Πείραμα του Ερατοσθένη 2017

Στις 20 Μαρτίου 2017, μαθητές του 1ου Γυμνασίου Καρπενησίου εφάρμοσαν στην αυλή του σχολείου το «Πείραμα του Ερατοσθένη», με σκοπό να υπολογίσουν την ακτίνα της Γη. Το Πείραμα συγκαταλέγεται μεταξύ των 10 πιο όμορφων επιστημονικών πειραμάτων στην ιστορία της Φυσικής και η οργάνωσή του αποτελούσε δράση των Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) Σερρών, Πιερίας, Λακωνίας, Λέσβου και 1ου Ηρακλείου, σε συνεργασία με το Iνστιτούτο Αστρονομίας, Αστροφυσικής, Διαστημικών Εφαρμογών & Τηλεπισκόπησης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και με την υποστήριξη της Πανελλήνιας Ένωσης Υπεύθυνων Ε.Κ.Φ.Ε. (ΠΑΝΕΚΦΕ).

Εκπαιδευτικός: Αρμάγου Μαρία (ΠΕ03)

Hydrobot Project

Συμμετοχή του 1ου Γυμνασίου Καρπενησίου στο Hydrobot Project του Ευγενίδειου Ιδρύματος στο πλαίσιο του μαθήματος της Φυσικής.

 

Το Πείραμα του Ερατοσθένη

Την Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016, κατά την διάρκεια της εαρινής Ισημερίας, οι μαθητές του 1ου Γυμνασίου, στο πλαίσιο του μαθήματος της Φυσικής, συμμετείχαν, με την υποστήριξη της Πανελλήνιας Ένωσης Υπεύθυνων ΕΚΦΕ (ΠΑΝΕΚΦΕ), στην πανελλαδική δράση με τίτλο «Το Πείραμα του Ερατοσθένη». ΕΡΑ2

Με «Το Πείραμα του Ερατοσθένη», τον 3ο π.Χ. αιώνα ο διευθυντής της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, ο Ερατοσθένης, κατόρθωσε να υπολογίσει την ακτίνα της Γης με μοναδικά εργαλεία μια ράβδο, την μέτρηση της σκιάς της ράβδου και φυσικά με την απίστευτη επινοητικότητά του μυαλού του. Το λάθος στους υπολογισμούς του ήταν μόνο 2%, ένα πραγματικά αξιοσημείωτο επίτευγμα για περίπου πριν από 2,5 χιλιετίες. Άρα, ο Ερατοσθένης ήταν ο πρώτος άνθρωπος που μέτρησε τις διαστάσεις του πλανήτη Γη, γι’ αυτό και θεωρείται δημιουργός της μαθηματικής γεωγραφίας.ΕΡΑ1

Οι παρατηρήσεις και οι μετρήσεις της ομάδας των μαθητών του 1ου Γυμνασίου πραγματοποιήθηκαν στην αυλή του σχολείου τους και στέφτηκαν με απόλυτη επιτυχία, δίνοντας τους έτσι την δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με ένα από τα 10 πιο όμορφα πειράματα της Φυσικής!ΕΕΡΑ3

ΕΚΠ/ΚΟΣ: ΚΑΓΙΑΡΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

H “δίκαιη” κούπα του Πυθαγόρα

Οι μαθητές του 1ου Γυμνασίου Καρπενησίου, στα πλαίσια του μαθήματος της Φυσικής, κατασκεύασαν την κούπα του Πυθαγόρα, ένα ποτήρι που αδειάζει κατά έναν «μαγικό» τρόπο όταν εκείνος που το κρατάει αποδειχτεί… πλεονέκτης και θέλει να πιει περισσότερο απ’ όσο πρέπει.
Στην κούπα υπάρχει χαραγμένο ένα όριο, μια γραμμή, αν το υγρό που περιέχει η κούπα, είτε αυτό είναι κρασί είτε νερό, δεν υπερβεί τη γραμμή αυτή, το σκεύος μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κανονικό ποτήρι.
Όμως, στο εσωτερικό της κούπας υπάρχει και ένας αυλός που καταλήγει στη βάση της κούπας. Το υγρό περνάει μέσα από δυο οπές του πυθμένα μέσα στον αυλό.cup
Αν ξεπεράσει τη γραμμή του ορίου, τότε απλά ο αυλός γεμίζει και αρχίζει η διαρροή από τη βάση, ελευθερώνοντας τον αέρα (πρόκειται για την απλή αρχή του σιφονιού!), όπως φαίνεται και στην φωτογραφία στην κατασκευή του μαθητή της Β΄ Γυμνασίου Σεραφείμ Μπίκα.
Επιστρέφοντας στην πραγματικότητα, η κούπα αυτή όντως χρησιμοποιήθηκε κατά την εκσκαφή του Ευπαλίνειου ορύγματος, προκειμένου να ελέγχεται η ποσότητα του νερού που μοιραζόταν στους δούλους, αλλά και στα μεγάλα θαλάσσια ταξίδια ναυτικών, για τον ίδιο σκοπό.
Πέρα, ωστόσο, από τη δίκαιη κατανομή του νερού η κούπα περνούσε, και εξακολουθεί να περνάει, και ένα άλλο μήνυμα: αυτό του μέτρου, της ισορροπίας, της ανεκτικότητας αλλά και της ίδιας της λειτουργίας της φύσεως: εφόσον ξεπερνιόνται τα όρια της ανοχής και της επέμβασης στη φύση (ύβρις) , επέρχεται ο νόμος της Νεμέσεως, έτσι ώστε δεν χάνονται μόνον όσα έχουν ξεπεράσει το όριο, αλλά και όλα τα προηγούμενα που είχαν αποκτηθεί.
Το άριστο οφείλουμε να το απολαμβάνουμε με μέτρο, σαν τον οίνο που ήδη έχουμε στην κούπα μας, αντλώντας τη μέγιστη ωφέλεια χωρίς να επιζητούμε παραπάνω!

Οι πληροφορίες για την δίκαιη κούπα του Πυθαγόρα αντλήθηκαν από τον σύνδεσμο:
http://mythagogia.blogspot.gr/2013/04/blog-post_30.html

Εκπαιδευτικός: Καγιάρας Νίκος

Rocket CO2

«Πύραυλος» από μαγειρική σόδα και ξίδι.

Κατά την διάρκεια του σχολικού τους περιπάτου μαθητές του 1ου Γυμνασίου Καρπενησίου εξάσκησαν τις γνώσεις τους στην Φυσική και την Χημεία μέσω ενός διασκεδαστικού πειράματος. Προσπάθησαν και πέτυχαν την κατασκευή αυτοσχέδιων πυραύλων με υλικά που προμηθεύτηκαν από την κουζίνα του σπιτιού τους!
Η «συνταγή» τους ήταν η εξής: αρχικά ρίχνουμε περίπου 50ml ξιδιού σε ένα πλαστικό μπουκάλι νερού. Στη συνέχεια και αφού προσαρμόζουμε μια χαρτοπετσέτα στο στόμιο του μπουκαλιού προσθέτουμε μέσα σε αυτήν 2-3 κουταλιές μαγειρικής σόδας, τέλος κλείνουμε ερμητικά το μπουκάλι με έναν φελλό.
Όταν αναποδογυρίσουμε το μπουκάλι το ξίδι διαβρέχει την χαρτοπετσέτα οπότε τα δύο αντιδραστήρια (δηλ. το ξίδι και η μαγειρική σόδα) έρχονται σε επαφή και παρατηρούμε τον έντονο αφρισμό λόγω της παραγωγής αέριου διοξειδίου του άνθρακα.
Όταν παραχθεί αρκετή ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα ώστε η πίεση του να είναι αρκετή για να διώξει ορμητικά τον φελλό από το στόμιο του μπουκαλιού τότε λόγω της αρχής διατήρησης της ορμής το μπουκάλι – πύραυλος εκτοξεύεται προς τα πάνω!!!

CH3COOH + NaHCO3 CH3COONa + H2O + CO2

Δείτε το Video:

Εκπαιδευτικός: Καγιάρας Νίκος

Βαρυτικά κύματα. Η εξήγησή τους μέσω κόμικ.

Μετά από 19 χρόνια ερευνών, η επιστημονική κοινότητα ανακοίνωσε χτες την ανακάλυψη των βαρυτικών κυμάτων. Τι ακριβώς είναι όμως αυτά; Η ιστοσελίδα phdcomics δημιούργησε ένα θαυμάσιο κόμικ και βίντεο με την εκλαϊκευμένη επεξήγηση που χρειαζόμασταν εμείς οι μη ειδικοί. Αυτή είναι η απόδοσή του στα Ελληνικά.

Βίντεο:

Κόμικ:

ΠΗΓΗ: http://antikleidi.com/2016/02/12/varitika_kimata/

Κατασκευή Ηλεκτρικής Στήλης (μπαταρίας) με απλά υλικά

Στα χνάρια του Ιταλού φυσικού Alessandro Volta, ο οποίος και κατασκεύασε γύρω στα 1800 την πρώτη ηλεκτρική στήλη, βάδισαν μαθητές της Γ΄ τάξης του 1ου Γυμνασίου Καρπενησίου που στα πλαίσια του μαθήματος της Φυσικής έφτιαξαν με απλά υλικά τις δικές τους (απόλυτα λειτουργικές) μπαταρίες.
Πιο συγκεκριμένα χρησιμοποιώντας κέρματα των 5 λεπτών (τα οποία περιέχουν χαλκό), χαρτόνι κομμένο στο σχήμα των κερμάτων και εμποτισμένο σε ξύδι ή αλατόνερο (σε ρόλο ηλεκτρολύτη) και αλουμινόχαρτο επίσης κομμένο στο σχήμα των κερμάτων. Έτσι έφτιαξαν έναν «πύργο» από διαδοχικές κυψέλες «κέρμα – χαρτόνι – αλουμινόχαρτο» τον οποίο και τελικά τύλιξαν με μονωτική ταινία όπως φαίνεται στις φωτογραφίες.
Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό! Οι «home made» μπαταρίες έδωσαν τάση 1,5V (και πολύ παραπάνω ορισμένες απ’ αυτές)  καθιστώντας την όλη κατασκευή ικανή να τροφοδοτήσει μικρά  ηλεκτρικά  κυκλώματα με κόστος κατά πολύ μικρότερο των αντίστοιχων εργοστασιακών μπαταριών!
Υπεύθυνος Καθηγητής: Καγιάρας Νικόλαος
1

Μετρώντας την τάση

2

Οι μαθητές

Μπαταρίες