνική τους συμπεριφορά, κάτω από διάφορες συνθήκες.

Στο συγκεκριμένο πείραμα, ο Χάρλοου έκλεισε πέντε πιθήκους σε ένα μεγάλο κλουβί, στην οροφή του οποίου κρέμονταν δεμένη με σκοινί μια μπανάνα. Ακριβώς κάτω από την μπανάνα, ο Χάρλοου τοποθέτησε μια σκάλα, έτσι ώστε οι πίθηκοι να μπορούν ν’ ανεβούν και να την πάρουν.

Όταν ένας πίθηκος επιχειρούσε να ανεβεί την σκάλα για να πιάσει την μπανάνα, τότε όλοι οι πίθηκοι καταβρέχονταν με παγωμένο νερό. Όταν σταματούσε το κατάβρεγμα με το παγωμένο νερό, οι πίθηκοι επιχειρούσαν και πάλι ν’ ανεβούν την σκάλα και να πάρουν τηνμπανάνα, αλλά η νέα ψυχρολουσία που ακολουθούσε, τους έκανε να σταματούν την προσπάθειά τους. Αφού επαναλήφθηκε η ίδια διαδικασία για μερικές φορές ακόμα, στο τέλος  οι πίθηκοι εγκατέλειψαν τελείως την προσπάθεια τους να πάρουν την μπανάνα, συνδέοντας και συσχετίζοντας την τιμωρία τους με το παγωμένο νερό μ’ αυτήν ακριβώς την προσπάθεια.

Στην επόμενη φάση του πειράματος, ο Χάρλοου αντικατέστησε τον έναν από τους πιθήκους, με έναν άλλον που δεν είχε την εμπειρία της ψυχρολουσίας. Όταν αυτός -φυσιολογικά- επιχείρησε να ανέβει τη σκάλα για να φτάσει την μπανάνα, τότε οι υπόλοιποι τέσσερις  πίθηκοι που γνώριζαν τις συνέπειες της προσπάθειάς του, του επιτέθηκαν εμποδίζοντάς τον να ολοκληρώσει την προσπάθειά του. Το ίδιο σκηνικό συνέβαινε, έως ότου ο
νεοφερμένος πίθηκος εμπέδωσε πως η προσπάθειά του να πάρει την μπανάνα
εξαγρίωνε τους άλλους τέσσερις πιθήκους που του επιτίθονταν με πολύ άγριες
διαθέσεις, οπότε σταμάτησε κι αυτός οριστικά την προσπάθεια του ν’ αποκτήσει
την μπανάνα.

Στην συνέχεια, ο Χάρλοου αντικατέστησε έναν ακόμη πίθηκο. Κι αυτός, ο νέος πίθηκος, όπως ήταν αυτονόητο θέλησε να σκαρφαλώσει στη σκάλα και να πιάσει την μπανάνα. Και πάλι όμως εξελίχτηκε η ίδια σκηνή: Οι υπόλοιποι πίθηκοι, μαζί κι αυτός που δεν είχε καταβραχεί με παγωμένο νερό, του επιτέθηκαν ματαιώνοντας την προσπάθειά του.

Η ίδια διαδικασία επαναλήφθηκε, έως ότου αντικαταστάθηκαν όλοι οι πίθηκοι. Έτσι, τώρα, στο κλουβί υπήρχαν πέντε πίθηκοι, που κανένας τους δεν είχε δεχτεί την τιμωρία της ψυχρολουσίας και φυσικά αγνοούσαν για ποιον λόγο συνέβαινε αυτή. Κάθε φορά όμως γίνονταν το ίδιο ακριβώς πράγμα: Ο νεοφερμένος πίθηκος που επιχειρούσε να πάρει τη μπανάνα, δέχονταν την επίθεση των υπόλοιπων. Γίνονταν δηλαδή υπερασπιστές ενός κανόνα,
χωρίς να γνωρίζουν τον λόγο. Γιατί πολύ απλά, «έτσι βρήκαν τα πράγματα»…

Ελληνικά Παιχνίδια

Οκτ 201129

Ελληνικά παιδικά παιχνίδια έργα τέχνης.

Τα πανέμορφα Ελληνικά βιοτεχνικά-εμπορικά παιχνίδια ,συλλεκτικά σήμερα, ήταν επί το πλείστον κατασκευασμένα από τσίγκο ( ένα είδος λαμαρίνας) ,σχεδόν όλα ήταν κουρδιστά, βαμμένα με μεγάλη επιμέλεια και με πολύ όμορφα χρώματα.
* Η δεύτερη εικόνα είναι καρτ-ποστάλ με παιχνίδια συλλογής: τσολιάδες των δεκαετιών ’30 έως ’50 και ξύλινα λαϊκά καραβάκια της δεκαετίας του ’40, που εικονίζουν πλοία του Πολεμικού μας Ναυτικού, η τρίτη και τέταρτη είναι χειροποίητες κατασκευές λαϊκών τεχνιτών όπως επίσης και η τελευταία.

A Vision of Students Today

Οκτ 201114

a short video summarizing some of the most important characteristics of students today – how they learn, what they need to learn, their goals, hopes, dreams, what their lives will be like, and what kinds of changes they will experience in their lifetime. Created by Michael Wesch in collaboration with 200 students at Kansas State University.

A Vision of K-12 Students Today

Οκτ 201114

This project was created to inspire teachers to use technology in engaging ways to help students develop higher level thinking skills. Equally important, it serves to motivate district level leaders to provide teachers with the tools and training to do so.

Δημιουργικότητα και σχολείο

Οκτ 201114

http://www.ted.com Sir Ken Robinson makes an entertaining and profoundly moving case for creating an education system that nurtures (rather than undermines) creativity.

Παλιά Επαγγέλματα

Σεπ 201120

Παλιά Ελληνικά επαγγέλματα

Η τελευταία συνέντευξη του Νίκου Καζαντζάκη

Αυγ 20111

Η μετάφρασή της στα αγγλικά

Pierre Dumayet
…now that Zorba has existed?
Max-Pol Fouchet
Absolutely. Me, I’ve never doubted that he existed and I have even less doubts, tonight, ever since I’ve known Mr. Kazantzakis because earlier, Mr. Kazantzakis was saying that he would have liked to be Zorba but he is Zorba. He is Zorba through what he writes, what he thinks, through his sensitivity, absolutely. Besides, I must say that the main character of what we refer to in cinema as “the one that has to die”, right? (I give this title voluntarily so that listeners can relate to your book more easily), well, he’s also someone who’s very close to Zorba. Your shepherd who, at a certain time, chooses justice, chooses charity perhaps doesn’t dance, but, you know, he could dance. And I always get the impression that your books are very close to the principles of Greek mythology because your Zorba is, after all, a sort of Antée, if you will. He makes contact with the earth and finds his force there and he finds his strength and his order in this very earth, since, we could easily say, he’s an anarchist, he has an order that he respects and it’s that which is the order of the earth which is the Plutonian order by excellence.
Pierre Dumayet
Now, I think we should ask a few questions about “St. Francis of Assisi” which is the novel that was just published. You told me that you wrote this book in gratitude, because Francis of Assisi saved your life twice.
Nikos Kazantzakis
Yes. I owed Francis of Assisi something, that’s why I had… I had the great desire to explain my gratitude by writing a book about him. And the first time he saved my life, it was during the German Occupation. The Germans… I was on a small island near Athens, so the Germans… We had nothing to eat. And I was almost dying of hunger. And everyone around me was dying. So one day, I received a letter from a Franciscan friar who lives in Athens. He told me: “If you would translate Saint Francis of Assisi’s biography, done by Jurgensen, then we will send you a case of provisions”. So right away I’m… I received… it was a case that had marvelous things, almost unheard of, and I had forgotten them, meaning sugar, coffee, macaroni, rice, etc… And I wrote this book with a long prologue.
Pierre Dumayet
And the second time?
Nikos Kazantzakis
The second time was when I was very ill so, all of a sudden, I thought about Saint Francis of Assisi. I mean, I wanted to think about a man who was able to conquer death. And right away I thought about Saint Francis of Assisi. And while… I had a fever, fever, 40, 41, I don’t know how. And my wife would come, she told me: “Take this pen and I will dictate”. And I started to dictate to her Saint Francis of Assisi. And poetic things, especially. One day, I remember that I told her… Because, you know, this book isn’t a biography, it’s a summary of a biography, the poetry and things that Saint Francis didn’t say but that he could say because he was [inaudible]. So I told my wife: “Take the pencil and write. I’m going to dictate something that Saint Francis didn’t say but that he could have”. One day, Saint Francis saw an almond tree in the middle of winter. So Saint Francis told him: “Brother almond tree, talk to me about God”. And all of a sudden, the almond tree became covered with flowers. That’s very Franciscan, isn’t it?

« Παλιότερα άρθραΠιο πρόσφατα άρθρα »

This is an example of a WordPress page, you could edit this to put information about yourself or your site so readers know where you are coming from. You can create as many pages like this one or sub-pages as you like and manage all of your content inside of WordPress.

Kατηγορίες

Ιστορικό

Νοέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Η ώρα είναι…

Σελίδες



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων