Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Άρτα και το Μεσολόγγι

Την Κυριακή 5 και Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου τα μέλη της περιβαλλοντικής ομάδας του Γυμνασίου Μεγαλοχωρίου είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε ένα όμορφο διήμερο στην Άρτα και το Μεσολόγγι. Αφορμή στάθηκε η επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μεσολογγίου και η συμμετοχή μας σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα τη Λιμνοθάλασσα.

Πρώτη στάση στη διαδρομή μας το αρχοντικό Μέτσοβο με την ιστορική πλατεία του και τον περικαλλή ναό της Αγίας Παρασκευής. Ακολούθησε σύντομη στάση στις όχθες του ποταμού Λούρου, αφορμή για παρατήρηση του όμορφου φυσικού τοπίου, αλλά και της ρύπανσης του χώρου από κάθε είδους σκουπίδια. Αιτία αυτής της απαράδεκτης εικόνας η ανεύθυνη συμπεριφορά των διερχόμενων ταξιδιωτών, γεγονός που μας έδωσε αφορμή για προβληματισμό.

Λίγο πριν το μεσημέρι φθάσαμε στην Άρτα και στο ξακουστό γεφύρι της, στην είσοδο της πόλης. Η μακραίωνη ιστορία του και οι θρύλοι που συνοδεύουν την ανέγερσή του μας γοήτευσαν, ενώ αναφορά έγινε και στον ποταμό Άραχθο και τα υδροηλεκτρικά φράγματα που λειτουργούν με τα νερά του (Πουρνάρι Ι και ΙΙ).

Η Άρτα υπήρξε κατά τον μεσαίωνα η πρωτεύουσα του Δεσποτάτου της Ηπείρου και γνώρισε ξεχωριστή ακμή, κάτι που γίνεται φανερό και από το πλήθος των μεσαιωνικών μνημείων που διασώζει. Ξεκινώντας την ξενάγησή μας από το Κάστρο των Κομνηνοδουκών (13ος αι) και το οθωμανικό ρολόι, επισκεφθήκαμε εν συνεχεία τους ναούς του Αγίου Βασιλείου και της Αγίας Θεοδώρας και καταλήξαμε στην ονομαστή Παρηγορήτισσα, έναν εντυπωσιακό ναό του 13ου αι., που σήμερα λειτουργεί σαν βυζαντινό μουσείο.

Μετά από μια μικρή ανάπαυλα για φαγητό και ξεκούραση, συνεχίσαμε τον δρόμο μας για το Αιτωλικό, μια μικρή πόλη σε ένα νησάκι της λιμνοθάλασσας,  που αποκαλείται και μικρή Βενετία της Ελλάδας. Το λιμάνι της κοσμεί το άγαλμα του οπλαρχηγού Γρηγόριου Λιακατά, αρματολού του Κλεινοβού, με καταγωγή από τον Ασπροπόταμο, που σκοτώθηκε πολεμώντας στην περιοχή,  λίγο πριν την έξοδο του Μεσολογγίου.

Αργά το απόγευμα φτάσαμε στο Μεσολόγγι, περπατήσαμε στα πλακόστρωτα και τις πλατείες του και απολαύσαμε την τοπική κουζίνα. Το πρωί της επόμενης επισκεφθήκαμε στο ΚΠΕ Μεσολογγίου. Εκεί ενημερωθήκαμε για τον μηχανισμό σχηματισμού της λιμνοθάλασσας, το σπάνιο οικοσύστημά της και τα προβλήματα που το απειλούν. Κατόπιν επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο και μεταφέραμε τις δράσεις μας στο πεδίο. Αρχικά επισκεφτήκαμε το νησάκι της Τουρλίδας και με το τηλεσκόπιο παρατηρήσαμε πουλιά που φιλοξενούσε η λιμνοθάλασσα τη δεδομένη στιγμή, όπως τσικνιάδες, ερωδιούς, χουλιαρομύτες και άλλα προστατευόμενα είδη. Στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε προς την Αγία Τριάδα, είδαμε τις «πελάδες», τα ξύλινα σπιτάκια των ντόπιων ψαράδων που στηρίζονται σε πασσάλους πάνω από την επιφάνεια του νερού, και τα «ιβάρια», τους πασσαλόπηκτους φράχτες που περιφράσσουν τμήματα  της λιμνοθάλασσας διαμορφώνοντας φυσικά ιχθυοτροφεία. Παράλληλα προχωρήσαμε σε μετρήσεις για τον έλεγχο της ποιότητας των υδάτων και συμπληρώσαμε ερωτηματολόγια με τις παρατηρήσεις μας.

Μετά τη λήξη του εκπαιδευτικού προγράμματος κατευθυνθήκαμε προς την Δημοτική Πινακοθήκη του Μεσολογγίου, η οποία φιλοξενεί πίνακες με σκηνές της Εξόδου, προσωπογραφίες Φιλελλήνων και Ελλήνων οπλαρχηγών, γκραβούρες και όπλα από την εποχή της Επανάστασης, καθώς αντικείμενα και χειρόγραφα του Λόρδου Βύρωνα. Στην Πινακοθήκη μας ξενάγησε με τον παθιασμένο και γλαφυρό του λόγο ο φύλακάς της, κος Δ. Παρασκευάς, ενώ ιδιαίτερη εντύπωση μας προκάλεσαν οι πίνακες του Θ. Βρυζάκη, “Η Έξοδος του Μεσολογγίου” και του  E. de Lunsac, “Σκηνή από την Έξοδο”.

Τελευταία στάση μας υπήρξε ο Κήπος των Ηρώων, το μέρος όπου βρίσκεται ο τύμβος με τα οστά πολλών Ελλήνων και Ξένων αγωνιστών που έχασαν τη ζωή τους στο επαναστατημένο Μεσολόγγι. Στο χώρο βρίσκεται επίσης και ο τάφος του Μάρκου Μπότσαρη, 69 μνημεία Ελλήνων και Φιλελλήνων, καθώς και πάρα πολλοί σταυροί πεσόντων που έδωσαν τη ζωή τους για την απελευθέρωση της Ελλάδας. Ανάμεσα στα μνημεία ξεχωρίσαμε και αυτό του Ν. Στουρνάρα, αρματολού της περιοχής του Ασπροποτάμου, που έπεσε ηρωικά κατά την Έξοδο.

Φορτισμένοι συγκινησιακά από την ιερότητα του χώρου, αφήσαμε πίσω μας το Μεσολόγγι και πήραμε τον δρόμο της επιστροφής, πλούσιοι σε εικόνες και γνώσεις. Ζήσαμε μια πολύ όμορφη εμπειρία και συνδυάσαμε την μάθηση με την αναψυχή.

Στην επίσκεψή μας μας συνόδευσαν ο δ/ντής του σχολειού, Σ. Τσαντίλας και οι εκπαιδευτικοί Δ. Γκούμας, Ε. Στεφοπούλου και Κ. Πλεσιώτη, τους οποίους και ευχαριστούμε θερμά.

Η περιβαλλοντική ομάδα του Γυμνασίου Μεγαλοχωρίου

1 2 3 4 5 7 7a 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 21a 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34