ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΟΡΗΣΟΥ
12 Δεκ 2012

Κ.Π.Καβάφης «Φωνές» , «Όσο μπορείς» και «Στα 200 π.Χ.»Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄ Γυμνασίου σελ. 120, 121, 123

Συντάκτης: Αρετή Κάρκου | Κάτω από: Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ' Γυμνασίου

Κ.Π.Καβάφης

«Φωνές»

«Όσο μπορείς»

«Στα 200 π.Χ.»

Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας

Γ’ Γυμνασίου σελ. 120, 121, 123

Φωνές Το ηλεκτρονικό βιβλίο

Όσο μπορείς Το ηλεκτρονικό βιβλίο

Στα 200 π.Χ. Το ηλεκτρονικό βιβλίο

Ο επίσημος διαδικτυακός τόπος του αρχείου Καβάφη

 

Ανάλυση και στοχασμοί για τις Φωνές του Καβάφη στο afterschool bar

ΚΑΒΑΦΗΣ: ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ from Κατερίνα Προκοπίου

 

Καβάφης: Ο συλλέκτης λέξεων

 

Η Τζάκι Κένεντι – Ωνάση και ο Καβάφης

Δημοσιεύθηκε στις: 25 Ιανουαρίου 2013, 19:43

Στις 19 Μαΐου του 1994 η Τζάκι Κένεντι – Ωνάση άφησε την τελευταία της πνοή σε ηλικία 65 ετών. Στην κηδεία της πλήθος κόσμου ανέμενε ν’ ακούσει τους επικήδειους. Όμως η Τζάκι με όρο στη διαθήκη της τους είχε «απαγορεύσει» και το μόνο που διαβάστηκε σύμφωνα με την επιθυμία της ήταν το ποίημα του Καβάφη «ΙΘΑΚΗ» που υπήρξε ο αγαπημένος της ποιητής.   

Κάθε αναγνώστης του Καβάφη, Έλληνας ή ξένος, τον εκτιμά απεριόριστα με ευγνωμοσύνη και θαυμασμό σαν έναν από τους πιο τίμιους, γοητευτικούς, σοφούς και ανθρώπινους δασκάλους του αιώνα μας. Ο Καβάφης με την τόλμη της ειλικρίνειας των αισθημάτων του απέναντι στον έρωτα και στο θάνατο, τόλμη και ειλικρίνεια που του δίνουν μια από τις τιμητικές θέσεις στην παγκόσμια ποιητική πρωτοπορία.

Πηγή: http://www.onlarissa.gr/2013/01/25/i-tzaki-kenenti-onasi-ke-o-kavafis/

Το πιο γνωστό ποίημα του Καβάφη:

Ιθάκη
Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη,
να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος,
γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον θυμωμένο Ποσειδώνα μη φοβάσαι,
τέτοια στον δρόμο σου ποτέ σου δεν θα βρεις,
αν μέν’ η σκέψις σου υψηλή, αν εκλεκτή
συγκίνησις το πνεύμα και το σώμα σου αγγίζει.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον άγριο Ποσειδώνα δεν θα συναντήσεις,
αν δεν τους κουβανείς μες στην ψυχή σου,
αν η ψυχή σου δεν τους στήνει εμπρός σου.
Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος.
Πολλά τα καλοκαιρινά πρωιά να είναι
που με τι ευχαρίστησι, με τι χαρά
θα μπαίνεις σε λιμένας πρωτοειδωμένους·
να σταματήσεις σ’ εμπορεία Φοινικικά,
και τες καλές πραγμάτειες ν’ αποκτήσεις,
σεντέφια και κοράλλια, κεχριμπάρια κ’ έβενους,
και ηδονικά μυρωδικά κάθε λογής,
όσο μπορείς πιο άφθονα ηδονικά μυρωδικά·
σε πόλεις Aιγυπτιακές πολλές να πας,
να μάθεις και να μάθεις απ’ τους σπουδασμένους.
Πάντα στον νου σου νάχεις την Ιθάκη.
Το φθάσιμον εκεί είν’ ο προορισμός σου.
Aλλά μη βιάζεις το ταξείδι διόλου.
Καλλίτερα χρόνια πολλά να διαρκέσει·
και γέρος πια ν’ αράξεις στο νησί,
πλούσιος με όσα κέρδισες στον δρόμο,
μη προσδοκώντας πλούτη να σε δώσει η Ιθάκη.
Η Ιθάκη σ’ έδωσε τ’ ωραίο ταξείδι.
Χωρίς αυτήν δεν θάβγαινες στον δρόμο.
Άλλα δεν έχει να σε δώσει πια.
Κι αν πτωχική την βρεις, η Ιθάκη δεν σε γέλασε.
Έτσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα,
ήδη θα το κατάλαβες η Ιθάκες τι σημαίνουν.
Ο ποιητής έγραψε την Ιθάκη το 1910 και το ποίημα δημοσιεύτηκε ένα χρόνο μετά, το 1911. Ανήκει στα αναγνωρισμένα ποιήματα του Καβάφη και σ’ αυτά που ονομάζουμε φιλοσοφικά. Είχε προηγηθεί, το 1894, το ποίημα Δευτέρα Οδύσσεια, πρόπλασμα της Ιθάκης, που ανήκει στα κρυμμένα του ποιήματα…
Στην Ιθάκη, η οποία βασίζεται στον οδυσσειακό μύθο, ο ποιητής μας μιλά για το ταξίδι της ζωής, το οποίο όλοι μας πραγματοποιούμε και στο ξεκίνημά του έχουμε μέσα μας όνειρα και ελπίδες, μα σύντομα ερχόμαστε αντιμέτωποι με τις περιπέτειες, τις αποτυχίες και τις απογοητεύσεις. Ο ποιητής, στα 47 του χρόνια, σοφός και γεμάτος πείρα απ’ το μέχρι τότε ταξίδι του, δίνει συμβουλές σε κάθε οδοιπόρο της ζωής, λέγοντάς του αρχικά πως είναι μεγάλο δώρο o «μακρύς δρόμος», καθώς θα είναι πολλά περισσότερα αυτά που θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει.
Πηγή: http://philologikitheorisi.blogspot.gr/2016/04/blog-post_22.html
Το ταξίδι-Αφιέρωμα – Καβάφης-Πεσσόα:
https://youtu.be/cRppaHlXGZU
Και το αγαπημένο μου:

«Περιμένοντας τους Βαρβάρους»

— Τι περιμένουμε στην αγορά συναθροισμένοι;

Είναι οι βάρβαροι να φθάσουν σήμερα.

— Γιατί μέσα στην Σύγκλητο μια τέτοια απραξία;
Τι κάθοντ’ οι Συγκλητικοί και δεν νομοθετούνε;

Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα.
Τι νόμους πια θα κάμουν οι Συγκλητικοί;
Οι βάρβαροι σαν έλθουν θα νομοθετήσουν.

—Γιατί ο αυτοκράτωρ μας τόσο πρωί σηκώθη,
και κάθεται στης πόλεως την πιο μεγάλη πύλη
στον θρόνο επάνω, επίσημος, φορώντας την κορώνα;

Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα.
Κι ο αυτοκράτωρ περιμένει να δεχθεί
τον αρχηγό τους. Μάλιστα ετοίμασε
για να τον δώσει μια περγαμηνή. Εκεί
τον έγραψε τίτλους πολλούς κι ονόματα.

— Γιατί οι δυο μας ύπατοι κ’ οι πραίτορες εβγήκαν
σήμερα με τες κόκκινες, τες κεντημένες τόγες·
γιατί βραχιόλια φόρεσαν με τόσους αμεθύστους,
και δαχτυλίδια με λαμπρά, γυαλιστερά σμαράγδια·
γιατί να πιάσουν σήμερα πολύτιμα μπαστούνια
μ’ ασήμια και μαλάματα έκτακτα σκαλιγμένα;

Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα·
και τέτοια πράγματα θαμπώνουν τους βαρβάρους.

—Γιατί κ’ οι άξιοι ρήτορες δεν έρχονται σαν πάντα
να βγάλουνε τους λόγους τους, να πούνε τα δικά τους;

Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα·
κι αυτοί βαρυούντ’ ευφράδειες και δημηγορίες.

— Γιατί ν’ αρχίσει μονομιάς αυτή η ανησυχία
κ’ η σύγχυσις. (Τα πρόσωπα τι σοβαρά που εγίναν).
Γιατί αδειάζουν γρήγορα οι δρόμοι κ’ η πλατέες,
κι όλοι γυρνούν στα σπίτια τους πολύ συλλογισμένοι;

Γιατί ενύχτωσε κ’ οι βάρβαροι δεν ήλθαν.
Και μερικοί έφθασαν απ’ τα σύνορα,
και είπανε πως βάρβαροι πια δεν υπάρχουν.

Και τώρα τι θα γένουμε χωρίς βαρβάρους.
Οι άνθρωποι αυτοί ήσαν μια κάποια λύσις.

Το «Περιμένοντας τους Βαρβάρους» του Καβάφη είναι ένα ψευδοϊστορικό ποίημα, από τα δημοφιλέστερα του ποιητή, με το οποίο δίνεται με συμβολικούς όρους η ανάγκη επιστροφής σε μια απλούστερη μορφή διαβίωσης, καθώς και η ανάγκη αναστροφής του κλίματος πλήξης και αδιαφορίας που συχνά πλήττει τις κοινωνίες, που έχοντας φτάσει στο ζενίθ της ανάπτυξής τους, οδηγούνται αναπόφευκτα στην παρακμή.
Read more: http://latistor.blogspot.com/2010/10/blog-post_29.html#ixzz57rBSE422Read more: http://latistor.blogspot.com/2010/10/blog-post_29.html#ixzz57rBFR1bC

6 Σχόλια προς “Κ.Π.Καβάφης «Φωνές» , «Όσο μπορείς» και «Στα 200 π.Χ.»Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄ Γυμνασίου σελ. 120, 121, 123”

  1. Κέλλυ Λαδιά είπε:

    Από τα τρία ποιήματα, μου άρεσε το «Όσο μπορείς», γιατί σε βάζει να σκεφτείς για τη ζωή και πώς να την χειριστείς. Ο Κ.Π. Καβάφης αναφέρεται στον εαυτό του και σε όλους τους ανθρώπους δίνοντας συμβουλές, έτσι ώστε να έχουμε όλοι μια κοινωνική ζωή χωρίς να προκαλούμε αντιδράσεις με τις πράξεις μας.

  2. Fanis Tremopoulos είπε:

    Μια χαρά όλα

  3. Γεωργία Γουγούση είπε:

    Από τα τρία ποιήματα του Καβάφη, λάτρεψα το «Όσο μπορείς», γιατί μέσα από αυτό το ποίημα ο Καβάφης εκφράζει τις σκέψεις του για το πώς θα πρέπει οι άνθρωποι να αντιμετωπίζουν τη ζωή τους, ώστε να μπορέσουν να διαφυλάξουν τον αυτοσεβασμό και την αξιοπρέπειά τους.

  4. Δημήτρης Μαρκόπουλος είπε:

    Και τα 3 τα ποιήματα μου άρεσαν.

  5. Ιωάννα Τσόπρα είπε:

    Από τα τρία ποιήματα, μου άρεσε περισσότερο το » Όσο μπορείς» γιατί έχει βαθύ νόημα και σε βάζει σε σκέψεις σχετικά με τη ζωή.

  6. Γ' Γυμνασιου 2018-2019 είπε:

    Ηταν καθηλωτικά και τα δύο ποιήματα »Όσο μπορείς» και »Φωνές» καθώς και η σχετική ταινία….Γ’ Γυμνασίου 2018-2019

Αφήστε μια απάντηση