• φωτόδεντρο
  • Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων

    Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
  • Aγ. Γραφή

    Aγ. Γραφή
  • kutsal kitap

    startmenu
  • τυπικόν

    content
  • γραφείο νεότητας Αρχιεπισκοπής

    γραφείο νεότητας Αρχιεπισκοπής
  • Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών

    Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών
  • Ι. Μ. Ν. Σμύρνης

    Ι. Μ. Ν. Σμύρνης
  • Συναξαριστής

    Συναξαριστής
  • EDUCATION AND religion

    religion
  • εθελουσία λήθη 2

    biz029
  • εθελουσία λήθη 3

    12 - 1.jpgPadraic MoodCollector
  • Π.Θ.Σ. ΚΑΙΡΟΣ

    foto kairos
  • ΠΑΝΣΜΕΚΑΔΕ

    logo
  • Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΜΕΣΟΠΕΛΑΓΑ

    mesopelaga
  • religionslehrer.gr/

    religionslehrer.gr/
  • thriskeutikametaxi

    thriskeutikametaxi
  • θρησκευτικά αλλιώς

    θρησκευτικά αλλιώς
  • e- Θρησκευτικά.

    e- Θρησκευτικά.
  • Virtual School

    Virtual School
  • stavrodromi

    stavrodromi
  • δός μοι τοῦτον τὸν ξένον

    δός μοι τοῦτον τὸν ξένον
  • προφίλ

    SL384668

«Φώτα, φως άγιας γιορτής…

«Φώτα, φως άγιας γιορτής
γύρω λαμπυρίζει.
Άγιος Γιάννης Bαφτιστής
το Xριστό βαφτίζει.

Σήμερα μες στο νερό,
θάλασσα, ποτάμι,
ρίχνουν το χρυσό σταυρό,
τ’ άγιασμα να κάμει.

Σ’ όλα τα νερά αγιασμός
και σε μας ο φωτισμός.
Στου σπιτιού μας τη μεριά
πάμε μ’ αναφτά κεριά.»

«Φώτα» του Στέλιου Σπεράντσα.
www.snhell.gr/kids/content.asp?id=208&cat_id=9

 

 

Ποια η ερμηνεία της Εικόνας των Θεοφανείων;

Του (+) Παύλου Ευδοκίμωφ

 Ἡ εἰκόνατῶν Θεοφανείων προσφέρει τήν εὐαγγελική διήγηση ἀλλά προσθέτει µερικές λεπτοµέρειες πού ἔχουν χρησιµοποιηθεῖ στή λειτουργία τῆςἑορτῆς καί δείχνει αὐτό πού ὁ Ἰωάννης θάποροῦσε νά διηγηθεῖ. Ἐπάνω στήν εἰκόνα ἕνα τµῆµα ἑνός κύκλου παριστᾶ  τούς οὐρανούς πούἀνοίγουν, καί κάποτε ἀπό µιά διπλήπτυχή πού ὁµοιάζει µέ κροσσό ἑνός σύννεφου, βγαίνει τό χέρι τοῦ Πατρός πού εὐλογεῖ.Ἀπό αὐτό τόν κύκλο ἀναχωροῦν ἀκτῖνες φωτός, χαρακτηριστικό τοῦἉγίου Πνεύµατος, καί  πού  φωτίζουν τό περιστέρι. Αὐτόµατη ἀνάµνηση τοῦἀρχικοῦ λόγου «καί γνετο φς», ἡ ἐκδηλωτική ἐνέργεια τοῦ Πνεύµατος, ἀποκαλύπτει τόν τριαδικό Θεό:

 

Ἡ Τριάδα, ὁ Θεός µας, µᾶς ἐκδηλώνεται χωρίς διαίρεση. Ὁ Χριστός ἦλθε γιά νά εἶναι τόφῶς τοῦ κόσµου, πού φωτίζει αὐτούς πού κάθονταν στά σκοτάδια (Ματθ. 4, 16) ἀπό ἐκεῖδέ τόὄνοµα τῆς «ορτς τν φτων». Ἐνῶ ὁ  Χριστός κατέβαινε στά νερά, ἡφωτιά ἄναψε µέσα στόν Ἰορδάνη, εἶναι ἡ Πεντηκοστή τοῦ Κυρίου καί ὁ προεικονισµένος Λόγος, µέ στύλο φωτός δείχνει ὅτι τό βάπτισµα εἶναι φωτισµός, γέννηση τῆς ὑπάρξεως στό θεῖο φῶς.

Ἄλλοτε τήν παραµονή τῆς ἑορτῆς γινόταν τό βάπτισµα τῶν κατηχουµένων καί ὁ ναόςἦταν πληµµυρισµένος ἀπό φῶς, σηµεῖο µυήσεως στή γνώση τοῦ Θεοῦ. Ὁ µάρτυρας αὐτοῦ τοῦ φωτός, ὁ ἅγιος Ἰωάννης εἶναι δοσµένος στό γεγονός γιατί αὐτός  ὁ ἴδιος εἶναι «ὁ λύχνος ὁ καιόµενος καί φαίνων» καί οἱ ἄνθρωποι ἔρχονταν «γαλλιαθναι ν τ φωτατο» (Ἰω. 5, 35).

 

Ἡ κάθοδος τοῦ Ἁγίου Πνεύµατος µέ τή  µορφή ἑνός περιστεριοῦ ἐκφράζει τήν κίνηση τοῦ  Πατρός πού  φέρεται πρός τόν Υἱό του. Ἐξἄλλου, ἐξηγεῖται, κατά  τούς Πατέρες, κατἀναλογία µέ  τόν κατακλυσµό καί τό περιστέρι µέτόν κλάδο ἐλαίας, σηµεῖο τῆς εἰρήνης. Τό Ἅγιο Πνεῦµα πού φέρεται ἐπάνω ἀπό τάἀρχέγονα νερά ἀνέδειξε τή Ζωή, ἐπίσης αὐτό  πού  αἰωρεῖται ἐπάνω στά  νερά  τοῦ Ἰορδάνη, προκαλεῖ  τή  δεύτερη γέννηση τοῦ νέου δηµιουργήµατος.̉

Ὁ  Χριστός παριστάνεται ὀρθός ἐνάντια πρός τόβυθό τοῦ νεροῦ σκεπασµένος ἀπό  τά κύµατα τοῦ Ἰορδάνη. Ἀπό τήν ἀρχή τῆς ἀποστολῆς του,ὁ Ἰησοῦς ἀντιµετωπίζει  τά  κοσµικά  στοιχεῖα πού περιέχουν σκοτεινές δυνάµεις: τό νερό, τόν ἀέρα καί τήν ἔρηµο. Ἡ διάβαση τῆςἘρυθρᾶς Θαλάσσης εἶναι ἀπό τίς µορφές τοῦ βαπτίσµατος: ἡ νίκη ἀπό τό Θεό  τοῦ  δράκοντος τῆς θαλάσσης, τοῦ τέρατος Rahab. Ἕνα ἰδιόµελο τῆς ἑορτῆς κάνει νά  κατανοήσουµε τόν Κύριο λέγοντας στόν Ἰωάννη Βαπτιστή: Προφήτη, ἔλα νά  µέ  βαπτίσεις… Βιάζοµαι νά  χαθεῖ ὁ κρυµµένος στά νερά ἐχθρός, ὁ πρίγκηπας τοῦ  σκότους, γιά νά ἀπελευθερώσω τόν κόσµο ἀπό  τά  δίχτυα του παραχωρώντας του τήν αἰώνια ζωή.Ἔτσι, µπαίνοντας στόν Ἰορδάνη ὁ Κύριος, καθαρίζει τά  νερά: Σήµερα τά  κύµατα τοῦ Ἰορδάνη µεταβάλλονται σέ  φάρµακο καί ὅλη ἡ δηµιουργία ποτίζεται µέ µυστικάκύµατα… (εὐχή ἁγίου Σωφρονίου). Εἶναι ὅλο τό σύµπαν πού δέχεται τήν ἁγιοποίησή του:Ὁ  Χριστός βαπτίζεται· βγαίνει ἀπό  τό νερό καί  µέ  αὐτό ἀποκαλύπτει τόν κόσµο (ἰδιόµελο τοῦ Κοσµᾶ).

Σπάζει τό κεφάλι τῶν δρακόντων καί ἀναζωογονεῖ τόν Ἀδάµ, εἶναιἡ ἀνάπλαση τῆς ἀνθρωπίνης ὑπάρξεως,ἡἀναγέννησή της στό καθαριστικό  λουτρό  τοῦ µυστηρίου. Ὁ ∆ίδυµος Τυφλός καθορίζει: «  δέ  Κριος δωκ  µοι µητρα τν κολυµβθραν (κκλησα), πατρα τν ψιστον, δελφν τν δι ̉µς βαπτισθντα Σωτρα».

Στήν εἰκόνα µέ  τό  δεξιό  του χέρι ὁ Χριστός εὐλογεῖ τά  νερά  καί  τά ἑτοιµάζει νά  γίνουν τά  νερά  τῆς βαπτίσεως πού ἁγιάζει µέ τήν ἴδια του κατάδυση. Τό  νερό ἀλλάζει σηµασία, ἄλλοτε εἰκόνα τοῦθανάτου (κατακλυσµός), εἶναι τώρα ἡ πηγή τοῦ ὕδατος τῆς ζωῆς (Ἀποκ. 21, 6· Ἰω. 4, 14). Μυσταγωγικά τό  νερό  τῆς βαπτίσεως δέχεται τήν ἀξία τοῦ  αἵµατος τοῦ  Χριστοῦ. Στάπόδια τοῦ  Κυρίου, στά  νερά τοῦ Ἰορδάνη, ἡ  εἰκόνα δείχνει δύο µικρές ἀνθρώπινες µορφές, εἰκονογράφηση τῶν παλαιοδιαθηκικῶν κειµένων πού ἀποτελοῦν µέρος τῆςἀκολουθίας: «τ σοί στι, θλασσα τι φυγες, κα  σύ ορδνη, τι στρφης ες τά πσω» (Ψαλµ.113, 5). Τό τροπάριο (ἦχος ∆΄) ἐξηγεῖ: «πεστρφετο ποτὁ ορδνης ποταµς, τῇ  µηλωτῇ λισσαιναληφθντος λιο  κα διρετο τά δατα νθεν καί νθεν· κα  γγονεν ατ  ξηρὁ δς ἡ γρ  ες τπον ληθς το  Βαπτσµατος, δι ̉ οὗ µες τν ρουσαν το  βου διαπερµεν διβασιν». Εἰκόνα συµβολική πού µιλᾶ γιάτή  µετάνοια ἀκόµη ἀόρατη τῆς κοσµικῆς φύσεως, τῆς µεταστροφῆς τῆς ὀντολογίας της.Ἡ εὐλογία τῆς ὑδρόβιας φύσεως ἁγιάζει τήν ἴδια ἀρχή τῆς ἐπίγειας ζωῆς. Γι αὐτό, µετά τήθεία λειτουργία γίνεται ὁ µεγάλος ἁγιασµός τῶν ὑδάτων (ἑνός ποταµοῦ, µιᾶς πηγῆςἤ ἐντελῶς ἁπλά ἑνός δοχείου τοποθετηµένου µέσα στήν ἐκκλησία).̉

Μιλώντας γιά τά  µή ἁγιασµένα νερά, εἰκόνα τοῦ θανάτου – κατακλυσµοῦ ἡ λειτουργία τά ὀνοµάζει ὑδατόστρωτο τάφο. Πραγµατικά, ἡ  εἰκόνα δείχνει τόν Ἰησοῦ  νά  εἰσέρχεται στά νερά, στόν ὑγρό  τάφο. Αὐτός ἐδῶ ἔχει τή µορφή ἑνός σκοτεινοῦ  σπηλαίου (εἰκονογραφική  µορφή  τοῦ ἅδη) περιέχοντας ὅλο τό  σῶµα τοῦ  Κυρίου (εἰκόνα τοῦ ἐνταφιασµοῦ, πού προσφέρεται στό µυστήριο τοῦ βαπτίσµατος µέ ὁλική κατάδυση, µορφή τοῦ  πασχαλίου τριηµέρου), γιά  νά ἀποσπάσει τόν ἀρχηγό  τῆς φυλῆς µας στήζοφερή  διαµονή. Συνεχίζοντας τόν προκαταβολικό  συµβολισµό  τῆς Γεννήσεως, ἡεἰκόνα τῶν Θεοφανείων δείχνει τήν προκάθοδο τοῦ Χριστοῦ στόν Ἅδη: «καταβς ν τοςδασιν δησε τν σχυρν». Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστοµος, σχολιάζει: ἡ  κατάδυση καί ἡ ἀνάδυση εἶναι ἡ  εἰκόνα τῆς καθόδου στόν ἅδη καί τῆς ἀναστάσεως.

Ὁ Χριστός παριστάνεται γυµνός, εἶναι ντυµένος µέ τήν ἀδαµική γυµνότητα καίἔτσιἀποδίδει στήν ἀνθρωπότητα τό ἔνδοξο παραδεισιακό ἔνδυµά της. Γιά  νά  δείξει τήνὑπέρτατη πρωτοβουλία του παριστάνεται βαδίζοντας ἤ κάνοντας ἕνα βῆµα πρός τόνἅγιο Ἰωάννη: ἐλεύθερα ἔρχεται καί  κλίνει τό κεφάλι. Ὁ Ἰωάννης εἶναι ταραγµένος: ἐγώ χρείαν ἔχω ὑπό σοῦ βαπτισθῆναι, καί σύ ἔρχῃ πρός µε; »… Ὁ Ἰησοῦς τόν διατάζει: «φεςρτι».

Ὁ Ἰωάννης τείνει τό  δεξιό του χέρι σέ  µιά  τελετουργική  χειρονοµία, στό ἀριστερόκρατεῖ ἕνα εἰλητάριο, κείµενο τοῦ κηρύγµατός του.

Οἱἄγγελοι τῆς Ἐνσαρκώσεως εἶναι σέ  µιά  στάση προσκυνήσεως, τά σκεπασµένα χέρια τους σέ ἔνδειξη σεβασµοῦ. Συµβολίζουν ἐπίσης καί εἰκονογραφοῦν τό λόγο τοῦ ἀποστόλου Παύλου (Γαλατ. 3, 27): «σοι γρ ες Χριστν βαπτσθητε, Χριστννεδσασθε...».

;


Αφήστε μια απάντηση

Copyright © …για το Μάθημα των Θρησκευτικών          Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση