Οι μαθητές της Β΄ Γυμνασίου πήραν συνέντευξη από ένα μετεωρολόγο, τον κύριο Ιωάννη Κωλέτση.
Ο Δρ. Ιωάννης Κωλέτσης είναι Φυσικός-Μετεωρολόγος και εργάζεται στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών και συγκεκριμένα στο Ινστιτούτο Ερευνών Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης απο το 2006, ως Επιστημονικός Συνεργάτης. Είναι κάτοχος πτυχίου Φυσικής, ενώ κατέχει μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης, αλλά και διδακτορικό δίπλωμα ειδίκευσης στον τομέα της Μετεωρολογίας-Κλιματολογίας και Φυσικής του Ατμοσφαιρικού Περιβάλλοντος, με βαθμούς «Άριστα».
Ανήκει στο τεχνικό επιστημονικό προσωπικό του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, στον τομέα της διαχείρισης και συντήρησης του δικτύου αυτόματων μετεωρολογικών σταθμών του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών / Meteo.gr, ενώ είναι μέλος της ομάδας πρόγνωσης καιρού της επιχειρησιακής μονάδας Meteo.gr.
Από το 2016 ανήκει στην ομάδα εκπαιδευτικής μετεωρολογίας του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών «Περί Ανέμων & Υδάτων», σχεδιάζοντας και υλοποιώντας εκπαιδευτικά προγράμματα με σκοπό την εκλαΐκευση της επιστήμης της Μετεωρολογίας σε μαθητές Δευτεροβάθμιας, αλλά και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Τέλος, έχει βραβευτεί για τις εργασίες του σε δύο διεθνή επιστημονικά συνέδρια Μετεωρολογίας, με το βραβείο του καλύτερου νεαρού ερευνητή, καθώς επίσης και τρεις φορές από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) για τις άριστες επιδόσεις του σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
1. Θα θέλαμε να μας πείτε πως αποφασίσατε να γίνετε μετεωρολόγος;
Από μικρός μου άρεσε να παρακολουθώ τα καιρικά φαινόμενα, κυρίως τις καταιγίδες και τις χιονοπτώσεις. Θυμάμαι, να κλείνομαι στο δωμάτιό μου και να παρακολουθώ τις αστραπές και τη βροχή, κλείνοντας τα φώτα του δωματίου μου. Δυστυχώς, μεγάλωσα σε μια παραθαλάσσια περιοχή που δεν χιονίζει τακτικά, άρα τις νύκτες που περιμέναμε χιονόπτωση, ξενυχτούσα κοιτώντας τιςνιφάδες που έπεφταν στο φως της λάμπας του δημοτικού φωτισμού. Άρα, μπορώ να πω πώς ακολούθησα το όνειρό μου και είχα βάλει στόχο από μικρή ηλικία και ολα πήγαν καλά και τα κατάφερα.
2. Τι σπουδές χρειάζονται για να ακολουθήσει κάποιος το επάγγελμα του μετεωρολόγου;
Θα πρέπει καταρχάς να αποκτήσει πτυχίο θετικών επιστημών από Πανεπιστήμιο και συγκεκριμένα να γίνει Φυσικός, Μαθηματικός, Γεωλόγος ή Γεωπόνος. Στη συνέχεια, για να αποκτήσει την ειδικότητα του Μετεωρολόγου, απαιτείται η λήψη μεταπτυχιακού διπλώματος στην επιστήμη της Μετεωρολογίας. Άρα, συνοψίζονας μπορούμε να πούμε ότι για να γίνει κάποιος Μετεωρολόγος πρέπει να τελειώσει το Λύκειο, να περάσει μέσω Πανελλαδικών στο Πανεπιστήμιο σε σχολή Θετικών Επιστημών, να τελειώσει τη Σχολή του σε τουλάχιστον 4 χρόνια κι έπειτα να περάσει στο Μεταπτυχιακό της Μετεωρολογίας, να ολοκληρώσει τις σπουδές του σε άλλα τουλάχισοτν 4 χρόνια κι έτσι να ονομάζεται Μετεωρολόγος.
3. Θα θέλαμε να μας εξηγήσετε τι είναι κλίμα;
Ο καιρός κάθε ημέρας, για μια περίοδο τουλάχιστον 30 ετών, ονομάζεται Κλίμα. Για να βγάλουμε συμπέρασμα για το κλίμα μιας περιοχής θα πρέπει να γνωρίζουμε και να μελετήσουμε τις καταγραφές του καιρού καθημερινά, για μια χρονική περίοδο 30 ετών.
4. Ποια η διαφορά του από τον καιρό;
Η χρονική έκταση. Με τον όρο Κλίμα ονομάζουμε την μελέτη των καιρικών συνθηκών για 30 έτη, ενώ Καιρός αφορά τις καιρικές συνθήκες σε μικρότερη χρονική έκταση, όπως ο Καιρός της ημέρας, ο Καιρός του Σαββατοκύριακου κλπ.
5. Τι εννοούμε με τον όρο κλιματική αλλαγή;
Μελετώντας το Κλίμα μιας περιοχής, διεπιστώνουμε ότι κάποιες μετεωρολογικές παραμέτρους μεταβάλλονται μέσα σε αυτά τα 30 χρόνια. Π.χ. βλέπουμε σε μια περιοχή, ότι μέσα στα 30 χρόνια που μελετούμε, διακρίνουμε ότι οι ημέρες βροχόπτωσης μειώνονται, ή ότι οι μέγιστες θερμοκρασίες το καλοκαίρι αυξάνονται.
6. Ποιους επηρεάζει η κλιματική αλλαγή;
Η κλιματική αλλαγή επηρεάζει τα ζώα, τα φυτά, τους ανθρώπους είτε άμεσα (εξαφάνιση φυτών λόγω αύξησης της θερμοκρασίας), είτε έμμεσα (εξαφάνιση ζώων μέσω της τροφικής αλυσίδας, κοινωνικό-οικονομικές επιπτώσεις κλπ).
7. Ποια είναι η γνώμη σας για όσα συμβαίνουν στον πλανήτη σχετικά με την κλιματική αλλαγή;
Η κλιματική αλλαγή δεν είναι σενάριο, είναι πραγματικότητα. Λόγω της αύξησης της θερμοκρασίας, λιώνουν οι πάγοι με αποτέλεσμα την ανύψωση των υδάτων της θάλασσας, οδηγώντας σε βύθιση παράκτιων περιοχών η μικρών νησιών. Ο ημέρες βροχόπτωσης μειώνονται, αλλά ταυτόχρονα οι βροχές θα γίνουν πιο έντονες, προκαλώντας πλημμυρικά φαινόμενα. Πιο συχνά και πιο έντονα καιρικά φαινόμενα (πλημμύρες, καύσωνες κλπ). Περισσότερες δασικές πυρκαγιές, αλλά και κίνδυνος εξαφάνισης ειδών χλωρίδας (βύνη, σιτάρι, κακαόδεντρα) και πανίδας (πολικές αρκούδες). Ενώ, υπάρχουν και θα ενταθούν οι επιπτώσεις στη γεωργία, στον τουρισμό, στην οικονομία και στην υγεία.
8. Το τροπικό κλίμα επηρεάζεται;
Ναι. Όπως το Μεσογειακό κλίμα και όλα τα υπόλοιπα. Μάλιστα παρατηρείται αύξηση της συχνότητας των έντονων καταιγίδων.
9. Πως επηρεάζονται οι μέλισσες από την κλιματική αλλαγή;
Οι αλλαγές στο περιβάλλον λόγω της κλιματικής κρίσης αποτελούν αιτία της εξαφάνισης των μελισσών που παρατηρείται την τελευταία 15ετία. Το φαινόμενο καταγράφεται κυρίως στις ΗΠΑ, αλλά και σε πολλές ακόμη χώρες του κόσμου, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, ωστόσο σε μικρότερο βαθμό. Η κλιματική αλλαγή δυσκολεύει τις μέλισσες, καθώς τα φυτά ανθίζουν νωρίτερα από ό,τι αναμένεται, με αποτέλεσμα να χάνεται ο συγχρονισμός και δεν βρίσκουν τροφή.
10. Αν εξαφανιστούν οι μέλισσες τι συνέπειες θα έχει αυτό για τον πλανήτη μας;
Η μείωση των πληθυσμών των άγριων μελισσών και των βομβίνων (μεγάλες μέλισσες), η οποία απλώς δεν μπορεί να καταγραφεί με συγκεκριμένα στατιστικά στοιχεία,αποτελούν σημάδι κινδύνου για την τροφική αλυσίδα, αφούτα συγκεκριμένα έντομα αποτελούν τους κύριους επικονιαστές για μια σειρά φυτών, οι καρποί των οποίων φτάνουν στο τραπέζι μας, βοηθούν όμως και στον πολλαπλασιασμό φυτών που αποτελούν τροφή για τα ζώα.
11.Τι πιστεύετε πρέπει εμείς να κάνουμε για να μειώσουμε τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής;
Δρω τοπικά, σκέφτομαι παγκόσμια. Με απλές κινήσεις στην καθημερινότητά μας, μπορούμε να μειώσουμε τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και να «φρενάρουμε» την αύξηση της θερμοκρασίας. Μερικές απλές κινήσεις, όπως: η ανακύκλωση (επαναχρησιμοποίηση και μείωση σκουπιδιών), χρήση ΑΠΕ, μείωση των καυσαερίων, αύξηση του πρασίνου στις πόλεις και στα κτίρια, μπορούν να αναστρέψουν την κατάσταση.
12. Τι γνωρίζετε για την φωτορύπανση;
Το φαινόμενο του υπερβολικού και λανθασμένου φωτισμού των αστικών περιοχών και τις συνέπειές του, το ονομάζουμε φωτορύπανση. Τα άφθονα φώτα των πόλεων ανακλώνται και διαχέονται στην ατμόσφαιρα με αποτέλεσμα το γνωστό σε όλους φωτισμένο ουρανό των αστικών περιοχών. Η φωτορύπανση είναι ένα φαινόμενο με επιπτώσεις σε διάφορους τομείς της ζωής του ανθρώπου αλλά και με επιπτώσεις στο περιβάλλον. Απομάκρυνση των Αστεροσκοπείων από τις πόλεις, απώλεια της οπτικής επαφής του ανθρώπου με τον ουράνιο θόλο, που ενέπνευσε πολλές επιστήμες στο παρελθόν.
13. Γιατί ο ουρανός και η θάλασσα είναι μπλε;
Το λευκό φως του ήλιου κρύβει μέσα του πάρα πολλά χρώματα (τα χρώματα του ουράνου τόξου). Το φως μπορούμε να το χωρίσουμε σε μεγάλα και σε μικρά μήκη κύματος. Στα μικρά μήκη κυριαρχεί το μπλε, ενώστα μεγάλα υπάρχουν άλλα χρώματα όπως το κόκκινο. Όταν το φως εισχωρεί στο νερό, τα μεγάλα μήκη κύματος πάνε βαθιά στη θάλασσα, ενώ τα μικρά μήκη όπου κυριαρχεί το μπλε χρώμα περιορίζονται στην επιφάνεια και πραγματοποιείται το φαινόμενο της σκέδασης. Τα μόρια της θάλασσας διαχέουν τα μικρά μήκη με αποτέλεσμα το μπλε χρώμα να εξαπλώνεται παντού. Κάποιες φορές όμως η θάλασσα έχει μια γαλαζοπράσινη απόχρωση. Αυτό οφείλεται σε μηχανισμούς που αναπτύσσονται μέσα στο νερό. Αν για παράδειγμα σε ένα τμήμα της θάλασσας παρατηρείται συγκέντρωση διαφόρων οργανισμών όπως είναι το φυτοπλαγκτόν τότε το γαλάζιο χρώμα υπερκαλύπτεται από το πράσινο.Όταν ο Ήλιος βρίσκεται κοντά στη δύση του οι ηλιακές ακτίνες πρέπει να διανύσουν μεγαλύτερη απόσταση μέσα από την ατμόσφαιρα της Γης για να φτάσουν στα μάτια μας.Μεγαλύτερη απόσταση μέσα από την ατμόσφαιρα σημαίνει μεγαλύτερη σκέδαση όλων των ακτινοβολιών από τα μόρια του αέρα. Τα χρώματα που σκεδάζονται λιγότερο απ’ όλα είναι το πορτοκαλί και το κόκκινο και αυτά είναι που δίνουν στα ηλιοβασιλέματα αυτά τα χρώματα.
14.Γιατί δεν βλέπουμε τον έναστρο ουρανό στις πόλεις;
Λόγω της φωτορύπανσης.
15. Τι πιστεύετε θα συμβεί σε 50 χρόνια από σήμερα με τις καιρικές συνθήκες;
Εάν δεν αλλάξει κάτι, θα ενταθούν οι συνέπειες που αναφέραμε παραπάνω.
16. Γιατί αρκετές φορές η πρόγνωση του καιρού δεν είναι σωστή;
Η πρόγνωση καιρού είναι μια σύνθετη διαδικασία, που απαιτεί το συντονισμό χιλιάδων μετρήσεων σε όλο τον κόσμο και την εκτέλεση πολύπλοκων υπολογισμών σε ισχυρούς υπολογιστές. Χωρίζουμε μια περιοχή σε κουτιά τριών διαστάσεων και τροφοδοτούμε το αριθμητικό μοντέλο με μετρήσεις που έχουμε συλλέξει σε κάθε κουτί, κάνοντας χιλιάδες υπολογισμούς και επιλύοντας δύσκολες και σύνθετες εξισώσεις.
Σας προτρέπω να χρησιμοποιήσετε την ενότητα Πρόγνωση Καιρού στην εφαρμογή μας MeteoEduστο παρακάτω λινκ https://meteo.gr/meteoedu/forecast.cfm
17. Πείτε μας, τι καιρό θα κάνει αύριο;
Αρκετή ηλιοφάνεια με λίγες νεφώσεις, ασθενείς ανέμους και θερμοκρασία έως τους 23 βαθμούς Κελσίου.