
Διαβάστε το 2ο θεατρικό της καθηγήτριας Αγγλικών του Γυμνασίου Γαβαλούς που παρουσιάστηκε στη γιορτή της 24ης Μαρτίου 2015 από μαθητές και μαθήτριες του σχολείου. Και πάλι την ευχαριστούμε ολόθερμα για την παραχώρηση του υλικού και της ευχόμαστε να είναι πάντα δημιουργική και με πρωτότυπες ιδέες!
Σκηνικό: σχολική αίθουσα, έδρα καθηγήτριας/καθηγητή, μαθητές σε θρανία ή μόνο σε καρέκλες. Κρατούν στα χέρια τους φωτοτυπίες. Στον τοίχο προβάλλονται εικόνες από Φαράγγι Κλεισούρας, μοναστήρι Παναγιάς Ελεούσας και προτομή Γιάννη Γούναρη
Καθηγήτρια: Καλημέρα σας, παιδιά. (Μοιράζει φωτοτυπίες στα παιδιά). Θα ήθελα στο σημερινό μάθημα να ασχοληθούμε με το πώς μια ιστορία της εποχής του 1821 συνδέεται με ένα μοναστήρι που σίγουρα έχετε όλοι σας επισκεφθεί. Μπορείτε να κοιτάξετε την εικόνα και να μου πείτε ποιο μοναστήρι βλέπετε;
Μαθητής 1: Η Παναγία η Προυσιώτισσα είναι, κυρία;
Μαθητής 2: Σιγά, ρε, εσύ μην είναι και η Κατερινού. Η Παναγία η Ελεούσα είναι.
Καθηγήτρια: Σωστά! Είναι η μονή της Παναγίας της Ελεούσας στο φαράγγι της Κλεισούρας.
Μαθητής 3: Εγώ πάντως ξέρω το όρνιο της Κλεισούρας.
Μαθητής 4: Πάλι για τον εαυτό σου μιλάς;
Καθηγήτρια: Ελάτε τώρα! Σοβαρευτείτε! Κοιτάξτε τώρα αυτήν την εικόνα. Βλέπετε μια προτομή στην είσοδο της μονής; Ένα άγαλμα δηλαδή που δείχνει το κεφάλι κάποιου. Ξέρετε ποιον εικονίζει;
Μαθητής 5: Τον Παΐσιο, κυρία!
Καθηγήτρια: Δεν είναι ο Παΐσιος, παιδιά. Είναι ο καλόγερος της Κλεισούρας, ο Γιάννης Γούναρης, ο κυνηγός του Τούρκου Πασά Ομέρ Βρυώνη.
Μαθητής :Σαν όνομα Τούρκου ποδοσφαιριστή που έκανε μεταγραφή ο Παναιτωλικός μου ακούγεται αυτός ο Αμάρ Κρυώνης, Ομέρ Βρυώνης , πώς στο καλό τον λένε.
Μαθητής : Και τι κυνηγούσε, κυρία, αυτός ο Γιάννης Γούναρης; Μπεκάτσες; Φάσες; Αγριογούρουνα;
Καθηγήτρια: Όλα αυτά, παιδιά μου, για να έχει να τρώει ο Πασάς και να καλοπερνά.
Μαθητής: Τι φυσίγγια χρησιμοποιούσε στο κυνήγι;
Καθηγήτρια: Δεν ξέρω τι φυσίγγια χρησιμοποιούσε, ξέρω όμως ότι ο κυνηγός αυτός από τα Γιάννενα έκανε μια μεγάλη θυσία. Για κοιτάξτε τη φωτοτυπία που σας έδωσα να μου πείτε ποια ήταν η θυσία αυτή.
Μαθητής: Θυσίασε την Ιφιγένεια στην Αυλίδα!
Μαθητής: Ρε, άσχετε, αυτή τη θυσίασε ο Αβραάμ !
Μαθητής: Αν την Ιφιγένεια τη θυσίασε ο Αβραάμ, τότε ο Αγαμέμνονας ποιον θυσίασε για να ξεκινήσουν τα καράβια για την Τροία;
Καθηγήτρια: (νευριασμένη χτυπά το χέρι στην έδρα) Τι χαζομάρες είναι αυτές που πετάτε; Την Ιφιγένεια τη θυσίασε ο πατέρας της ο Αγαμέμνονας, ενώ ο Αβραάμ θυσίασε το γιο του τον Ισαάκ.
Μαθητής : (κουνώντας το χέρι με αποδοκιμασία) Μμμμ. Μωρέ μπράβο! Γονείς να σου πετύχουν! Να θυσιάζουν τα παιδιά τους, τα σπλάχνα τους, τα βλαστάρια τους…
Μαθητής : (κουνώντας το κεφάλι με φιλοσοφική διάθεση) Φαντάσου τι τράβαγαν οι καημένοι οι πατεράδες τους για να φτάσουν στο σημείο να θυσιάσουν τα παιδιά τους…
Καθηγήτρια: (έξαλλη από θυμό) Θα συγκεντρωθείτε επιτέλους στο θέμα μας; Θα διαβάσει κάποιος προσεχτικά τη φωτοτυπία, να μου απαντήσετε σοβαρά τι θυσίασε ο Γιάννης Γούναρης;
Μαθητής : Την οικογένειά του θυσίασε, κυρία.
Καθηγήτρια: Μπράβο, παιδί μου. Επιτέλους! Μια σοβαρή απάντηση!
Μαθητής: Δεν άντεχε τη γκρίνια της γυναίκας του φαίνεται. Αν είχε και πεθερά, ακόμη χειρότερα…
Καθηγήτρια: Δεν το σχολιάζω… Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ποιος θέλει να ξεκινήσει την ιστορία;
Μαθητής : Ο Γιάννης Γούναρης δούλευε στην υπηρεσία του Τούρκου Ομέρ Βρυώνη. Ένα βράδυ άκουσε τον Τούρκο Πασά να συζητά με άλλους Τούρκους στρατηγούς. Θα επιτίθονταν λέει στο Μεσολόγγι στις 24 προς 25 Δεκέμβρη, το 1822.
Καθηγήτρια: Πολύ ωραία. Ποιος θα μας πει γιατί διάλεξαν να κάνουν την επίθεση τις συγκεκριμένες μέρες; Έλα εσύ παιδί, μου.
Μαθητής : Επειδή τότε οι Μεσολογγίτες θα γιόρταζαν τα Χριστούγεννα, θα ήταν μαζεμένοι στις εκκλησίες και δεν θα φύλαγαν τα τείχη της πόλης.
Καθηγήτρια: Πολύ σωστά, παιδιά. Όλα αυτά τα ήξερε ο Γιάννης Γούναρης, ο Έλληνας κυνηγός. Και βρέθηκε σε ένα μεγάλο δίλημμα. Ποιο δίλημμα ήταν αυτό; Πες μας εσύ.
Μαθητής : Ή να ειδοποιήσει τους Μεσολογγίτες για την επίθεση των Τούρκων τα Χριστούγεννα ή να σωπάσει.
Καθηγήτρια: Μπράβο! Ποιος θα μας πει τι συνέπειες θα είχε κάθε του επιλογή;
Μαθητής: Αν μαρτυρούσε το μυστικό, οι Μεσολογγίτες θα περίμεναν τους Τούρκους οπλισμένοι στα τείχη και το Μεσολόγγι θα γλίτωνε. Αλλά ο Ομέρ Βρυώνης θα θεωρούσε ένοχο προδοσίας το Γιάννη Γούναρη και θα του έσφαζε την οικογένειά του στην Άρτα. Αν πάλι σώπαινε, το Μεσολόγγι θα έπεφτε στα χέρια των Τούρκων, αλλά θα γλίτωνε η οικογένειά του.
Καθηγήτρια: Φαντασθείτε τι μεγάλη ψυχική ταραχή και αγωνία πέρασε αυτός ο άνθρωπος, παιδιά. Πάλευαν μέσα στην καρδιά του δυο συναισθήματα, η αγάπη του για την πατρίδα από τη μια και η αγάπη του για την οικογένειά του από την άλλη. Ποια από τις δυο αγάπες νίκησε;
Μαθητής: Η αγάπη για την πατρίδα, κυρία. Το Μεσολόγγι σώθηκε , αλλά ο Ομέρ Βρυώνης έσφαξε τη γυναίκα και τα παιδιά του Γιάννη Γούναρη
Μαθητής: Πατρίδα-Οικογένεια σημειώσατε 1. Εγώ πάντως θα το έπαιζα Χ.
Καθηγήτρια: Τι απέγινε, παιδιά, ο Γιάννης Γούναρης;
Μαθητής: Έφυγε από τον Πασά και πήγε και κρύφτηκε στη σπηλιά στο εκκλησάκι της Παναγίας Ελεούσας στην Κλεισούρα και αποφάσισε να γίνει καλόγερος.
Καθηγήτρια: Πολύ ωραία. Ποιος θέλει τώρα να μας διαβάσει ένα ποίημα που έγραψε ο ποιητής Κώστας Κρυστάλλης που φιλοξενήθηκε στη σπηλιά –κελί στην Κλεισούρα;
Μαθητής …«Ο Μερ΄ Πασσάς μαθαίνει του κυνηγού
την προδοσιά και στην απελπισιά του,
σαν πήρε κ Κώστας τα βουνά, του σφάζει τα παιδιά του,
Το΄παν του Κώστα στα βουνά και τ΄ άρματα πετάει
Και στης Κλεισούρας το μικρό το΄ ρημοκκλήσι πάει
Και γίνεται καλόγηρος, ντύνεται ράσα μαύρα…»
Καθηγήτρια:Σας αξίζει ένα μεγάλο μπράβο, παιδιά για τη συμμετοχή σας. Θα ήθελα στο επόμενο μάθημα να σκεφθείτε και να μου πείτε τι θα κάνατε εσείς στη θέση του Γιάννη Γούναρη;
Μαθητής : Εγώ το βρήκα, κυρία. Αφού θα ήμουν κυνηγός του Ομέρ Βρυώνη, θα τουφέκαγα ένα αγριογούρουνο, θα το μαγείρευα με ρίγανη, 3 κουταλιές σούπας ποντικοφάρμακο και μπόλικες πατάτες και θα το σέρβιρα στον τούρκο Πασά. Θα ξέγνοιαζε και αυτός, θα ξέγνοιαζαν οι Μεσολογγίτες από αυτόν θα γλίτωνα και εγώ την οικογένειά μου.