Ζάννειο Πειραματικό Γυμνάσιο Πειραιά

Tο branding του αστικού τοπίου’ ή ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ – Από τον Gaudi και τον Ρicasso στον Frank Gehry και στα Murals.

Συγγραφέας: ΕΥΣΤΑΘΙΑ ΑΓΓΕΛΗ στις 06/05/2016

ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ – Από τον  Gaudi και τον Ρicasso στον Frank Gehry και στα Murals.

Το πολιτιστικό πρόγραμμα «ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ: Από τον  Gaudi και τον Ρicasso στον Frank Gehry και τα Murals, είχε ως αντικείμενο έρευνας την πλούσια πολιτιστική ζωή, την ιστορία, τις τέχνες και την αρχιτεκτονική της Βαρκελώνης, που την καθιστούν μία από τις πιο καλλιτεχνικές πόλεις της Ευρώπης.  Μέσα από το πρόγραμμα γνωρίσαμε το έργο των μεγάλων Ισπανών καλλιτεχνών Βελάσκεθ και Γκόγια και εμβαθύναμε στα καλλιτεχνικά ρεύματα του 20ου αι. που συνδέθηκαν άμεσα με ζωή και το έργο των κορυφαίων καλλιτεχνών, Salvador Dali,  Joan Miro, και Ρicasso. Περιηγηθήκαμε διαδικτυακά στα Μουσείο Πικάσο, Μιρό, Θεατρικό μουσείο Νταλί στο Φιγέρας (Figueras) και στη Ζιρόνα (Girona).  Ερευνήσαμε τις αρχές και το περιεχόμενο του Σουρεαλιστικού και του Κυβιστικού κινήματος και την πορεία των Dali, Miro και Ρicasso, με αφετηρία αυτά τα κινήματα και συνθέσαμε τρία ξεχωριστά power point με σκοπό την οργάνωση και την διάχυση της γνώσης σε όλη την ομάδα.

Στην αρχιτεκτονική επικεντρωθήκαμε στο έργο των τεσσάρων πρωτοπόρων αρχιτεκτόνων, Antoni  Gaudi,  Frank Gehry,   Santiago Calatrava και Ζαν Νουβέλ οι οποίοι ανέδειξαν την πόλη της Βαρκελώνης και πρότειναν το ‘Χτίσιμο’ ενός Νέου Αστικού Τοπίου.

Ο Αντονι Γκαουντί ι Κορνέτ, γεννήθηκε το 1852 σε ένα χωριό έξω από την Ταραγόνα της Ισπανίας. Οι αρχιτεκτονικές κατασκευές του εξαιρετικά δείγματα της Καταλανικής Art Nouveau, μοιάζουν με σύγχρονα γλυπτά και εντυπωσιάζουν κάθε επισκέπτη. Κτίριο Κάζα Μπατλό, κτίριο Λα Πεντρέρα (Κάζα Μιλά), Πάρκο του Γκουέλ, Βασιλική και Εξαγνιστική Εκκλησία της Αγίας Οικογένειας (Sagrada Familia). Αν και η κατασκευή της Σαγράδα Φαμίλια είχε ξεκινήσει το 1882, όταν το έργο ανέλαβε ο Γκαουντί το 1883, τη μεταμόρφωσε με το δικό του αρχιτεκτονικό και μηχανικό στυλ, συνδυάζοντας τον γοτθικό ρυθμό και τις μορφές Μοντερνισμού με φιλόδοξες διαρθρωτικές κολόνες και αψίδες.

Ο  Frank Gehry  (1929), ο ζωντανός μύθος που ξεκίνησε από την ανατολική ακτή των Η.Π.Α. και άλλαξε παγκοσμίως την γλώσσα της αρχιτεκτονικής, είναι ο δημιουργός του επιβλητικού γλυπτού   Barcelona’s fish.
Ο Ζαν Νουβέλ, ο τιμημένος με το βραβείο Pritzker Γάλλος αρχιτέκτονας που σχεδίασε την Philharmonie, ένα εντυπωσιακό του κτίριο καταγεγραμμένο ως το «νέο είδος συναυλιακής αίθουσας». Η κύρια – χωρητικότητας 2.400 θέσεων – αίθουσα της νέας Φιλαρμονικής διαθέτει κινούμενη σκηνή και ευέλικτο πλάνο καθισμάτων. Το Torre Agbar επίσης,  ένας σύγχρονος πύργος του πρωτοπόρου Γάλλου αρχιτέκτονα που βρίσκεται στην Avinguda Diagonal.        Εντοπίσαμε ότι η εισαγωγή του μάρκετινγκ στο πεδίο της πολεοδομίας επηρέασε τον τρόπο με τον οποίο η πόλη απεικονίζεται και γίνεται αντιληπτή. Οι τρέχουσες προσεγγίσεις στο αστικό μάρκετινγκ επιχειρούν να επανα-απεικονίσουν και να επανα-ανακαλύψουν την πόλη, ‘υφαίνοντας μύθους’ με σκοπό να την κάνουν ελκυστική ως πεδίο εξωτερικών επενδύσεων”.

Ειδικά ο πρωτοποριακός σχεδιασμός ως αρχιτεκτονική ή αστική σύνθεση επηρεάζει την οικονομική προοπτική του τόπου και ευθύνεται για την αστική ανάπτυξη μέσω της δημιουργίας ταυτότητας, τονώνοντας το αίσθημα της τοπικής υπερηφάνειας και προσελκύοντας επισκέπτες, επενδυτές, κατοίκους. ‘Στο πλαίσιο του ανταγωνισμού των πόλεων και των προσπαθειών τους για ιδιαίτερη φυσιογνωμία και αστική ταυτότητα στο παγκόσμιο αστικό σύστημα, η αρχιτεκτονική κληρονομιά της Βαρκελώνης και ο καινοτόμος σχεδιασμός της, αντιπροσωπεύουν σημαντικά μορφολογικά μέσα για το branding του αστικού τοπίου’.

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με την επίσκεψή μας στη Βαρκελώνη, τη Μεσαιωνική πόλη Ζιρόνα (Girona) και το Φιγέρας (Figueras) την γενέτειρα του Νταλί.

Το ταξίδι αυτό έδωσε τη δυνατότητα στους μαθητές να θαυμάσουν από κοντά σπουδαία έργα τέχνης και αισθητικής και να περιηγηθούν στη Γοτθική συνοικία αλλά και στη σύγχρονη Βαρκελώνη, αυτή του Μοντερνισμού. Το Πολιτιστικό μας πρόγραμμα στηρίχτηκε στην ενεργητική και βιωματική μέθοδο εργασίας.
Οι μαθητές μας γνώρισαν την πρωτεύουσα της Καταλονίας, της οποίας η οργάνωση, η ποιότητα ζωής και η αισθητική της αποτελούν ζητούμενα των σύγχρονων κοινωνιών πολλών μεγαλουπόλεων. Απόκτησαν παράλληλα την εμπειρία ενός νέου περιβάλλοντος, καλλιέργησαν την αποδοχή της διαφορετικότητας σε ότι αφορά στη γλώσσα, στη θρησκεία στον πολιτισμό και απόλαυσαν ένα μη συμβατικό μάθημα, μακριά από την σχολική αίθουσα.

Η υπεύθυνη του Πολιτιστικού Προγράμματος: Αγγελή Ευσταθία ΠΕ08 και ΠΕ02.

Οι συμμετέχοντες καθηγητές: Κατσούγκρη Χρυσούλα, Παπαγεωργίου Αγγελική, Ρηγάτος Ανδρέας.

 

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ ΜΑΘΗΤΕΣ

  1. ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΗ ΕΛΕΝΗ    Α1
  2. ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ ΖΩΗ-ΙΝΩ    Α4
  3. ΓΑΪΤΑΝΑ ΒΑΡΒΑΡΑ    Β1
  4. ΓΕΩΡΓΙΛΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ    Β1
  5. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ    Β1
  6. ΕΛΕΖΙ ΤΖΟΙ     Β1
  7. ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ   Β1
  8. ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ    Β1
  9. ΚΑΚΑΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ    Β1
  10. ΜΑΛΑΝΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ   Β2
  11. ΜΕΛΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ   Β3
  12. ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΗ ΔΕΣΠΟΙΝΑ-ΕΥΓ.   Β3
  13. ΜΕΛΙΑΔΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ    Β3
  14. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ΙΩΑΝΝΗΣ    Β3
  15. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΝΙΚΟΣ      Β3
  16. ΠΑΠΑΔΑΚΗ ΕΛΕΝΗ     Β3
  17. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ ΙΑΣΟΝΑΣ     Β3
  18. ΠΕΡΙΒΟΛΑΚΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ     Β3
  19. ΡΕΚΑ ΑΘΗΝΑ     Β3
  20. ΣΥΛΒΕΣΤΡΙΔΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ     Β4
  21. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ    Β4
  22. ΑΓΡΑΒΑΡΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ    Γ1
  23. ΒΟΣΙΚΑΣ ΠΕΤΡΟΣ     Γ1
  24. ΔΕΔΟΠΟΥΛΟΣ ΜΑΡΚΟΣ     Γ1
  25. ΙΟΡΔΑΝΟΥ ΦΩΤΕΙΝΗ     Γ1
  26. ΚΟΥΚΟΥΝΑΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ    Γ1
  27. ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ    Γ1
  28. ΠΑΠΟΥΡΤΖΗΣ ΝΙΚΟΣ    Γ1
  29. ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ    Γ2
  30. ΑΛΠΑΝΙΔΗΣ ΝΗΡΕΑΣ    Γ2
  31. ΑΜΒΡΑΖΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ     Γ2
  32. ΑΝΑΣΤΑΣΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ     Γ2
  33. ΑΥΤΙΑΣ ΝΙΚΟΣ     Γ2
  34. ΓΡΕΤΟΥ ΑΣΠΑΣΙΑ     Γ2
  35. ΔΗΛΕΡΗ ΔΗΜΗΤΡΑ ΝΕΚΤΑΡΙΑ    Γ2
  36. ΚΑΜΠΑΝΗΣ ΣΤΕΛΙΟΣ     Γ2
  37. ΜΑΜΑΛΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ     Γ2
  38. ΣΠΥΡΟΥ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ     Γ2
  39. ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ     Γ3
  40. ΜΑΧΑΙΡΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ     Γ3
  41. ΠΑΞΙΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ     Γ3
  42. ΠΑΠΠΑ ΕΥΤΥΧΙΑ    Γ3
  43. ΛΑΛΙΩΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ    Γ3
  44. ΦΑΡΜΑΚΙΔΟΥ ΖΩΗ    Γ3