Εξερευνώντας το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ

Του Στράτου Στρατηγάκη

Μαθηματικού – Ερευνητή

Ανακοινώθηκε το τελικό νομοσχέδιο για πολλά θέματα της εκπαίδευσης, μεταξύ των οποίων και η νέα Γ Λυκείου και το σύστημα πρόσβασης στις Ανώτατες Σχολές. Η δυστοκία του Υπουργείου Παιδείας στο σχεδιασμό και την υλοποίηση του εγχειρήματος προκύπτει από τις διατάξεις του νομοσχεδίου, που αναμένεται να ψηφιστεί πριν το Πάσχα, όπως αναφέρει το Υπουργείο Παιδείας.

Θα χρειαστούν 17 Υπουργικές αποφάσεις για να ρυθμιστούν τα θέματα που δεν περιγράφονται στο νομοσχέδιο. Πρόκειται για θέματα σημαντικά, αφού οι λεπτομέρειες θα κρίνουν την επιτυχία ή όχι του νέου συστήματος εισαγωγής. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι δεν ορίζονται:

Το ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ Λυκείου που θα εφαρμοστεί από τον προσεχή Σεπτέμβριο. Αυτό δεν αποτελεί λεπτομέρεια, καθώς δεν είναι δυνατό να υπολογιστεί πόσοι καθηγητές θα χρειαστούν για να διδάξουν τα μαθήματα του προγράμματος, άρα υπονομεύει τον προγραμματισμό της επόμενης χρονιάς, καθιστώντας δύσκολη την προσπάθεια να είναι οι καθηγητές στις θέσεις τους στον αγιασμό. Είχε ανακοινωθεί ότι τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα θα διδάσκονται 6 ώρες την εβδομάδα το καθένα, μετά προστέθηκε και έβδομη ώρα που ονομάστηκε συνεργασία του καθηγητή με τους μαθητές και έτσι το ωρολόγιο πρόγραμμα έφτασε τις 32 ώρες που είναι και σήμερα. Το νομοσχέδιο αναφέρει 32 διδακτικές ώρες την εβδομάδα χωρίς τίποτε άλλο.

Δεν αναφέρεται αν θα υπάρχουν περιφερειακές εξετάσεις για το απολυτήριο Λυκείου, ή σε ομάδες σχολείων, όπως είχε ανακοινωθεί παλαιότερα, ή αν οι μαθητές θα παίρνουν το απολυτήριο με ενδοσχολικές εξετάσεις, όπως μέχρι σήμερα.

Δεν αναφέρεται πόσες σχολές θα δηλώνουν οι υποψήφιοι στο ενδεικτικό μηχανογραφικό. Αφήνεται για αργότερα ο καθορισμός των τμημάτων που απαιτούν ειδικό μάθημα για την εισαγωγή, καθώς και οι συντελεστές των ειδικών μαθημάτων.

Δεν αναφέρεται ο τρόπος υπολογισμού των μορίων. Το μόνο που γράφει το νομοσχέδιο είναι ότι θα υπολογίζονται τα μόρια από το μέσο όρο των 4 πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων. Από αυτό συμπεραίνουμε ότι δεν θα υπάρχουν συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα. Αυτό, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι σωστό για δύο λόγους:
1. Αν δούμε τα προγράμματα σπουδών των Πανεπιστημίων θα δούμε, για παράδειγμα, ότι στα τμήματα Μηχανολόγων Μηχανικών υπάρχει μόνο ένα μάθημα χημείας και κάποια άλλα που απαιτούν γνώσεις χημείας, ενώ υπάρχουν πολλά μαθήματα μαθηματικών και φυσικής. Συνεπώς θα πρέπει οι φοιτητές τους να ξέρουν πολύ καλά κυρίως Μαθηματικά και Φυσική. Θα έπρεπε τα Πανεπιστήμια να ορίζουν τους συντελεστές βαρύτητας, σε συνεννόηση μεταξύ τους. Δηλαδή τα τμήματα Μηχανολόγων να έχουν τους ίδιους συντελεστές.
2. Κάποια μαθήματα είναι πιο δύσκολα από άλλα. Για να γράψει μία μονάδα παραπάνω ένας μαθητής σε ένα από τα δύσκολα μαθήματα χρειάζεται διπλάσια προσπάθεια από ότι σε ένα πιο εύκολο μάθημα. Δεν είναι δίκαιο να αμείβεται με τα ίδια μόρια η διπλάσια προσπάθεια.

Δεν διευκρινίζεται αν οι υποψήφιοι του 2019 θα έχουν τη δυνατότητα να δώσουν εξετάσεις το 2020 με το δικό τους σύστημα εισαγωγής, όπως γίνεται κάθε φορά που αλλάζει το σύστημα εισαγωγής. Είναι σημαντικό γι’ αυτά τα παιδιά γιατί αλλάζουν είτε τα μαθήματα (από Λατινικά σε Κοινωνιολογία, από Νεοελληνική Γλώσσα σε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία) είτε αυξάνεται η ύλη σε όλα τα άλλα μαθήματα. Συνεπώς δεν μπορούν να δώσουν με το νέο σύστημα.

Θα καταργηθούν από το σχολικό έτος 2020-2021 οι ομάδες Προσανατολισμού στη Β Λυκείου κάνοντας το σύστημα να μοιάζει όλο και περισσότερο στις δέσμες.

Μία άλλη απόδειξη της δυστοκίας και της καθυστέρησης είναι η μετάθεση των ημερομηνιών για την πρώτη χρονιά εφαρμογής του συστήματος. Το νομοσχέδιο αναφέρει ότι η ακριβής κατανομή των σχολών και των τμημάτων στα επιστημονικά πεδία και η εξεταστέα ύλη θα ανακοινώνονται κάθε χρόνο μέχρι τις 30 Μαΐου. Για φέτος η ανακοίνωση μετατίθεται για τις 30 Σεπτεμβρίου. Η συμπλήρωση του ενδεικτικού μηχανογραφικού θα γίνεται στο τέλος της Β Λυκείου μέχρι τις 30 Ιουνίου, αλλά για φέτος αυτό θα γίνει μέχρι τις 30 Οκτωβρίου. Η χρονική μετάθεση των τριών καθοριστικών θεμάτων θα δημιουργήσει προβλήματα στους μαθητές, αφού δεν θα ξέρουν μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου τις σχολές κάθε πεδίου, δημιουργώντας πρόβλημα στην επιλογή ομάδας προσανατολισμού και στην προετοιμασία τους που δεν είναι δυνατόν να ξεκινήσει τον Οκτώβριο. Ακόμη συμπληρώνοντας το ενδεικτικό μηχανογραφικό μέχρι 30 Οκτωβρίου με τα αποτελέσματα να ανακοινώνονται το Νοέμβριο, δεν είναι δυνατό να περιμένουν το Νοέμβριο για να αποφασίσουν αν θα προετοιμαστούν για τις εξετάσεις ή θα επιλέξουν Τμήμα Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ). Θα ξεκινήσουν την προετοιμασία τους υποχρεωτικά και στην πράξη θα ακυρωθεί η δυνατότητα αποφυγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Ο βαθμός του Απολυτηρίου Λυκείου θα προσμετράται κατά 10%, αλλά όχι την πρώτη χρονιά.

Αυτή η καθυστέρηση με τις διαρκείς αναβολές, να θυμίσουμε ότι ο Υπουργός είχε ανακοινώσει ότι το σύστημα θα έχει ψηφιστεί μέχρι τα Χριστούγεννα, δημιουργεί αγωνία και άγχος στους μαθητές και τους γονείς τους, που δεν γνωρίζουν τους κανόνες του παιγνιδιού που καλούνται να παίξουν, και ρωτούν συνεχώς χωρίς κανείς να μπορεί να τους δώσει έγκυρες απαντήσεις.

naftemporiki