Μαθητικές εκλογές

ΕΚΛΟΓΕΣ

Μαθητικές εκλογές την επόμενη εβδομάδα, για την ανάδειξη των συμβουλίων μαθητικών κοινοτήτων .

Μέρες δημοκρατίας. Δημοκρατία όμως σημαίνει συμμετοχή και η συμμετοχή προϋποθέτει ενημέρωση και προβληματισμό.

Σας παραθέτουμε λοιπόν κείμενα προσανατολισμού από ομάδα εργασίας του ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων.

Ο θεσμός των μαθητικών κοινοτήτων

Οι μαθητικές κοινότητες ως παιδαγωγικός θεσμός είναι στενά συνδεδεμένες με την εκπαιδευτική διαδικασία, αποτελώντας χώρο για την ανάπτυξη της μαθητικής πρωτοβουλίας στο σχολείο.
Οι κοινότητες είναι κύτταρο δημοκρατικής ζωής, καθώς, μέσα από τον διάλογο και τη συμμετοχή, οι μαθητές και οι μαθήτριες ασκούνται στη δημοκρατική διαδικασία.
Όργανα κάθε μαθητικής κοινότητας είναι η γενική συνέλευση της τάξης ή του τμήματος και το πενταμελές συμβούλιο της τάξης που εκλέγεται από τη γενική συνέλευση.
Το πενταμελές συμβούλιο της τάξης έχει τη συλλογική ευθύνη για τον συντονισμό και τη λειτουργία της μαθητικής κοινότητας. Αποτελείται από τον πρόεδρο, το γραμματέα, τον ταμία και δύο μέλη.
Στη γενική συνέλευση κάθε μαθητική κοινότητα συζητά και αποφασίζει για τρέχοντα θέματα που την αφορούν.
Το πενταμελές συμβούλιο της τάξης εκπροσωπεί τους μαθητές και τις μαθήτριες στη συνεργασία τους με τους άλλους φορείς του σχολείου.
Το μαθητικό συμβούλιο το σχολείου αποτελείται από ένα δεκαπενταμελές συντονιστικό όργανο, το οποίο εκλέγεται μετά από γενική συνέλευση ΟΛΩΝ των μαθητών του σχολείου, τους οποίους και εκπροσωπεί στη συνεργασία τους με τα άλλα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας (εκπαιδευτικούς & γονείς).
Οι μαθητές μπορούν να συζητούν όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν με τους υπεύθυνους του σχολείου (υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος, εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς, διεύθυνση του σχολείου) και να ζητούν τη βοήθειά τους κάθε φορά που αισθάνονται ότι τη χρειάζονται. Επιπλέον, οι μαθητές μπορούν να διατυπώνουν οποιοδήποτε αίτημα σχετικά με τη λειτουργία του σχολείου επώνυμα, απευθυνόμενοι ιεραρχικά στον υπεύθυνο ή στην υπεύθυνη εκπαιδευτικό τάξης και κατόπιν στη διεύθυνση του σχολείου. Αν επιθυμούν να απευθυνθούν στον σύλλογο των διδασκόντων καθηγητών, το πενταμελές συμβούλιο τάξης συντάσσει έγγραφο και το υποβάλλει στη διεύθυνση του σχολείου. Στη συνέχεια το έγγραφο διαβιβάζεται από τη διεύθυνση του σχολείου στον σύλλογο των διδασκόντων. 
Το νομικό πλαίσιο των μαθητικών κοινοτήτων
Το νομικό πλαίσιο λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων:
  • Συμμετοχή των μαθητών στη σχολική ζωή (άρθρο 45, Ν. 1566/85)

Άρθρο 45. :
1. Για την υλοποίηση των σκοπών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης απαραίτητη είναι η συμμετοχή των μαθητών στη σχολική ζωή.
2. Οι διάφορες μορφές οργάνωσης της μαθητικής ζωής αποσκοπούν να βοηθήσουν τους μαθητές :
α) Να αποκτήσουν υπευθυνότητα και άμεση αντίληψη της σημασίας του δημοκρατικού διαλόγου στη διαμόρφωση του συνειδητού και δημιουργικού πολίτη.
β)Να συμβάλλουν στην ομαλή και γόνιμη λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας ώστε να επιτευχθεί η συστηματική μετάδοση της απαραίτητης και ουσιαστικής γνώσης.
γ) Να διαμορφώσουν δική τους αντίληψη για τη ζωή στα πλαίσια της σύνδεσης σχολείου και κοινωνίας, ώστε να έχουν ως νέοι τα απαραίτητα εφόδια για την παραπέρα πορεία και εξέλιξή τους.
3. Οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τη συμμετοχή τους στη σχολική ζωή συγκροτούν μαθητικές κοινότητες, με τις οποίες συμμετέχουν στην οργάνωση της μαθητικής ζωής και στην οργάνωση και πραγματοποίηση κάθε είδους σχολικών εκδηλώσεων.
Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής παιδείας και Θρησκευμάτων ρυθμίζονται τα θέματα που αναφέρονται στη συγκρότηση των μαθητικών κοινοτήτων, στα όργανα και στη διαδικασία εκλογής τους καθώς και στον τρόπο συμμετοχής τους στην οργάνωση της μαθητικής ζωής.

  • Κανονισμός λειτουργίας μαθητικών κοινοτήτων (ΥΑ 23/1986/β-619)

Άρθρο 1.Συμμετοχή των μαθητών στη  σχολική ζωή.

1. Το σχολείο, ως ζωντανός οργανισμός, αποτελεί θεσμό που προετοιμάζει τα παιδιά, με τη μάθηση και την αγωγή, για μια σωστή και αποδοτική ζωή, τα προετοιμάζει και τα διαπαιδαγωγεί για την απρόσκοπτη ένταξή τους σε μια ελεύθερη και δημοκρατική κοινωνία μετά την αποφοίτησή τους από το σχολείο. Για το σκοπό αυτό καθιερώνει το διάλογο και τη συνεργασία ανάμεσα στο δάσκαλο και το μαθητή στην αναζήτηση και στη μετάδοση της ουσιαστικής γνώσης, λευτερώνει και ενισχύει την πρωτοβουλία των παιδιών και ταυτόχρονα φροντίζει να τα εφοδιάζει με ότι είναι αναγκαίο για να γίνουν ικανά να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και στις δραστηριότητες, που συνεχώς αναπτύσσονται, της κοινωνίας μέσα στην οποία θα ζήσουν.

2. Η σχολική ζωή είναι το πλαίσιο που καθημερινά δοκιμάζονται οι κοινωνικές σχέσεις και η αντίληψη ζωής που το ίδιο το σχολείο παρέχει. Η δομή και ο τρόπος λειτουργίας του αντανακλά την κοινωνική συνείδηση, αλλά και καθορίζει την αντίληψη που παρέχεται στα παιδιά για τη ζωή και την κοινωνία.

3. Για να εκπληρώσει το σχολείο τον προορισμό του πρέπει, πρώτα απ’ όλα, να είναι χώρος αποδοτικός και αποδεκτός από τους καθηγητές και τους μαθητές. Προϋπόθεση γι’ αυτό αποτελεί η ύπαρξη σχολείου με καινούρια δομή, με σύγχρονη και επιστημονική γνώση, με δημοκρατική σχολική ζωή. Προς την κατεύθυνση αυτή η Πολιτεία παρέχει το πλαίσιο και τη συμπαράσταση που πρέπει να αξιοποιηθεί με την κοινή προσπάθεια καθηγητών και μαθητών καθώς και όλων των φορέων που έχουν σχέση με το σχολείο.

Κατηγορίες: ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Αφήστε μια απάντηση