«ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗΣ»
Την Τρίτη 18 Μαρτίου 2025 στο σχολείο μας πραγματοποιήθηκαν δράσεις που αφορούσαν στην ευαισθητοποίηση και κατανόηση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία. Οι δράσεις αυτές είχαν στόχο να επιτρέψουν στους μαθητές να βιώσουν και να κατανοήσουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν καθημερινά όσοι ζουν με αναπηρία, βοηθώντας τους να αναπτύξουν ενσυναίσθηση και αλληλεγγύη.
Η πρώτη δραστηριότητα, το καθιστό βόλεϊ, έθεσε τους μαθητές σε μια διαφορετική πραγματικότητα: δεν μπορούσαν να κινηθούν ελεύθερα στον χώρο και έπρεπε να βρουν τρόπους να συνεργαστούν και να επιτύχουν το στόχο, χωρίς την ευχέρεια κίνησης που συνήθως έχουμε, όταν παίζουμε βόλεϊ. Αυτή η εμπειρία ανέδειξε τόσο τις δυσκολίες που προκύπτουν όταν το σώμα περιορίζεται όσο και τη δύναμη της ομαδικότητας και της συνεργασίας για την υπέρβαση αυτών των περιορισμών.
Ακολούθησε μια δραστηριότητα καθοδήγησης τυφλού, στην οποία οι μαθητές κλήθηκαν να κλείσουν τα μάτια τους και να κινηθούν σε έναν προκαθορισμένο χώρο, ακολουθώντας τις φωνές και τις οδηγίες των συμμαθητών τους. Η εμπειρία αυτή εστίασε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα άτομα με προβλήματα όρασης: πώς νιώθουν όταν δεν μπορούν να δουν το περιβάλλον τους, όταν η καθημερινή πλοήγηση γίνεται μια δύσκολη αποστολή που απαιτεί απόλυτη εμπιστοσύνη στους άλλους και εξαιρετική ικανότητα προσανατολισμού. Οι μαθητές συνειδητοποίησαν πόσο σημαντική είναι η βοήθεια και η υποστήριξη από τους γύρω τους, καθώς και η ανάγκη για κατάλληλες προσαρμογές στο περιβάλλον, ώστε τα άτομα με προβλήματα όρασης να μπορούν να κινούνται ελεύθερα και με ασφάλεια.
Η δραστηριότητα αναγνώρισης αντικειμένων με την αφή ήταν μια επιπλέον πρόκληση για τους μαθητές. Έπρεπε να αγγίξουν διάφορα αντικείμενα και να προσπαθήσουν να τα αναγνωρίσουν μόνο με την αίσθηση της αφής. Μέσα από αυτή την άσκηση, αντιλήφθηκαν πόσο δύσκολο είναι να βασιστεί κανείς αποκλειστικά σε μία αίσθηση και να προσανατολιστεί χωρίς τη βοήθεια των άλλων αισθήσεων. Η αφή, αν και σημαντική, δεν είναι πάντα επαρκής για την πλήρη αντίληψη του κόσμου γύρω μας, ιδιαίτερα για τα άτομα που στερούνται την όραση ή την ακοή.
Τέλος, η παντομίμα έδωσε στους μαθητές την ευκαιρία να εκφραστούν χωρίς λόγια, χρησιμοποιώντας μόνο το σώμα και τις εκφράσεις του προσώπου τους. Αυτή η δραστηριότητα υπογράμμισε την ανάγκη για επικοινωνία και την ένταση που μπορεί να δημιουργηθεί, όταν δεν υπάρχει η δυνατότητα να εκφραστούμε με τον συνηθισμένο τρόπο. Μέσα από την παντομίμα, οι μαθητές συνειδητοποίησαν πόσο δύσκολο μπορεί να είναι για κάποιον να επικοινωνήσει χωρίς τη χρήση της φωνής, που πολλές φορές είναι απαραίτητο για άτομα με αναπηρίες, όπως η κώφωση ή η δυσκολία στην άρθρωση.
Η σημερινή ημέρα ήταν γεμάτη από στιγμές αυτογνωσίας και κατανόησης των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρίες στην καθημερινότητά τους. Οι μαθητές απέκτησαν πληρέστερη εικόνα των προκλήσεων που καλούνται να ξεπεράσουν αυτοί οι άνθρωποι: από τις δυσκολίες της κινητικότητας μέχρι την ανάγκη για επικοινωνία και αυτονόμηση.
Με τις παραπάνω δράσεις, στόχος μας ήταν να κατανοήσουν οι μαθητές/-τριες όχι μόνο τις δυσκολίες που κρύβει η αναπηρία, αλλά και την ανάγκη για συμπαράσταση και υποστήριξη από όλους μας. Η ενσυναίσθηση και η αποδοχή της διαφορετικότητας είναι τα κλειδιά για τη δημιουργία μιας κοινωνίας, όπου κάθε άνθρωπος μπορεί να ζει με αξιοπρέπεια και ισότητα.
Η δράση οργανώθηκε από τις εκπαιδευτικούς: Σίσκου Μαρία, Τσουλναρά Γεωργία, Μάλλιου Φαρφουρή, Τουράνη Μαρία και Κολιώτσα Ευδοκία στο πλαίσιο εκπόνησης σχετικού Σχεδίου Δράσης του άξονα “Σχέσεις μεταξύ μαθητών – μαθητριών” .
Ευχαριστούμε την κ. Καραδήμου Εβελίνα για τη βοήθειά της και τον διευθυντή του σχολείου, κ. Κελλίδη Λουκιανό, για την υποστήριξη και την καθοδήγηση που προσέφερε στην οργάνωση αυτών των δραστηριοτήτων, οι οποίες συνέβαλαν στην ευαισθητοποίηση και την ενίσχυση της ενσυναίσθησης των μαθητών/-τριών μας.