Σχολική κοινότητα Γυμνασίου Γουριάς “Κ.Σ. Κώνστας’’
Εσωτερικός κανονισμός
“Ζω, μαθαίνω, δρω, αισθάνομαι και συναισθάνομαι στο χώρο του Σχολείου μου”
Ο εσωτερικός κανονισμός του Γυμνασίου Γουριάς “Κ.Σ. Κώνστας” εκπονήθηκε αρχικά επιγραμματικά σε δισέλιδο κείμενο στις 14 Σεπτεμβρίου 2021 ύστερα από πρόσκληση του Διευθυντή κ. Καρύμπαλη Ιωάννη σε συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων και του Δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου ….. Κάθε χρόνο τη δεύτερη ημέρα λειτουργίας της σχολικής χρονιάς, παρουσιαζόνταν στους μαθητές με τις απαραίτητες επεξηγήσεις – διευκρινίσεις και μοιραζόνταν στους μαθητές, μαθήτριες και έτσι έμμεσα ενημερωνόνταν οι γονείς – κηδεμόνες τους, αφού επέστρεφαν το έγγραφο στο Σχολείο με συμπληρωμένα τα προσωπικά στοιχεία μαθητών, κηδεμόνων και υπογεγραμμένο.
Τη σχολική χρονιά που διανύουμε, στο πλαίσιο της εσωτερικής σχολικής αξιολόγησης αλλά και της λειτουργίας – άτυπα – Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων ο Διευθυντής κ. Καρύμπαλης Ιωάννης και ο Σύλλογος Διδασκόντων αποφασίσαμε να τον εμπλουτίσουμε, να τον διευρύνουμε ή να τον επεξηγήσουμε ( με τη συμβολή του Δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου και του άτυπου Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων) έτσι ώστε να εξυπηρετεί και τις ανάγκες και τους στόχους της εσωτερικής αξιολόγησης που πρόκειται να κάνει το Σχολείο μας.
Οι κανόνες που εγκρίθηκαν είναι δεσμευτικοί για όλους γιατί συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία του Σχολείου, προάγουν το έργο του και την κοινωνική του αλληλεπίδραση, τονίζουν την εξωστρέφεια του Σχολείου απέναντι στην τοπική και την ευρύτερη κοινότητα και αποδεικνύουν ότι το Σχολείο δεν είναι μόνο ΓΝΩΣΗ! Είναι και ζωή και έκφραση και δράση!
Λειτουργία του Σχολείου
Όλοι οι μαθητές προσέρχονται έγκαιρα στο Σχολείο, πριν χτυπήσει το κουδούνι, είναι παρόντες στην πρωϊνή συγκέντρωση και προσευχή, πράγμα το οποίο αποτελεί ένα όμορφο και συλλογικό ξεκίνημα της μέρας, ενισχύει την αίσθηση του “Εμείς”, και δίνει την ευκαιρία και τη δυνατότητα στο Διευθυντή ν’ ανακοινώσει πράγματα που αφορούν στη λειτουργία του Σχολείου ή ν’ απευθύνει παραινέσεις ή συμβουλές στους μαθητές.
Όσοι μαθητές καθυστερούν να προσέλθουν, κυρίως αν το κάνουν συστηματικά, δεν μπαίνουν στην τάξη χωρίς την άδεια του Διευθυντή και πριν ενημερωθούν οι γονείς τους. Επίσης, καλό θα είναι οι γονείς – κηδεμόνες να ενημερώνουν το Σχολείο σε περίπτωση που το παιδί τους λόγω ασθένειας ή άλλου κωλύματος θα απουσιάσει από το Σχολείο.
Στα διαλείμματα οι μαθητές βγαίνουν έξω από την αίθουσα και δεν καθυστερούν να ξαναμπούν για την επόμενη ώρα, μόλις χτυπήσει το κουδούνι. Δε δικαιολογείται μαθητής να μπαίνει μετά τον καθηγητή χωρίς συγκεκριμένο λόγο! Δεν απομακρύνεται κανείς από το χώρο του Σχολείου κατά την ώρα του διαλείμματος ή των κενών ωρών διδασκαλίας και δε χρησιμοποιεί κανείς ποδήλατο στο προαύλιο.
Κατά την ώρα των ενδιάμεσων γραπτών εξετάσεων ή της ώρας της παραγωγής λόγου οι μαθητές δεν εξέρχονται στον αύλειο χώρο παρά μόνο στο τελευταίο πεντάλεπτο. Παραμένουν στην αίθουσα και προσπαθούν να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους.
Όταν απουσιάζουν καθηγητές το πρόγραμμα αναδιατάσσεται για να μην υπάρχουν κενά. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε οι μαθητές παραμένουν στον αύλειο χώρο ή, όταν υπάρχει δυνατότητα, απασχολούνται ή εποπτεύονται από το Διευθυντή ή κάποιο καθηγητή του Σχολείου.
Η αποχώρηση των μαθητών γίνεται με τη λήξη του προγράμματος και δεν επιτρέπεται οι μαθητές να βγουν έξω πριν χτυπήσει το τελευταίο κουδούνι. Με τη λήξη, λοιπόν, οι μαθητές αποχωρούν άμεσα και πηγαίνουν σπίτι τους ή στους χώρους επιβίβασης απ’ όπου θα τους παραλάβουν τα μέσα μεταφοράς για να τους μεταφέρουν στα σπίτια τους.
Φοίτηση
Τα μαθήματα και η προσπάθειά σ’αυτά είναι το κύριο έργο των μαθητών μας. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος κανείς δεν πρέπει να ενοχλεί κανέναν και όλοι χρειάζεται να συμμετέχουν ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η τάξη, ο χώρος του μαθητή
Όλοι οι μαθητές έχουν μαζί τους βιβλία και τετράδια, έχουν γράψει και έχουν μελετήσει όλα τα μαθήματα. Είναι ήσυχοι μέσα στην τάξη και παρακολουθούν με σεβασμό τον διδάσκοντα και με ενδιαφέρον το μάθημα. Είναι ευπρεπείς, δεν διακόπτουν άκομψα, δεν συνομιλούν μεταξύ τους, δεν παίρνουν αυθαίρετα το λόγο, εκφράζονται με χιούμορ, γιατί το γέλιο διανθίζει τη σχολική πραγματικότητα, (επιλέγουν το γέλιο όχι το γελοίο!)
Όταν ένας μαθητής συστηματικά δεν εκτελεί τις μαθητικές του υποχρεώσεις δίνει τις εξηγήσεις του και ενημερώνεται ο γονέας – κηδεμόνας. Υπάρχει φροντίδα εκ μέρους του Διευθυντή και του Συλλόγου Διδασκόντων για περιπτώσεις μαθητών, μαθητριών με μαθησιακά προβλήματα κι αν χρειάζεται γίνεται παρέμβαση πααιδαγωγική με συνεργασία με το γονέα – κηδεμόνα και το ΚΕΔΑΣΥ. Σε κάθε περίπτωση δρομολογείται η καλύτερη λύση για τη διευθέτηση προβλημάτων ή ζητημάτων που αφορούν στην επίδοση ή στη συμπεριφορά, με σεβασμό στο μαθητή και με συνεργασία με το γονέα – κηδεμόνα.
Η διατήρηση της καθαριότητας της τάξης είναι υποχρέωση όλων. Ο εξοπλισμός του Σχολείου που βρίσκεται μέσα στη τάξη ( θρανία, καρέκλες, χάρτες,….), σε αίθουσες – εργαστήρια (Φυσικής – Χημείας, Πληροφορικής, Μουσικής, Πολλαπλών χρήσεων, Βιβλιοθήκες,…) πρέπει να προστατεύεται από όλους, το ίδιο και τα μηχανήματα που χρησιμοποιούνται σε εκδηλώσεις (ηχεία, μικρόφωνα) .
Χώροι κοινόχρηστοι όπως οι βιβλιοθήκες του Σχολείου ή το αμφιθέατρο και οι χώροι με τη διακόσμησή τους αποτελούν κοινό μέλημα όλων που συμμετέχουν στη σχολική διαδικασία. Οι πίνακες του Σχολείου μας είναι διακοσμημένοι και φέρουν τις εργασίες των μαθητών, ίσως και προηγούμενων ετών, άρα αποτελούν και τις αναμνήσεις και χρήζουν ιδιαίτερης φροντίδας και σεβασμού. Σε περίπτωση σκόπιμης κακομεταχείρισης και φθοράς του εξοπλισμού, ο μαθητής που ευθύνεται αποκαθιστά τη βλάβη σε συνεργασία με την οικογένειά του.
Τα όργανα της σχολικής κοινότητας, πενταμελή συμβούλια, οφείλουν να επιλαμβάνονται κάθε ημέρα, ώστε να διατηρούν την τάξη καθαρή, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες ακόμη και για την αισθητική του χώρου (κάδρα, εργασίες στους τοίχους, γλάστρες)
Διαλείμματα στο χώρο του προαύλιου
Το προαύλιο πρέπει να διατηρείται καθαρό σε όλα τα διαλείμματα. Οι μαθητές ν’ αποφεύγουν να ρίχνουν κάτω χαρτιά ή πλαστικές σακούλες απ’ ότι τρώνε στο διάλειμμα.
Τα δένδρα, τα λουλούδια που βρίσκονται στο χώρο του προαυλίου – και στον εσωτερικό χώρο – θέλουν φροντίδα για να χαρίζουν ομορφιά και οξυγόνο! Εξάλλου αρκετά από αυτά έχουν φυτευτεί απ’ τους ίδιους τους μαθητές μας, οπότε αποτελούν “δικά τους” δημιουργήματα.
Οι μαθητές εξέρχονται απ’ τη αίθουσα σε κάθε διάλειμμα, ώστε να αερίζεται ο χώρος και οι επιμελητές, που ορίζονται απ’ τον καθηγητή υπεύθυνο της τάξης φροντίζουν να είναι ο πίνακας καθαρός καθώς φροντίζουν και τα πράγματα των συμμαθητών τους.
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν ξαναμπαίνουν χωρίς λόγο στην τάξη, η οποία κλειδώνει από τον καθηγητή που είχε μάθημα την προηγούμενη ώρα.
Στο προαύλιο οι μαθητές δεν κινούνται βίαια, δεν τρέχουν, δε φωνάζουν δυνατά, δε σπρώχνουν τους συμμαθητές τους.
Στην περίπτωση λειτουργίας του κυλικείου, οι μαθητές προσέρχονται με τάξη, φροντίζοντας την καθαριότητα του χώρου.
Με το κουδούνι της επόμενης ώρας οι μαθητές φροντίζουν να μπαίνουν στην τάξη, χωρίς καθυστέρηση.
Η συνύπαρξη στο σχολείο
Το σχολείο είναι χώρος αρμονικής συνύπαρξης και καλλιέργειας ανθρωπιστικών αξιών.
Οι σχέσεις οικοδομούνται στη βάση της αλληλεπίδρασης και της αρμονικής συνύπαρξης.
Εντός και εκτός σχολείου δεν επιτρέπονται χαρακτηρισμοί ή υπονοούμενα, ή απειλές, ή οποιαδήποτε μορφής σωματική ή λεκτική βία.
Ο μαθητής μαθαίνει να συνεργάζεται και να επικοινωνεί κι αν δε μπορεί αναφέρει οποιοδήποτε πρόβλημα στους καθηγητές και στο Διευθυντή του Σχολείου. Η πόρτα του Διευθυντή είναι πάντα ανοιχτή για όλα τα παιδιά. Οι εφημερεύοντες καθηγητές είναι παρόντες και προσφέρουν οποιαδήποτε βοήθεια στα παιδιά.
Δεν επιτρέπεται το κάπνισμα. Ούτε η χρήση κινητών τηλεφώνων, ηχείων, ή φωτογράφιση μαθητών ή η ανάρτηση φωτογραφιών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, παρά μόνο στην ιστοσελίδα του Σχολείου πάντα με την συγκατάθεση, έγκριση του γονέα – κηδεμόνα.
Οι μαθητές επιλέγουν το ντύσιμό τους, φροντίζοντας ωστόσο να μην παρουσιάζει ακρότητες.
Προβλήματα – Ποινές
Οι μαθητές πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες τους σχολείου και ν’ αποφεύγουν τις παραβατικές συμπεριφορές οι οποίες επιφέρουν ποινές.
Οι ποινές δεν επιβάλλονται τιμωρητικά αλλά έχουν κυρίως στόχο να νουθετήσουν και να δράσουν αποτρεπτικά.
Όταν υπάρχουν παραπτώματα ενημερώνονται οι γονείς, γίνονται συστάσεις και καταβάλλεται προσπάθεια για να μην υπάρξει κλιμάκωση μιας κακής συμπεριφοράς.
Οι καθηγητές σε συνεργασία με τους γονείς και άλλους φορείς επιχειρούν να παρεμβαίνουν ενισχύοντας το θετικό κλίμα τους σχολικής κοινότητας.
Εκδρομές
Οι πέντε περίπατοι των μαθητών γίνονται προγραμματισμένα σε συνεννόηση με το δεκαπενταμελές μαθητικό συμβούλιο το σύλλογο των διδασκόντων και το Διευθυντή. Με τον ίδιο τρόπο οργανώνονται και οι εκπαιδευτικές εκδρομές – επισκέψεις στο πλαίσιο σχολικών μαθημάτων ή εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Σχολικές εκδηλώσεις
Οι μαθητές συμμετέχουν στις σχολικές εκδηλώσεις που οργανώνει το σχολείο, γιατί αποτελούν κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας και παράγουν μορφωτικό – παιδαγωγικό αποτέλεσμα. Οι σχολικές εκδηλώσεις, τα τελευταία εφτά χρόνια, έχουν αποτελέσει κοινωνικό γεγονός για την περιοχή. Το ίδιο επιθυμούμε και στο μέλλον με τη συμμετοχή γονέων – κηδεμόνων και άνοιγμα στις τοπικές κοινότητες.
“Blog” (Ημερολόγιο) του Σχολείου
Το σχολείο διαθέτει blog (ιστολόγιο … ημερολόγιο στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://blogs.sch.gr/gymgouri/ . Εκεί γίνονται ανακοινώσεις, προτάσεις βιβλιοαναγνωσίας, δημοσιεύονται εργασίες των μαθητών, πονήματα απ’ τα μαθήματα και τα προγράμματα του σχολείου, φωτογραφίες από εκπαιδευτικές επισκέψεις, στιγμιότυπα από εκδηλώσεις κτλ.
Το ίδιο θα συνεχίσουμε και στο εξής, με επιπλέον άρθρα που αφορούν στις σχέσεις οικογένειας και σχολείου, λόγω και της επιλογής του σχετικού δείκτη στην εσωτερική αξιολόγηση του σχολείου.
Ενημέρωση Γονέων – Κηδεμόνων
Οι γονείς και οι κηδεμόνες έχουν τη δυνατότητα να προσέρχονται στο σχολείο οποιαδήποτε στιγμή του σχολικού προγράμματος (ώρες διαλειμμάτων ή κενών των εκπαιδευτικών) προκειμένου να ενημερωθούν για τα απιδιά τους. Ο Διευθυντής και ο Σύλλογος Διδασκόντων τους δεχόμαστε με χαρά και προθυμία και είμαστε έτοιμοι ν’ ακούσουμε οποιοδήποτε θέμα αφορά στα παιδιά τους. Επίσης, μπορούν σε περιπτώσεις αδυναμίας έλευσή τους στο σχολείο λόγω εργασίας να τηλεφωνήσουν και να ζητήσουν ενημέρωση μ’ αυτό τον τρόπο. Σε κάθε περίπτωση επιθυμούμε την επαφή με τους γονείς και ευελπιστούμε να τη βελτιώσουμε με κάθε τρόπο.
Τέλος, ειδικά για τους γονείς της Α’ τάξης πραγματοποιείται ειδική συνάντηση γνωριμίας στην αρχή ττης σχολικής χρονιάς.
Αξιακό σύστημα μαθητών
Ως μαθητής του Γυμνασίου Γουριάς “Κ. Σ. Κώνστας”:
-
Πιστεύω στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, με κανέναν τρόπο δεν προσβάλλω τον άλλο
-
Δεν χρησιμοποιώ βία: λεκτική, σωματική
-
Έχω ενσυναίσθηση και προσπαθώ να την ενισχύω
-
Δείχνω κατανόηση, ευγένεια, δε χρησιμοποιώ απρεπείς εκφράσεις ή προσβλητικούς χαρακτηρισμούς.
-
Εργάζομαι συνεργατικά, σέβομαι τις αποφάσεις της πλειοψηφίας
-
Αναπτύσσω σχέσεις φιλίας και αλληλεγγύης
-
Ο αλληλοσεβασμός με χαρακτηρίζει
-
Επιλέγω να λέω και να υποστηρίζω την αλήθεια
-
Στοχεύω να γίνω άνθρωπος του είναι όχι του φαίνεσθαι
-
Υποτάσσω το “εγώ” μου στο “εμείς” στις κοινές επιδιώξεις.
-
Προσπαθώ να είμαι όσο το δυνατόν δίκαιος
-
Διαμορφώνω πρότυπα και αξίες
-
Η προσφορά αγάπης επιθυμώ να με χαρακτηρίζει καθώς και η αρετή της ανεκτικότητας να με συντροφεύει, εφόσον ζω σε πολυπολιτισμική κοινωνία.