Ανατροπές στα ΑΕΙ: Τι προτείνουν οι πανεπιστημιακοί για βαθμολογικό πλαφόν και όριο φοίτησης

Μία σειρά αλλαγών οι οποίες αν υιοθετηθούν από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα φέρουν τα πάνω κάτω στα ΑΕΙ, προτείνουν οι πανεπιστημιακοί

Ανατροπές στα ΑΕΙ: Τι προτείνουν οι πανεπιστημιακοί για βαθμολογικό πλαφόν και όριο φοίτησης | in.gr

Δέσμη προτάσεων για τα ανώτατα ιδρύματα της χώρας που αφορούν μεταξύ άλλων στη θέσπιση βάσης εισαγωγής για τα ΑΕΙ, ανώτατο όριο φοίτησης αλλά και τη δυνατότητα υποτροφιών για συγκεκριμένες κατηγορίες μεταπτυχιακών φοιτητών κατέθεσαν στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας οι πανεπιστημιακοί.

Η ΠΟΣΔΕΠ ζητά ακόμη να επανεξεταστεί ο ακαδημαϊκός χάρτης στη χώρα μετά και τις αλλαγές που υπήρξαν στη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς με τις συγχωνεύσεις τμημάτων και τις ενοποιήσεις πανεπιστημίων και τεχνολογικών ιδρυμάτων.

Βαθμολογικό πλαφόν για τα ΑΕΙ

Αναφορικά με το ζήτημα που θα απασχολήσει το προσεχές διάστημα την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας (σ.σ υπάρχει πρόθεση για θέσπιση βαθμολογικού πλαφόν) ο συνδικαλιστικός φορέας των πανεπιστημιακών δασκάλων υπογράμμισε πως θα πρέπει να τεθεί αρχικά μία γενική βάση εισαγωγής 10 και εν συνεχεία τα τμήματα να μπορούν να ορίζουν μία πρόσθετη βάση για ένα συναφές μάθημα.

Αναφορικά με το ανώτατο όριο φοίτησης, οι πανεπιστημιακοί φαίνεται πως συμφωνούν με τη γενική άποψη που έχει εκφραστεί από το υπουργείο Παιδείας σύμφωνα με την οποία θα πρέπει να υπάρξει ένα ανώτατο όριο φοίτησης (σ.σ το υπουργείο Παιδείας μιλά για 4+2 έτη).

Η διαφοροποίηση των πανεπιστημιακών ωστόσο σε σχέση με την πρόταση του υπουργείου Παιδείας έγκειται στο ότι το χρονικό όριο και οι εξαιρέσεις που θα θεσπίζονται για σοβαρούς λόγους (υγείας, κοινωνικούς κ.λπ) θα πρέπει να ορίζονται – όπως προτείνουν – από κάθε πανεπιστήμιο.

Υποτροφίες και απαλλαγές διδάκτρων στα μεταπτυχιακά

Οι πανεπιστημιακοί τοποθετούνται και στο θέμα των μεταπτυχιακών καταθέτοντας μία σειρά προτάσεων ώστε να διευκολυνθούν φοιτητές από χαμηλά οικονομικά στρώματα αλλά και «ανταμειφθούν» αριστούχοι.

Η ΠΟΣΔΕΠ αναφέρει ότι θα πρέπει να χορηγούν υποτροφίες και απαλλαγές διδάκτρων σε σημαντικό ποσοστό με οικονομικά κριτήρια και σε αριστούχους.

Σημειώνουν ακόμη ότι θα πρέπει να προβλεφθούν διαδικασίες για την αξιολόγηση των ΠΜΣ και ένταξή τους στον μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό του ιδρύματος και τον εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό ενώ προτείνουν και την ίδρυση Μεταπτυχιακών Σχολών.

Αξιολόγηση πανεπιστημίων

Αναφορικά με την αξιολόγηση των πανεπιστημίων, προτείνεται ο αρμόδιος φορέας (ΑΔΙΠ) να αξιολογεί τα ιδρύματα ως προς το ακαδημαϊκό τους έργο και να μεταφερθούν σε αυτήν αρμοδιότητες από το υπουργείο Παιδείας για την ίδρυση και την κατάργηση Τμημάτων και προγραμμάτων.

Χρηματοδότηση

Ενδιαφέρουσες προτάσεις σχετικά με τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ καταθέτει η ομοσπονδία των πανεπιστημιακών. Η κρατική χρηματοδότηση, αναφέρουν,  πρέπει να συνδέεται με το εκπαιδευτικό κόστος ανά φοιτητή, εξειδικευμένα, ανάλογα με το αντικείμενο και τις ειδικές συνθήκες στο Τμήμα ή το Ιδρυμα, μία πρόταση που αν εφαρμοστεί θα αλλάξει άρδην το καθεστώς χρηματοδότησης.

Η ομοσπονδία προχωρά ένα βήμα παραπάνω ζητώντας να υπάρχει σύνδεση της χρηματοδότησης – κατά ένα μέρος – με την επίτευξη στόχων (διορθωτικά και ως επιβράβευση).

Ανεξάρτητα από την θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών για την κρατική χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων, προσθέτει,  το ύψος της πρέπει να καλύπτει τις ανελαστικές (πάγιες) δαπάνες λειτουργίας των Ιδρυμάτων.

Αναφορικά με την ιδιωτική χρηματοδότηση που αποτέλεσε για ορισμένους ταμπού για πολλά χρόνια, η ΠΟΣΔΕΠ  επισημαίνει ότι η θα πρέπει να επιδιωχθεί με μορφές που δεν θα αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία και τον προσανατολισμό των πανεπιστημίων.

Κατά τα λοιπά για τα Συμβούλια Ιδρύματος τα οποία είχαν καταργηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, προτείνουν να έχουν  διακριτές αρμοδιότητες από τα όργανα της διοίκησης. Σημειώνουν δε, ότι η εισαγωγή του θεσμού των Συμβουλίων Ιδρύματος μπορεί να συμβάλει στην αυτοδιοίκηση και την θεσμική εξισορρόπηση, έχοντας ρόλο στην χάραξη της στρατηγικής και στην παρακολούθηση της πορείας του Ιδρύματος, στην ενίσχυση της εξωστρέφειας και της διασύνδεσης με την κοινωνία.

Το Συμβούλιο Ιδρύματος, προσθέτουν, πρέπει  να αποτελείται από μέλη ΔΕΠ του Ιδρύματος (Καθηγητές ή Αναπληρωτές Καθηγητές) που θα εκλέγονται από τα μέλη ΔΕΠ και εξωτερικά μέλη που θα εκλέγονται από τα εκλεγμένα εσωτερικά μέλη.

Ξενόγλωσσα τμήματα και κινητικότητα φοιτητών

Οι πανεπιστημιακοί τάσσονται ακόμη υπέρ της δυνατότητας ίδρυσης ξενόγλωσσων  προπτυχιακών προγράμματα σπουδών (ΠΠΣ) ενώ ζητούν να θεσμοθετηθεί η δυνατότητα κινητικότητας των φοιτητών και λειτουργίας από τα Ιδρύματα ευέλικτων προγραμμάτων σπουδών (προγράμματα εξ αποστάσεως, εντατικά θερινά/χειμερινά μαθήματα).

Η πρόταση αυτή φαίνεται να βρίσκει σύμφωνη και την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, καθώς σύμφωνα με ρεπορτάζ του Βήματος, η κυβέρνηση σχεδιάζει προγράμματα ελληνικών «Εράσμους» ανοίγοντας το δρόμο της μετακίνησης φοιτητών.

Το υπουργείο Παιδείας (μένει να διαφανεί εάν η πρότασή του συγκλίνει με αυτή των πανεπιστημιακών) έχει ως στόχο να δίνεται η δυνατότητα σε φοιτητές να μετακινούνται μεταξύ διαφορετικών ιδρυμάτων μέσα στη χώρα σε αντίστοιχα αντικείμενα, αλλά και μεταξύ των ίδιων ιδρυμάτων που εισήχθησαν.

Πρόκειται για ένα σχέδιο το οποίο δεν βρίσκεται στην τελική του μορφή αλλά διαμορφώνεται ακόμη ώστε να παρουσιαστεί το προσεχές διάστημα.

«Μπουκέτα σπουδών»

Τι ακριβώς θα περιλαμβάνει αυτό; Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Βήματος, με συγκεκριμένα κριτήρια και συνεργασία μεταξύ των ανωτάτων ιδρυμάτων (για να μην απογυμνωθούν τα περιφερειακά), θα ενισχυθεί η κινητικότητα των φοιτητών, οι οποίοι θα μπορούν αν θέλουν να μετακινηθούν για ένα εξάμηνο από ένα πανεπιστήμιο της χώρας σε άλλο στη διάρκεια των σπουδών τους και στην ίδια ειδικότητα που σπουδάζουν.

in.gr

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση