Μια μετάθεση των εξετάσεων τέλη Αυγούστου, όπου θεωρητικά οι διαγνώσεις, η εμπειρία και η πορεία της μετάδοσης του ιού θα έχει κάνει τα γεγονότα να είναι πιο ελεγχόμενα και προβλέψιμα, θα ήταν μια σοβαρά συζητήσιμη λύση
Μέσα σε μια δύσκολη περίοδο για τη Δημόσια Υγεία και την Οικονομία για όλη την Υφήλιο, έχουμε καταφέρει ως ελληνική κοινωνία να διαχειριστούμε την πρωτόγνωρη κατάσταση που βιώνουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, μέχρι στιγμής. Αυτό βέβαια οφείλεται τόσο στην υπευθυνότητα που επιδεικνύουν οι ίδιοι οι πολίτες όσο και στα αστυνομικού τύπου μέτρα της Πολιτείας. Θέλω να πιστεύω ότι ισχύει το πρώτο.
Βέβαια, εξαντλώντας τα ρεπορτάζ, τις συνεντεύξεις, τις αναλύσεις, τις απόψεις, τις προτάσεις ειδικών και μη για το παραπάνω σοβαρότατο θέμα, που αφορά 11 εκατομμύρια Έλληνες, δεν θα μπορούσε να μείνει ασχολίαστο ή χωρίς ενδιαφέρον το σοβαρό επίσης θέμα της διενέργειας (ημερομηνία, τρόπος πραγματοποίησης) των Πανελλαδικών Εξετάσεων σε συνδυασμό με την επαναλειτουργία των σχολείων.
Παρότι οι γνώμες των ειδικών επιστημόνων διίστανται και το Υπουργείο αρχικά φαινόταν διστακτικό για τις όποιες αποφάσεις του – και καλά έκανε – τις τελευταίες μέρες, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας τοποθετεί τις Πανελλαδικές Εξετάσεις στα τέλη Ιουνίου με ολοκλήρωση τους μέσα Ιουλίου και το άνοιγμα των σχολείων σε άγνωστο χρόνο.
Για την επανέναρξη των σχολείων θεωρώ ότι οποιαδήποτε απόφαση θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη την υγεία α) μαθητών, β) γονιών, γ) εκπαιδευτικών και δ) διοικητικών υπαλλήλων και τη δυνατότητα και ρεαλιστικότητα υλοποίησης αυτής της απόφασης (ουσιαστική εκπαιδευτική διαδικασία, πρακτικά θέματα κλπ) που δεν γνωρίζω πώς θα μπορούσαν να διασφαλιστούν. Εκτός, αν αυξήσουμε στο διπλάσιο α) τις διαθέσιμες αίθουσες των σχολείων, β) τους εκπαιδευτικούς , γ) τα ωράρια λειτουργίας – διδασκαλίας και τριπλασιάσουμε τις εφημερίες, ή να μειώσουμε τα διδασκόμενα μαθήματα (παιδαγωγικά απαράδεκτο) και να απαλλάξουμε εκπαιδευτικούς με υποκείμενα νοσήματα. Πολλή φασαρία για το λίγο όφελος που έτσι και αλλιώς μπορεί να αναπληρωθεί από τη αρκετά επιτυχημένη Σύγχρονη και Ασύγχρονη Εκπαίδευση, η οποία μπορεί να εντατικοποιηθεί αυτό το διάστημα.
Όσο για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις – εκτός των προηγούμενων επισημάνσεων που ισχύουν για αυτές – έχουμε επί πλέον πρακτικά θέματα τα οποία, αν δεν λυθούν, δυσκολεύουν την πραγματοποίησή τους στην προαναφερόμενη περίοδο.
Ενδεικτικά παραθέτω ορισμένα ερωτήματα:
Α) Τα ήδη υπάρχοντα εξεταστικά κέντρα διαθέτουν διπλάσιο τουλάχιστον αριθμό αιθουσών για το σκοπό αυτό;
Β) Αν αυξηθούν τα εξεταστικά κέντρα θα έχουν, και μάλιστα αναβαθμισμένο, εξοπλισμό λήψης θεμάτων (VBI);
Γ) Η πιθανή εξέταση σε διαφορετική ημέρα των Ομάδων Προσανατολισμού είναι μία πιθανή λύση, αλλά λαμβάνεται υπόψη ότι οι κατανομές των μαθητών στις Ομάδες Προσανατολισμού δεν είναι ίδιες για κάθε σχολείο;
Δ) Λαμβάνεται υπόψη ότι οι παραπάνω περιπτώσεις προϋποθέτουν μεγάλη αύξηση απασχολούμενων εκπαιδευτικών και για περισσότερες ημέρες και μάλιστα όταν αρκετοί εκπαιδευτικοί μεγάλης ηλικίας ή με ασθένειες και λόγω του καιρού και λόγω του ιού θα ζητήσουν την εξαίρεσή τους από τις διαδικασίες αυτές;
Ε) Έχει βρεθεί λύση για τα κυρίαρχα προβλήματα που θα ανακύψουν στον τρόπο εξέτασης των προφορικά εξεταζόμενων μαθητών, όταν σε Επιτροπή απαρτιζόμενη από 3 εκπαιδευτικούς και 1 μαθητή θα πρέπει αυτοί να βρίσκονται σε απόσταση μεταξύ τους; Αλήθεια, τι χώροι χρειάζονται, όταν κάθε τέτοιο Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο καλύπτει 100 μαθητές και σε ορισμένες Διευθύνσεις οι προφορικώς εξεταζόμενοι είναι πάνω από 500;
ΣΤ) Τι θα γίνει με τα Βαθμολογικά Κέντρα όπου εκεί δεν υπάρχει, λόγω και της χρονικής πίεσης για τη διόρθωση των γραπτών, δυνατότητα κατανομής των διορθωτών σε “Ομάδες Προσανατολισμού” και οι βαθμολογητές συνωστίζονται σε λιγοστές αίθουσες πιθανά κλιματιζόμενες;
Τα παραπάνω λοιπόν ερωτήματα μπορούν να λυθούν με πολύ προσεκτικό προγραμματισμό και υπεύθυνη διοργάνωση, όπως έχουν αποδείξει οι εκπαιδευτικοί και διοικητικοί υπάλληλοι ότι μπορούν να το κάνουν. Έτσι όμως, είναι υπαρκτό το ενδεχόμενο διακινδύνευσης της υγείας και εξεταστικών αστοχιών, σε ένα αδιάβλητο σύστημα εξετάσεων για το οποίο τόσο πολύ καμαρώνουμε.
Δεν ξέρω βέβαια αν θα πρέπει να παραβλεφθεί τελείως και η σημαντική αύξηση του οικονομικού κόστους που θα προκύψει, ενώ στο παρελθόν υπολογιζόταν και το κόστος του ενός επιπλέον Επιτηρητή αίθουσας!
Ταυτόχρονα με όλα αυτά, οι περισσότεροι έχουν ξεχάσει τις διοικητικές διαδικασίες που πρέπει να γίνουν την ίδια χρονική περίοδο και από τους ίδιους λιγοστούς και καταπονημένους υπαλλήλους των Διευθύνσεων (υπεραριθμίες, άρση υπεραριθμιών, μεταθέσεις, βελτιώσεις, e-ggrafes, αποσπάσεις από αλλά ΠΥΣΔΕ, τοποθετήσεις , εγγραφές, προσχολική κλπ). Ακόμα δεν έχει γίνει ενημέρωση για το νέο ωρολόγιο προγράμμα της Β΄ Λυκείου, ώστε να υπολογιστούν ορθά τα λειτουργικά κενά! Αυτά θα μπορούσαν να διευθετηθούν μέχρι τέλη Ιουνίου, ώστε Σχολεία και Εκπαιδευτικοί να είναι έτοιμοι το Σεπτέμβρη και όχι να τοποθετούνται τυχαία στα σχολεία για αρκετό διάστημα μέχρι την οριστική τους τοποθέτηση.
Δεν μπορώ να δεχτώ το βιαστικό, και μάλιστα εν μέσω τόσων προβλημάτων και κινδύνων, της πραγματοποίησης των εξετάσεων μέσα Ιουνίου αρχές Ιουλίου, χωρίς την πλήρη διασφάλιση όλων των θεμάτων Δημόσιας υγείας από την ιατρική επιστημονική κοινότητα.
Μια μετάθεση των εξετάσεων τέλη Αυγούστου, όπου θεωρητικά οι διαγνώσεις, η εμπειρία και η πορεία της μετάδοσης του ιού θα έχει κάνει τα γεγονότα να είναι πιο ελεγχόμενα και προβλέψιμα, θα ήταν μια σοβαρά συζητήσιμη λύση.
Γνωρίζουμε όλοι και κατανοούμε ότι αυτή η λύση θα επιτείνει την αγωνία, το άγχος των μαθητών μας και των γονέων τους. Γνωρίζουμε το μικρό επιπλέον οικονομικό κόστος που μπορεί, όχι απαραίτητα, να προκύψει για τις οικογένειες. Γνωρίζουμε το πολιτικό κόστος μιας τέτοιας απόφασης που μπορεί όμως να είναι πολύ μικρότερο από ένα απευκταίο “ατύχημα”.
Σε αυτή την περίπτωση, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα οι ίδιοι που υποστηρίζουν την πρώιμη διενέργεια των Πανελλαδικών Εξετάσεων, οι ίδιοι να την στηλιτεύσουν.
Πηγή: https://www.esos.gr/