Στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας για την Υπαίθρια Εκπαίδευση (Outdoor Classroom Day), την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2022, το Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΚΕΠΕΑ) Βάμου κάλεσε εκπαιδευτικούς και σχολεία να οργανώσουν δράσεις, με θέμα την Υπαίθρια Εκπαίδευση. Δείτε την πρόσκληση εδώ.
Το Γυμνάσιο Ατσιποπούλου, που περιβάλλεται από δασικές εκτάσεις με βελανιδιές, χαρουπιές και ελιές, ανταποκρίθηκε πρόθυμα στην πρόσκληση του ΚΕΠΕΑ Βάμου με διάφορες δράσεις:
Το τμήμα Γ1 επισκέφθηκε το Αετουδάκειο Κτήμα Πολιτισμού και Ιστορίας,που βρίσκεται σε απόσταση 5 λεπτών πεζοπορίας από το Γυμνάσιό μας, και παρέμεινε εκεί 2 διδακτικές ώρες, στο πλαίσιο του μαθήματος της Λογοτεχνίας (συνοδός καθηγήτρια: Κατερίνα Γιαννούλη). Αυτή την εποχή το Κτήμα είναι διάσπαρτο από βελανίδια που έχουν πέσει από τις αιωνόβιες βελανιδιές του χώρου και σχηματίζουν ένα πυκνό χαλί που καλύπτει το έδαφος και τα μονοπάτια που υπάρχουν εκεί. Τα παιδιά έπαιξαν με τα βελανίδια, αλλά ταυτόχρονα, μέσα από συζήτηση και με τη χρήση ψηφιακής τεχνολογίας, απέκτησαν νέες γνώσεις για:
– τις χρήσεις της βελανιδιάς: ξύλο βελανιδιάς για έπιπλα και βαρέλια, αλλά και ως καυσόξυλο, βελανίδια χρήσιμα στη χρωματουργία (μαύρο χρώμα) και τη βυρσοδεψία (κατεργασία δερμάτων), θεραπευτικά αφεψήματα από φύλλα, φλοιό ή καρπούς βελανιδιάς κλπ. Βλ. και «Βελανιδιά: Ιδιότητες, οφέλη, χρήσεις, καλλιέργεια και περενέργειες».
– την αξιοποίηση του βελανιδιού στην αγροτική οικονομία του τόπου μας (Κάποια παιδιά από κτηνοτροφικές οικογένειες επιβεβαίωσαν τη χρήση των βελανιδιών ως ζωοτροφής ακόμη και σήμερα.)
– την ασθένεια που προσβάλλει τις βελανιδιές και τις γεμίζει με κάμπιες (thaumetopoeaprocessionea) που καταστρέφουν ολόκληρο το δέντρο
– τη θαυματουργική αντιμετώπιση μιας τέτοιας επιδημίας με κάμπιες στις αρχές του 20ού αιώνα (1908): Οι κάμπιες ψοφούσαν κατά εκατομμύρια, όταν μοναχοί της μονής Βατοπεδίου, στο Άγιο Όρος, έφεραν στο Ατσιπόπουλο τη θαυματουργή Ζώνη της Παναγίας και τη λιτάνευαν στο χωριό για 40 μέρες, σώζοντας έτσι τα δέντρα από τον αφανισμό και προστατεύοντας το βασικό εισόδημα των Ατσιπουλιανών (το βελανίδι).
– την ανέγερση του ναού της Αγίας Ζώνης ως έκφραση ευγνωμοσύνης των Ατσιπουλιανών για την προστασία από τις κάμπιες. Ο ναός αυτός απέχει μόλις 400 μέτρα από το Γυμνάσιό μας και έχει δώσει το όνομά του στο δρόμο που οδηγεί στο σχολείο (οδός Αγίας Ζώνης).
Επιπλέον, για το μάθημα της Λογοτεχνίας, τα παιδιά:
– δραματοποίησαν συνοπτικά (και κωμικά) την ιστορία του Ερωτόκριτου, του ποιητή Βιτσέντζου Κορνάρου
– και απάντησαν το σχετικό Ερωτηματολόγιο GoogleForm που προωθήθηκε στα κινητά τηλέφωνά τους: https://forms.gle/dXcdwKwdXRvbC3jc7
Παράλληλα, μαθητές από την Α τάξη περπάτησαν ως τον ναό της Αγίας Ζώνης, την ώρα του μαθήματος της Γλώσσας (συνοδός καθηγήτρια: Βασιλική Κενδριστάκη). Εκεί συζήτησαν για τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος και τους ανανεώσιμους φυσικούς πόρους, με αφορμή το Κείμενο 3 της ενότητας 3 στο βιβλίο της Νεοελληνικής Γλώσσας Α΄ Γυμνασίου.
Κατά τη διάρκεια του περιπάτου και μέχρι να επιστρέψουν στο σχολείο από το εκκλησάκι, τα παιδιά παρατηρούσαν τον περιβάλλοντα χώρο, όπου υπήρχαν πολλά σκουπίδια, και εξέφρασαν την επιθυμία να επανέλθουνπιο οργανωμένα στα σημεία αυτά, προκειμένου να μαζέψουν τα σκουπίδια.
Μαθητές από τη Β τάξη επισκέφθηκαν επίσης το Κτήμα Αετουδάκη, στο πλαίσιο των μαθημάτων της Γλώσσας και της Φυσικής (συνοδοί καθηγήτριες: Βασιλική Κενδριστάκη και Μαρία Δροσατάκη). Εκεί:
– συζήτησαν για τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος και τους ανανεώσιμους φυσικούς πόρους, με αφορμή το Κείμενο 3 της ενότητας 3 στο βιβλίο της Νεοελληνικής Γλώσσας Α΄ Γυμνασίου.
– στο μάθημα της Φυσικής έμαθαν βιωματικά πώς να μετρούν την απόσταση και πώς να βρίσκουν τη μέση ταχύτητα : Χρησιμοποιούσαν το πτυσσόμενο μέτρο και μετρούσαν μια συγκεκριμένη απόσταση. Έπειτα κάθε παιδί περπατούσε την απόσταση αυτή κι ένας συμμαθητής του μετρούσε το χρόνο που έκανε, χρησιμοποιώντας χρονόμετρο. Διαιρώντας την απόσταση με το χρόνο,υπολόγιζαν τη μέση ταχύτητα του κάθε μαθητή!
Στο Κτήμα Αετουδάκη βρέθηκαν κι άλλα δύο τμήματα της Α τάξης, επίσης στο μάθημα της Γλώσσας (συνοδοί καθηγήτριες: Αλεξανδράκη Μαρία και Δάλλα Ειρήνη). Τα παιδιά συζήτησαν για τα οφέλη της υγιεινής διατροφής και για την αξία των δράσεων στο φυσικό περιβάλλον, αφορμώμενα από το αντίστοιχο θέμα της ενότητας 4 του βιβλίου της Νεοελληνικής Γλώσσας Α΄ Γυμνασίου.
Ο στόχος ήταν να απολαύσουν τα παιδιά ένα υγιεινό δεκατιανό στη φύση. Έτσι,μαθητές και καθηγήτριες έφεραν από το σπίτι τους υγιεινές νοστιμιές: καρότα, ρόδια, μήλα, ξηρούς καρπούς, κέικ με κολοκύθι, ντομάτες, ελιές, αγγούρια κ.ά. Έστρωσαν τραπεζομάντιλο και μοιράστηκαν μεταξύ τους τις υγιεινές λιχουδιές. Όπως όλοι διαπίστωσαν, «το φαγητό μάς ενώνει!». Πόσο μάλλον το υγιεινό φαγητό!
Ο βασικός σκοπός – που επιτεύχθηκε πλήρως! – ήταν να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά στο θέμα της υγιεινής διατροφής και να εκτιμήσουν βιωματικά όχι μόνο τη νοστιμιά/διατροφική αξία ενός υγιεινού γεύματος, αλλά και την αξία της συναναστροφής με συνομηλίκους (και όχι μόνο) στο φυσικό περιβάλλον.
Τέλος, τέσσερα τμήματα της Β’ τάξης,στο μάθημα της Γεωγραφίας (συνοδός καθηγήτρια: Σταυρούλα Παπούλια), έκαναν εξορμήσεις σε χώρους γύρω από το σχολείο για :
Εξάσκηση σε ψηφιακούς χάρτες και χρήση της εφαρμογής Googlemaps.
Οι παραπάνω δράσεις πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος: “Erasmus+ 2021-2027″, με τίτλο “Αγκαλιάζω την ψηφιακή τεχνολογία και, παράλληλα, κινούμαι στη Φύση – δραστηριοποιούμαι, σέβομαι και συνεργάζομαι”, που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών Ελλάδος.