Ανακαλύπτοντας τον κόσμο μέσα από τις σελίδες: Η μαθητική λέσχη ανάγνωσης σε δράση
Η φετινή σχολική χρονιά ξεκίνησε δυναμικά για τη μαθητική λέσχη ανάγνωσης του Γυμνασίου μας, η οποία έκανε την πρώτη της συνάντηση τον Οκτώβριο του 2024, ξεκινώντας με την επιλογή των βιβλίων που θα συνόδευαν κάθε τάξη στο αναγνωστικό της ταξίδι.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ Γυμνασίου διάβασαν τον “Ψεύτη Παππού” της Άλκης Ζέη, ένα βιβλίο που με χιούμορ και τρυφερότητα μιλά για τη σχέση εγγονών και παππούδων. Στη Β΄ Γυμνασίου, επιλέχθηκε το συγκινητικό και βαθιά ανθρώπινο έργο “Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της” – επίσης της Άλκης Ζέη – που αγγίζει θέματα εφηβείας, οικογένειας και κοινωνικής αποξένωσης. Τέλος, οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου ασχολήθηκαν με το μυθιστόρημα “Το Ψέμα” της Ζωρζ Σαρή, που προσφέρει έδαφος για σκέψη, συζήτηση και αναζήτηση της αλήθειας μέσα από δύσκολες επιλογές.
Η λέσχη λειτούργησε με τη στήριξη και την καθοδήγηση των καθηγητών Σοφία Τσουμαχίδου, Μαρία Αλεξανδροπούλου, Άντζελα Σέλντον, Έλενα Κεσίδου και Θεόδωρο Χρυσανίδη, ενώ οι συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν σε αίθουσα του σχολείου, σε ατμόσφαιρα δημιουργική και γεμάτη ανταλλαγή απόψεων.
Οι στόχοι της λέσχης ήταν πολλαπλοί: να αγαπήσουν τα παιδιά το διάβασμα, να εκφραστούν ελεύθερα, να συνεργαστούν, να ασκήσουν την κριτική τους σκέψη και – γιατί όχι – να αρχίσουν να βλέπουν τον εαυτό τους και ως μικρούς συγγραφείς ή κριτικούς.
Μια όμορφη πινελιά προσέφερε η συνεργασία με το μάθημα των Εικαστικών, καθώς οι μαθητές δημιούργησαν αφίσες εμπνευσμένες από τη θεματολογία των βιβλίων τους. Τα έργα αυτά στόλισαν τους τοίχους της τάξης και της βιβλιοθήκης, αποδεικνύοντας ότι ένα βιβλίο μπορεί να γίνει πηγή καλλιτεχνικής και συναισθηματικής έμπνευσης.
Η λέσχη συνεχίζει με ενθουσιασμό και ήδη ετοιμάζει τις επόμενες δράσεις της. Γιατί όταν τα παιδιά διαβάζουν και μοιράζονται τις σκέψεις τους, ο κόσμος γίνεται λίγο πιο φωτεινός.
Οι υπεύθυνοι καθηγητές:
Μαρία Αλεξανδροπούλου, ΠΕ 02
Σοφία Τσουμαχίδου, ΠΕ 04.02
Βιβλιοκριτικές με συναίσθημα: Η Κωνσταντίνα μέσα από τις φωνές των μαθητριών
Στο πλαίσιο της φετινής λειτουργίας της μαθητικής λέσχης ανάγνωσης, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄ Γυμνασίου διάβασαν το βιβλίο «Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της» της Άλκης Ζέη — ένα συγκινητικό μυθιστόρημα που αγγίζει θέματα όπως η μετανάστευση, η μοναξιά, οι δυσκολίες της εφηβείας και η αναζήτηση της προσωπικής ταυτότητας.
Το βιβλίο προκάλεσε έντονες συζητήσεις και πολλές σκέψεις στους μαθητές. Ανάμεσα στις δραστηριότητες που προέκυψαν, ήταν και η συγγραφή βιβλιοκριτικών από τα ίδια τα παιδιά. Δύο μαθήτριες της λέσχης, η Α.Π. και η Μ.Δ., μοιράζονται τις εντυπώσεις, τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους μέσα από τα δικά τους κείμενα.
Με απλή, αλλά ουσιαστική ματιά, οι μαθήτριες σχολιάζουν τη θεματολογία του έργου, τον τρόπο γραφής της συγγραφέως και, κυρίως, την επίδραση που είχε το βιβλίο πάνω τους.
Βιβλιοκριτική από την Α.Π.
Το βιβλίο «Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της» της Άλκης Ζέη είναι μία συγκινητική αφήγηση για την πορεία ενηλικίωσης ενός κοριτσιού που αντιμετωπίζει οικογενειακές δυσκολίες και κοινωνικές προκλήσεις. Με έντονα συναισθήματα και μοναδικό αφηγηματικό ύφος, η Άλκη Ζέη αγγίζει ζητήματα όπως η αποξένωση, η αυτογνωσία και η δύναμη της προσωπικής ανάπτυξης.
Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από την Κωνσταντίνα, η οποία παλεύει να βρει τη θέση της σε έναν κόσμο γεμάτο αντιξοότητες. Η αφήγηση παρουσιάζει τη σταδιακή εξέλιξή της, από την ανασφάλεια και τη μοναξιά στην αυτοπεποίθηση και την ωριμότητα. Η πλοκή ρέει φυσικά, χωρίς κενά, ενώ η ανατροπές κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη.
Η γραφή της Άλκης Ζέη ξεχωρίζει για τις ζωντανές περιγραφές και τη βαθιά συναισθηματική προσέγγιση. Οι χαρακτήρες είναι αυθεντικοί και καλοδουλεμένοι, με την Κωνσταντίνα να αποτελεί έναν από τους πιο δυνατούς γυναικείους λογοτεχνικούς χαρακτήρες. Οι σχέσεις της με τους δευτερεύοντες χαρακτήρες προσθέτουν πολυπλοκότητα και βάθος στην ιστορία.
«Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της» είναι ένα πολυεπίπεδο έργο που συνδυάζει ρεαλισμό, συναίσθημα και λογοτεχνική ποιότητα . Είναι ένα βιβλίο που προκαλεί τον αναγνώστη να σκεφτεί βαθύτερα την αντοχή του ανθρώπου μπροστά στις δυσκολίες. Το συνιστώ ανεπιφύλακτα σε όσους αγαπούν τις ιστορίες που συνδυάζουν ψυχική αναζήτηση με καθηλωτική αφήγηση.
Βιβλιοκριτική από τη Μ.Δ.
Η Κωνσταντίνα είναι μια δεκατριάχρονη κοπέλα, της οποίας ο κόσμος ξαφνικά αλλάζει, διότι οι γονείς της παίρνουν διαζύγιο. Δεν μπορώ να μην αναρωτηθώ πώς θα αντιδρούσα εγώ ή εσείς, αν συνέβαινε σε εμένα ή σε εσάς κάτι τέτοιο.
Το βιβλίο ξεκινάει με την Κωνσταντίνα να ανακαλεί τις παιδικές της αναμνήσεις. Έπειτα μας λέει ότι η οικογένειά της αποφάσισε να πάει στη Γερμανία, παρά την αποδοκιμασία της γιαγιάς της. Η Κωνσταντίνα περνάει πέντε φανταστικά χρόνια στη Γερμανία, κάνει φίλες, έχει καλή σχέση με τους γονείς της και περνάει καλά, μέχρι τη μέρα που όλος ο κόσμος της διαλύεται. Έπρεπε να γυρίσει μόνη της πίσω στην Ελλάδα, σε μια γιαγιά που δεν την αγαπούσε. Και γιατί; Γιατί είχε βρογχικά. Έπρεπε να πάει σε ένα σχολείο που δεν ήξερε. Παρόλα αυτά, έκανε έναν φίλο, τον Λουμίνη.
Και ο Λουμίνης είχε μετακομίσει από τη Γερμανία. Ωστόσο της έδωσε κάτι μπλε χαπάκια. Η Κωνσταντίνα τα λάτρευε, ειδικά τώρα που οι γονείς της είχαν πάρει διαζύγιο. Μα γιατί πρέπει να της συμβαίνουν όλα αυτά; Μακάρι να επέστρεφε στην παλιά καλή ζωή της. Τουλάχιστον τα χαπάκια τη βοηθούν να είναι δυνατή και βέβαιη.
Μάλιστα, αυτή και ο Λουμίνης σχεδίαζαν να μαγειρέψουν στη Γερμανία. Ο Λουμίνης όμως δεν ήρθε στο σημείο που θα συναντιούνταν, οπότε η Κωνσταντίνα πήγε στο σπίτι της Λαίδη Ντι. «Ο Λουμίνης έφυγε» της είπε.
Η Κωνσταντίνα φώναζε, και γι’ αυτό η Λαίδη Ντι της έκανε μία ένεση. Όταν ο Λουμίνης γύρισε, θύμωσε με τη Λαίδη Ντι και πήρε την Κωνσταντίνα σπίτι της. Ήρθε και ο αγαπημένος τους καθηγητής να τη δει. Αυτός και η γιαγιά της της λένε κάτι για αποτοξίνωση. Η Κωνσταντίνα είναι διστακτική στην αρχή, αλλά στο τέλος συμφωνεί να πάει.
Η συγγραφέας μιλά για τη χρήση ναρκωτικών ουσιών, και είναι αρκετά αποτελεσματική στο να κάνει τη ροή της ιστορίας να νιώθει φυσική, χωρίς ο αναγνώστης να βαριέται.
Παιδιά ηλικίας από 13 έως περίπου 17 ετών θα απολάμβαναν το συγκεκριμένο βιβλίο, καθώς έχει πολλά διαφορετικά συναισθήματα.
Οι βιβλιοκριτικές της Α.Π. και της Μ.Δ. δεν είναι απλώς σχολιασμοί ενός βιβλίου, είναι μικρά παράθυρα στην προσωπική ματιά κάθε μαθήτριας. Μέσα από τη δική τους φωνή, αναδεικνύεται η δύναμη της λογοτεχνίας να αγγίζει, να εμπνέει και να ενεργοποιεί τη σκέψη.
Άλλωστε η μαθητική λέσχη ανάγνωσης δεν είναι μόνο τόπος συζήτησης βιβλίων, αλλά χώρος έκφρασης, δημιουργικότητας και ελευθερίας. Και κάθε λέξη που γράφεται από τους μαθητές είναι ένα ακόμη βήμα προς τη βαθύτερη κατανόηση του κόσμου — και του εαυτού τους.
Μέσα από τις δικές τους λέξεις, τα παιδιά δεν απλώς διάβασαν το βιβλίο — το ένιωσαν, το κατανόησαν και το μετέφεραν στους άλλους. Η λέσχη ανάγνωσης συνεχίζει το έργο της με στόχο να κάνει τη φιλαναγνωσία μια καθημερινή και ευχάριστη συνήθεια.
Οι υπεύθυνοι καθηγητές:
Μαρία Αλεξανδροπούλου, ΠΕ 02
Σοφία Τσουμαχίδου, ΠΕ 04.02
Άντζελα Σέλντον, ΠΕ 06
Έλενα Κεσίδου, ΠΕ 08
Θεόδωρος Χρυσανίδης, ΠΕ 81