Νέα ήθη Κοινοβουλευτισμού και Δημοκρατίας!
Φεβ 18
Η αύξηση ωραρίου σε Σχέδιο Νόμου: σήμερα κληρώνει…
Φεβ 18
Θα περιμένουν είκοσι χρόνια για τον διορισμό
Σε απόγνωση οι εκπαιδευτικοί
Του Αποστολου Λακασα
«Κύριος οίδεν πότε θα διοριστούμε…» λένε με σκωπτική διάθεση μιλώντας στην «Κ», θεολόγοι. Και δεν είναι οι μόνοι. Λόγω των «μηδενικών» προσλήψεων τα επόμενα χρόνια, σε πολλές ειδικότητες εκπαιδευτικών η αναμονή για διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση θα ξεπεράσει και τα 20 χρόνια. Το πρόβλημα οξύνεται λόγω της ολιγωρίας και αδιαφορίας του υπουργείου Παιδείας και των ΑΕΙ να συσχετίσουν τον αριθμό των εισακτέων ετησίως στα ιδρύματα με τις ανάγκες και τον προσανατολισμό της ελληνικής οικονομίας. Ενδεικτικά, κάθε χρόνο εισάγονται 1.045 φοιτητές στα Τμήματα Θεολογίας και την τρέχουσα σχολική χρονιά δεν διορίστηκε ούτε ένας. Το ίδιο συμβαίνει με τους κοινωνιολόγους, τους φιλολόγους, τους μαθηματικούς, τους φυσικούς. Ετσι, η συντριπτική πλειονότητα των αποφοίτων των σχολών αυτών οδηγείται, στην καλύτερη περίπτωση, στην ετεροαπασχόληση. Ή στην ανεργία.
«Η δημόσια εκπαίδευση ουσιαστικά έκλεισε για τους μαθηματικούς» λέει στην «Κ» ο κ. Ιωάννης Τυρλής, μέλος της εξελεγκτικής επιτροπής της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Φέτος προσελήφθησαν σε θέσεις μονίμων 47 μαθηματικοί και πέρυσι άλλοι 77. Με αυτόν τον ρυθμό προσλήψεων και με δεδομένο ότι ετησίως στα Τμήματα Μαθηματικών των ΑΕΙ εισάγονται 1.530 απόφοιτοι Λυκείου, η αναμονή για διορισμό ξεπερνά τα 20 χρόνια. «Οι περισσότεροι διδάσκουν στα φροντιστήρια, ενώ άλλοι συνεχίζουν τις σπουδές τους σε μεταπτυχιακά ώστε να αποκτήσουν ειδίκευση η οποία μπορεί να τους ανοίξει την πόρτα σε τράπεζες, εταιρείες δημοσκοπήσεων, ασφαλιστικές εταιρείες» προσθέτει ο κ. Τυρλής.
Αντίστοιχοι είναι οι αριθμοί για τους φιλολόγους (το 2012-2013 εισήχθησαν 4.770 απόφοιτοι λυκείου σε φιλολογίες και συναφή τμήματα, ενώ προσελήφθησαν 90 καθηγητές στη δημόσια εκπαίδευση), και για τους φυσικούς (το 2012-13 εισήχθησαν 995 απόφοιτοι λυκείου στα τμήματα Φυσικής και προσελήφθησαν 27). Βέβαια, μαθηματικοί, φιλόλογοι και φυσικοί έχουν ως διέξοδο την αναζήτηση εργασίας σε φροντιστήρια ή την οργάνωση ιδιαίτερων μαθημάτων, έστω κι αν και εκεί ο ανταγωνισμός γίνεται όλο και πιο έντονος όσο η ιδιότυπη «επετηρίδα» των αδιόριστων μεγαλώνει.
Τι γίνεται, όμως, για τις «δύσκολες» ειδικότητες εκπαιδευτικών, οι οποίοι μπορούν να εργαστούν μόνο σε σχολεία; Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας υπάρχουν 3.936 δάσκαλοι και 7.122 νηπιαγωγοί -συνολικά 11.058 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας- είναι εγγεγραμμένοι στους πίνακες του υπουργείου για πρόσληψη σε θέση αναπληρωτών, αλλά είναι εκτός σχολείου. «Η ετεροαπασχόληση είναι η μόνη λύση», παρατηρεί, μιλώντας στην «Κ» ο 36χρονος θεολόγος κ. Γιάννης Φράγκος. Καλώς εχόντων των πραγμάτων ο κ. Φράγκος, επιτυχών του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ το 2008, θα διοριστεί στο Δημόσιο το 2016 και τότε θα έχει συμπληρώσει συνολικά 15 χρόνια αναμονής από το 2001, όταν αποφοίτησε. Πολλοί, όμως, συνάδελφοί του έχουν εγκαταλείψει την ιδέα να εργαστούν πάνω στο αντικείμενο των σπουδών τους, ενώ κάποιοι καταφεύγουν στα ιδρύματα της Εκκλησίας, ζητώντας δουλειά σε θέσεις όπως νεωκόροι, γραμματείς και οδηγοί των μητροπολιτών. Αντίστοιχη είναι η κατάσταση με τους κοινωνιολόγους. Στα τμήματα Κοινωνιολογίας των Ελληνικών ΑΕΙ εισήχθησαν κατά την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά 630 απόφοιτοι Λυκείου, ενώ έγινε μόνο ένας διορισμός. «Οι σημερινοί φοιτητές των λεγόμενων καθηγητικών σχολών, που έχουν βασική επαγγελματική διέξοδο την εκπαίδευση, δεν έχουν συνειδητοποιήσει τι τους περιμένει όταν θα αποφοιτήσουν» παρατηρεί στην «Κ» η φιλόλογος κ. Παναγιώτα Αθανασάκου. Και συμπληρώνει: «Το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να φροντίσει οι πανεπιστημιακές σπουδές να προσφέρουν και επαγγελματική διέξοδο. Δεν μπορεί τόσα χρόνια σπουδών και τόσα έξοδα να οδηγούν σε πτυχίο χωρίς επαγγελματικό αντίκρισμα».
Φεβ 17
Ο θρύλος της Επανάστασης
– Ο λαός μας δεν είναι έτοιμος, Ρήγα. – Το μέλλον. |
Φεβ 17
Οι καλοί βαθμοί στο σχολείο, είναι “κολλητικοί”
Μπερδευτήκατε από τον τίτλο; Τι σημαίνει “οι καλοί βαθμοί στο σχολείο είναι κολλητικοί”; Τι είναι οι βαθμοί; Κάποια ίωση; Μην μπερδεύεστε. Πρόκειται για μια έρευνα Αμερικάνων επιστημόνων σύμφωνα με την οποία εάν κάποιος μαθητής που δεν έχει τόσο καλούς βαθμούς, κάνει παρέα με έναν άριστο μαθητή, από την επόμενη σχολική χρονιά θα δει τους βαθμούς του να ανεβαίνουν. Το γιατί συμβαίνει αυτό, διαβάστε το αμέσως. Προσοχή όμως ισχύει και το αντίθετο…
Επιστήμονες, με επικεφαλής τον Χιρόκο Σαγιάμα του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό PLoS ONE, αναφέρουν ότι οι σχολικές επιδόσεις των μαθητών μπορούν να επηρεαστούν από τις επιδόσεις των συμμαθητών που είναι φίλοι τους. Μάλιστα ο επικεφαλής καθηγητής δήλωσε χαρακτηριστικά: «Όσο πιο έξυπνοι είναι οι φίλοι σου σήμερα, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα να γίνεις και συ πιο έξυπνος αύριο»
Οι ερευνητές του πανεπιστημίου μελέτησαν τους μαθητές ενός γυμνασίου, τους οποίους κατηγοριοποίησαν τους μαθητές ανάλογα τις επιδόσεις τους. Στη συνέχεια συσχέτισαν την βαθμολογία με εκείνη των κολλητών τους φίλων και τέλος όλα αυτά τα δεδομένα τα ανέλυσαν στατιστικά. Όπως έδειξε η ανάλυση, οι μαθητές που είχαν φίλους με υψηλότερη μέση βαθμολογία, την επόμενη χρονιά έπαιρναν και εκείνοι καλύτερους βαθμούς.
Πως εξηγούν οι επιστήμονες αυτό το φαινόμενο; Με τον εξής τρόπο. Θεωρούν ότι υποσυνείδητα ένας μαθητής προκειμένου να μην χάσει τον φίλο του και την παρέα του, προσπαθεί να τους μοιάσει αλλά και να τους ακολουθήσει στις συνήθειες τους. «Αν οι φίλοι σου αριστεύσουν στο διαγώνισμα, μπορεί να σκεφτείς ότι πρέπει και συ να διαβάσεις περισσότερο την επόμενη φορά για να μην μείνεις πίσω από την υπόλοιπη παρέα» δήλωσε ο Σαγιάμα.
Βέβαια υπάρχει και η αντίθετη περίπτωση, δηλαδή κάποιος μαθητής να είναι αριστούχος και η υπόλοιποι φίλοι του να είναι κάτω του μετρίου. Σταδιακά θα δει και εκείνος τους βαθμούς του να μειώνονται. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν όμως ότι κάτι τέτοιο γίνεται σπάνια και όχι τόσο συχνά όσο το αντίθετο.
Φεβ 16
Η ΑΟΖ αλλάζει τον τρόπο σκέψης και της Τουρκίας
Τώρα ακόμα και Τούρκοι ερευνητές συμφωνούν με την ιδέα ότι η Ελλάδα θα θεσπίσει την ΑΟΖ της. Μάλιστα το θεωρούν όχι μόνο φυσιολογικό και αναμενόμενο, αφού ακολουθεί τη στρατηγική της Κύπρου αλλά αναρωτιούνται γιατί η ίδια η Τουρκία δεν έχει θεσπίσει την ΑΟΖ της αφού ήδη την έχει οριοθετήσει στην Μαύρη θάλασσα. Το ενδιαφέρον αυτού του συλλογισμού είναι ότι καταρρίπτει τις φοβίες μερικών που δεν θα ξέρουν πού να κρυφτούν μετά τη θέσπισή μας και την απόλυτη απραξία της Τουρκίας, με άλλα λόγια ακριβώς όπως έκανε και με την Κύπρο. Βλέπουμε σιγά σιγά ότι η ελληνική ΑΟΖ αποκτά μια οντότητα μέσω της αποδοχής της πραγματικότητας. Είναι λοιπόν δύσκολο να την θεωρήσουμε πλέον ως μια μόδα αφού έχει ήδη αρχίσει να είναι αποδεκτή ακόμα και από την ίδια την Τουρκία, η οποία αντιλαμβάνεται ότι δεν μπορεί να κάνει και τίποτα για να αλλάξει τα δεδομένα. Είναι λοιπόν λογικό να σκέφτεται και η ίδια ότι δεν αξιοποιεί το Δίκαιο της Θάλασσας. Συνειδητοποιεί λοιπόν ότι η πολιτική που ακολουθεί εδώ και δεκαετίες ενάντια στην ΑΟΖ όχι μόνο δεν μπορεί να φέρει άλλους καρπούς, αλλά σίγουρα θα επηρεάσει αρνητικά αν συνεχίσει προς την ίδια κατεύθυνση. Έτσι σκέφτεται με έναν τρόπο που θέλουμε κι εμείς. Αφού θέλει να ακολουθήσει πιο έμπρακτα το Δίκαιο της Θάλασσας. Μαθαίνει τα τελευταία χρόνια, λόγω των εξελίξεων στην Κύπρο, ότι ακόμα και οι φοβίες της δεν σταμάτησαν τις πετρελαϊκές εταιρείες να είναι υποψήφιες στην κυπριακή ΑΟΖ. Τόσα χρόνια η Τουρκία θεωρούσε ότι είχε την πρωτοβουλία και ότι είχε πείσει τους πάντες ότι η Μεσόγειος είναι μια κλειστή θάλασσα, όπου δεν πρέπει να γίνονται συμφωνίες οριοθέτησης αλλά με τις κινήσεις της Κύπρου, το σχέδιό της κατέρρευσε. Και τώρα προσπαθεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, διότι καταλαβαίνει ότι όντως είναι θέμα εβδομάδων η θέσπιση της ελληνικής ΑΟΖ, διότι δεν φοβόμαστε τίποτα και κανένα, γιατί δεν καταπατούμε κανένα και ακολουθούμε το Δίκαιο της Θάλασσας χωρίς να πάμε ούτε βήμα πίσω. Είναι πλέον η αποφασιστικότητά μας που βάζει την Τουρκία σε μια ορθολογική θέση. Δεν υπάρχει αντιπαράθεση σε αυτό το σημείο διότι η ΑΟΖ δεν είναι το θέμα της Τουρκίας αλλά τα νησιά. Απλώς η ελληνική ΑΟΖ ενισχύει όλα τα νησιά μας. Στην περίπτωσή της, η ΑΟΖ, δίνει δυνατότητες που δεν έχει προς το παρόν. Σωστά λοιπόν αναρωτιούνται οι Τούρκοι ερευνητές για το μέλλον της χώρας αν επιμένει να μην ακολουθεί επίσημα το Δίκαιο της Θάλασσας. Με αυτόν τον τρόπο κατανοούμε όλοι το νοητικό σχήμα που προβλέπει ότι δεν είναι ανάγκη να νικήσεις τον αντίπαλο σου, είναι προτιμότερο ν’ αναγκαστεί να σκεφτεί με τον δικό σου τρόπο. Τώρα η Τουρκία αρχίζει να σκέφτεται ότι δεν είναι σωστό και ορθολογικό να μην αξιοποιεί την ίδια της την ΑΟΖ μέσω του Δικαίου της Θάλασσας. Και αυτό είναι μια επιτυχία εκ μέρους της πατρίδας μας. |
Φεβ 16
Τρία κόκκινα σημεία
Ν. Λυγερός
Τρία κόκκινα σημεία |
Φεβ 16
Το κόκκινο και το λευκό
Ν. Λυγερός
Το κόκκινο και το λευκό |
Φεβ 16
Όταν μας μιλούσε το παρελθόν
Ν. Λυγερός
Όταν μας μιλούσε το παρελθόν |
Φεβ 16
Κάτω από την οθόνη
Ν. Λυγερός
Κάτω από την οθόνη |
Φεβ 16
Με το παπούτσι στο χέρι
Ν. Λυγερός
Με το παπούτσι στο χέρι |
Πρόσφατα σχόλια