Εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Αξιοποίηση των ΤΠΕ
Διαδίκτυο και κοινωνικά δίκτυα στην εκπαίδευση
Σχεδίαση μαθημάτων με χρήση του διαδικτύου.
Τα υπερμέσα εξασφαλίζουν ποικιλομορφία στον τρόπο αναπαράστασης της πληροφορίας καθιστώντας το μαθησιακό υλικό ελκυστικό. Επίσης, διευκολύνει τη συνεργατικότητα μεταξύ των εκπαιδευτικών και μαθητών με τη χρήση ασύγχρονης και σύγχρονης επικοινωνίας. (McCormack & Jones, 1997).
Aπώτερος στόχος η εκπαίδευση και η κατάρτιση:
- Να είναι προσιτές σε άτομα με ειδικές ανάγκες ή κοινωνικά αποκλεισμένα.
- Να ενισχύουν τη συνεργατικότητα και την επικοινωνία μεταξύ ατόμων που διστάζουν να επικοινωνήσουν σε παραδοσιακά περιβάλλοντα.
- Να απευθύνονται σε μαθητές με διαφορετικό υπόβαθρο και προτιμητέο τρόπο μάθησης.
- Η διδακτική τους ύλη να μπορεί να διατηρείται ενήμερη με εύχρηστο και οικονομικό τρόπο.
- Να είναι ευέλικτες, απαλλαγμένες από χωρικούς και χρονικούς περιορισμούς της παραδοσιακής διδασκαλίας, για να προσελκύουν άτομα με διαφορετικές μαθησιακές προτιμήσεις.
Το διαδίκτυο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως:
- Μέσο διανομής/διάθεσης πληροφοριακού/ενημερωτικού υλικού
- Μέσο διανομής/διάθεσης μαθησιακού υλικού σε διάφορες μορφές
- Μέσο προσφοράς ειδικά σχεδιασμένου υπερμεσικού εκπαιδευτικού υλικού
- Μέσο αξιολόγησης και αυτο-αξιολόγησης.
- Μέσο συνεργασίας και επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών.
Ο εκπαιδευτικός:
Εμψυχώνει, παρακινεί το μαθητή με ερωτήσεις σε αυτορρύθμιση και μεταγνωστική δράση, διευκολύνει και ενθαρρύνει το διάλογο ανάμεσα στους μαθητές, ενισχύει τα θετικά αποτελέσματα, παροτρύνει για αποσαφήνιση και επανεξέταση των λανθασμένων χειρισμών και αν απαιτηθεί επανασχεδιάζει ή αναθεωρεί το πλάνο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.
Οι μαθητές: προβαίνουν σε δράσεις που εξωτερικεύουν σκέψεις, ιδέες, να αιτιολογήσουν απόψεις αλλά και επιλογές τους. Εκθέτουν τον τρόπο σκέψης τους και τις στρατηγικές που χρησιμοποιούν, επεμβαίνουν και ρυθμίζουν το ρυθμό και το βαθμό μάθησης, θέτουν στόχους για τη βελτίωσή τους.
Απώτερος στόχος: ΑΝΩΤΕΡΕΣ ΝΟΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Ικανότητες λύσης προβλημάτων
- Στοχοθέτηση και επίβλεψη εκπλήρωσης αυτών
- Λήψη αποφάσεων
- Επιλογή των κατάλληλων στρατηγικών λύσης προβλημάτων
- Ανάλυση αιτιών και συσχέτιση με τις συνέπειες