Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις, ένα βίντεο;
Το παραπάνω βίντεο προβλήθηκε στο Live Earth στις 07.07.2007 ημέρα παγκόσμιας κινητοποίησης για την υπερθέρμανση του πλανήτη.
ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ 28 ΜΑΡΤΙΟΥ 20:30 – 21:30 ΣΒΗΝΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΤΑ ΦΩΤΑ
Κάτω από Περιβάλλον | 0 ΣχόλιαΑνάμεσα στους τοίχους
ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μπεγκοντό Φρανσουά
Κοραντζάνη Μαριλένα (μετάφραση)
ΣΕΙΡΑ : ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
ISBN : 9789604554799
ΣΕΛΙΔΕΣ : 280
ΕΚΔΟΣΗ : Σεπ 08
ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Ανάμεσα στους τοίχους ενός σχολείου σε μια σκληρή εργατική συνοικία του Παρισιού εκτυλίσσεται η κωμικοτραγική καθημερινότητα ενός καθηγητή γαλλικών. Οπλισμένος με τις καλύτερες προθέσεις, ο Φρανσουά θέλει να μεταδώσει στους μαθητές του γνώσεις, αλλά θα βρεθεί αντιμέτωπος με συγκρούσεις ανάμεσα σε κουλτούρες και συμπεριφορές. Τον παρακολουθούμε στη διάρκεια μιας σχολικής χρονιάς καθώς ρίχνεται με ενθουσιασμό στη δουλειά του, χτίζει σιγά σιγά γέφυρες με τους «δύσκολους» μαθητές του, και αναπτύσσει σχέσεις με τους συναδέλφους του.
Βασισμένο στην εμπειρία του ίδιου του συγγραφέα ως καθηγητή, το Ανάμεσα στους τοίχους είναι ένα βαθιά συναισθηματικό και ανθρώπινο αφήγημα με θέμα το μικρόκοσμο του σχολείου, διαποτισμένο από την ενέργεια των διαδρόμων και των αιθουσών διδασκαλίας.
Το βιβλίο έχει τιμηθεί με το Βραβείο France Culture/Télérama.Στο βιβλίο βασίστηκε η ομότιτλη ταινία του Λοράν Καντέ στην οποία πρωταγωνιστεί ο ίδιος ο Φρανσουά Μπεγκοντό και η οποία βραβεύτηκε με τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών 2008.
(Πηγή: ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ www.metaixmio.gr)
Η ΤΑΙΝΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ : ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΤΟΙΧΟΥΣ
ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΣ ΤΙΤΛΟΣ : ENTRE LES MURS
ΕΙΔΟΣ : Σινεφίλ 2008 (Έγχρ.) Γαλλική ταινία
ΔΙΑΡΚΕΙΑ : 128′
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ : Λοράν Καντέ
ΠΑΙΖΟΥΝ : Φρανσουά Μπεγκοντό, Βενσάν Καϊρ, Εσμεραλντά Κερτανί, Καρλ Νανόρ
Σε μια υποβαθμισμένη συνοικία του Παρισιού, ένας νεαρός καθηγητής και οι 25 μαθητές μιας τάξης του λυκείου ξεκινούν μια σχολική χρονιά η οποία θα βάλει σε δοκιμασία τις αξίες και τα πιστεύω τους.
Ο ΛΟΡΑΝ ΚΑΝΤΕ «ΔΑΝΕΙΖΕΤΑΙ» ΤΗ ΣΩΚΡΑΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΦΡΑΝΣΟΥΑ ΜΠΕΓΚΟΝΤΟ ΚΑΙ ΥΠΟΓΡΑΦΕΙ ΕΝΑ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΙΚΟ, ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΟ ΟΠΤΙΚΟ ΔΟΚΙΜΙΟ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΓΝΩΣΗ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ. ΣΥΓΚΙΝΗΤΙΚΟ ΟΣΟ ΚΑΙ ΒΑΘΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΙΝΕΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΑΡΟΤΕΡΗ ΜΟΡΦΗ ΤΟΥ, ΑΠΕΣΠΑΣΕ ΔΙΚΑΙΑ ΤΟΝ ΧΡΥΣΟ ΦΟΙΝΙΚΑ ΣΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΩΝ.
(Πηγή: Αθηνόραμα www.athinorama.gr από τον Χρήστο Μήτση)
Κάτω από Βιβλία, Σινεμά | 0 ΣχόλιαΥπάρχει και αυτή η μουσική στην Ελλάδα…
Επειδή είχα καιρό να βάλω κάποιο θέμα σχετικά με μουσική…, …θα βάλω σήμερα μουσική από Έλληνες οι οποίοι ζουν και εργάζονται αθόρυβα, παράγουν πολύ όμορφα πράγματα χωρίς να συμμετέχουν σε όλο αυτό το πανηγύρι που συμβαίνει στην χώρα μας γύρο από τον χώρο της μουσικής. Τα δύο βίντεο που ακολουθούν τα βρήκα στο Facebook (στον τοίχο της Μάτας) .
Δυναμώστε τον ήχο και ταξιδέψτε…
Monsieur Minimal – Lollipop
To Lollipop είναι το Debut Album του Xρίστου Τσιτρούδη aka Monsieur Minimal. Κυκλοφορεί απο την The Sound of Every Thing με την υποστήριξη του Best 92,6.
1/ Lollipop (Album Version), 2/ Smile, 3/ Beautiful, 4/ Soul, 5/ Missing You, 6/ Love Story, 7/ Love Is A Circle (Album Version), 8/ Silk (Album Cersion), 9/ B.M.F, 10/ Relaxation (Album Version), 11/ Lovers, 12/ Soul (The Flying Silly Brothers Remix), 13/ B.M.F. (The Flying Silly Brothers Remix)
Στις 26 Απριλίου 2007 έκανε την πρώτη του εμφάνιση ως Monsieur Minimal στο Coca-Cola Soundwave στο ξυλουργείο του Μύλου με special guests τους Μίκρο.
Παρακάτω ακολουθούν αποσπάσματα από συνέντευξη στο EpirusPress
-Πότε ξεκίνησες να γράφεις μουσική; Είναι πλέον αυτή η βασική σου επαγγελματική δραστηριότητα;
Χρονικά και ιστορικά ασχολούμαι με την μουσική από τα 14, άρχισα να συνθέτω με μια μπάντα που είχαμε φτιάξει με κάποιους παιδικούς φίλους στα Γιαννιτσά. Σαν monsieur minimal συνθέτω από το 2001 τότε που πήρα στα χέρια μου το πρώτο μου p.c .Και άρχισα να γράφω όταν κατάλαβα ότι είχα να βγάλω πολλά πράγματα από μέσα μου.
Δεν είναι η βασική μου επαγγελματική δραστηριότητα αν και αυτό επιδιώκω.
-Πως βλέπεις το γεγονός ότι η μουσική σου άρχισε ήδη να ακούγεται σε τηλεοπτικά spots, πριν καν βγάλεις το πρώτο σου album; Απίστευτη ικανοποίηση -καύ*α-συγκίνηση-επιβεβαίωση-περηφάνια -τρέλα από την μία. Και από την άλλη κατάλαβα ότι μουσική μου έχει απήχηση, πράγμα που σημαίνει ότι αυτό πρέπει να το εκμεταλλευτώ και για οικονομικούς λόγους, αλλά κυρίως για να διαφημίσω περισσότερο την μουσική μου και όλα αυτά όπως είπες πριν καν κυκλοφορήσει το album.
-Το “monsieur minimal” πως προέκυψε;
Πάντα ήθελα να είμαι κύριος και απλός σε ότι κάνω. Θα το καταλάβετε με το που θα με δείτε.
ή http://www.myspace.com/monsieurminimal
(Πηγή : www.minimalistvoice.com)
Δείτε επίσης:
Ψάχνοντας στο Youtube άκουσα και αυτό… (Πάλι Έλληνας…)
Καλά πάμε… Monika, Maraveyas Ilegal, Monsieur Minimal, George Bitsikas… και υπάρχουν και άλλοι. Ε Π Ι Θ Ε Σ Η ! ! !
Κάτω από Μουσική | 0 ΣχόλιαΟ άνθρωπος είναι σαν το κλάσμα…
“Ο άνθρωπος είναι σαν το κλάσμα, ο αριθμητής είναι αυτό που είναι στην πραγματικότητα, ενώ ο παρονομαστής είναι αυτό που νομίζει για τον εαυτό του. Όσο μεγαλύτερος ο παρονομαστής τόσο μικρότερο και το κλάσμα.”
-Λέων Τολστόι-
O Λέων Τολστόι (ρωσ. Лев Никола́евич Толсто́й) ήταν Ρώσος συγγραφέας. Γεννήθηκε στη Γιάσναγια Πολιάνα το 1828 και από το 1844 ως το 1847 σπούδασε στο πανεπιστήμιο του Καζάν. Προσπάθησε να βρει το αληθινό νόημα του Χριστιανισμού, πιστεύοντας πως σκοπός της ζωής δεν είναι να εξυπηρετεί την κατώτερη ζωική φύση, αλλά τη φωτεινή δύναμη, που βρίσκεται στα βάθη της ανθρώπινης ψυχής και η οποία βοηθάει τον άνθρωπο να αναγνωρίζει το αγαθό. Ο Λέων Τολστόι πέθανε το 1910 από πνευμονία στην περιοχή Αστάποβο σε ηλικία 82 ετών Περισσότερα… (Πηγή: el.wikipedia.org) Κάτω από Αποφθέγματα | 0 Σχόλια
Η Δημοκρατία σας αυτοκαταστρέφεται…
“Η Δημοκρατία σας αυτοκαταστρέφεται διότι κατεχράσθη το δικαίωμα της ελευθερίας και της ισότητας, διότι έμαθε τους πολίτες να θεωρούν την αυθάδεια ως δικαίωμα, την παρανομία ως ελευθερία, την αναίδεια του λόγου ως ισότητα και την αναρχία ως ευδαιμονία”.
Ισοκράτης (436 π.Χ. – 338 π.Χ.)
“Ο τρόπος… παραγωγής είναι μια νόμιμη βία. Η εξουσία είναι μια νόμιμη βία. Η αστυνομία είναι μια νόμιμη βία. Η φυλακή είναι μια νόμιμη βία. Η δικαιοσύνη είναι μια νόμιμη βία. Η ανεργία είναι μια νόμιμη βία. Το Ταμείο ανεργίας είναι μια νόμιμη βία. Η κερδοσκοπία είναι μια νόμιμη βία. Το χρηματιστήριο είναι μια νόμιμη βία. Οι τράπεζες είναι μια νόμιμη βία. Οι ιδιωτικοποιήσεις είναι μια νόμιμη βία. Το εκπαιδευτικό σύστημα είναι μια νόμιμη βία. Η κατάσταση έκτακτης ανάγκης είναι μια νόμιμη βία.
Κι όσο αυτή…
… η νόμιμη βία θα ονομάζεται δικαιοσύνη, τόσο η δικαιοσύνη των νέων θα ονομάζεται βία.”
Από την εφημερίδα Τα ΝΕΑ του Ρ. Βρανά
Ενδιαφέρουσες οπτικές, που δεν θα σχολιάσω εγώ.
(Πηγή: https://blogs.sch.gr/alouvris/ …
…έτσι διάλεξε ο κάτοχος του ιστολογίου να κάνει την τελευταία δημόσια ανακοίνωση στο ιστολόγιο του στις 11 Δεκεμβρίου 2008. Εγώ απλά θα τονίσω τα λόγια του Ισοκράτη.)
Κάτω από Απόψεις, Γενικά | 0 Σχόλια
Λεονάρντο Ντα Βίντσι, Τα Σημειωματάρια oι Εφευρέσεις, τα Σχέδια και οι Θεωρίες μιας Ιδιοφυΐας
Έμμα Ντικενς (εισαγωγή – επιμέλεια)
Τομάρας Πάνος (μετάφραση)
ΣΕΛΙΔΕΣ : 243
ISBN : 9789604555642
ΕΚΔΟΣΗ : Μαρ 2009
ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Τα σημειωματάρια του Λεονάρντο ντα Βίντσι αποτελούν έναν ανεκτίμητο θησαυρό απαράμιλλης εφευρετικότητας, φιλομάθειας και δημιουργικής ενέργειας, ενώ έχουν εμπνεύσει τους αναγνώστες τους εδώ και αιώνες. Στις συναρπαστικές αυτές σελίδες εναλλάσσονται σκίτσα, σκαριφήματα, υπολογισμοί και αναλυτικά διαγράμματα με σημειώσεις που αφορούν όλες τις πτυχές της δραστηριότητας αυτής της πολυσχιδούς προσωπικότητας. Έτσι, μεταξύ άλλων, διαβάζουμε το απόσταγμα της εμπειρίας του Ντα Βίντσι για τη ζωγραφική, τη γλυπτική, την αρχιτεκτονική, τις παρατηρήσεις του για τον φυσικό κόσμο καθώς και μύθους, προφητείες και ανέκδοτα.
Η ιδανική εισαγωγή στο μυστηριώδες σύμπαν του Λεονάρντο ντα Βίντσι, η αποτύπωση της ιδιοφυΐας του στο χαρτί.
«θέλω να κάνω θαύματα»
Σοφία Νικολαΐδου (Πηγή: ΝΕΑ www.tanea.gr)
ΖΩΓΡΑΦΟΣ, ΓΛΥΠΤΗΣ, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑΣ, ΕΦΕΥΡΕΤΗΣ, ΑΝΑΤΟΜΟΣ, ΒΟΤΑΝΟΛΟΓΟΣ, ΖΩΟΛΟΓΟΣ, ΦΥΣΙΚΟΣΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ, ΓΕΩΓΡΑΦΟΣ, ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΣ, ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΟΣ. Ο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΝΤΑΒΙΝΤΣΙ ΗΤΑΝ «ΔΟΥΛΕΥΤΑΡΑΣ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΣΧΟΛΗΣ». Η ΛΕΞΗ ΜΕΓΑΛΟΦΥΪΑ ΤΟΥ ΠΕΦΤΕΙ ΛΙΓΟ ΣΤΕΝΗ
«Όσο για το κατά πόσον εγώ διαθέτω όλα αυτά τα προσόντα, αυτό θα το κρίνουν τα εκατόν είκοσι βιβλία που έχω γράψει: ναι ή όχι. Το μόνο εμπόδιο που συνάντησα σε αυτά δεν ήταν ούτε η φιλαργυρία ούτε η αμέλεια, αλλά μόνο η έλλειψη χρόνου. Αντίο». Τάδε έφη Λεονάρντο ντα Βίντσι στα σημειωματάριά του. Άλογο κούρσας. Σαρωτική προσωπικότητα. Τρομοκρατικά ευφυής. Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι έζησε στον Μεσαίωνα και ασχολήθηκε επιτυχώς με τα πάντα. Θεωρητικός στοχασμός και πρακτική εφαρμογή, επιστήμη και τέχνη.Κανένα στεγανό δεν στάθηκε ικανό να ανακόψει τη δημιουργική του ορμή.
Στη συγκεκριμένη έκδοση συγκεντρώνονται και ταξινομούνται ορισμένες από τις πάμπολλες καταγραφές του πανεπιστήμονα στα σημειωματάριά του.Τα λόγια συνοδεύονται από σκίτσα. Η εκτεταμένη εισαγωγή της επιμελήτριας του τόμου, Έμμας Ντίκενς, εντάσσει το φαινόμενο Ντα Βίντσι στον καιρό και στον τόπο του. Η αφήγηση της επιμελήτριας αναπτύσσεται ευθύγραμμα στον άξονα του χρόνου και τοποθετεί το φαινόμενο Ντα Βίντσι στα εργοβιογραφικά του συμφραζόμενα.
Όσο για τις σημειώσεις του Ντα Βίντσι αναφέρονται σε θέματα όπως τα δικά του γραπτά, η ζωγραφική εν γένει, οι αναλογίες και οι κινήσεις του ανθρώπινου σώματος, η φιλοσοφία της τέχνης της ζωγραφικής, η γλυπτική, η αρχιτεκτονική, η αστρονομία, ο πόλεμος, η ζωή και οι συνήθειες των ζώων, οι Μύθοι, οι Προφητείες…
Τα σημειωματάρια βρίθουν σκέψεων, προτροπών, κρίσεων που σκιαγραφούν την ιδιοπροσωπεία του συγγραφέα, την κατασταλαγμένη στοχαστική και καλλιτεχνική εμπειρία του, η οποία καταγράφεται νέτη σκέτη, χωρίς μεγαλοστομίες, ρητορικά σκέρτσα, αλαζονικά καμώματα στην προσεγμένη μετάφραση: «Η μεγαλύτερη δυστυχία είναι οι απόψεις σου να είναι πιο προχωρημένες από τη δουλειά σου». Ή αλλού: «… ο ζωγράφος θα πρέπει να παραμείνει μοναχικός (…) Βλέπεις ό,τι και να γίνει θα καταλήξεις μόνος. Στο κεφάλαιο της Ανατομίας αναφωνεί: «Θέλω να κάνω θαύματα». Στα αποφθέγματα περί των ηθών σημειώνει: «Η μεγαλύτερη πλάνη από την οποία υποφέρουν οι άνθρωποι είναι η ίδια τους η άποψη». Στο ίδιο κεφάλαιο, αποτυπώνει τη σκέψη ενός χορτάτου ανθρώπου για τη ζωή: «Η ζωή διαρκεί πολύ, αρκεί να τη ζήσεις καλά». Ο πατέρας της «Μόνα Λίζα» μιλά για τη σχέση δασκάλου και μαθητή, δίνει πρακτικές συμβουλές στους ζωγράφους, αποκαλύπτει τα μυστικά της μελέτης των πτωμάτων, προσφέρει συνταγές υγείας και μακροζωίας («να τρώτε όποτε θέλετε και μόνο όταν απολαμβάνετε το φαγητό»). Ο ανειδίκευτος αναγνώστης θα βρει πολλές από τις σημειώσεις του μετρ εξειδικευμένες. Παρά ταύτα παίρνει μια τζούρα της εποχής και του ακαταπόνητου πνεύματος του Ντα Βίντσι.
Κάτω από Βιβλία | 0 Σχόλια«ΜΟΝ 810»: καταζητείται
Οι υπουργοί Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέρριψαν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να αναγκάσει την Αυστρία και την Ουγγαρία να δεχτούν την καλλιέργεια μεταλλαγμένων στα εδάφη τους και να άρουν τις εθνικές απαγορεύσεις. Πάνω από είκοσι κράτη-µέλη ψήφισαν ενάντια στην πρόταση της Επιτροπής και ως εκ τούτου, η Ουγγαρία και η Αυστρία μπορούν να διατηρήσουν την εθνική τους απαγόρευση στο μεταλλαγμένο καλαμπόκι ΜΟΝ 810 της Monsanto.
Η απόφαση αυτή είναι µια πολύ σπουδαία νίκη για το περιβάλλον, τους αγρότες και τους καταναλωτές. Αποτελεί, όμως, και ένα πολύ αισιόδοξο μήνυμα για την Ελλάδα, καθώς στις αρχές του καλοκαιριού αναμένεται να γίνει η αντίστοιχη ψηφοφορία για τη διατήρηση της εθνικής απαγόρευσης της χώρας µας. Αναμένοντας το … θερισμό.
Αλεξία Βουρεξάκη,
υπεύθυνη εκστρατείας Greenpeace
ενάντια στα μεταλλαγμένα
(Πηγή: Γεωτρόπιο 14.03.2009 – Ελευθεροτυπία)
Σχόλιο: Οι καλές ειδήσεις στα ψιλά γράμματα…
Κάτω από Γενικά | 0 ΣχόλιαΟ χρόνος…
“Ο χρόνος δεν υπάρχει, είναι ανθρώπινη ανακάλυψη κι εξυπηρετεί ανθρώπινες ανάγκες”
-Άλμπερτ Αϊνστάιν-
Κάτω από Αποφθέγματα | 0 ΣχόλιαΒlogs: τόποι ενημέρωσης ή επιρροής;
Εχουν αποκτήσει μια ξεχωριστή θέση στο διαδικτυακό σύμπαν. Ποια η σχέση των «πολιτών δημοσιογράφων»
του ΧΑVΙΕR ΤΑRΝΙSΙΕΝΑΠΟΚΑΛΥΠΤΟΥΝ αποκλειστικές ειδήσεις, σχολιάζουν την επικαιρότητα, επικρίνουν τους μεγάλους αυτού του κόσμου. Ορισμένοι τους αποκαλούν «πολίτες δημοσιογράφους». Αλλοι τους αποδίδουν τον λιγότερο κολακευτικό χαρακτηρισμό «δημοσιογράφοι με πιτζάμες».
Κανείς μως δεν μπορεί να τους αγνοήσει. Οι μπλόγκερ και οι άλλοι συντάκτες του Διαδικτύου έχουν αποκτήσει μια θέση στον ήλιο του συστήματος της ενημέρωσης. Οι επιχειρήσεις γρήγορα κατάλαβαν ότι δεν μπορούν να τους προσπεράσουν. «Είμαστε υποχρεωμένοι να τους λάβουμε υπόψη,κατ΄ αρχήν μόνο και μόνο για να αποφύγουμε μια αρνητική δημοσιότητα το Διαδίκτυο» υπογραμμίζει η Αν Σαπιρό-Νιέλ, πρόεδρος του Συνδέσμου Επαγγελματιών των Δημοσίων Σχέσεων.
«Η δυσκολία έγκειται στο ότι οι κανόνες δεν είναι οι ίδιοι όπως με τους δημοσιογράφους. Για παράδειγμα,δεν εξασφαλίζουμε δικαίωμα επανόρθωσης σε περίπτωση που γίνει κάποιο λάθος».
«Οι απόψεις είναι εξαιρετικά μοιρασμένες και οι πρακτικές πολύ διαφορετικές» παραδέχεται η Σοφί Κορνέ του πρακτορείου C΄est dit, c΄est ecrit. «Πρέπει να στέλνουμε προϊόντα,βιβλία,στους μπλόγκερ,να τους καλούμε σε δημοσιογραφικά ταξίδια,όταν ξέρουμε ότι θα πρέπει να τα πληρώσουμε όλα εμείς επειδή οι ίδιοι δεν αποζημιώνονται για τα έξοδά τους από τον εργοδότη τους;».
(Πηγή: ΒΗΜΑ www.tovima.gr)
Σχόλιο: Μπλογκάρω άρα υπάρχω… Επίθεση, λίγο ακόμα και την γυρίσαμε την βάρκα…
Κάτω από Απόψεις, Γενικά | 0 ΣχόλιαΨωμί, παιδεία, παπαγαλία
Σε αντίθεση με την Ελλάδα, στο εξωτερικό δοκιμάζουν σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας
Tης Ξενιας Kουναλακη / xkounalaki@kathimerini. gr
Το τελετουργικό στη σχολική ζωή έχει μεγάλη σημασία για τους μαθητές. Βοηθάει στην κοινωνικοποίησή τους, ενίοτε αποτελεί κίνητρο για να απολαμβάνουν το σχολείο. Αρκεί να μην παραμένει το ίδιο τα τελευταία πενήντα χρόνια και να εξελίσσεται μαζί με τις επιταγές των καιρών. Προσευχές, αγιασμός, παρέλαση, τιμωρία, αποβολή: οι ίδιες παρωχημένες έννοιες ανακυκλώνονται στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα τη στιγμή που σε ολόκληρο τον κόσμο η στοιχειώδης και μέση εκπαίδευση γίνονται πεδίο πειραματισμών και δοκιμής νέων μεθόδων.
Σε σχολείο του Αμβούργου στη Γερμανία, τα μαθήματα δεν έχουν πλέον 45λεπτη διάρκεια και το κουδούνι δεν χτυπάει. Οι μαθητές καταπιάνονται με ένα θέμα κάθε εβδομάδα. Ψάχνουν τη γνώση σε βιβλία, γράφουν εργασίες και τις παρουσιάζουν μέσα στην τάξη. Οσοι δεν καταλαβαίνουν ζητούν πρώτα βοήθεια από τους συμμαθητές τους και στη συνέχεια, αν εκείνοι δεν μπορούν να λύσουν τις απορίες τους, καταφεύγουν στο δάσκαλο. Τα παιδιά παίρνουν πράσινες, κίτρινες ή κόκκινες κάρτες ανάλογα με τη συμπεριφορά τους και στο τέλος της ημέρας συζητούν μέσα στην τάξη. Ο πιο ήσυχος μαθητής ανακηρύσσεται «βασιλιάς του ψιθύρου», φοράει χάρτινο στέμμα και απολαμβάνει τον τιμητικό τίτλο. Τα παιδιά ενθαρρύνονται να παίρνουν πρωτοβουλίες, να διατυπώνουν ερωτήσεις και να αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους. Οταν τελειώνει το μάθημα, ένα συγκεκριμένο είδος μουσικής σημαίνει ότι όλοι οι μαθητές πρέπει να συγυρίσουν την αίθουσα. Στη διάρκεια του γεύματος, η δασκάλα διαβάζει ιστορίες.
Παρόμοιο είναι το κλίμα και στο πειραματικό γυμνάσιο του Χέντερσον, έξω από τη Μινεάπολη στις ΗΠΑ. Δεν υπάρχουν δάσκαλοι, ιεραρχία, κουδούνια, μαθήματα ούτε τοίχοι. Το περίεργο είναι ότι παρά το φιλελεύθερο πνεύμα του ιδρύματος, τα ποσοστά επιτυχίας στα αμερικανικά πανεπιστήμια είναι μεγαλύτερα σε σχέση με τον εθνικό μέσο όρο.
Τα παραδείγματα των σχολείων στο Αμβούργο και το Χέντερσον είναι απλώς ενδεικτικά. Δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι ιδανικά, απηχούν όμως την προσπάθεια των εκπαιδευτικών να προσαρμοστούν στο Zeitgeist, να προσεγγίσουν τα παιδιά όχι από τη θέση της αυθεντίας, αλλά να αναπτύξουν μία ισότιμη σχέση μαζί τους. Σε αντίθεση με τα ελληνικά σχολεία, όπου η παπαγαλία, o κομφορμισμός και ο… σωφρονισμός των μαθητών παραμένουν τα κυρίαρχα αιτήματα του συστήματος.
Δεκαπεντάχρονο παιδί αποβλήθηκε πρόσφατα από ιδιωτικό σχολείο των Αθηνών επειδή δεν αντιμετώπισε με τον δέοντα σεβασμό το Ολοκαύτωμα. Μπορεί τα αντανακλαστικά της διεύθυνσης του σχολείου να μαρτυρούν ιδιαίτερη ευαισθησία στο ζήτημα, ποιο είναι όμως το αποτέλεσμα της τιμωρίας αυτής; Πιθανότατα η εμπέδωση του αντισημιτισμού στον μαθητή και τους φίλους του. Δεν θα ήταν προτιμότερη μία συζήτηση στην τάξη γύρω το θέμα από την εύκολη λύση της αποβολής; Ή ακόμη καλύτερα η ανάθεση μιας ομαδικής εργασίας στους μαθητές για τα ναζιστικά εγκλήματα στη διάρκεια του B΄ Παγκοσμίου Πολέμου;
«Μην αμφιβάλλετε, το μέλλον ανήκει στη χώρα που εκπαιδεύει καλύτερα τους πολίτες της», ανέφερε στην ομιλία του για τις μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία ο Αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα, την περασμένη Τρίτη. Χρειάστηκε λιγότερες από 60 μέρες στον Λευκό Οίκο για να εξαγγείλει τις αλλαγές ο Ομπάμα. Στην Ελλάδα πάλι, ο κύριος Μπαμπινιώτης ζήτησε άλλους έξι μήνες…
(Πηγή: Καθημερινη www.kathimerini.gr)
Σχόλιο: Χρησιμοποιώ και πάλι την εικόνα από το kafeneio-gr.blogspot.com γιατι ταιριάζει τόσο μα τόσο πολύ με την τρέχουσα κατάσταση στην παιδεία…
Κάτω από Απόψεις, Σχολείο | 0 Σχόλια




