2η Συνάντηση Μουσικών Σχολείων 3-6 Απριλίου στην Μυτιλήνη

Ενημέρωση μαθητών για την συμμετοχή του σχολείου μας στην 2η Συνάντηση Μουσικών Σχολείων στις 3-6 Απριλίου που διοργανώνει το Μουσικό Σχολείο Μυτιλήνης (ΜΣΜ).

Παρασκευή 4 Απριλίου – Κιθαριστικό Σύνολο:

τοποθεσία: Τσαρσί Χαμάμ, Μυτιλήνη
ώρα προσέλευσης: 17.15 – 17.30 (Αυστηρά!)
Ενδυμασία: Μαύρα ρούχα και παπούτσια
Εξοπλισμός: κιθάρες, αναλόγια, υποπόδιο, ντοσιέ (κάθε μαθητής φέρνει τα δικά του)
μαθητές: Σερέτης Κωνσταντίνος, Λεοντίου Ξένια, Κριπιντίρης Ραφαήλ, Σεβαστού Μιχαηλία, Καπετανέλλη Ευαγγελία, Στράγκα Σοφία

Παρασκευή 4 Απριλίου – Πιανιστικό σύνολο:

τοποθεσία: θέατρο ΦΟΜ, Μυτιλήνη
ώρα προσέλευσης: 16.45 – 17.00 (Αυστηρά!)
Ενδυμασία: Μαύρα ρούχα και παπούτσια
Εξοπλισμός: Το κάθε παιδί να έχει τις παρτιτούρες του
μαθητές: Κασιώτου Χριστίνα, Καράμαλλη Μαρκέλα, Αναστασιάδου Δάφνη, Γώγος Μιχάλης, Στράγκα Σοφία, Αντωνίου Δήμητρα

Κυριακή 6 Απριλίου – Σύνολο Σαντουριών – Σύνολο Μπουζουκιών:

τοποθεσία: Δημοτικό θέατρο Μυτιλήνης
ώρα προσέλευσης: 14.30 – 15.00 (Αυστηρά!)
εξοπλισμός: μπουζούκια, ντέφι, μπαγκέτες, πένες
ενδυμασία: Μαύρα ρούχα και παπούτσια
μαθητές: Κουρλή Ελεάνα, Αδαμοπούλου Αγγελική, Μαστρογιάννη Αγγελική, Βαλαβάνη Ευαγγελία, Λεοντίου Ξένια, Φιλιανός Γιώργος, Παρασκευαΐδης Αναστάσης, Σεβαστού Μιχαηλία, Στράγκα Σοφία, Καπετανέλλης Ζαχαρίας, Ξυνος Στρατής, Κεφαλά Μανίνα

Κυριακή 6 Απριλίου – Παραδοσιακό Σύνολο/Σύνολο έκφρασης:

τοποθεσία: Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης
ώρα προσέλευσης: 14.30 – 15.00 (Αυστηρά!)
ενδυμασία: Μαύρο μπλουζάκι, μαύρο παντελόνι, μαύρα παπούτσια
μαθητές:
– Σύνολο έκφρασης: Σερέτης Κωνσταντίνος, Κουρλή Ελεάνα, Χρυσίδης Γιώργος
– Παραδοσιακό σύνολο: Μαστρογιάννη Αγγελική, Αντωνίου Δήμητρα, Παλαιολόγου Αγγελική, Παναγιωτοπούλου Φανή, Στράγκα Σοφία, Αναστασιάδου Δάφνη, Βαλανά Μαριάνθη, Παρασκευαΐδου Εβελίνα, Κεφαλά Μαρίνα, Κοντάρα Μυρσίνη, Χρυσοπούλου Μαρήλια, Κριπιντίρης Ραφαήλ, Λόπεζ Αλέξανδρος, Χατζηδημητρίου Βασίλης

Εγκύκλιος για την προετοιμασία-έναρξη λειτουργίας της εφαρμογής e-εγγραφές για το σχολικό έτος 2025-2026

Πατήστε εδώ για να ανοίξετε την εγκύκλιο
Πατήστε εδώ για την επιστολή προς γονείς
Πατήστε εδώ για την Υπεύθυνη Δήλωση Α
Πατήστε εδώ για την Υπεύθυνη Δήλωση Β

Ενόψει της λειτουργίας της εφαρμογής e-εγγραφές για την υποβολή των ηλεκτρονικών αιτήσεων εγγραφής, ανανέωσης εγγραφής ή μετεγγραφής των μαθητών/τριών στην Α ́, Β ́ και Γ’ τάξη των δημοσίων ΓΕΛ, ΕΠΑΛ και ΠΕΠΑΛ για το σχολικό έτος 2025-2026, καλούνται, από το υπουργείο Παιδείας, οι Διευθυντές/-ντριες των σχολικών μονάδων να ελέγξουν την ορθότητα των στοιχείων που έχουν καταχωριστεί στο πληροφοριακό σύστημα (ΠΣ) myschool, ώστε να αποφευχθούν τυχόν προβλήματα. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στον έλεγχο των στοιχείων των κηδεμόνων (καρτέλα: Κηδεμόνας E-eggrafes), στην ακριβή ημερομηνία γέννησης του/της μαθητή/-τριας και στη διεύθυνση της κατοικίας του/της (οδός, αριθμός, δήμος, ταχυδρομικός κώδικας).

Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι Διευθυντές/-ντριες των σχολικών μονάδων καλούνται από το υπουργείο να έχουν επικαιροποιημένα στοιχεία για να ενημερώσουν το ΠΣ myschool αντίστοιχα, θα πρέπει να αποσταλούν άμεσα στους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών τους (Γ ́ Γυμνασίου, Α ́ Λυκείου, Β ́ Λυκείου) τα δύο (2) υποδείγματα Υπεύθυνων Δηλώσεων, στις δηλωμένες ηλ. διευθύνσεις (emails) των γονέων/κηδεμόνων μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της σχολικής μονάδας και όχι του ΠΣ myschool, ώστε να μπορούν να αντιγράψουν το περιεχόμενο. Επίσης, προς διευκόλυνση των χρηστών, στο συγκεκριμένο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου να δοθεί και ο σύνδεσμος https://www.gov.gr/ipiresies/polites-kai-kathemerinoteta/psephiaka-eggrapha-gov- gr/ekdose-upeuthunes-deloses

Οι συγκεκριμένες Υπεύθυνες Δηλώσεις θα πρέπει να συμπληρωθούν και από τους δύο γονείς/κηδεμόνες, εφόσον υπάρχουν, και εν συνεχεία και οι δύο Υ.Δ. να επιστραφούν στη σχολική μονάδα έως τις 09-04-2025, είτε με γνήσιο της υπογραφής είτε μέσω Gov.gr.

Επισημαίνεται ότι στις δύο Υπεύθυνες Δηλώσεις θα πρέπει να ταυτίζεται η διεύθυνση κατοικίας του/της μαθητή/τριας.

Οι Διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων θα συγκεντρώσουν τις Υπεύθυνες Δηλώσεις και, αφού γίνει ο απαιτούμενος έλεγχος και συμπληρώσουν τα στοιχεία στο ΠΣ myschool, αυτές θα τηρηθούν στο αρχείο.

Για τις λεπτομέρειες της διαδικασίας και της έναρξης λειτουργίας της εφαρμογής, θα αποσταλεί νεότερη εγκύκλιος.

Aιτήσεις για εισαγωγή στα Πρότυπα, στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, στα Πρότυπα Εκκλησιαστικά Σχολεία και στα Πειραματικά Σχολεία

Αρχίζει σήμερα, Δευτέρα 24 Μαρτίου 2025, η υποβολή ηλεκτρονικών αιτήσεων, από τον/-ην γονέα ή κηδεμόνα ή άλλο πρόσωπο που έχει την επιμέλεια των μαθητών/τριών, στο Πληροφοριακό Σύστημα Αιτήσεων Εισαγωγής (Π.Σ.Α.Ε.) για εισαγωγή στα Πρότυπα Σχολεία (Γυμνάσια-Λύκεια), Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (Γυμνάσια-Λύκεια), Πρότυπα Εκκλησιαστικά Σχολεία (Γυμνάσια-Λύκεια) και Πειραματικά Σχολεία (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά Σχολεία, Γυμνάσια και Λύκεια).

Για περισσότερες πληροφορίες όπως επισκεφτείτε τον παρακάτω σύνδεσμο:

Πληροφορίες υποβολής ηλεκτρονικών αιτήσεων

Πρόγραμμα για την Δευτέρα 24 Μαρτίου 2025

Ενημερώνουμε τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών/-τριών του σχολείου μας ότι το αυριανό πρόγραμμα θα κυλίσει κατά εκτίμηση ως εξής:

08:00 Κανονική προσεύλευση στο σχολείο – παρουσίες μαθητών

08:30 Γενική πρόβα παρέλασης στο γήπεδο από όλα τα σχολεία της Β/θμιας της Καλλονής ( ΓΕΛ, ΕΠΑΛ, ΓΥΜΝΑΣΙΟ και ΜΟΥΣΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΛΕΣΒΟΥ)

9:45 Κατάθεση στεφάνων στο Ηρώο των πεσόντων από όλες τις σχολικές μονάδες Β/θμιας της Καλλονής

10:00 (περίπου) Έναρξη σχολικής γιορτής που έχει συνδιοργανώσει το Γενικό Λύκειο Καλλονής και το Μουσικό Γυμνάσιο & ΛΤ Δυτικής Λέσβου, στο χώρο πολλαπλών χρήσεων του ΓΕΛ Καλλονής.

Πατήστε εδώ για το αυριανό πρόγραμμα

11:30 (περίπου) Τέλος γιορτής

12:00 με 12:30 αναχώρηση των μαθητών στον τόπο διαμονής τους

Με εκτίμηση,

από τη Διεύθυνση του Μουσικού Γυμνασίου & ΛΤ Δυτικής Λέσβου

Εκδηλώσεις για την 25η Μαρτίου στον Δήμο Δυτικής Λέσβου



Λήψη αρχείου

 

 

Δράσεις και παρεμβάσεις προληπτικού χαρακτήρα σε μαθητές σχολικών μονάδων

Αγαπητοί γονείς/κηδεμόνες,

Στο πλαίσιο δράσεων και παρεμβάσεων προληπτικού χαρακτήρα σε μαθητές σχολικών μονάδων και αναγνωρίζοντας ότι η πρόληψη της νοσηρότητας και θνητότητας από τα λοιμώδη νοσήματα με τους εμβολιασμούς αποτελεί το σπουδαιότερο επίτευγμα του 20ου αιώνα, η μονάδα υγείας ΚΕΝΤΡΟ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΛΛΟΝΗΣ θα επισκεφθεί το ΜΟΥΣΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ & ΛΤ ΔΥΤΙΚΗΣ ΛΕΣΒΟΥ στις 26/03/2025 με ομάδα επαγγελματιών υγείας προκειμένου να ελέγξει την εμβολιαστική κάλυψη του μαθητικού πληθυσμού.

Παρακαλούμε για την προσκόμιση του Βιβλιαρίου Υγείας Παιδιού (Β.Υ.Π.) του παιδιού σας, προκειμένου να ελεγχθεί η εμβολιαστική του κατάσταση. Επισημαίνουμε ότι η δράση αυτή είναι χωρίς οικονομική επιβάρυνση για τους μαθητές ή το σχολείο και πραγματοποιείται στο χώρο του σχολείου.

Η ενημέρωση σας αναφορικά με τον έλεγχο της εμβολιαστικής κάλυψης του παιδιού σας θα γίνει
εγγράφως, με προσωπική επιστολή σε σφραγισμένο φάκελο (για λόγους προστασίας προσωπικών δεδομένων), τον οποίο θα παραλάβετε με το παιδικό Βιβλιάριο.

Σχετικά με τη συμμετοχή του παιδιού σας στο πρόγραμμα ελέγχου εμβολιαστικής κάλυψης, σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε και να παραδώσετε στον/στην εκπαιδευτικό έως την ημέρα της επίσκεψης, την παρακάτω δήλωση υπογεγραμμένη και στην περίπτωση που επιθυμείτε τη συμμετοχή σας να προσκομίσετε την ημέρα που υποδείχθηκε το Βιβλιάριο Υγείας του παιδιού σας.

ΣΥΓΚΑΤΑΘΕΣΗ ΓΟΝΕΑ ΓΙΑ ΕΜΒΟΛΙΑΣΤΙΚΗ ΚΑΛΥΨΗ

 

Αφίσα-για-συμπλήρωση

Πανελλήνια δράση “Ενώνουμε τις φωνές ενάντια στον εκφοβισμό με ένα τραγούδι”

To σχολείο μας σε συνεργασία με το Παναρέτειο Γυμνάσιο Καλλονής και το Καλφαγιάννειο Γυμνάσιο Λέσβου, θα  συμμετέχει στην Πανελλήνια δράση με τίτλο “Ενώνουμε τις φωνές ενάντια στον εκφοβισμό με ένα τραγούδι” στις 6 Μαρτίου 2025 που διοργανώνει το Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων μέσα από το   Δίκτυο Σχολείων Σχολικής Διαμεσολάβησης.

Υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων

Σκοπός της δράσης: είναι η ενημέρωση, η ευαισθητοποίηση και η ανάπτυξη κοινωνικοσυναισθηματικών δεξιοτήτων συνεργασίας και σεβασμού για την αντιμετώπιση του εκφοβισμού μέσα από την τέχνη και στην συγκεκριμένη περίπτωση με τη δημιουργία τραγουδιών και άλλων περιφερειακών καλλιτεχνικών δράσεων.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Εκδρομή/πρωινός περίπατος στο Μεσότοπο

Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,

σας ενημερώνουμε ότι την Τετάρτη 26/02/2025  το σχολείο μας θα πραγματοποιήσει πρωινό περίπατο με προορισμό το Μεσότοπο και η μετακίνησή μας θα γίνει με μισθωμένο λεωφορείο/πούλμαν.

Πρόγραμμα περιπάτου:

  1. Επίσκεψη στον Αγροτουριστικό Συνεταιρισμό Γυναικών Μεσοτόπου. Εκεί, αρχικά η κα Κουρλή Ειρήνη θα μας παρουσιάσει τις δράσεις και τα προϊόντα σου συνεταιρισμού. Στη συνέχεια, όσοι/όσες μαθητές/-τριες το επιθυμούν θα μπουν στο εργαστήριο σε ομάδες προκειμένου να παρασκευάσουν τα δικά τους παστέλια και αμυγδαλωτά.
  2. Θα ακολουθήσει επίσκεψη στο Λαογραφικό Μουσείο Μεσοτόπου, όπου θα μας ξεναγήσει ο πρόεδρος της κοινότητας κ. Πιπίνης Γαβρίλος. Στο εν λόγω μουσείο θα δούμε αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν τον τρόπο ζωής στα τέλη του 19ου και κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, όπως εργαλεία, οικιακά σκεύη, έπιπλα, εργόχειρα κ.α., καθώς και  αρχαιολογικά ευρύματα από την ευρύτερη περιοχή.
  3. Στη συνέχεια θα επισκεφτούμε την Εκκλησία του Μεσοτόπου τα Εισόδια της Θεοτόκου ή, επί το λαϊκότερο, Παναγιά. Εκεί θα μας ξεναγήσει ο ιερέας του χωριού π. Βαλαβάνης Αναστάσιος.

Με το πέρας των ξεναγήσεων, θα δοθεί ελεύθερος χρόνος στους μαθητές προκειμένου να γευματίσουν.

Ώρα αναχώρησης από την Καλλονή: ≈ 08:30

Ώρα αναχώρησης-επιστροφής από το Μεσότοπο: ≈ 12:45

Για να μην ξαναγίνει!

Από το Η Ζωή είναι ωραία στον Πρίμο Λεβί και τον Μεγάλο Δικτάτορα

27 Ιανουαρίου: Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος

sc347058 ss 1

Του Χρόνη Μπούσιου,[1]

Συμμετέχουν μαθητές και μαθήτριες της Β΄ Γυμνασίου,[2]

«Αγαπητό μου Ημερολόγιο,

Μετά από μια ακόμη μέρα στο σχολείο, σου γράφω για να σου πω πώς πέρασα. Σήμερα ήταν μια διαφορετική μέρα, επειδή σήμερα είναι Ημέρα μνήμης του Ολοκαυτώματος.»

Τα παραπάνω λόγια του Ραφαήλ παρουσιάζουν εύστοχα ότι η 27η Ιανουαρίου ήταν μια διαφορετική μέρα, η οποία τιμήθηκε στο σχολείο μας με παρουσιάσεις, προβολή ταινίας και συζητήσεις που αφορούσαν τα γεγονότα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και τις θηριωδίες της ναζιστικής Γερμανίας. Αρχικά, αφού παρουσιάστηκε η σημασία αυτής της ημέρας μνήμης, προβλήθηκε η κλασική κωμική και δραματική ταινία με τίτλο Η Ζωή είναι ωραία.

Αυτή η ταινία αποτέλεσε την αφορμή για την πραγματοποίηση ενός μικρού λογοτεχνικού και ιστορικού αφιερώματος στο Ολοκαύτωμα που συντελέστηκε με την ενεργή συμμετοχή όλων των μαθητών και μαθητριών της Β΄ Γυμνασίου.

Στο πλαίσιο, λοιπόν, των μαθημάτων της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, οι αναφορές της ταινίας του Μπενίνι εμπλουτίστηκαν με ιστορικές πηγές και λογοτεχνικές αναφορές και κατέληξαν με την ανάλυση ⸺ίσως του καλύτερου μονολόγου στην ιστορία του κινηματογράφου⸺ του τελευταίου μονολόγου του Τσάρλι Τσάπλιν στην ταινία Ο Μεγάλος Δικτάτορας.

Διαρκώς παρόν στις αναζητήσεις μας ήταν το παρακάτω ερώτημα:

Πώς να παραμείνεις άνθρωπος σε απάνθρωπες συνθήκες;

1.Η Ζωή είναι ωραία

images 1

Απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα πρόσφεραν οι μαθητές και οι μαθήτριες, αντλώντας αρχικά έμπνευση από την ταινία Η Ζωή είναι ωραία, γράφοντας μια σελίδα στο δικό τους ημερολόγιο, μιμούμενοι φυσικά τη συνομήλική τους Άννα Φρανκ.

Αρχικά, ανέδειξαν τη σημασία της δημιουργικής φαντασίας και του χιούμορ του Γκουίντο, ο οποίος επινόησε ένα παιχνίδι, ώστε να προστατέψει τον γιο του από τη βαναυσότητα της πραγματικότητας του στρατοπέδου συγκέντρωσης. Αυτό ακριβώς υπογράμμισε η Φανή, λέγοντας ότι «ο Γκουίντο έλεγε στο μικρό παιδάκι του ότι όλο αυτό που περνάνε είναι απλώς ένα παιχνίδι που αν το νικήσουν θα ελευθερωθούν, αλλιώς θα πρέπει να συνεχίζουν να παίζουν μέχρι να κερδίσουν».

Στο ίδιο πνεύμα, η Δήμητρα σχολίασε ότι την εντυπωσίασε το γεγονός ότι «ο μπαμπάς, παρά την κούρασή του, προσπαθούσε να κάνει χαρούμενο το παιδί και τη γυναίκα του».

Ενδιαφέρουσα ήταν και η επισήμανση του Ζαχαρία, ο οποίος εξήγε ένα γενικότερο συμπέρασμα για τους γονείς μέσα από την προσπάθεια του πρωταγωνιστή να αποκρύψει από τον γιο του την απάνθρωπη πραγματικότητα του στρατοπέδου συγκέντρωσης. Συγκεκριμένα, υποστήριξε ότι «καμιά φορά, όταν γίνεται κάτι κακό οι γονείς μας προσπαθούν να μας λένε ψέματα ώστε να μας χαροποιήσουν και να ξεφεύγουμε από τη σκληρή πραγματικότητα».

Εξίσου εύστοχα, η Χριστίνα κατέγραψε ότι και εμείς «από τη μία στιγμή στην άλλη μπορεί να πεθάνουμε απλώς γιατί είμαστε διαφορετικοί», αναδεικνύοντας έτσι την σημασία της διαρκούς επαγρύπνησης και αντίστασης απέναντι σε ρατσιστικές συμπεριφορές.

Φυσικά, οι μαθητές και μαθήτριές διέκριναν την αστείρευτη αγάπη του Γκουίντο προς την οικογένειά του ως βασική πηγή ανθρωπιάς που πρέπει να διατηρηθεί εντός του πλαισίου που τους αποκτηνώνει και τους μετατρέπει σε αριθμούς.

Αυτό υποστηρίζει και η Μιχαηλία, παρουσιάζοντας μία από τις αγαπημένες της σκηνές της ταινίας:

«Κάποια από τις σκηνές που με συγκίνησαν περισσότερο ήταν όταν ο σύζυγος της Ντόρα (Γκουίντο) μιλούσε από τα μεγάφωνα στο γερμανικό στρατόπεδο συγκέντρωσης και της εξέφραζε την αγάπη του ή την καθησύχαζε, βάζοντας ακόμα και τον Τζόσουε να μιλήσει για να τον ακούσει η μητέρα του».

original 1

Παρομοίως, η Σοφία αναδεικνύει τη σημασία της αγάπης και των οικογενειακών δεσμών εντός ενός πλαισίου που προσπαθεί να απομακρύνει τον πατέρα από τον γιο και τη μητέρα. Συγκεκριμένα, αναφέρει:

«Η ταινία μας δείχνει πόσο σημαντική είναι η οικογένεια, και πως οι δεσμοί της παραμένουν δυνατοί ακόμα και σε δύσκολες στιγμές. […] Η ιστορία του πατέρα και του γιου μάς δείχνει τι θα μπορούσε να κάνει ένας πατέρας για να κρατήσει τον γιο του ασφαλή και χαρούμενο».

Βέβαια, όπως έδειξαν πολλοί στις ημερολογιακές τους σελίδες, η αγάπη είναι άρρηκτα συνδεδεμένη και με την αυτοθυσία, επιλέγοντας, ως επί το πλείστον, ως αγαπημένη και πιο συγκινητική στιγμή τη δολοφονία του πατέρα από τους Ναζί, ή με τα λόγια του Ραφαήλ την «αυτοθυσία του πατέρα για να προστατεύσει τον γιο και τη σύζυγό του».

article 2013514 0016B93B00000258 413 468x310 300x199 2

2.Το Εάν αυτό είναι ο άνθρωπος του Πρίμο Λεβί

010200000417 1

Το Εάν αυτό είναι ο άνθρωπος θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα βιβλία της παγκόσμιας λογοτεχνίας με θέμα το Ολοκαύτωμα και ο Ιταλοεβραίος συγγραφέας του ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς που επέζησε από το Ολοκαύτωμα και κατέγραψε τις μαρτυρίες του. Με αυτό τον τρόπο, έκανε πράξη τους στίχους που εισάγουν στο βιβλίο του: «Σκεφτείτε ό,τι έχει συμβεί/ Τις λέξεις αυτές σας ορίζω/ Γράψτε τις στην καρδιά σας/ Στο σπίτι, στο δρόμο/ Πριν κοιμηθείτε όταν ξυπνάτε/ Επαναλάβετέ τις στα παιδιά σας».

Πρόκειται για ένα συγκλονιστικό αυτοβιογραφικό βιβλίο που περιγράφει ψύχραιμα τη βαναυσότητα της Ναζιστικής κυριαρχίας, δίχως όμως να εγκαταλείπει ποτέ την προσπάθεια διατήρησης της ανθρωπιάς εντός των απάνθρωπων συνθηκών.

Εκκινώντας, λοιπόν, από το βαθιά ελπιδοφόρο πνεύμα του πρωταγωνιστή της ταινίας Η Ζωή είναι ωραία, περιηγηθήκαμε σε αρκετά αποσπάσματα του Πρίμο Λεβί που μπορούν να μας προσφέρουν απαντήσεις στο ερώτημα που τέθηκε εξαρχής και επαναλαμβάνουμε:

Πώς να παραμείνεις άνθρωπος σε απάνθρωπες συνθήκες;

Εντοπίσαμε έτσι φράσεις που δηλώνουν την ψυχική δύναμη που χρειάζεται για να διασώσει κανείς την αξιοπρέπεια και το όνομά του, εντός ενός πλαισίου συστηματικής εξόντωσης της ανθρωπιάς:

«Θα μας στερήσουν και τ’ όνομά μας: κι αν θέλουμε να το κρατήσουμε, θα πρέπει να βρούμε τη δύναμη μέσα μας, τη δύναμη να το σώσουμε και μαζί μ’ αυτό να σώσουμε κάτι από μάς, απ’ αυτό που υπήρξαμε». (σ. 30)

Με την κοφτερή γραφή του ο Πρίμο Λεβί μας καλεί να αντισταθούμε και εμείς σε ενέργειες απαξίωσης και υποβάθμισης του ανθρώπου∙ θα λέγαμε ότι μας καλεί όχι απλώς να προσπαθούμε να επιβιώσουμε, αλλά να ζήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις, αρνούμενοι την παράδοση της ανθρωπιάς μας, αρνούμενοι τη συγκατάθεση.

« […] ακριβώς επειδή το Λάγκερ [Στρατόπεδο συγκέντρωσης] είναι ένας τεράστιος μηχανισμός πού έχει σκοπό να μάς αποκτηνώσει, εμείς πρέπει ν’ αντισταθούμε […] Ναι, είμαστε σκλάβοι, στερημένοι κάθε δικαίωμα, εκτεθειμένοι σε κάθε προσβολή, αντιμετωπίζουμε βέβαιο θάνατο, αλλά μάς έχει απομείνει ένα δικαίωμα και πρέπει να το υπερασπιστούμε με σθένος, γιατί είναι το τελευταίο: το δικαίωμα ν’ αρνηθούμε τη συγκατάθεσή μας» (σ. 48).

Τονίζει διαρκώς στο έργο του την αναγκαιότητα της μη παραίτησης από την ανθρωπινότητα του καθενός, από ό,τι τον καθιστά άνθρωπο, όπως την αγάπη του προς την οικογένεια και τους φίλους, την αυτοεκτίμηση, το χιούμορ, τη φαντασία ενός καλύτερου μελλοντικού κόσμου. Με το έργο και τη ζωή του μας καλεί να διατηρήσουμε ζωντανή την ελπίδα στη ζωή μας∙ αυτό σχολιάζει εύστοχα η Αγγελική:

«Ο Πρίμο Λεβί αναφέρει ότι πρέπει να προσπαθήσουμε να παραμείνουμε άνθρωποι σε απάνθρωπες συνθήκες, δίνοντάς μας ελπίδα και κίνητρο να διατηρήσουμε τον χαρακτήρα μας αναλλοίωτο και την αξιοπρέπειά μας ανέγγιχτη. Τελικά, συμπεραίνουμε, ότι η ελπίδα λειτουργεί ως κινητήριος δύναμη για να συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για την ελευθερία και τα ιδανικά μας».

Φορέας ελπίδας και δύναμης σύμφωνα με τον Πρίμο Λεβί είναι και η ανάμνηση της ζωής πριν τα στρατόπεδα, διότι:

«Ξέρουμε από πού ερχόμαστε: οι αναμνήσεις του έξω κόσμου κατοικούν στα όνειρά μας και στην ξαγρύπνια μας, έκπληκτοι βλέπουμε πως τίποτα δεν ξεχάσαμε, καθετί που ανακαλούμε στη μνήμη μας, αναδύεται με βασανιστική διαύγεια» (σ. 66).

Αυτό το απόσπασμα σχολιάζει η Μιχαηλία, λέγοντας ότι «για να επιβιώσει η ανθρωπιά μας δεν πρέπει να ξεχνάμε το παρελθόν μας και τις στιγμές χαράς και ελευθερίας, καθώς και την ύπαρξη “αληθινών ανθρώπων” με ευαισθησίες και συναισθήματα. Δεν πρέπει να υπάρχει ψυχική παραίτηση και αποδοχή για καμία τέτοιου είδους φρικτή πραγματικότητα, γιατί πιστεύοντας πως δεν υπάρχει χώρος για ελπίδα και αντίσταση σε κάθε λογής παρεμβατική και ψυχοφθόρα συμπεριφορά γινόμαστε έρμαιά της». Πρέπει, λοιπόν, να κάνουμε μια «συστηματική και από καρδιάς προσπάθεια» για να διατηρηθεί η ανθρωπιά μας.

3. Ο Μεγάλος Δικτάτορας

ΤΣΑΡΛΙ ΤΣΑΠΛΙΝ Ο ΜΕΓΑΛΟς ΔΙΚΤΑΤΟΡΑς 1 1

Παίρνοντας ώθηση από τα ελπιδοφόρα μηνύματα του Πρίμο Λεβί, ολοκληρώσαμε αυτό το σύντομο αφιέρωμα στο Ολοκαύτωμα με την προβολή της πρώτης μη βουβής ταινίας του Τσάρλι Τσάπλιν, τον Μεγάλο Δικτάτορα, με απώτερο σκοπό την ακρόαση και έπειτα την ανάλυση του συγκλονιστικού τελευταίου μονολόγου της ταινίας.

Κλήθηκαν, λοιπόν, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄ Γυμνασίου να εκφράσουν τις απόψεις τους για τον μονόλογο, δίνοντας έμφαση στη σημασία της ελπίδας και τη διαχρονικότητα των μηνυμάτων του παρακάτω αποσπάσματος:

Η απληστία έχει δηλητηριάσει τις ψυχές των ανθρώπων,
έχει γεμίσει τον κόσμο με μίσος,
μας έχει ρίξει μέσα στη μιζέρια και την αιματοχυσία.
Έχουμε πετύχει την ανάπτυξη της ταχύτητας
όμως έχουμε παγιδευτεί μέσα στα δεσμά της.
Μηχανές που μας δίνουν αφθονία, μας έχουν κάνει να θέλουμε πάντα
κάτι παραπάνω.
Η γνώση μας έκανε κυνικούς. Η εξυπνάδα μας,
σκληρούς και αγενείς.
Σκεφτόμαστε πάρα πολύ και νιώθουμε πολύ λίγο.
Περισσότερο από μηχανές, χρειαζόμαστε ανθρωπιά.
Περισσότερο από εξυπνάδα,
χρειαζόμαστε καλοσύνη και ευγένεια.
Χωρίς αυτές τις ιδιότητες,
η ζωή θα’ ναι γεμάτη βία και όλα θα χαθούν.
[…]
Σε όσους με ακούν, απευθύνομαι λέγοντας: ”Μην απελπίζεστε.”

Ο Ραφαήλ, τονίζοντας τις απάνθρωπες συνθήκες των στρατοπέδων συγκέντρωσης, υποστήριξε ότι είναι πολύ δύσκολο να παραμείνεις άνθρωπος σε ένα τέτοιο πλαίσιο∙ «σχεδόν είναι αδύνατο να έχεις μια τόσο δυνατή ψυχολογική αντίσταση απέναντι σε τέτοιες πράξεις απανθρωπιάς», θα αναφέρει ακριβώς. Προσθέτει, όμως, ότι όσο διατηρείται μέσα μας έστω και ένας κόκκος ελπίδας, τότε παραμένουμε άνθρωποι. Σε αυτή την ελπίδα αναφέρεται και η Μαρκέλα η οποία σημειώνει ότι «στον πόλεμο μπορεί να μην υπάρχει αρκετή χαρά, αγάπη και φιλία, όμως υπάρχει η ελπίδα» για να διασώσει την ανθρωπιά.

Τα λόγια όμως του Τσάρλι Τσάπλιν το 1940, σύμφωνα με τους μαθητές και τις μαθήτριές μας, ανταποκρίνονται έντονα και στη σύγχρονη ζωή μας, διότι αν και έχουν περάσει 85 χρόνια από την εν λόγω ταινία, πόλεμοι συνεχίζουν να μαστίζουν τον κόσμο. Αυτό υπογραμμίζει κι ο Αλέξανδρος, ο οποίος παρατήρησε ότι ο σύγχρονος κόσμος παραμένει ένας κόσμος γεμάτος μίσος που οδηγεί σε αιματηρούς πολέμους, όπως στην Ουκρανία και την Παλαιστίνη. Πόλεμοι που σχετίζονται με την «απληστία, που έχει δηλητηριάσει τις ψυχές των ανθρώπων» και, όπως αναφέρει η Χριστίνα, κάνουν «τον άνθρωπο να σκέφτεται μόνο τον εαυτό του, να σκέφτεται το χρήμα, να θέλει πάντα κάτι παραπάνω κι ας έχει τα απαραίτητα για να ζήσει». Και σήμερα ο άνθρωπος «[…] σκέφτεται πολύ και νιώθει πολύ λίγο», θα προσθέσει, αναφέροντας τα λόγια του Εβραίου κουρέα.

Πάντοτε, όμως, η ελπίδα είναι αυτή που υπερισχύει στις απαντήσεις των μαθητών και μαθητριών μας. Ας κλείσουμε, λοιπόν, με τα παρακάτω λόγια του Χαράλαμπου, ο οποίος αναρωτιέται «Πόσο σημαντική είναι η ελπίδα;», επισημαίνοντας ότι όσο περισσότερο απουσιάζει η ελπίδα από τη ζωή σου, «τόσο πιο δύσκολα ζεις, τόσο πιο πολλά εμπόδια βρίσκεις. Όσο χάνεις τις ελπίδες σου τόσο περισσότερο αλλάζεις∙ αρχίζεις να ξεχνάς, να χάνεις το χιούμορ σου και την αγάπη που είχες μέσα σου. Όλα αυτά είναι δύσκολο να τα διατηρήσεις όταν σου φέρονται απάνθρωπα και όταν γνωρίζεις ότι το τέλος είναι κοντά, πιο κοντά από την απελευθέρωση. Έτσι ήταν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Είμαστε πάρα πολύ τυχεροί που δεν τα ζούμε όλα αυτά. Η ελπίδα δεν είναι κάτι το δεδομένο. Πρέπει να χαιρόμαστε για όλα όσα έχουμε τώρα».

[1] Φιλόλογος, Διδάκτορας Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

[2] Αναφέρονται αλφαβητικά τα ονόματα των μαθητών και μαθητριών που με τα κείμενα και τις προφορικές τους επισημάνσεις συμμετείχαν ενεργά στο Αφιέρωμα στο Ολοκαύτωμα: Αντωνίου Δήμητρα, Κανόγκας Χαράλαμπος, Καπετανέλλης Ζαχαρίας, Καράμαλλη Μαρκέλα, Κασιώτου Χριστίνα, Κριπιντίρης Ραφαήλ, Λόπεζ Αλέξανδρος, Ξυνός Στρατής, Παλαιολόγου Αγγελική, Παναγιωτοπούλου Φανή, Παρασκευαϊδης Αναστάσιος, Σεβαστού Μιχαηλία, Στράγκα Σοφία.

στ

Skills4Life για τους μαθητές του Γυμνασίου και της Α΄ Λυκείου

Ένα νέο, σύγχρονο, εργαλείο για τους μαθητές/τριες του Γυμνασίου και της Α΄ Λυκείου είναι διαθέσιμο από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με στόχο να καλλιεργήσουν τις δεξιότητές τους στα Μαθηματικά, τις Φυσικές Επιστήμες και την Κατανόηση Κειμένου.

Πρόκειται για τη νέα Τράπεζα Θεμάτων Skills4Life που αναπτύσσεται σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και περιλαμβάνει θέματα με έμφαση στην εφαρμογή της σχολικής γνώσης για την αντιμετώπιση πρακτικών ζητημάτων και απαιτήσεων της καθημερινής ζωής.

Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ.