Συμβουλές και γενικές οδηγίες για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Στόχος του σχολείου είναι να διατηρήσουν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία (γι’ αυτό δημιουργούμε μια καθημερινή εκπαιδευτική «ρουτίνα»), καθώς επίσης και να διατηρηθεί η επαφή με την οικογένεια και το παιδί.

Καλό είναι να υπάρχει κοινή γραμμή στο Σύλλογο Διδασκόντων ως προς:

  • τα μέσα/εργαλεία που χρησιμοποιούνται, έτσι ώστε να μπορεί να προσφέρεται τεχνική υποστήριξη από την ομάδα υποστήριξης του σχολείου. Μ’ αυτό τον τρόπο η ομάδα υποστήριξης δεν θα έχει να αντιμετωπίσει πολλά και διαφορετικά “μέτωπα”, θα έχει μικρότερο όγκο εργασίας και θα μπορεί να είναι πιο αποτελεσματική. Ας μην ξεχνάτε ότι εσείς αποτελείτε και την ομάδα υποστήριξης.
  • τις δραστηριότητες που θα ανεβαίνουν (π.χ. όχι κάποιος μόνο 1 δραστηριότητα και κάποιος άλλος 10). Να μην υπάρχει μεγάλη απόκλιση. Έτσι μπορεί να ενισχυθεί και η συνεργασία και η αλληλεπίδραση του Συλλόγου.
  • τις μεταξύ σας συνεργασίες (π.χ., οι εκπαιδευτικοί των τμημάτων της ίδιας τάξης να ανεβάζουν κοινή δραστηριότητα στις ψηφιακές τους τάξεις, κοινές δραστηριότητες ανά ζευγάρια τάξεων, κοινές θεματικές με συνεργασία διαφορετικών ειδικοτήτων)
  • Βάζουμε κανόνες λειτουργίας της ψηφιακής τάξης (καλό είναι να είναι κοινό για όλο το σχολείο), όπως βάζουμε και στην τάξη μας και στο σχολείο μας (π.χ Η ψηφιακή τάξη δεν είναι παιχνίδι. Δεν γράφουμε στον «τοίχο» χωρίς λόγο και χωρίς την άδεια του εκπαιδευτικού. Ανεβάζουμε τις εργασίες μας στο χρόνο που μας λέει ο εκπαιδευτικός. Δεν χρησιμοποιώ το χώρο της ψηφιακής τάξης για να πειράξω τους συμμαθητές μου.)

Ως προς τις δραστηριότητες στην ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση

  • Εστιάζουμε στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα. Δεν χρειάζονται πολλές δραστηριότητες και μάλιστα του ίδιου τύπου. Προτιμότερο λίγες και δημιουργικές εργασίες.
  • Στόχος είναι να παρακινήσουμε τα παιδιά να δείξουν ενδιαφέρον και να εμπλακούν στην εξ αποστάσεως με κέφι και δημιουργικότητα.
  • Ανεβάζουμε δραστηριότητα για ένα μάθημα την ημέρα ή διαφορετικού γνωστικού περιεχομένου.
  • Αξιοποιούμε το υλικό των ψηφιακών πόρων του ΥΠΑΙΘ, όπως τα Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία (Ε-Books), το Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Υλικό (Φωτόδεντρο) και τα Ψηφιακά Διδακτικά Σενάρια (Πλατφόρμα «Αίσωπος»), κάνοντας αναφορά στην πηγή.
  • Σεβόμαστε τα πνευματικά δικαιώματα.
  • Όχι δραστηριότητες του ίδιου τύπου, π.χ. ένα πανομοιότυπο φύλλο εργασίας κάθε μέρα.
  • Δεν ανεβάζουμε εργασίες-φωτοτυπίες οι οποίες δεν μπορούν να “αξιολογηθούν” από τον/την εκπαιδευτικό. Όταν μιλάμε για “αξιολόγηση εργασιών”, εννοούμε ότι ο/η εκπαιδευτικός γνωρίζει τον τρόπο εμπλοκής των μαθητών (αν έκαναν τις δραστηριότητες, πώς πήγαν, τι τους δυσκόλεψε, αν τους άρεσε, κλπ) και δίνει ανατροφοδότηση.
  • Η ανατροφοδότηση να γίνεται για κάθε μαθητή χωριστά μέσω της πλατφόρμας ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
  • Επιλέγουμε δραστηριότητες που εξασφαλίζουν την συμμετοχή όλων των μαθητών/τριών, ενισχύουν την αυτοεκτίμησή τους και την αυτοπεποίθησή τους, τους/τις δημιουργούν ευχάριστα συναισθήματα και τους/τις αποφορτίζουν, με τρόπο δημιουργικό και ταυτόχρονα ψυχαγωγικό. Στοχεύουμε στην ενδυνάμωση της ψυχολογίας τους και στη θετική ενίσχυσή τους.
  • Χρησιμοποιήστε στρατηγικές διαφοροποιημένης διδασκαλίας: ένα συμβόλαιο μάθησης, μια αυτοαξιολόγηση, υλικό που να εξυπηρετεί όσο το δυνατό περισσότερους τύπους μαθητών, μια περιγραφή εικόνας, μια προσομοίωση, μια δραστηριότητα δημιουργικής γραφής, ένα εννοιολογικό χάρτη, μια εικονική περιήγηση.
  • Καλό είναι να δημιουργήσετε (αν σας είναι εύκολο) και περιβάλλοντα για συνεργατικές δραστηριότητες και αλληλεπίδραση των μαθητών.
  • Υποστηρικτικά χρησιμοποιείστε και το email για οδηγίες προς τους γονείς, επιπλέον προτάσεις, ενημέρωση, κλπ.

Ιδέες για συνεργασία και δραστηριότητες:

  • Συνεργαστείτε σε επίπεδο σχολικής μονάδας σε ένα κοινό project, π.χ ένας ζωγράφος όπου κάθε τάξη θα εμπλέκεται με κάποιες δραστηριότητες, π.χ η Α τάξη με μια ζωγραφιά, η Β τάξη με δημιουργική γραφή να γράψουν δηλαδή ένα κειμενάκι για κάποιους πίνακες του ζωγράφου, η Γ τάξη να ζωγραφίσει παρόμοιου ς πίνακες, η Δ τάξη να μάθει για το ζωγράφο και τα έργα του, η Ε για την τεχνοτροπία του και άλλους ζωγράφους και η ΣΤ να κάνει παραγωγή λόγου με βάση διάφορους πίνακες. Ένα επίσης ενδιαφέρον θέμα θα μπορούσε να είναι “οι ολυμπιακοί αγώνες”.
  • Δημιουργείστε οι ίδιοι το υλικό σας (π.χ ένα σταυρόλεξο, μια δραστηριότητα, κλπ). Παράδειγμα (για μικρή τάξη): “Έχεις 30 λεπτά χρόνο. 1) Ψάξε μέσα στο σπίτι βρες αντικείμενα που παίρνουν μπροστά το (ο, η, το) και γράψε τις λέξεις  στο τετράδιό σου. Βάλε όλες τις λεξούλες με το (ο) σε μια σελίδα (ή τα αρσενικά), με το (η) σε άλλη και σε μια καινούρια με το (το). 2) Με τη βοήθεια ενός λεξικού τσέκαρε την ορθογραφία των λέξεων που έγραψες. 3) Τώρα βάλε τις λέξεις σου σε αλφαβητική σειρά. 2ο παράδειγμα: Βρες αντικείμενα που το όνομά τους έχει 3 συλλαβές. Πόσες τέτοιες λέξεις μπορείς να γράψεις σε 10 λεπτά;”
  • Δοκιμάστε να στείλετε δραστηριότητες που να ζητούν από τα παιδιά να αναζητήσουν πληροφορίες για κάτι, να συνθέσουν κάτι δικό τους, να φτιάξουν μια κατασκευή ή ένα πείραμα, να διηγηθούν ή να εκφράσουν την γνώμη τους για κάτι που άκουσαν ή διάβασαν.
  • Δοκιμάστε τα δωμάτια απόδρασης.
  • Δουλέψτε με οπτικοποιημένα και μελοποιημένα ποιήματα (π.χ., η ποδηλάτισσα).
  • Ένα ppt, που δημιουργούμε εμείς με πολυμέσα και ζητάμε από τους μαθητές την εξέλιξη της ιστορίας. Ή ένα ppt με διάφορες εικόνες που μπορεί να είναι μια ιστορία και τα παιδιά πρέπει να βάλουν λόγια (ως λεζάντες για τις μικρότερες τάξεις/ κείμενο για τις μεγαλύτερες) και να δημιουργήσουν έτσι μια ιστορία/ποίημα.
  • Να γράψουν την περίληψη ή να γράψουν διαλόγους ανάμεσα στους ήρωες  ενός πεζού κειμένου.
  • Να δημιουργήσουν ένα ψηφιακό κόμικ. Εσείς δίνεται οδηγίες για το λογισμικό τις οποίες μπορείτε να βρείτε και στο διαδίκτυο. Είτε δίνετε τη θεματική είτε όχι.
  • Ανάλογα μπορείτε να δουλέψετε και το storyjumber (δημιουργία ψηφιακού βιβλίου).
  • Αντλήστε ιδέες και υλικό από
    1. Εκπαιδευτική τηλεόραση
    2. Εκπαιδευτικά παιχνίδια
    3. Μικρός αναγνώστης
    4. Προσομοιώσεις
    5. Πειράματα στο σπίτι
    6. Διαδραστικά μουσεία
    7. Ταινιοθήκες
    8. European school radio

Επιπλέον σελίδες και υλικό για δραστηριότητες

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.