ικυ 768x455 1

Το 4ο Νηπιαγωγείο Ευκαρπίας συμμετείχε στην τελευταία κινητικότητα του Σχεδίου  Erasmus με τίτλο «Η Τέχνη και η Δημοκρατία στο Νηπιαγωγείο μέσα από καινοτόμες παιδαγωγικές προσεγγίσεις». Η κινητικότητα, που πραγματοποιήθηκε στην Μπολόνια της Ιταλίας, αφορούσε στον κύκλο μαθημάτων «Preschool Teacher Training Course» και είχε διάρκεια 7 ημερών, από τις 15 έως τις 21 Οκτωβρίου.

61

62Στα μαθήματα συμμετείχαν, εκτός από τις τρεις εκπαιδευτικούς του 4ου Νηπιαγωγείου Ευκαρπίας, νηπιαγωγοί από την Εσθονία, τη Σλοβακία, τη Σουηδία, τη Βουλγαρία και το Βέλγιο. Η συμμετοχή μας υπήρξε μια ιδιαίτερα πλούσια εκπαιδευτική εμπειρία, όχι μόνο σε επίπεδο γνώσεων και εκπαιδευτικών πρακτικών αλλά επίσης και στο επίπεδο της πολιτισμικής ανταλλαγής.

63

Ο Οργανισμός Υποδοχής “Erasmus Learning Academy” παρείχε στις συμμετέχουσες διαμονή στο ίδιο ξενοδοχείο, όπου πραγματοποιούνταν και τα μαθήματα, αλλά και πολλές κοινές δραστηριότητες μετά το πέρας των μαθημάτων (ξεναγήσεις στην πόλη της Μπολόνια, δείπνα ιταλικής κουζίνας για όλη την ομάδα κτλ.). Οι ευκαιρίες αλληλεπίδρασης με τις συναδέλφους μας του εξωτερικού ήταν πολλές τόσο στον χώρο του ξενοδοχείου την ώρα των γευμάτων και φυσικά των μαθημάτων, όσο και έξω από αυτό είτε σε δραστηριότητες οργανωμένες από τον Οργανισμό Υποδοχής είτε σε εξορμήσεις σε πολιτιστικά σημεία της πόλης που οργανώναμε από κοινού. Αυτή η συνεχής αλληλεπίδραση μας επέτρεψε να γνωρίσουμε καλύτερα τις ίδιες τις συναδέλφους μας, διαφορετικές κουλτούρες και νοοτροπίες και διαφορετικές εκπαιδευτικές εμπειρίες. Ακόμα περισσότερο, μας δόθηκε η ευκαιρία, σε ένα μη τυπικό περιβάλλον, να μιλήσουμε για την εκπαίδευση και το εκπαιδευτικό σύστημα κάθε χώρας, να ανταλλάξουμε απόψεις. Εν ολίγοις, υπήρξε μια πολύτιμη εμπειρία.

65

Όσον αφορά στο ίδιο το μάθημα ήταν επίσης, εξαιρετικό. Ο Οργανισμός Υποδοχής μας παρουσίασε καταρχάς το εκπαιδευτικό σύστημα της Ιταλίας και κατόπιν οι εκπαιδευτικοί κάθε χώρας παρουσίασαν στην ομάδα το δικό τους. Αυτή η ανταλλαγή δημιούργησε γόνιμο έδαφος για πολλές συζητήσεις. Βρέθηκαν φυσικά κοινοί τόποι, περιεγράφηκαν κοινά οράματα αλλά και ενδιαφέρουσες διαφορές. Όλη αυτή η συζήτηση δημιούργησε το κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο για την εισαγωγή άλλων εκπαιδευτικών μεθόδων και προσεγγίσεων που επηρέασαν σε τεράστιο βαθμό την Παιδαγωγική όπως την γνωρίζουμε και την εφαρμόζουμε σήμερα αλλά και καινοτόμων προσεγγίσεων. Τα μαθήματα ήταν σχεδιασμένα έτσι ώστε να συνδυάζεται η θεωρία με δραστηριότητες (παιχνίδια γνωριμίας, επικοινωνίας,  team building κτλ.). Το ιδιαίτερα ενδιαφέρον και εξαιρετικά διαφωτιστικό μέρος του μαθήματος, ωστόσο ήταν η εκ του σύνεγγυς γνωριμία με τις μεθόδους και προσεγγίσεις που αναλύθηκαν στην τάξη.

Τη μέθοδο Montessori μας παρουσίασε εκπαιδευτικός, ειδικευμένη στη μέθοδο, που εργάζεται στο μοναδικό νηπιαγωγείο της Μπολόνια που ακολουθεί αυτό το εκπαιδευτικό μοντέλο.  Ο χρόνος παρουσίασης μοιράστηκε εξίσου στη θεωρία, στην επίδειξη υλικού και στην συζήτηση ανάμεσα στην ομάδα και στην εκπαιδευτικό για τη σημασία της μεθόδου Montessori, το κατά πόσο μπορεί να εφαρμοστεί και σε ποιο βαθμό.

66Όσο για την προσέγγιση Reggio Emilia είχαμε την τύχη να επισκεφτούμε το ίδιο το Κέντρο Lori’s Malaguzzi στο Reggio Emilia και να εξερευνήσουμε τα περιβόητα atelier μέσα από οργανωμένη ξενάγηση. Η επίσκεψη στο χώρο του Reggio Emilia αποτελεί βαθιά επιθυμία πολλών εκπαιδευτικών της γενιάς μας. Στην κινητικότητα αυτή μας δόθηκε η δυνατότητα να δούμε από κοντά την οργάνωση των atelier, να μιλήσουμε με ανθρώπους του σχολείου, να ακούσουμε την ιστορία και την εξέλιξη της προσέγγισης. Οι εντυπώσεις μας υπήρξαν έντονες και οι συζητήσεις των μελών της ομάδας ιδιαίτερα εποικοδομητικές.

67

68

69

70

Τέλος, επισκεφτήκαμε το Νηπιαγωγείο του Δάσους της Μπολόνια που «στεγάζεται» (καθ’ απόλυτη αντίθεση με τη λέξη, αφού δεν υπάρχει κανένα κτίριο) σε μία έκταση 4 εκταρίων με λιβάδια, δάσος και δύο σκηνές για την περίπτωση της καταιγίδας. Πρόκειται για μια προσέγγιση τελείως διαφορετική απ’ ότι γνωρίζαμε. Και στην περίπτωση αυτή νιώθουμε κερδισμένες. Ξεναγηθήκαμε σε μια συνθήκη ανοίκεια από τη μία και τόσο φυσική από την άλλη.

72

73

74

75

76

77

78

Ο τελικός απολογισμός είναι εξαιρετικά θετικός: επιστρέψαμε γεμάτες με εντυπώσεις, ιδέες, νέα εργαλεία κι ένα δίκτυο γνωριμιών με συναδέλφους από όλη την Ευρώπη.

80

81

82

Με την κινητικότητα αυτή το 4ο Νηπιαγωγείο Ευκαρπίας ολοκλήρωσε τον κύκλο αυτού του Σχεδίου Erasmus. Επόμενος και άμεσος στόχος είναι η εφαρμογή των νέων εκπαιδευτικών εργαλείων που αποκτήσαμε, στην καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική του Νηπιαγωγείου μας. Στη συνέχεια, η διάχυση των αποτελεσμάτων του Σχεδίου στη σχολική αλλά και στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα.

Ολοκληρώνουμε αυτό το Σχέδιο Erasmus με μεγάλη χαρά κι ευγνωμοσύνη για τη δυνατότητα που μας δόθηκε να συμμετέχουμε σε τόσα διαφορετικά μαθήματα, σε τόσα διαφορετικά μέρη, γνωρίζοντας τόσο διαφορετικούς κι ενδιαφέροντες ανθρώπους. Όλη αυτή η εμπειρία έχει συμβάλλει ήδη στη βελτίωση της σχολικής καθημερινότητας και έχει ενισχύσει την εξωστρέφεια του Νηπιαγωγείου .

Τέλος, θα πρέπει να τονίσουμε πως η υλοποίηση του Σχεδίου δεν θα ήταν δυνατή αν δεν υπήρχε η απόλυτη στήριξη από την ομάδα των εκπαιδευτικών του Νηπιαγωγείου και φυσικά από τους γονείς του σχολείου μας.

#ErasmusPlusIKY

#ErasmusPlusGreece

#ErasmusPlus

#ΣυνεχίζουμεErasmus

Το έργο Erasmus+ KA122, με τίτλο “Η Τέχνη και η Δημοκρατία μέσα από καινοτόμες παιδαγωγικές προσεγγίσεις”  είναι  χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση.