European School Radio και Γυμνάσιο Καμπάνη

European School Radio και Γυμνάσιο-Λύκειο Καμπάνη

Γιαγκούλης Νικόλαος, yagoulis@gmail.com

Καθηγητής Πληροφορικός, ΠΕ19,

Γυμνάσιο Καμπάνη, Κιλκίς, τηλ. Σχολείου 23410 41165

Μια σύντομη Ιστορική Αναδρομή

Στην σχολική περίοδο του 2008-2009 με μία κοινή απόφαση μεταξύ της συντονίστριας του δικτύου σχολικής καινοτομίας κας Μπενέκη Χριστίνα και του διευθυντή του Γυμνασίου Εκάλης κ. Κουρκουλάκου Ηλία στην Αθήνα ξεκινούν οι εργασίες για την κατασκευή και την λειτουργία του Πρώτου Σχολικού Διαδικτυακού Ραδιοφώνου (Web School Radio). Η δράση έχει ως στόχο την χρήση των Πολυμέσων μέσω Διαδικτύου ώστε να δούμε το περιεχόμενο της ύλης μαθημάτων ως μια προστιθέμενη αξία στο χώρο της παιδείας. Από την πρώτη χρονιά μαθητές, μαθήτριες και καθηγητές δραστηριοποιούνται στη δράση μέσα σε κλίμα συνεργασίας και αποφέρουν το πρώτο αποτέλεσμα με την λειτουργία του Διαδικτυακού Ραδιοφώνου. Το Web School Radio είναι πια γεγονός και εκπέμπει κανονικό πρόγραμμα 24 ώρες το 24ωρο μουσική και εναν αριθμό ψυχαγωγικών και ενημερωτικών εκπομπών για την εκπαίδευση, τον πολιτισμό, το περιβάλλον και τους νέους. Στους πρώτους μήνες λειτουργίας, με τα διαθέσιμα σε δημόσιο σχολείο τεχνικά μέσα, εκπέμπεται και η πρώτη απευθείας μετάδοση μέσω του Internet με συνέντευξη Ευρωβουλευτή. Την περίοδο του 2008-2009 οι μαθητές του γυμνασίου Εκάλης στη Αθήνα πραγματοποιούν άλλες 4 απευθείας μεταδόσεις συνεντεύξεων μέσω του Internet. Στην έναρξη της σχολικής χρονιάς της περιόδου 2009-2010 σε παρουσίαση στη Αθήνα του Web Radio ομάδα καθηγητών από το Γυμνάσιο Καμπάνη που συμμετείχε και ιδιαίτερα ο καθηγητής κ. Γιαγκούλης Νικόλαος, εμπνεύστηκε τη συμμετοχή στο Web School Radio και εντάσσεται συνολικά το Γυμνάσιο και Γενικό Λύκειο Καμπάνη Κιλκίς και αναλαμβάνει όλες τις εργασίες που σχετίζονται με τις ηχογραφημένες παραγωγές. Τώρα πια το Web School Radio λειτουργεί στην Εκάλη και στο Καμπάνη. (Στην ομάδα καθηγητών Γυμνασίου και Λυκείου Καμπάνη που πλασίωσαν το ραδιόφωνο μεταξύ αλλων ειναι ο Διευθυντής Βαφειάδης Αν., οι πληροφορικοί Γιαγκούλης Ν. και Γενιτζές Αν., η υπεύθυνη ΣΕΠ Σιανου-Χατζηκαμάρη Παναγιώτα, ο μαθηματικός Κουλαξίδης Στ., ο χημικός Βαφειάδης Αν. και άλλοι).

Ολη την επόμενη χρονιά, στο Γυμνάσιο-Λύκειο Καμπάνη Κιλκίς γίνονται οι παρακάτω δραστηριότητες: οι μαθητές παράγουν είκοσι ενημερωτικές εκπομπές και όλο το μουσικό ψυχαγωγικό πρόγραμμα του ραδιοφώνου. Σαράντα μαθητές και οχτώ καθηγητές οργώνονται σε οχτώ ομάδες ειδικοτήτων στο ραδιόφωνο και ηχογραφούν, παράγουν ειδήσεις και μουσικές εκπομπές. Στήριξη δίνεται εθελοντικά από μη κερδοσκοπικό δημοσιογραφικό οργανισμό (http://www.enterbrussels.eu) ο οποίος κάνει και την χορηγία της διαδικτυακής μετάδοσης αλλά και την βασική εκπαίδευση με τέσσερα σεμινάρια επι τόπου, με την συμμετοχή του κ.Βερροιώτη Γρηγόρη.

Στο Διαδίκτυο, δημιουργείται ειδικός χώρος στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (Moodle, http://e-learning.sch.gr/course/view.php?id=261) το οποίο χρησιμοποιείται και από την Εκάλη και τον δημοσιογραφικό οργανισμό. Εκεί οργανώνονται, ενημερώνονται και εκπαιδεύονται οι μαθητές και οι καθηγητές. Τα αποτελέσματα των εργασιών, τόσο στο Καμπάνη όσο και στην Εκάλη εντυπωσιάζουν γιατί οι μαθητές αλλά και οι καθηγητές δίχως να διαθέτουν οργανωμένους ραδιοθαλάμους και τον κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό κατορθώνουν να παράγουν εκπομπές που ακούγονται στο διαδίκτυο. Οι μαθητές και οι καθηγητές των δύο εκπαιδευτικών ιδρυμάτων αν και βρίσκονται σε δύο εκ διαμέτρου αντίθετες περιοχές της Ελλάδας με εκατοντάδες χιλιόμετρα απόσταση μεταξύ τους συνεργάζονται απολύτως αρμονικά και δεν έχει δημιουργηθεί μέχρι στιγμής κανένα πρόβλημα. Η διαλειτουργικότητα των δύο εκπαιδευτικών ιδρυμάτων επιτυγχάνεται κατά κύριο λόγο μέσω του διαδικτύου με χρήση συνεργατικού ηλεκτρονικού συστήματος που προσφέρει υπηρεσίες τηλεδιάσκεψης και ανταλλαγής ψηφιακών δεδομένων. Οι μαθητές που συμμετέχουν στο σύστημα έχουν πλέον προχωρήσει σε σχέδια επέκτασής του και εντάξεων σε αυτό εκπαιδευτικά ιδρύματα άλλων χωρών της Ευρώπης. Παράλληλα οι μαθητές μέσω τηλεδιασκέψεων συνομιλούν σε μαθητές και φοιτητές άλλων χωρών και θα προγραμματίζουν τις επόμενες κινήσεις τους. Μέσα σε ένα χρόνο το school web radio ονομάστηκε European School Radio (ESR)

Πρόσφατες δραστηριότητες στο Καμπάνη και το ESR

Το σχολικό έτος 2010 – 2011 στο ESR έγιναν σημαντικές εξελίξεις και δραστηριότητες. Βασικά το ραδιόφωνο ήταν μια ιδέα που όταν συζητήθηκε έφερε τα παιδιά σε επαφή με το ευρύτερο περιβάλλον έχοντας ως δεδομένο το μεγάλο ενδιαφέρον τους για τις νέες τεχνολογίες. Το ραδιόφωνο αντιμετωπίζει κάποιες δυσκολίες στην λειτουργικότητα του γιατί γίνεται ανάμεσα στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών, αλλά εντάσει τον μαθητή να βλέπει το σχολείο ως χώρο έκφρασης και δημιουργίας. Το ραδιόφωνο επίσης βοηθά στην ενημέρωση και στην ψυχαγωγία των παιδιών. Ο σταθμός περιλαμβάνει πολλές μουσικές εκδηλώσεις, θέατρο, την παιδεία, τον πολιτισμό, το περιβάλλον, την επιστήμη, την τεχνολογία, τον κινηματογράφο κ.α. Επίσης γίνεται δικτύωση και με άλλα γυμνάσια και λύκεια στην Ελλάδα και έτσι αναπτύσουν και περισσότερες εκδηλώσεις και δραστηριότητες. Για την καλύτερη οργάνωση εκπαίδευση αλλά και την γνωριμία μεταξύ των συμμετεχόντων στον ραδιόφωνο γίνονται τηλεδιασκέψεις μέσω του Διαδικτύου.

Με την βοήθεια των καθηγητών, οι μαθητές συνεργάζονται σε εξειδικευμένες δημοσιογραφικές ομάδες αλλά και εκτός ομάδων. Τώρα οι μαθητές άρχισαν να έχουν θετικές εμπειρίες με την συμμετοχή τους στην ομάδα και αναπτύσεται η αυτοπεποίθηση γιατί γνωρίζουν καλύτερα τους συμμαθητές τους και θα μπορούν να συζητάνε ελεύθερα και να αναπτύξουν συλλογικότητα.

Οι μαθητές επίσης αποκτούν περισσότερο ενδιαφέρον, αρχίζουν να είναι πιο συνεργάσιμοι και επίσης αποκτούν πιο καλή κριτική σκέψη ώστε να αξιολογούν τις πληροφορίες που δέχονται .

Ειδικότερα αναφέρουμε και την δημιουργία κείμενων για τις θεματικές ενημερωτικές εκπομπές. Στο διαδικτυακό ραδιόφωνο είχαν την ευκαιρία να λειτουργήσουν κάποιες ομάδες όπως το θέατρο, ο χορός, ο κινηματογράφος και θέματα για το περιβάλλον. Ειδικότερα με το ραδιόφωνο οι μαθητές, οι καθηγητές άλλα και με την βοήθεια τον γονέων της σχολικής κοινότητας αξιοποιώντας τις δυνατότητες της τεχνολογίας έκαναν την υπέρβαση ως προς την αξία των ψηφιακών εφαρμογών για νέους, δημιουργώντας μια εναλλακτική δράση η οποία βασίζεται στις πλέον σύγχρονες πολυμεσικές διαδραστικές πράξεις στον κυβερνοχώρο όπου ο παθητικός χρήστης του Διαδικτύου μετατρέπεται σε μονάδα παρεμβατικής δημιουργίας, σε επίπεδο ηλεκτρονικής κοινωνικής διαδικτυακής ερευνάς, επεξεργασίας και ειδικών δεδομένων και όχι μόνο. Στην ώρα της πληροφορικής δημιουργούμε οπτικοακουστικές παραγωγές, δημιουργούμε περιεχόμενο για πολυμέσα, κάνουμε συνέντευξη και απευθείας μετάδοση, κάνουμε μοντάζ ήχου και λόγου.

Σχόλιο μαθητή για το ραδιόφωνο: “Οι καθηγητές της πληροφορικής μας λένε συνέχεια οτι το ραδιόφωνο έχει δημιουργηθεί για εμάς τους μαθητές και ότι πρέπει να το αναπτύξουμε με δικές μας ιδέες πάντα. Έτσι και εμείς τα παιδιά έχουμε κάνει πολλές ηχογραφήσεις που συμμετείχαν πολλά παιδιά έτσι ώστε να εγκριθούν οι καλύτερες και να βγει ένα καλό αποτέλεσμα”.

‘Oλοι οι μαθητές που συμμετέχουν στο ραδιόφωνο κάνουν και αφιερώσεις με διάφορα τραγούδια σε αγαπημένα τους πρόσωπα η και σε άλλα θέματα όπως στην φιλία ή στα παιδιά της Γ’ λυκείου που θα αποχαιρετίσουν το σχολείο.

Το ραδιόφωνο ενέπνευσε πολλά παιδιά και καθηγητές να δημιουργήσουν και να βάλουν την φαντασία τους να δουλέψει. Καθώς λοιπόν όλοι προτείναμε διάφορες ιδέες κάποια στιγμή προτάθηκε και το να παίξουμε ένα θεατρικό έργο. Επειδή η ιδέα άρεσε σε όλους αρχίσαμε αμέσως την προετοιμασία. Όσα παιδιά ήθελαν έφτιαξαν την θεατρική ομάδα και μάθαμε πως θα παίζαμε « Το αλογίσιο όνομα » του Άντον Τσέχωφ. Αρχικά, διαβάσαμε το κείμενο για να αποφασίσουμε για την διανομή των ρόλων. Έπειτα, ξεκινήσαμε τις πρόβες ώστε ο καθένας να ξέρει καλά τα λόγια του χωρίς να κομπιάζει και να μπορεί να τα λέει με τον σωστό τρόπο. Αφού τα πηγαίναμε καλά με το κείμενο αρχίσαμε να κάνουμε ηχογραφήσεις. Χρειάστηκαν πολλές προσπάθειες για να βγάλουμε το καλύτερο αποτέλεσμα αλλά τα καταφέραμε. Όταν τελειώσαμε με το κομμάτι της ηχογράφησης, στο θεατρικό προστέθηκαν τα απαραίτητα εφέ και πλέον ήταν έτοιμο να παιχτεί στο ραδιόφωνο.

Το European School Radio από την αρχή ήταν και εξακολουθεί να είναι ζωντανό μέσο, είναι μια καινοτομία δράσης είναι μια υπάρχουσα εφαρμοσμένη δράση για το σύνολο των multimedia μέσων στο διαδίκτυο, που δημιουργήθηκε και λειτουργεί με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών, τη συμμετοχή γονέων που θέλουν εθελοντικά να προσφέρουν ένα οποιοδήποτε ενισχυμένο μέσο στην νέα γένια. Σήμερα όλοι οι μαθητές άλλα και οι καθηγητές μπορούν να ανατρέξουν στο νέο ιστολόγιο του ESR και να πληροφορηθούν επίσημα για τον τρόπο αποστολής στοιχείων προς το ESR σχετικά με τις δραστηριότητες που επιθυμούν να δημοσιοποιηθούν από το εν λόγο μέσο μαζικής ενημερώσεις (http:/blogs.sch.gr/esrblog).

Τέλος, με δαπάνες του σχολείου και του Συλλόγου Γονέων και κηδεμόνων του Γυμνασίου Λυκείου Καμπάνη, χτίστηκε και τελειώνει τον Μάιο του 2011 το Στούντιο ηχογράφησης επαγγελματικών προδιαγραφών, στον χώρο του σχολείου.

Το Ιστολόγιο του European School Radio (http:/blogs.sch.gr/esrblog) εντάσσεται στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία του Γυμνασίου Καμπάνη και του καθηγητη κ.Γενιτζέ Αναγνώστη. Σε αυτό ενημερωνόμαστε για όλα τα γεγονότα του ραδιοφώνου, μπορούμε να ανεβάσουμε διάφορα αρχεία ήχου όμως και άλλα, μπορεί να τα δει ο καθένας, να κάνουμε συνεργασίες με άλλα σχολεία, να κάνουμε αφιερώσεις. Έχει μεγάλη επισκεψιμότητα και περιέχει και ένα chat room για άμεση επικοινωνία των επισκεπτών. Στο Ιστολόγιο επίσης μπορεί κανείς να βρει βίντεο, ηχογραφήσεις και «σποτάκια» του ραδιοφώνου. Υπάρχουν σαφής οδηγίες που εξηγούνται στο Ιστολόγιο για διάφορες δραστηριότητες όπως τις «αφιερώσεις» την άμεση επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ των μελών, την αίτηση συμμετοχής στο ραδιόφωνο νέων σχολείων. Όλα αυτά, εξηγούνται αναλυτικά επιτόπου.

Συμπερασματικά…

Το ραδιόφωνο ενέπνευσε πολλά παιδιά και καθηγητές να δημιουργήσουν και να βάλουν την φαντασία τους να δουλέψει. Για τους μαθητές τα οφέλη είναι πάρα πολλά γιατί μαθαίνουν να ερευνούν, να αποκωδικοποιούν δεδομένα και να τα αξιοποιούν. Ελάτε και εσείς μαζί μας για να αποκτήσουν ακόμη μεγαλύτερη δύναμη, γιατί για εμάς τους μαθητές και της μαθήτριες του γυμνάσιου Καμπάνη, που σήμερα εργαζόμαστε στην παράγωγη άλλα και όλων των άλλων ξένων και ελληνικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που μέρα με τη μέρα προσαρμοζόμαστε ενεργά στην δράση παραγωγής περισσότερων εκπομπών του European School Radio, είμαστε πεπεισμένοι πως το πρώτο ευρωπαϊκό δια-δικτυακό ραδιόφωνο θα συνεχίσει για χρόνια να ενώνει όλους τους μαθητές της Ευρώπης και του κόσμου.

Γιαγκούλης Νικόλαος, yagoulis@gmail.com

Καθηγητής Πληροφορικός, ΠΕ19,

Γυμνάσιο Καμπάνη, Κιλκίς, τηλ. Σχολείου 23410 41165

1 ping

  1. […] […]

Τα σχόλια έχουν απενεργοποιηθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση