Σχολή Σαχέτι – Κορωνοϊός – ΚΑΙ Ο ΧΟΡΟΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ…

Γράφει  η εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής της Σχολής Σαχέτι, Χριστίνα Μάτση

 

Ο άνθρωπος από τη γέννησή του έχει μια έμφυτη τάση για την κίνηση. Έτσι από τα πρώτα χρόνια της ζωής του ο χορός και η άθληση αποτελούν δύο από τα σημαντικότερα στοιχεία στην εξέλιξη του. Ο χορός είναι από τους αρχαιότερους τρόπους έκφρασης και επικοινωνίας με τους συνανθρώπους του και μέσα από τη μελωδία του και το ρυθμό ο άνθρωπος αισθάνεται ικανοποίηση γιατί μπορεί να εκφράζεται ελεύθερα.

 

Ο χορός αποτελείται από τρία μέρη:

  • την κίνηση που είναι τα βήματα
  • το μέλος που είναι η μουσική
  • το λόγο που είναι το τραγούδι

Ο χορός λοιπόν είναι το τρίπτυχο που μέσα στο πέρασμα των αιώνων μεταφέρει  και την Εθνική μας ταυτότητα. Μέσα σ’ αυτόν θα βρούμε στοιχεία από τις ρίζες της φυλής μας, την ιστορία μας, θα γνωρίσουμε τον ίδιο τον εαυτό μας. Το τρίπτυχο αυτό με την επίδραση και τη δύναμη που κλείνει μέσα του διαδραματίζει σπουδαιότατο ρόλο στη ζωή ενός λαού. Για αιώνες ήταν το μόνο μέσο έκφρασης και επικοινωνίας. Υπήρξε το μόνο μέσο, ο μοναδικός τρόπος θα μπορούσαμε να πούμε, με τον οποίο ο λαός μας αντιμετώπισε τους πολλούς κινδύνους και συνέβαλε σημαντικά στη διατήρηση της Εθνικής και Πολιτιστικής του κληρονομιάς. Σε όλες τις εκδηλώσεις του λαού μας ήταν το μέσο εκείνο που του έδινε την ευκαιρία να εκφράσει ένα μεγάλο φάσμα συναισθημάτων που βοηθάει στην εκτόνωση, στην ηρεμία και την ψυχική ισορροπία. Πρέπει λοιπόν να διαφυλάξουμε, να καλλιεργήσουμε και να μεταδώσουμε όσο μπορούμε στη νέα γενιά τον χορό, το τραγούδι και τη μουσική γιατί έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που συνδέουν το παρόν με το παρελθόν και όλους εμάς με τους προγόνους μας.

Έχοντας όλα τα παραπάνω υπόψη είναι προφανές ότι η Σχολή Σαχέτι δεν θα μπορούσε να μην συμπεριλάβει τη διδασκαλία των παραδοσιακών χορών στο Ελληνικό Πρόγραμμα Σπουδών του, το οποίο συμπεριλαμβάνει τα μαθήματα της Γλώσσας, της Ιστορίας, του Πολιτισμού, του Ελληνικού Κλασικού Χορού και της Ορθόδοξης Ελληνικής Παράδοσης. Αξίζει να αναφερθεί, ότι τα Ελληνικά είναι υποχρεωτικό μάθημα για όλους τους μαθητές, Ελληνόπουλα και μη, σύμφωνα με το καταστατικό ίδρυσης του σχολείου.

Η διδασκαλία των χορών γίνεται διαθεματικά και αποτελεί στοιχείο προέκτασης του μαθήματος της Γλώσσας και της Ιστορίας. Για να έχουμε λοιπόν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα, για να γίνουν ευκολότερα και γρηγορότερα βίωμα των μαθητών και για να παραμείνουν σαν μια ευχάριστη γνώση και ικανότητα τους αρχίζουμε τη διδασκαλία με αναφορά (θεωρητική και οπτικοακουστική) σε κάποια ιστορικά στοιχεία του εκάστοτε χορού σε σχέση με τον τόπο καταγωγής, τη μουσική, το κοινωνικό του πλαίσιο καθώς και την ιδιαίτερη φορεσιά του. Στη συνέχεια ακολουθεί η διδασκαλία των χορευτικών βημάτων με διαβάθμιση δυσκολίας από το απλό στο δύσκολο έτσι ώστε με την απλοποίηση και την επανάληψη να γίνουν κατανοητά και να αφομοιωθούν από τους μαθητές. Οι μαθητικές χορευτικές ομάδες παρουσιάζονται, όχι μόνο στις εκδηλώσεις και στις γιορτές του σχολείου, αλλά και της ευρύτερης Ελληνικής παροικίας.

Έτσι λοιπόν εμείς οι εκπαιδευτικοί των Ελληνικών παραδοσιακών χορών της Σχολής, όπως και το υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό, τον δύσκολο αυτό καιρό του εγκλεισμού λόγω του κορωνοϊού δεν μένουμε άπραγοι. Αντίθετα προσπαθούμε και εργαζόμαστε με θέληση και όρεξη ώστε  και χωρίς να είμαστε στον φυσικό μας χώρο, το σχολείο μας, μέσα από βίντεο και με την χρήσιμη βοήθεια της τεχνολογίας να συνεχίσουμε απρόσκοπτα τα μαθήματα των παραδοσιακών χορών. Με αυτό τον τρόπο διατηρούμε την επαφή με τους μαθητές μας και αυτοί παράλληλα έχουν τη δυνατότητα να  εξασκούνται, να βελτιώνονται αλλά και να διασκεδάζουν.

Παρακάτω παρουσιάζουμε ένα μικρό δείγμα της δουλειάς μας, δύο βίντεο με δειγματική διδασκαλία δύο χορών από τα Δωδεκάνησα. Τον ΙΣΣΟ που αποτελεί έναν γνήσιο Καλύμνιο χορό που χορεύεται σε όλα τα Δωδεκάνησα με διαφορετικό χρώμα και είναι ένας στρωτός χορός χωρίς πηδήματα (γι’ αυτό ονομάζεται ΙΣΣΟΣ) και χορεύεται με σταυρωτή λαβή. Ο δεύτερος χορός είναι ο ΠΗΔΗΧΤΟΣ ΡΟΔΟΥ. Χορεύεται με λαβή από τις παλάμες και είναι ένας χαρούμενος κυκλικός χορός που μοιάζει με το Χανιώτικο Συρτό. Λέγεται ότι οι Ροδίτες τον έμαθαν από τους τουρκοκρητικούς που ήρθαν πρόσφυγες στη Ρόδο έτσι τον αποκαλούν και Κρητικό.

ΙΣΣΟΣ:   https://www.youtube.com/watch?v=Tq7qAjfBrlY&feature=youtu.be

ΠΗΔΗΧΤΟΣ ΡΟΔΟΥ:  https://www.youtube.com/watch?v=x7QzUd0sTNc&feature=youtu.be