- Έχουμε στο νου μας τα τρία επίπεδα Νοηματικής Επεξεργασίας: Πραγματολογικό, Ερμηνείας και Γενίκευσης και εντοπίζουμε σε πιο σημείο δυσκολεύονται οι μαθητές μας.
- Προσαρμόζουμε τις απαιτήσεις στα τρία επίπεδα νοηματικής επεξεργασίας ανάλογα με την τάξη και το επίπεδο των μαθητών μας.
- Τους εξηγούμε από πριν τι ζητάμε να εντοπίσουν σε ένα κείμενο.
- Δίνουμε στα παιδιά κάποιες λέξεις και τους ζητάμε να τις εντοπίσουν σε κείμενο που θα ακούσουν ή θα διαβάσουν (ατομικά και ομαδικά).
- Τους δίνουμε σε καρτέλες λέξεις μπερδεμένες και τους ζητάμε να τις βάλουν σε σειρά για να φτιάξουν ένα κείμενο (ατομικά και ομαδικά).
- Τους δίνουμε σε καρτέλες λέξεις και τους ζητάμε να γράψουν μια δική τους ιστορία με αυτές (ατομικά και ομαδικά).
- Τους ζητάμε ανακατασκευάσουν, να παραφράσουν, να πουν με δικά τους λόγια.
- Τους δείχνουμε στρατηγικές για την κατανόηση κειμένων. Τέτοιες στρατηγικές είναι:
- Ομαδοποίηση σε υπερκείμενες και υποκείμενες έννοιες
- Σχεδιαγράμματα που περιέχουν υπερώνυμες και υπώνυμες έννοιες αφού εντοπίσουμε τα βασικά στοιχεία του κειμένου για παράδειγμα επικεφαλίδες και έντονα γράμματα.
- Οργανογράμματα: σχεδιαγράμματα δηλαδή που δείχνουν τη λειτουργία.
- Χαρτογραφήσεις: Εξακτίνωση που γίνεται μετά από συζήτηση και κατηγοριοποίηση και παίρνουν σχηματική μορφή.
- Εννοιολογικοί χάρτες: Πώς ονομάζεται; Τι κάνει; Ποια είναι τα εξαρτήματά του; Πώς λειτουργεί; Ποια διαφορετικά είδη υπάρχουν;
- Σκελετός: Απαντούμε με συντομία στα ερωτήματα Πού; Πότε; Ποιος; Γιατί; Πώς;
- Αυτοερωτήσεις: Το παιδί σταματά το διάβασμα, ρωτά και απαντά μόνο του Πού; Πότε; Ποιος; Γιατί; Πώς;