Μαθαίνω την ορθογραφία

Τα παιδιά συχνά μαθαίνουν την ορθογραφία στο σπίτι, αλλά κάνουν λάθη όταν τη γράφουν στο σχολείο. Άλλες φορές την ξεχνάνε μετά από λίγο ή επαναλαμβάνουν τα ίδια λάθη ακόμα σε κανόνες απλούς που έχουν διδαχθεί πολλές φορές.

Για να βοηθήσουμε το παιδί μας με την ορθογραφία:

  • Δίνουμε χρόνο προσαρμογής στο παιδί στην αρχή της χρονιάς ή μετά από διακοπές ή κάποια αλλαγή στη ζωή του.
  • Φτιάχνουμε το πρόγραμμα διαβάσματος μαζί με το παιδί.
  • Δείχνουμε στο παιδί το πώς και δε στεκόμαστε συνεχώς πάνω από το κεφάλι του.
  • Στεκόμαστε δίπλα του και σιγά – σιγά απομακρυνόμαστε όπως και όταν μαθαίνει ποδήλατο.
  • Είναι καλό να υπάρχουν οπτικοποιημένοι ή σε πινακάκι οι κανόνες που το δυσκολεύουν.
  • Χρησιμοποιούμε διαφορετικά χρώματα για να αντιλαμβάνεται τις διαφορές και να μπορεί να κάνει συγκρίσεις.
  • Χρησιμοποιούμε διαφορετικά μέσα και υλικά: τετράδιο, χαρτί, πίνακα, υπολογιστή κ.α.
  • Είναι καλό να γίνεται συχνά επανάληψη των κανόνων.
  • Συζητάμε για την ορθογραφία και τους κανόνες. Το παιδί μπορεί να επαναλαμβάνει προφορικά τους κανόνες ορθογραφίας που έχει μάθει και να λέει παραδείγματα.
  • Χρησιμοποιούμε οικογένειες λέξεων για τα θεματικά λάθη.
  • Αν τα λάθη είναι πολλά, δεν ασχολούμαστε με όλα κάθε φορά: ομαδοποιούμε, βάζουμε λίγους και συγκεκριμένους στόχους και κάνουμε επανάληψη.
  • Δεν αγχώνουμε το παιδί για τα λάθη για να μην χάσει την αυτοεκτίμησή του.
  • Δεν ξεχνάμε να επιβραβεύουμε το παιδί μας για όσα πετυχαίνει, γιατί μόνο έτσι θα συνεχίσει τις προσπάθειες και θα βελτιωθεί.
  • Παίζουμε επιτραπέζια παιχνίδια με γράμματα και λέξεις και προφορικά γλωσσικά παιχνίδια (πχ με ομοιοκαταληξίες).

Όταν το παιδί μαθαίνει την ορθογραφία:

  • Διαβάζει δυνατά και ακούει τις προτάσεις ή τις λέξεις της ορθογραφίας.
  • Εντοπίζει τις λέξεις ή τα σημεία που του φαίνονται δύσκολα.
  • Υπογραμμίζει, κυκλώνει ή χρωματίζει αυτά τα σημεία.
  • Αν είναι οπτικός τύπος ζωγραφίζει την ίδια τη λέξη ή κάτι σχετικό με την λέξη.
  • Ανατρέχει στους κανόνες που ξέρει.
  • Το παιδί κοιτάζει προσεκτικά και διορθώνει μόνο του τα λάθη από το βιβλίο ή το λεξικό.
  • Αν έχει κάνει λάθη, μπορεί να γράψει ξανά αυτές τις λέξεις (όχι πολλές φορές) ή ακόμα καλύτερα να φτιάξει προτάσεις με αυτές τις λέξεις.
  • Πολλές φορές είναι χρήσιμο να ρίχνει μια τελευταία ματιά στην ορθογραφία το πρωί πριν τη γράψει στο σχολείο.

 

Αφήστε μια απάντηση