Στο ιστολόγιο αυτό συχνά επιδιώκω και προτιμώ να αναρτώ (με λίγα σχόλια, βοηθητικές εικόνες και αυτούσια παράθεση) δημοσιεύματα κυρίως από τον έντυπο τύπο, για τα οποία κρίνω ότι ένας μέσος μαθητής μου μπορεί να δείξει αναγνωστικό, τουλάχιστον, ενδιαφέρον. Όσο για τη θεματολογία των άρθρων: σχετίζεται λιγότερο ή περισσότερο με τα αντίστοιχα γνωστικά αντικείμενα της σχολικής βιολογίας. Συγχρόνως με διαφεντεύει σταθερά και η απορία: αυτό που αξιολογώ εγώ ως ενδιαφέρον προς ανάρτηση εδώ, πόσο εύπεπτο (;) μπορεί να είναι από τον έφηβο αναγνώστη μου, όταν τα γνωστικά εφόδιά του από τη σχολική βιολογία είναι ελλιπή, όχι από δική του αδιαφορία, αλλά διότι, στο εφαρμοζόμενο πρόγραμμα σπουδών (η γνωστή ύλη, που όλοι αγωνιούμε να καλύψουμε χάριν των εξετάσεων), οι γνώσεις σχετικά με τον έμβιο κόσμο, τα φαινόμενα και τις λειτουργίες του είναι αποσπασματικές, επιφανειακές και το κυριότερο στηριζόμενες σε σχολικά βιβλία με «μπαγιάτικο» περιεχόμενο εκτός εποχής! Σαφώς η βιολογική γνώση καλπάζει, νέα φαινόμενα-διεργασίες όλο και συχνότερα καταλαμβάνουν τη δική τους πάγια θέση στο περιεχόμενο συγγραμμάτων – εννοείται στην αγγλική γλώσσα – που όλο εμπλουτίζονται και επεκτείνονται με ανανεωμένες νεώτερες εκδόσεις σχεδόν κάθε 2-3 χρόνια· μα θα μου επισημάνεις: θεωρείς λίγα όσα έχουν να διδαχτούν τα σημερινά παιδιά του λυκείου; Όχι έχουν κάμποση ύλη, αλλά κρίνω ότι απαιτείται πλέον ανανέωσή της, και ένα ορθολογικά σχεδιασμένο πρόγραμμα για το πώς θα ξεδιπλώνεται αυτή η ύλη από τάξη σε τάξη! Αλιεύω λοιπόν όρους από ένα εκλαϊκευμένο δημοσίευμα στο προχτεσινό BHMAScience (σας το έχω εδώ), όπως:
«άχρηστο» (“junk”) DNA, μη κωδικοποιό τμήμα του γονιδιώματος, τεχνολογία αλληλούχισης, ρυθμιστικοί δείκτες/ρυθμιστικές λειτουργικές περιοχές, εξέλιξη του καρκίνου, (επιβλαβείς) ενδογενείς (καρκινογόνοι) ρετροϊοί, ιικό αποτύπωμα/«απομεινάρια»
και αναρωτιέμαι αν αυτό το ενδιαφέρον δισέλιδο μπορεί να το προσλάβει ένας απόφοιτος του γενικού λυκείου! Η απάντηση είναι αυτονόητη, δεδομένου ότι:
- σχετικά με τον καρκίνο διδάσκεται γενικά & ελάχιστα μόνο όποιος μαθητής παρακολούθησε τη θετική κατεύθυνση (προσωπικά θεωρώ πιο καλογραμμένη τη σχετική ενότητα 1.4 στη Βιολογία Γενικής Παιδείας της Γ΄Λυκείου {η συγκεκριμένη ενότητα σταθερά κάθε χρόνο είναι εκτός εξεταστέας ύλης}, από ό,τι τις σελίδες 100-101 του 6ου Κεφαλαίου στη Βιολογία Θετικής Κατεύθυνσης της Γ΄Λυκείου).
- σχετικά με το ανθρώπινο γονιδίωμα συμβαίνει ό,τι και με το προαναφερθέν γνωστικό αντικείμενο, μόνο που εδώ ο ίδιος μαθητής μας έχει να αποστηθίσει υπέρ της αξιοπρεπούς προετοιμασίας για τις εξετάσεις αναφορές γενικές και αόριστες για το πού και πώς θα αναπτυχθούν εφαρμογές από τη γνώση του ανθρώπινου γονιδιώματος (βλ. σελ. 126 στη Βιολογία Θετικής Κατεύθυνσης της Γ΄Λυκείου), τίποτα πιο χειροπιαστό και ρεαλιστικό από το γενετικό γίγνεσθαι στη μετα-γονιδιωματική εποχή μας!
Θα μπορούσα να εστιάσω και σε άλλα ζέοντα θέματα της τρέχουσας βιολογικής γνώσης που απασχολούν άλλες κοινωνίες (κυρίως από τη σκοπιά της βιοηθικής) στις οποίες άλλωστε παράγεται μέσω έρευνας η σχετική γνώση, αλλά θα το αφήσω για μελλοντικότερες συζητήσεις εδώ, ίσως και πάλι με αφορμή έτερο δημοσίευμα στον τύπο. Απλώς έχω κατά νου ότι σύντομα θα χρειαστούμε για το νέο λύκειο φρέσκα σχολικά βιβλία βιολογίας (αν δεν είναι ήδη έτοιμα και κατατεθειμένα). Άραγε οι συγγραφείς τους διαπνέονται από πνεύμα ανανέωσης, όπως κάποτε εκείνοι των εκδόσεων που χρησιμοποιούμε εδώ και μια 15ετία; Σε ποιον δεν είχε κάνει εντύπωση τότε, όταν πρωτοκυκλοφόρησε, η Βιολογία Γ΄ Θετικής με προτεινόμενους συνδέσμους στο διαδίκτυο;…στην πορεία, όμως, οι μετέπειτα εκδόσεις τού εγχειριδίου τούς έχασαν!
Θα χαιρόμουν ιδιαίτερα αν η παρούσα ανάρτηση έφερνε κάποιες γνώμες-«αντιδράσεις»-προτάσεις από συναδέλφους που τους έχει απασχολήσει κάτι ανάλογο…Εσείς τι νέο ή διαφορετικό θα θέλατε να δείτε στα φρέσκα βιβλία βιολογίας που μας ετοιμάζουν; Εγώ προσωπικά: Πολλά! Και αναμένω!
ΥΓ: Όσοι ενδιαφέρονται για τις πρωταρχικές δημοσιεύσεις που αναφέρονται στο προαναφερθέν άρθρο της εφημερίδας, μπορούν να τις λάβουν στο προσωπικό μέιλ τους από μένα [jorge_tsolakis (at) yahoo (dot) com]. Είμαι ευγνώμων στον συνάδελφο Δρ. Μαυρόγιαννη Λάμπρο που μου παρέχει φιλική δωρεάν πρόσβαση σε τέτοιες πληροφορίες, όποτε του το ζητήσω.
Αφήστε μια απάντηση