Χρωματικές παρεμβάσεις στο Photoshop

Αυτόματες διορθώσεις στο Photoshop

Υπάρχουν τρεις βασικές αυτόματες λειτουργίες, που θα συναντήσουμε μέσα στο μενού Ιmage: Auto Tone, Auto Contrast και Auto Color. Αν χρησιμοποιήσουμε τις αυτόματες ρυθμίσεις, συχνά η εικόνα μας θα βελτιωθεί με ένα κλικ και αυτό είναι το μεγάλο αβαντάζ του Auto Adjustment. Πολλές φορές όμως η εικόνα κινδυνεύει, μιας και δεν έχουμε πολλά περιθώρια ελέγχου των αυτόματων ενεργειών.

Auto tone

Η λειτουργία αυτή συχνά κάνει αρκετά καλή δουλειά σε υποφωτισμένες εικόνες, βοηθώντας έτσι έμμεσα και το χρώμα.

Auto contrast
Το Auto Contrast κάνει λίγο – πολύ αυτό που λέει: Εντοπίζει τα σκιερά, τα φωτεινά και τους μεσαίους τόνους της εικόνας και τα μετατοπίζει, αλλάζοντας το κοντράστ.

Auto color
Αυτή η αυτόματη ρύθμιση, αυξάνει τον κορεσμό των χρωμάτων εφαρμόζοντας συγκεκριμένους αλγόριθμους του Photoshop και βελτιώνει την εικόνα. Σε περιπτώσεις που είμαστε βιαστικοί, έχει νόημα να δοκιμάσουμε τους αυτοματισμούς. Συχνά μας γλιτώνουν από πολύ κόπο, άλλες φορές όμως σε άπειρα χέρια οι αυτοματισμοί γίνονται δίκοπο μαχαίρι. Αν λοιπόν έχουμε μια στοιχειώδη εμπειρία ίσως συμφέρει να κινηθούμε σε manual ρυθμούς, χρησιμοποιώντας πιο λεπτομερή εργαλεία.  Είναι κάτι σαν το Auto και το Manual της φωτογραφικής μηχανής.

Hints & Tips: Αν θέλουμε ακρίβεια στο χρώμα και τις διορθώσεις, καθώς και αντιστοιχία οθόνης – εκτύπωσης, θα πρέπει να επενδύσουμε σε μια αξιόπιστη (:ρυθμιζόμενη) οθόνη και σε ένα σύστημα hardware/software calibration. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να ελέγχουμε την πιστότητα της απεικόνισης, αλλά και τη χρωματική συνέπεια των εκτυπώσεών μας.

 

Διόρθωση με Levels

Το εργαλείο Levels, αξιοποιείται από  τους περισσότερους για τη διόρθωση του κοντράστ, της φωτεινότητας και της κατανομής των τόνων. Μπορεί όμως να χρησιμοποιηθεί και για χρωματικές διορθώσεις, αν πειράξουμε το κάθε ένα από τα τρία κανάλια RGB (Red, Green, Blue) χωριστά. Καθώς η τονική κατανομή κάθε φωτογραφίας είναι μοναδική δεν υπάρχει τρόπος να κάνουμε μαζική χρωματική διόρθωση σε όλες τις φωτογραφίες μαζί. Κάθε φωτογραφία πρέπει να επεξεργαστεί ξεχωριστά. Ας δούμε όμως ένα γρήγορο τρόπο να πετύχουμε χρωματική διόρθωση με τα Levels. Στο παράδειγμά μας, ανοίγουμε τα Levels από το Image>Adjustment>Levels. Επιλέγουμε το μεσαίο σταγονόμετρο και εντοπίζουμε μια περιοχή της εικόνας που πρέπει να έχει ουδέτερο τόνο (ένα μέσο γκρι για παράδειγμα). Κάνουμε κλικ εκεί με το σταγονόμετρο και η εικόνα μας θα αναπροσαρμοστεί χρωματικά, με σημείο αναφοράς τον μεσαίο τόνο που επιλέξαμε. Αυτή η ημι-αυτόματη μέθοδος έχει όπως είναι φυσικό, αρκετούς περιορισμούς ελέγχου και θεματολογίας, που δεν επιτρέπει την εφαρμογή σε όλες τις περιπτώσεις, αλλά εξυπηρετεί πραγματικά γρήγορα και εύκολα για έναν χρήστη που δεν έχει πλήρεις γνώσεις των ικανοτήτων του προγράμματος.

Χρωματική διόρθωση με curves

 

 

Πέρα από τις αυτόματες ρυθμίσεις, υπάρχουν και οι απολύτως ελεγχόμενες από τον χρήστη. O βασιλιάς είναι τα Curves.

Τα curves αποτελούν ένα πανίσχυρο εργαλείο για τη ρύθμιση όχι μόνο του κοντράστ και της φωτεινότητας μιας εικόνας, αλλά και των χρωμάτων, όταν τα δουλεύουμε ανά κανάλι. Ανοίγοντας τον διάλογο Image>Adjustments>Curves, έχουμε τη δυνατότητα να επιλέξουμε και να πειράξουμε κάθε κανάλι χωριστά, από το παράθυρο που λέγεται “Channels”. Η πιο απλή εργασία είναι να βρούμε τώρα τα φωτεινά και σκιερά σημεία σε κάθε κανάλι ξεχωριστά. Αυτό θα το πετύχουμε μετακινώντας όπου χρειάζεται, τα δύο βελάκια (άσπρο και μαύρο), εκεί που λέει «Input». Αυτά θα πρέπει να μετακινηθούν εκεί που ξεκινάει και τελειώνει το ιστόγραμμα που διαγράφεται στο φόντο. Σε μια “σωστή” εικόνα το ιστόγραμμα σε κάθε κανάλι, μπορεί να βρίσκεται ήδη στα δύο άκρα και άρα να μη χρειάζεται διόρθωση. Αν όμως έχουμε μια λανθασμένη χροιά, αυτό θα δημιουργήσει ένα κενό χώρο στο αντίστοιχο κανάλι. Έχοντας κατανόηση μια πολύ βασική λειτουργία των Curves για χρωματική διόρθωση, μπορούμε να δουλέψουμε σε λεπτομέρειες και να τελειοποιήσουμε την τεχνική μας. Τα Curves μας επιτρέπουν να δημιουργήσουμε και άλλους κόμβους επάνω στην καμπύλη του κάθε καναλιού, αλλάζοντας κατά βούληση το χρώμα σε συγκεκριμένες τονικότητες. Για να εντοπίσουμε το σημείο της καμπύλης, που αντιπροσωπεύει μια συγκεκριμένη τονικότητα, μπορούμε να ενεργοποιήσουμε το κουμπί που έχει ένα δάχτυλο. Φέρνουμε τότε τον κέρσορα επάνω στο σημείο ή την περιοχή χρώματος/τονικότητας που θέλουμε να αλλάξουμε. Κάνοντας κλικ και σέρνοντας προς τα πάνω ή κάτω, μετακινούμε και το αντίστοιχο σημείο της καμπύλης. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε τώρα να ελέγξουμε και τους μεσαίους τόνους μιας εικόνας, αφού προηγουμένως ορίσαμε τα φωτεινά και σκιερά σημεία. Το αποτέλεσμα θα είναι μια καλύτερη από χρωματική και τονική πλευρά εικόνα. Ο πιο έμπειρος χρήστης, μπορεί φυσικά να προβεί σε πιο λεπτομερή επέμβαση, κάνοντας χρήση περισσότερων κόμβων, όπου χρειάζεται. Φυσικά όλες αυτές οι αλλαγές, θα μπορούσαν να γίνουν και σε adjustment layer με Curves, ούτως ώστε να μην επεμβαίνουμε στο ίδιο το background.

 

Hue/Saturation

Πρόκειται για αρκετά δημοφιλές εργαλείο, που αν και δεν προσφέρει την ευελιξία των Curves, χρησιμεύει σε αρκετές περιπτώσεις ρύθμισης του χρώματος.
Η λειτουργία Hue/Saturation επηρεάζει ολόκληρη την εικόνα, αλλά μπορεί να επικεντρωθεί και σε κανάλια χρώματος. Το εργαλείο αυτό μας επιτρέπει να αλλάξουμε τη χροιά, δηλαδή το χρώμα, να τονίσουμε ή να απαλύνουμε το κορεσμό των χρωμάτων, να τα φωτίσουμε ή τα σκουρύνουμε αλλά και να αλλάξουμε τελειώς τις αποχρώσεις.Το πάνελ του Hue/Saturation θα το βρούμε στο  Image>Adjustments>Hue/Saturation. Το πρώτο slider που είναι το Hue, μετατοπίζει τη χρωματική χροιά ολόκληρης της εικόνας, αλλάζοντας συνολικά την εμφάνισή της. Πολύ απλά τα κόκκινα μπορούν να δώσουν τη θέση τους στα μπλε ή τα κίτρινα κλπ. Αλλάζοντας το hue, ουσιαστικά μετατοπίζουμε τη χρωματική θέση της εικόνας από το ένα σημείο του χρωματικού μοντέλου στο άλλο. Αυτό είναι ένα φάσμα 360 ° και το βελάκι μετατοπίζεται από τις -180 ° στις +180 °. Ταυτόχρονα, μπορούμε να αλλάξουμε τον κορεσμό της εικόνας (πόσο έντονα θα είναι τα χρώματα), με το Saturation, αλλά και τη φωτεινότητά της με το Lightness. Θα δούμε όμως, ότι μπορούμε εύκολα να οδηγήσουμε την εικόνα μας εκτός ορίων και να τη χαλάσουμε. Αν όμως δουλέψουμε τις ρυθμίσεις με σύνεση, κάνοντας χρήση των καναλιών, από το μενού “Master”, τότε τα πράγματα αλλάζουν προς το καλύτερο.

Αφήστε μια απάντηση