Επίσκεψη της Β΄ Γυμνασίου στην έκθεση “Ο Αρχιμήδης και η εποχή του”

278548338 737197907696325 4533352570779560153 n

Την Παρασκευή 8 Απριλίου 2022 η Β΄ Γυμνασίου επισκέφθηκε την έκθεση αρχαίας τεχνολογίας “Ο Αρχιμήδης και η εποχή του” που φιλοξενείται στον πολυχώρο Ergon Showground στο συγκρότημα Τσαλαπάτα στο Βόλο.

Ο Αρχιμήδης και η εποχή του αποτελεί μία μοναδική θεματική παρουσίαση της αρχαίας επιστήμης και τεχνολογίας στον Ελλαδικό χώρο αφιερωμένη στον μεγαλύτερο μαθηματικό, φυσικό, μηχανικό, αστρονόμο και εφευρέτη της αρχαιότητας αλλά και στην ευρύτερη αρχαιοελληνική τεχνολογία της εποχής του.

Το έργο του υπήρξε τεράστιο, τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά και η ερευνητική ματιά του κάλυψε πολλούς τομείς : γεωμετρία, υδραυλική, μηχανική, αρχιτεκτονική. Συνέδεσε το όνομά του με την γένεση της μηχανικής στην αρχαία Ελλάδα και με την λύση περίφημων μαθηματικών προβλημάτων, καθώς και με τις αμυντικές εφευρέσεις του που χρησιμοποιήθηκαν όταν οι Ρωμαίοι πολιορκούσαν την πατρίδα του τις Συρακούσες.

Το θαυμαστό πλανητάριο, το ακριβές υδραυλικό ωρολόγιο, το χερσαίο και θαλάσσιο οδόμετρο, το φοβερό ατμοτηλεβόλο, το γιγαντιαίο καταπέλτη, το γερανό τρισδιάστατης κίνησης, τον πανίσχυρο βαρούλκο,, τα εμπρηστικά κάτοπτρα, τον υδραυλικό κοχλία του Αρχιμήδη  αλλά και ο μηχανισμός των Αντικυθήρων και η κούπα του Πυθαγόρα κ.α. είναι μερικά μόνα από τα εκθέματα είδαν οι μαθητές ενώ πολλά από τα εκθέματα είναι διαδραστικά.

278448037 1005013420144399 3715759046988544580 n  278668245 722952388708883 8411304613964906526 n  278475398 706713833943198 8007533396616186314 n278522941 1029539157684317 4531962971503339341 n  278494151 266801522331091 8928957882861439640 n  278535870 1352436255274361 7584427292537170969 n278577662 663050134803505 6840621200556367020 n  278593112 5519524684743250 1893424293823125135 n  278707327 976191409704170 8778932227710085371 n

                       278528156 555287435916974 971185335860384933 n            278466651 362173792615525 7033203622789363469 n

Μετά από συζήτηση με τους μαθητές για το τι τους έκανε εντύπωση αποφάσισαν να κατασκευάσουν οι ίδιοι με απλά υλικά μία από τις αρχαίες εφευρέσεις. Μελέτησαν την αρχή λειτουργίας της “Κούπας του Πυθαγόρα”.

Θεωρείται εφεύρεση του Πυθαγόρα που ήθελε να διδάξει τους μαθητές του την αναγκαιότητα τήρησης του μέτρου στις ζωές τους.

Στην κεντρική στήλη της κούπας υπάρχει μία τρύπα η οποία επικοινωνεί με την τρύπα που υπάρχει στο κάτω μέρος της κούπας μέσω ενός σωλήνα. Το σχήμα του σωλήνα μπορούμε να το παρομοιάσουμε σαν ένα καλαμάκι το οποίο το έχουμε λυγίσει πάρα πολύ.

Όσο η κούπα γεμίζει με κρασί μέχρι το όριο (διακεκομμένη γραμμή) παράλληλα γεμίζει και ο σωλήνας που βρίσκεται εντός της στήλης. Το ύψος του κρασιού είναι το ίδιο λόγω της αρχής των συγκοινωνούντων δοχείων. Η πίεση στην ελεύθερη επιφάνεια του κρασιού είναι ίση με την ατμοσφαιρική πίεση (patm), όση είναι και η πίεση στην τρύπα του κάτω μέρους του ποτηριού. Όταν όμως το ύψος του ποτηριού περάσει την διακεκομμένη γραμμή, τότε γεμίζει με κρασί ο σωλήνας και υπάρχει διαρροή από το κάτω μέρος του ποτηριού μέχρι να αδειάσει όλο το ποτήρι.

278595288 488586772965489 5750326455319210873 n

Οι μαθητές Στεφανούλη Χριστιάννα και Στεφανούλης Κωνσταντίνος κατασκεύασαν μια σύγχρονη ‘κούπα του Πυθαγόρα” αποτελούμενη από: Πλαστικό ποτήρι με τρύπα στον πάτο του, καλαμάκι λυγισμένο μέσα στο ποτήρι του οποίου το ένα άκρο περνάει από την τρύπα και σιλικόνη για εξωτερική μόνωση της τρύπας στον πάτο του ποτηριού. Το νερό αδειάζει σαν να περνάει από σιφώνι μόνο όταν η στάθμη του νερού ξεπερνά το ανώτερο σημείο που βρίσκεται το λυγισμένο καλαμάκι.

278573241 314332950832190 5466332894949056885 n      278470558 390432849381863 4985809916514614815 n   278462166 1076637903065963 8351994440668000799 n   

278443913 509850820586646 1344079029979385696 n  278488755 1158809004906784 2021405499252032341 n  278460187 934065073951965 3476485493642492151 n

πηγές:

Αρχική | Μουσείο Αρχιμήδη (archimedesmuseum.gr)

Η κούπα του Πυθαγόρα και η εξήγηση της λειτουργίας της. – Το σχολείο στον υπολογιστή σου (sciencephysics4all.com)

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *