Ζάννειο Πειραματικό Γυμνάσιο Πειραιά

«Το σχολείο της ισότητας στη σκηνή»/ «L’école de l’égalité en scène”

Συγγραφέας: ΕΛΕΝΗ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ στις 17/10/2021

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Το φετινό ετήσιο γαλλόφωνο διαθεματικό ευρωπαϊκό μας έργο Ηλεκτρονικής Αδελφοποίησης eTwinning με τίτλο «Το σχολείο της ισότητας στη σκηνή»/ «L’école de l’égalité en scène” είναι αφιερωμένο στο θέμα της ισότητας των δυο φύλων στο σχολείο και επιδιώκει να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές προς την κατεύθυνση της αποδόμησης των έμφυλων προκαταλήψεων.

Πιο συγκεκριμένα, και επ’ευκαιρία της συμπλήρωσης 400 χρόνων από τη γέννηση του Μολιέρου, επιχειρούμε μια σύγχρονη ανάγνωση της κωμωδίας Το Σχολείο των Γυναικών για να αναρωτηθούμε πού ακριβώς βρισκόμαστε σήμερα σε ό,τι αφορά την ισότητα κοριτσιών και αγοριών στο σχολείο και κυρίως την ισότιμη συμμετοχή τους στην επιλογή σχολικού προσανατολισμού. Σε ποιο βαθμό τα έμφυλα στερεότυπα επηρρεάζουν τις επιλογές των μαθητών και την εξέλιξή τους στις σπουδές στο σχολείο και το πανεπιστήμιο, αλλά και τις μετέπειτα επαγγελματικές επιλογές τους ; Και γενικότερα, κατά πόσον αυτά εμποδίζουν την πρόοδό τους και την ανάπτυξη των δεξιοτήτων και των ταλέντων τους ανεξάρτητα από το σε ποιο φύλο ανήκουν ; Δίνοντας έμφαση στην συμπερίληψη, οι μαθητές του νέου έργου συνεργατικής δημιουργικής γραφής που ίδρυσε το σχολείο μας, θα επικαιροποιήσουν την κωμωδία του Μολιέρου συνθέτοντας σκετσάκια, μονόπρακτα ή ένα σύγχρονο κωμικό θεατρικό έργο με θέμα τις ίσες ευκαιρίες κοριτσιών και αγοριών στον σχολικό προσανατολισμό, στις περαιτέρω σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ή στην επαγγελματική ενσωμάτωση.

Το πρόγραμμα υλοποιείται με τα τμήματα Γαλλικών Β2 και Β4 της Β’ τάξης, στα πλαίσια του μαθήματος της 2ης Ξένης Γλώσσας με τη κα Ελένη Σταυροπούλου, σε συνεργασία με μαθητές Γαλλικών δώδεκα ακόμα σχολείων (γυμνάσια και λύκεια) από το Βέλγιο, Γαλλία, Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία, Ρουμανία,  με τα οποία συνεργαστήκαμε και τα προηγούμενα χρόνια. Συμμετέχουν διαθεματικά και εκπαιδευτικοί άλλων ειδικοτήτων του σχολείου μας :  οι κες Έλενα Βότση (Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία), Ευανθία Καγκάδη (Μουσική), Ευσταθία Αγγελή (Καλλιτεχνικά), Αναστασία Βαβάση (Θρησκευτικά),  που θα προσεγγίσουν το αντικείμενο του προγράμματος στο μάθημά τους και από την σκοπιά της ειδικότητάς τους.

Στο τέλος της χρονιάς, οι δημιουργίες όλων των σχολείων θα δημοσιευθούν σε ένα κοινό ηλεκτρονικό βιβλίο. Επίσης οι μαθητές θα δραματοποιήσουν ορισμένα επεισόδια της επιλογής τους  και θα τα παρουσιάσουν σε βίντεο ή ζωντανά στο θέατρο του σχολείου.

Συνδέσου με την ηλεκτρονική συνεργατική πλατφόρμα (Twinspace)  του έργου https://twinspace.etwinning.net/193257/home και με την Ηλεκτρονική του τάξη “Γαλλικά Β’ Γυμνασίου (Β2, Β4). Πρόγραμμα eTw 2021-22. «L’école de l’égalité en scène””   https://eclass.sch.gr/courses/0501905667/

ΙΟΥΝΙΟΣ 2022.

Δημοσίευση του τελικού προιόντος του προγράμματος : πρόκειται για ένα συνεργατικό e-book που περιέχει μια συλλογή σκετς και το θεατρικό μας έργο, καθώς και άλλες δημιουργίες (αφίσες, ποιήματα, σχέδια, κόμικς, βίντεο, podcasts) από τους 300 μαθητές του προγράμματος :

εάν το παρακάτω ενσωματωμένο e-book δεν είναι πια προσβάσιμο, μπορείτε να διαβάσετε το βιβλίο μας στον σύνδεσμο https://www.calameo.com/read/00596314334cacc3f490b

 

Ενδιάμεσες δράσεις του προγράμματος

Έρευνα πεδίου : Δεκέμβριος 2021. Α. Η ισότητα στον  προαύλιο χώρο  του σχολείου μας

Για τους μαθητές, το προαύλιο είναι ένας σημαντικός χώρος κοινωνικοποίησης. Πώς καταλαμβάνουν τα κορίτσια και τα αγόρια τον χώρο της αυλής; Υπάρχει ισότητα στο διαμοιρασμό  του δημόσιου αυτού χώρου;

erasmus sportΤα αποτελέσματα της έρευνας

Υπάρχει ισότητα και ανάμειξη των δυο φύλων στον χώρο της αυλής, καθώς αγόρια και κορίτσια τις περισσότερες φορές ανακατεύονται και καταλαμβάνουν τόσο το κέντρο της αυλής όσο και την περιφέρεια. Τις περισσότερες φορές, στη διάρκεια του διαλείμματος, δεν τους επιτρέπεται να παίζουν στους δύο αθλητικούς χώρους της αυλής. Έτσι κορίτσια και αγόρια περπατούν ή μένουν όρθια για να συνομιλήσουν. Τα μικρότερα αγόρια είναι πάντα σε κίνηση, τρέχουν και μερικά τσακώνονται.  Τα κορίτσια τείνουν να είναι σε μικρές ομάδες, ενώ τα αγόρια άλλοτε σε τριάδες, άλλοτε σε μικρές ομάδες και άλλοτε σε μεγαλύτερες ομάδες.

Όμως για τις μετακινήσεις τους, τα κορίτσια αποφεύγουν να διασχίσουν το κέντρο της αυλής, και κάνουν το γύρο, ενώ τα αγόρια διασχίζουν πάντα το κέντρο της αυλής. Τέλος, μερικές φορές υπάρχουν συγκρούσεις μεταξύ κοριτσιών και αγοριών στην αυλή, χωρίς λόγο ή επειδή ένα αγόρι ταπείνωσε ένα κορίτσι ή επειδή τα αγόρια δεν δέχονται τα κορίτσια στα παιχνίδια τους.

Δείτε αναλυτικά πώς δουλέψαμε εδώ και εδώ

Β. Η ισότητα στα προεδρεία των τμημάτων του σχολείου μας

Σε λίγο, τα αποτελέσματα της έρευνας

Τις παραμονές των Χριστουγέννων, στείλαμε τις ευχές μας στους εταίρους μαθητές με ένα βίντεο :

Στη διάρκεια των διακοπών των Χριστουγέννων,

  • οι μαθητές του προγράμματος πήραν συνέντευξη απο οικείους τους, άνδρες και γυναίκες, που συνάντησαν εμπόδια στην επιλογή του επαγγέλματός τους λόγω του φύλου τους  : https://issuu.com/helenestavropoulou/docs/_e_book

  • επίσης, σε ομάδες, αναζήτησαν πληροφορίες και ετοίμασαν παρουσιάσεις για την ιστορία της εκπαίδευσης των κοριτσιών και αγοριών στη Νεώτερη Ελλάδα   https://padlet.com/elenistavro7/ax5nv5j3tw5tkmqp

Μετάβαση στο padlet.com

  • τέλος, σε ομάδες πάντα, έκαναν έρευνα σχετικά με την αντιπροσώπευση ανδρών και γυναικών στα σχολικά εγχειρίδια. Δημοσίευση των αποτελεσμάτων σε λίγο.

Απρίλιος-Μάιος :

συνεργατική συγγραφή σύγχρονου θεατρικού έργου εμπνευσμένου από το “Σχολείο των Γυναικών” του Μολιέρου. Οι μαθητές του Β2 έκαναν στη συνέχεια εκφραστική ανάγνωση των δυο σκηνών του έργου που επινόησαν σε ομάδες :