Τραγούδι για τρεις

Για τον εορτασμό της επετείου του ΟΧΙ που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας στις 27 Οκτώβρη 2015 υπό την επίβλεψη της κ. Στέλλας Στεφανή, η μαθήτρια της Α’ τάξης Μαρία Ψαριανού επιμελήθηκε και παρουσίασε την περίληψη του βιβλίου «Τραγούδι για τρεις» της Λότης Πέτροβιτς – Ανδρουτσοπούλου. Το βιβλίο αφηγείται μια συγκλονιστική ιστορία της Κατοχής και έχει βραβευθεί από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου.

Τραγούδι για τρεις

Η Χριστίνα και ο Φίλιππος ανακαλύπτουν τη σχέση που μπορεί να έχει ένα τραγούδι με την τραγική ιστορία τριών ανθρώπων. Τα παιδιά πηγαίνουν στο Γυμνάσιο και βοηθούν στην προετοιμασία της γιορτής της 28ης Οκτωβρίου. Αποφασίζουν να μαγνητοφωνήσουν ανθρώπους που έζησαν την εποχή της κατοχής, και το υλικό να το παρουσιάσουν στην γιορτή. Όμως κατά τη διάρκεια των συνομιλιών τους με τους ανθρώπους της εποχής εκείνης, συνειδητοποιούν πως πίσω από τις διηγήσεις τους υπάρχει ένα μυστικό, το οποίο και αποφασίζουν να βρουν.
Η Χριστίνα που μαθαίνει πιάνο, έχει ιδιαίτερη αδυναμία στη δασκάλα της την κυρία Ελισάβετ Νόιγκερ, η οποία στην περίοδο της κατοχής ήταν μικρό κοριτσάκι και δέχεται να βοηθήσει τα παιδιά στην προσπάθειά τους λέγοντάς τους τις προσωπικές τις αναμνήσεις. Το ίδιο δέχεται να κάνει και ένας ηλικιωμένος κύριος που μένει κοντά στο σπίτι της κυρίας Ελισάβετ, τον οποίο τα παιδιά συναντούν στο λόφο του Στρέφη. Ο κύριος αυτός από τις διηγήσεις του εμφανίζεται ως μέλος μίας
αντιστασιακής οργάνωσης.

     Κατά τη διάρκεια της αφηγήσεως από την κυρία Ελισάβετ τα παιδιά αντιλαμβάνονται ότι υπάρχει κάτι που τη στενοχωρεί και τη φέρνει σε δύσκολη θέση. Προφανώς έχει να κάνει με ανθρώπους που ζουν ακόμα. Και αυτό που προσπαθεί να κρύψει έχει να κάνει με την προδοσία και εκτέλεση της Όλγας μίας νέας κοπέλας που ανήκε στην αντίσταση.
     Η κοπέλα αυτή ήταν 17 χρονών, όταν ήρθαν οι Γερμανοί στην Αθήνα τον Απρίλιο του 1941. Ζούσε μαζί με την οικογένεια της κυρίας Ελισάβετ ως ψυχοκόρη. Στην οικογένεια ανήκαν ακόμα δύο θείες και δύο ξαδέλφια, ο Μενέλαος και ο Θεοδόσης, οι οποίοι είχαν δείξει ενδιαφέρον για τη νεαρή κοπέλα την Όλγα, αφού και οι δύο ήταν ερωτευμένοι μαζί της.
     Τα δύο παιδιά ο Φίλιππος και η Χριστίνα ακούγοντας τις διηγήσεις της κυρίας Ελισάβετ μεταφέρονται στα χρόνια της κατοχής, και μαθαίνουν το τι συνέβη τότε. Μαθαίνουν για την αντίσταση για τις ομάδες της αντίστασης, για την ιδεολογία τους και για τις διαφορές τους. Μία
τέτοια διαμάχη μεταφέρεται μέσα στην οικογένεια καθώς ο Μενέλαος ανήκει σε δεξιά οργάνωση, ενώ ο Θεοδόσης σε αριστερή. Ο καθένας τους θέλει η Όλγα να δουλεύει για τη δική του ομάδα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα η νεαρή κοπέλα να στενοχωρηθεί για τη διαμάχη μεταξύ των οργανώσεων. Θέλει να βοηθήσει στην αντίσταση, επειδή όμως θέλει οι Έλληνες να είναι ενωμένοι αποφασίζει να βοηθάει μυστικά και τις δύο πλευρές.
Στη γειτονιά υπάρχει ένας τσαγκάρης ο Κώστας, ο οποίος είναι ερωτευμένος και αυτός με την Όλγα. Πολέμησε με ηρωισμό στο μέτωπο της Αλβανίας, αλλά δεν εντάχθηκε σε καμία αντιστασιακή ομάδα. Προσπαθεί καθημερινά για την επιβίωση και εργάζεται σκληρά, γιατί θέλει να προσφέρει όσο το δυνατό περισσότερα στο μικρότερό του αδελφό το Νίκο. Ο Νίκος όμως συνεργάζεται κρυφά από το μεγάλο του αδελφό με την Όλγα.
    Το 1943 με τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας, όταν οι Ιταλοί διώκονται από τους Ναζί. Η οικογένεια της κυρίας Ελισάβετ κρύβει στο υπόγειο του σπιτιού τον Τζιάννι έναν Ιταλό. Τα δύο ξαδέλφια ο Μενέλαος και ο Θεοδόσης το γεγονός αυτό το δέχονται. Δε το δέχεται όμως ο Κώστας ο τσαγκάρης επειδή μαθαίνει ότι ο Τζιάννι γλυκοκοιτάζει την Όλγα και αυτό τον κάνει να ζηλέψει.
     Όταν το 1944 οι Ναζί εντείνουν τις προσπάθειές τους και τις έρευνες για τον εντοπισμό Ιταλών, ο Τζιάννι μεταφέρεται σε μία σπηλιά στο λόφο του Στρέφη. Η Όλγα και ο Νίκος ο αδελφός του τσαγκάρη αναλαμβάνουν να του πηγαίνουν φαγητό. Όταν πλησιάζουν στη σπηλιά για να τους καταλαβαίνει έχουν συμφωνήσει να σφυρίζουν ένα τραγούδι γνωστό και στους τρεις. Τη «Φλαμουριά» του Σούμπερτ.
     Το κακό όμως δεν άργησε να γίνει, καθώς μία μέρα οι Ναζί συλλαμβάνουν και τους τρεις στο λόφο. Τους έβαλαν φυλακή και στο τέλος τους εκτέλεσαν. Η κίνηση αυτή των Γερμανών δείχνει πως υπήρξε προδοσία, αλλά το ερώτημα που βασανίζει το Φίλιππο και τη Χριστίνα είναι ποιος ήταν ο προδότης.
     Τα παιδιά συνεχίζουν να μαζεύουν υλικό για τη γιορτή του σχολείου. Και αυτό θα τους βοηθήσει να ανακαλύψουν εκείνο που θα βοηθήσει να μαθευτεί η αλήθεια για εκείνη την προδοσία.
Μαρία Ψαριανού
Α’ Τάξη Γυμνασίου

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/gymandro/2016/10/22/%cf%84%cf%81%ce%b1%ce%b3%ce%bf%cf%8d%ce%b4%ce%b9-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%84%cf%81%ce%b5%ce%b9%cf%82/

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση