Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση

Η αύξηση ωραρίου σε Σχέδιο Νόμου: σήμερα κληρώνει…

Νέα ήθη Κοινοβουλευτισμού και Δημοκρατίας!

Στο εξής, δεν θα χρειάζεται να κατατίθενται ξεχωριστά πολυσέλιδα Νομοσχέδια για κάθε θέμα, πρακτική που τόσο ταλαιπωρεί τη λειτουργία του Κοινοβουλίου. Αφού τελικώς όλα έχουν επίπτωση στον προϋπολογισμό, θα περιλαμβάνονται ως υποσημειώσεις σε αυτόν, και τέλος οι αδιέξοδες συζητήσεις, αιτιολογικές εκθέσεις, κλπ.
Για παράδειγμα, η αύξηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών, έγινε «σημείο 14», υποπαραγράφου 3 «Μισθολογικές Παρεμβάσεις», παραγράφου Α «Παρεμβάσεις στο σκέλος των δαπανών», Πίνακα 4 «Επικαιροποιημένες Δημοσιονομικές Παρεμβάσεις ΜΠΔΣ 2013-2016», του «άρθρου Μόνου», του σχεδίου Νόμου «Έγκριση της επικαιροποίησης του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016» ([1]).
Και το Σχέδιο Νόμου ψηφίζεται σήμερα το απόγευμα στην Ελληνική Βουλή…
Το όλο θέμα αναπτύσσεται στην προτασούλα «Μείωση αναπληρωτών καθηγητών μέσω αύξησης ωρών διδασκαλίας» και από δίπλα αναφέρονται τα …εκατομμύρια που θα εξοικονομηθούν: 41,2 το 2013, 61,8 το 2014… Απορίας άξιο είναι ότι η …εξοικονόμηση αυτή δεν θα συνεχιστεί στα μετέπειτα χρόνια. Ίσως επειδή δεν θα υπάρχει πια καθόλου … Δημόσια Δωρεάν Παιδεία ;;;
Στο «κουτάκι» του Πίνακα βέβαια δεν …χωρούν:
·     Η πρόσφατη μελέτη της UNESCO (2012) ([2]) ότι «κάθε ώρα διδακτικού έργου ενός καθηγητή αντιστοιχεί σε 4 ώρες εργασίας γραφείου», δηλαδή ότι 21 ώρες διδασκαλίας ισοδυναμούν με 84 ώρες δουλειάς (16,8 ώρες καθημερινά).
·     Ότι οι Έλληνες Εκπαιδευτικοί εργάζονται πάνω από το Μ.Ο. της Ευρώπης.
·     Ότι στις ώρες «διδακτικού έργου» δεν περιλαμβάνεται το διοικητικό έργο που επιβαρύνει επιπλέον τον εκπαιδευτικό για τη λειτουργία του σχολείου.
·     Ότι οι Έλληνες Εκπαιδευτικοί αμείβονται κάτω από το Μ.Ο. της Ευρώπης.
·     Οι χιλιάδες των ανέργων που θα προκύψουν από το μέτρο.
·     Η υποβάθμιση της Παιδείας, απλώς σε «απασχόληση των παιδιών στο σχολείο».
·     Οι αλυσιδωτές αρνητικές παρενέργειες όλων των παραπάνω στην οικονομία του κράτους και στο αναπτυξιακό μέλλον της χώρας.
Ειδικά στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, η αύξηση των ωρών διδασκαλίας δεν θα λύσει κανένα απολύτως πρόβλημα, καθώς οι ελλείψεις εκπαιδευτικών εντοπίζονται κυρίως σε ειδικότητες τεχνικών ειδικοτήτων, που το μόνιμο προσωπικό είναι ελάχιστο έως μηδαμινό λόγω των μηδενικών διορισμών εκπαιδευτικών των ειδικοτήτων αυτών τα τελευταία χρόνια.
Συγνώμη όμως, το ξεχάσαμε: η «βελτίωση της ποιότητας στην εκπαίδευση» θα πραγματοποιηθεί με το επόμενο νομοσχέδιο, με την …Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού!!
Κατόπιν αυτών, τα γνωστά σλόγκαν που χρησιμοποίησε κατά καιρούς το Υπουργείο «Όλα είναι θέμα Παιδείας», «Πρώτα ο Μαθητής» και «Ο Εκπαιδευτικός Πρωταγωνιστής» θα αντικατασταθεί από το πλέον σύγχρονο:
«Its the economystupid !»
Ακόμα όμως και στην περίπτωση αυτή, που «όλα είναι θέμα οικονομίας», προκαλεί εντύπωση, ότι ενώ θα εξοικονομηθούν 9.726,7 εκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2016, καμιά …«εξοικονόμηση» του Χρέους της Χώρας δεν προβλέπεται, το οποίο, παρά την αναστολή πληρωμών μέχρι το 2022, θα αυξηθεί μέσα στην επόμενη τετραετία από 318.829 σε 322.329 εκατομμύρια ευρώ !!
Είναι οι αριθμοί σας, Φωστήρες !!
Από το Διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.
Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. 

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ταχ. Δ/νση: Αχιλλέως 37 – 41 & Μυλλέρου, 104 36 Αθήνα
τηλέφωνο: 210-5238973, fax: 210-5202798
ηλεκτρον. σελ.: http://www.oltee.gr, facebook: groupΟ.Λ.Τ.Ε.Ε.
πληροφορίες: Σεραφείμ Κερασιώτης, Πρόεδρος Δ.Σ. Ο.Λ.Τ.Ε.Ε., τηλ.: 6936-449284
http://www.hellasedu.gr
Πηγή : www.kathigitis.org

Θα περιμένουν είκοσι χρόνια για τον διορισμό

Σε απόγνωση οι εκπαιδευτικοί

Του Αποστολου Λακασα

«Κύριος οίδεν  πότε θα διοριστούμε…» λένε με σκωπτική διάθεση μιλώντας στην «Κ», θεολόγοι. Και δεν είναι οι μόνοι. Λόγω των «μηδενικών» προσλήψεων τα επόμενα χρόνια, σε πολλές ειδικότητες εκπαιδευτικών η αναμονή για διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση θα ξεπεράσει και τα 20 χρόνια. Το πρόβλημα οξύνεται λόγω της ολιγωρίας και αδιαφορίας του υπουργείου Παιδείας και των ΑΕΙ να συσχετίσουν τον αριθμό των εισακτέων ετησίως στα ιδρύματα με τις ανάγκες και τον προσανατολισμό της ελληνικής οικονομίας. Ενδεικτικά, κάθε χρόνο εισάγονται 1.045 φοιτητές στα Τμήματα Θεολογίας και την τρέχουσα σχολική χρονιά δεν διορίστηκε ούτε ένας. Το ίδιο συμβαίνει με τους κοινωνιολόγους, τους φιλολόγους, τους μαθηματικούς, τους φυσικούς. Ετσι, η συντριπτική πλειονότητα των αποφοίτων των σχολών αυτών οδηγείται, στην καλύτερη περίπτωση, στην ετεροαπασχόληση. Ή στην ανεργία.

«Η δημόσια εκπαίδευση ουσιαστικά έκλεισε για τους μαθηματικούς» λέει στην «Κ» ο κ. Ιωάννης Τυρλής, μέλος της εξελεγκτικής επιτροπής της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Φέτος προσελήφθησαν σε θέσεις μονίμων 47 μαθηματικοί και πέρυσι άλλοι 77. Με αυτόν τον ρυθμό προσλήψεων και με δεδομένο ότι ετησίως στα Τμήματα Μαθηματικών των ΑΕΙ εισάγονται 1.530 απόφοιτοι Λυκείου, η αναμονή για διορισμό ξεπερνά τα 20 χρόνια. «Οι περισσότεροι διδάσκουν στα φροντιστήρια, ενώ άλλοι συνεχίζουν τις σπουδές τους σε μεταπτυχιακά ώστε να αποκτήσουν ειδίκευση η οποία μπορεί να τους ανοίξει την πόρτα σε τράπεζες, εταιρείες δημοσκοπήσεων, ασφαλιστικές εταιρείες» προσθέτει ο κ. Τυρλής.

Αντίστοιχοι είναι οι αριθμοί για τους φιλολόγους (το 2012-2013 εισήχθησαν 4.770 απόφοιτοι λυκείου σε φιλολογίες και συναφή τμήματα, ενώ προσελήφθησαν 90 καθηγητές στη δημόσια εκπαίδευση), και για τους φυσικούς (το 2012-13 εισήχθησαν 995 απόφοιτοι λυκείου στα τμήματα Φυσικής και προσελήφθησαν 27). Βέβαια, μαθηματικοί, φιλόλογοι και φυσικοί έχουν ως διέξοδο την αναζήτηση εργασίας σε φροντιστήρια ή την οργάνωση ιδιαίτερων μαθημάτων, έστω κι αν και εκεί ο ανταγωνισμός γίνεται όλο και πιο έντονος όσο η ιδιότυπη «επετηρίδα» των αδιόριστων μεγαλώνει.

Τι γίνεται, όμως, για τις «δύσκολες» ειδικότητες εκπαιδευτικών, οι οποίοι μπορούν να εργαστούν μόνο σε σχολεία; Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας υπάρχουν 3.936 δάσκαλοι και 7.122 νηπιαγωγοί -συνολικά 11.058 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας- είναι εγγεγραμμένοι στους πίνακες του υπουργείου για πρόσληψη σε θέση αναπληρωτών, αλλά είναι εκτός σχολείου. «Η ετεροαπασχόληση είναι η μόνη λύση», παρατηρεί, μιλώντας στην «Κ» ο 36χρονος θεολόγος κ. Γιάννης Φράγκος. Καλώς εχόντων των πραγμάτων ο κ. Φράγκος, επιτυχών του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ το 2008, θα διοριστεί στο Δημόσιο το 2016 και τότε θα έχει συμπληρώσει συνολικά 15 χρόνια αναμονής από το 2001, όταν αποφοίτησε. Πολλοί, όμως, συνάδελφοί του έχουν εγκαταλείψει την ιδέα να εργαστούν πάνω στο αντικείμενο των σπουδών τους, ενώ κάποιοι καταφεύγουν στα ιδρύματα της Εκκλησίας, ζητώντας δουλειά σε θέσεις όπως νεωκόροι, γραμματείς και οδηγοί των μητροπολιτών. Αντίστοιχη είναι η κατάσταση με τους κοινωνιολόγους. Στα τμήματα Κοινωνιολογίας των Ελληνικών ΑΕΙ εισήχθησαν κατά την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά 630 απόφοιτοι Λυκείου, ενώ έγινε μόνο ένας διορισμός. «Οι σημερινοί φοιτητές των λεγόμενων καθηγητικών σχολών, που έχουν βασική επαγγελματική διέξοδο την εκπαίδευση, δεν έχουν συνειδητοποιήσει τι τους περιμένει όταν θα αποφοιτήσουν» παρατηρεί στην «Κ» η φιλόλογος κ. Παναγιώτα Αθανασάκου. Και συμπληρώνει: «Το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να φροντίσει οι πανεπιστημιακές σπουδές να προσφέρουν και επαγγελματική διέξοδο. Δεν μπορεί τόσα χρόνια σπουδών και τόσα έξοδα να οδηγούν σε πτυχίο χωρίς επαγγελματικό αντίκρισμα».

news.kathimerini.gr

Ο θρύλος της Επανάστασης

Ν. Λυγερός

– Ο λαός μας δεν είναι έτοιμος, Ρήγα.
– Γι’ αυτό και πρέπει να τον προετοιμάσουμε.
– Μα ζει μέσα στη σκλαβοσύνη.
– Δεν είναι όμως σκλάβος.
– Εσύ δεν είσαι. Και σκότωσες τον τύραννο.
– Τότε θα δείξουμε στον κάθε Έλληνα.
– Την ελευθερία;
– Την αναγκαιότητά της.
– Και ποιος θα τολμήσει να κάνει αυτό το μάθημα;
– Εμείς!
– Εμείς;
– Βλέπεις κανένα άλλο;
– Όχι, κανένα.
– Τότε είναι αναγκαίο.
– Μα θα πεθάνουμε.
– Όλοι πεθαίνουμε.
– Θα μας βασανίσουν.
– Μόνο αν το έργο μας το αξίζει.
– Με σένα… Δεν έχουμε επιλογή.
– Θα χτίσουμε ένα τοίχο βιβλίων.
– Και πού θα βρεις τα κείμενα;
– Μέσα στο φως και θα τα μεταφράσουμε.
– Και αν δεν αρκούν για τους δικούς μας;
– Θα γράψουμε κι εμείς!
– Θα μας καταδικάσεις όλους.
– Θα τους απελευθερώσουμε όλους.
– Μα πώς;
– Από τη σκλαβιά της σκέψης.
– Χρειάζονται δράση.
– Η δράση δίχως σκέψη δεν έχει αποτέλεσμα.
– Και η σκέψη μας;
– Θα είναι το προζύμι του λαού μας.
– Το προζύμι;
– Για να γίνει το ψωμί, κάποιος πρέπει να κάνει προζύμι.
– Μα κανείς δεν τρώει προζύμι.
– Ακριβώς.
– Δεν σε καταλαβαίνουμε.
– Το ψωμί είναι απαραίτητο για τους δικούς μας.
– Σωστά.
– Και το προζύμι είναι αναγκαίο.
– Γιατί;
– Δίχως αυτό δεν υπάρχει το απαραίτητο.
– Αντιλαμβάνεσαι τι λες;
– Εντελώς.
– Ετοιμάζεις μια επανάσταση που δεν θα καταλήξει.
– Δεν είναι ο σκοπός της.
– Και ποιος είναι;
– Ν’ ανάψουμε την επόμενη.
– Θα πολεμήσουμε για τους επόμενους;
-Είμαστε το προσάναμμα του ξύλου της μνήμης.
– Ποιο είναι το ξύλο της μνήμης;
-Η επόμενη επανάσταση.
– Μας ζητάς να σε βοηθήσουμε για μια επανάσταση που θα αποτύχει.
– Για να πετύχει η επόμενη.
-Αυτό δεν είναι αγώνας.
– Είναι θυσία !
– Θέλεις να θυσιαστούμε για το λαό μας.
-Δεν θέλω τίποτα άλλο. Δεν έχει άλλη ανάγκη.
– Πρώτη φορά ακούω τέτοια λόγια.
– Μετά τη σιωπή υπάρχουν πάντα τα πρώτα λόγια.
– Δεν μπορώ να συνειδητοποιήσω τι μας ζητάς.
– Επειδή βλέπεις μόνο ένα βιβλίο.
– Κι αν δω πολλά, τι θα γίνει;
– Τότε θα δεις τον τοίχο.
– Τοίχος βιβλίων.
– Κι η επανάστασή μας θ’ αρχίσει με τους Έλληνες του εξωτερικού.
– Είναι ελεύθεροι…
– Όχι ακόμα πολιορκημένοι.
– Και θα τους βάλουμε στον αγώνα.
– Η ένωσή τους είναι η ουσία για μας.
– Διαφωτισμός, λοιπόν.
– Και μετά επανάσταση.
– Αντιλαμβάνεσαι ότι ανήκουν στη διασπορά.
– Αυτή η διασπορά θα βοηθήσει το λαό μας που ζει μέσα στη σκλαβιά.
– Και πώς θα τους βάλουμε να αγωνιστούν για κάτι που δεν υπάρχει;
– Θα κάνουμε μια Χάρτα.
– Μια Χάρτα;
– Με τη Χάρτα θα τους δείξουμε ποιος είναι ο Ελληνισμός.
– Για ποιο λόγο;
– Είναι σαν εσένα, προς το παρόν βλέπουν μόνο τον Έλληνα…
– Το βιβλίο…
– Και όχι τον Ελληνισμό!
– Τον τοίχο.
– Η αντίσταση των γραμμάτων.
– Για ν’ αγαπήσεις πρέπει να ξέρεις.
– Αν δεν ξέρεις αγαπάς τη γη σου.
– Κι όχι τη γη μας.
– Ενώ η ουσία είναι η γη του Ελληνισμού.
– Ποιος θα το καταλάβει;

– Το μέλλον.
– Κι εμείς τι είμαστε τότε.
– Εγκλωβισμένο μέλλον μέσα στο παρελθόν.
– Και το παρόν το σκέφτεσαι;
– Το παρόν είναι η Οθωμανική Αυτοκρατορία.
– Και θέλεις να τα βάλεις με την Υψηλή Πύλη;
– Αυτή τα έβαλε μ’ εμάς.
– Και δεν πρόκειται να το ξεχάσεις.
– Δεν ξεχνώ και ζω για τους άλλους.
– Μα οι άλλοι δεν ξέρουν ακόμα.
– Γι’ αυτό θα είναι οι επόμενοι.
– Ρήγα, δεν ξέρω πώς να σε πιάσω.
– Μη με πιάσεις, έλα μαζί μου.
– Σε αυτήν τη θυσία.
– Σε αυτόν τον αγώνα.
– Για να πεθάνουμε μαζί.
– Για να δούμε αν αξίζει να ζήσουμε μαζί.
– Κι αν…
– Θα έχουμε κάνει ό,τι μπορούσαμε.
– Δεν μπορώ.
– Τότε θα κάνεις ό,τι δεν μπορείς.
– Είσαι απίστευτος.
– Μόνο στο Θεό μας να πιστεύεις.
– Πώς είσαι τόσο σίγουρος;
– Διότι είναι αναγκαίο.
– Και αυτό σου αρκεί;
– Ναι, βέβαια.
– Θα δώσεις τη ζωή σου για ένα αόρατο στόχο.
– Αν δεν ήταν αόρατος δεν θα ήταν στρατηγικός.
– Έχεις δίκιο, απλώς μ’ έχει συγκλονίσει αυτή η συζήτηση.
– Χριστόφορε, αν δεν ήσασταν άξιοι, δεν θα σας μιλούσα με αυτόν τον τρόπο.
– Με τον Ευστράτιο θα είμαστε ως το τέλος μαζί σου.
– Το ξέρω, φίλοι μου.
– Κι εμάς;
– Η επανάσταση θα μας χρειαστεί όλους.
– Κι ο θρύλος;
– Μόνο το έργο μας.
– Πρέπει να γράψεις αυτές τις τρομερές σκέψεις.
– Έχω ένα Θούριο στο νου μου.
– Θα πρέπει να είναι πάνω στα χείλη όλων των Ελλήνων την ώρα του θανάτου.
– Του θανάτου.
– Θα πεθάνουμε για να δώσουμε την ελευθερία.
– Δεν είναι πια επιλογή.
– Η ανάγκη επέλεξε για μας.
– Κι εμείς σ’ ακολουθούμε έως το τέλος.
– Θα σας χρειαστώ και μετά.
– Τότε θα είμαστε εδώ και πάλι.
– Είμαστε το μελάνι του λαού μας.
– Και θα γράψουμε την ιστορία του με το αίμα μας.
– Και τη βοήθεια του θεού μας.

11475

Οι καλοί βαθμοί στο σχολείο, είναι “κολλητικοί”

720b41ee340bd0e896ceea1a853cb020.w600.h340.z1

Μπερδευτήκατε από τον τίτλο; Τι σημαίνει “οι καλοί βαθμοί στο σχολείο είναι κολλητικοί”; Τι είναι οι βαθμοί; Κάποια ίωση; Μην μπερδεύεστε. Πρόκειται για μια έρευνα Αμερικάνων επιστημόνων σύμφωνα με την οποία εάν κάποιος μαθητής που δεν έχει τόσο καλούς βαθμούς, κάνει παρέα με έναν άριστο μαθητή, από την επόμενη σχολική χρονιά θα δει τους βαθμούς του να ανεβαίνουν. Το γιατί συμβαίνει αυτό, διαβάστε το αμέσως. Προσοχή όμως ισχύει και το αντίθετο…

 

Επιστήμονες, με επικεφαλής τον Χιρόκο Σαγιάμα του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό PLoS ONE, αναφέρουν ότι οι σχολικές επιδόσεις των μαθητών μπορούν να επηρεαστούν από τις επιδόσεις των συμμαθητών που είναι φίλοι τους. Μάλιστα ο επικεφαλής καθηγητής δήλωσε χαρακτηριστικά: «Όσο πιο έξυπνοι είναι οι φίλοι σου σήμερα, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα να γίνεις και συ πιο έξυπνος αύριο»

Οι ερευνητές του πανεπιστημίου μελέτησαν τους μαθητές ενός γυμνασίου, τους οποίους κατηγοριοποίησαν τους μαθητές ανάλογα τις επιδόσεις τους. Στη συνέχεια συσχέτισαν την βαθμολογία με εκείνη των κολλητών τους φίλων και τέλος όλα αυτά τα δεδομένα τα ανέλυσαν στατιστικά. Όπως έδειξε η ανάλυση, οι μαθητές που είχαν φίλους με υψηλότερη μέση βαθμολογία, την επόμενη χρονιά έπαιρναν και εκείνοι καλύτερους βαθμούς.

Πως εξηγούν οι επιστήμονες αυτό το φαινόμενο; Με τον εξής τρόπο. Θεωρούν ότι υποσυνείδητα ένας μαθητής προκειμένου να μην χάσει τον φίλο του και την παρέα του, προσπαθεί να τους μοιάσει αλλά και να τους ακολουθήσει στις συνήθειες τους. «Αν οι φίλοι σου αριστεύσουν στο διαγώνισμα, μπορεί να σκεφτείς ότι πρέπει και συ να διαβάσεις περισσότερο την επόμενη φορά για να μην μείνεις πίσω από την υπόλοιπη παρέα» δήλωσε ο Σαγιάμα.

Βέβαια υπάρχει και η αντίθετη περίπτωση, δηλαδή κάποιος μαθητής να είναι αριστούχος και η υπόλοιποι φίλοι του να είναι κάτω του μετρίου. Σταδιακά θα δει και εκείνος τους βαθμούς του να μειώνονται. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν όμως ότι κάτι τέτοιο γίνεται σπάνια και όχι τόσο συχνά όσο το αντίθετο.

iatropedia.gr

Η ΑΟΖ αλλάζει τον τρόπο σκέψης και της Τουρκίας

Ν. Λυγερός

Τώρα ακόμα και Τούρκοι ερευνητές συμφωνούν με την ιδέα ότι η Ελλάδα θα θεσπίσει την ΑΟΖ της. Μάλιστα το θεωρούν όχι μόνο φυσιολογικό και αναμενόμενο, αφού ακολουθεί τη στρατηγική της Κύπρου αλλά αναρωτιούνται γιατί η ίδια η Τουρκία δεν έχει θεσπίσει την ΑΟΖ της αφού ήδη την έχει οριοθετήσει στην Μαύρη θάλασσα. Το ενδιαφέρον αυτού του συλλογισμού είναι ότι καταρρίπτει τις φοβίες μερικών που δεν θα ξέρουν πού να κρυφτούν μετά τη θέσπισή μας και την απόλυτη απραξία της Τουρκίας, με άλλα λόγια ακριβώς όπως έκανε και με την Κύπρο. Βλέπουμε σιγά σιγά ότι η ελληνική ΑΟΖ αποκτά μια οντότητα μέσω της αποδοχής της πραγματικότητας. Είναι λοιπόν δύσκολο να την θεωρήσουμε πλέον ως μια μόδα αφού έχει ήδη αρχίσει να είναι αποδεκτή ακόμα και από την ίδια την Τουρκία, η οποία αντιλαμβάνεται ότι δεν μπορεί να κάνει και τίποτα για να αλλάξει τα δεδομένα. Είναι λοιπόν λογικό να σκέφτεται και η ίδια ότι δεν αξιοποιεί το Δίκαιο της Θάλασσας. Συνειδητοποιεί λοιπόν ότι η πολιτική που ακολουθεί εδώ και δεκαετίες ενάντια στην ΑΟΖ όχι μόνο δεν μπορεί να φέρει άλλους καρπούς, αλλά σίγουρα θα επηρεάσει αρνητικά αν συνεχίσει προς την ίδια κατεύθυνση. Έτσι σκέφτεται με έναν τρόπο που θέλουμε κι εμείς. Αφού θέλει να ακολουθήσει πιο έμπρακτα το Δίκαιο της Θάλασσας. Μαθαίνει τα τελευταία χρόνια, λόγω των εξελίξεων στην Κύπρο, ότι ακόμα και οι φοβίες της δεν σταμάτησαν τις πετρελαϊκές εταιρείες να είναι υποψήφιες στην κυπριακή ΑΟΖ. Τόσα χρόνια η Τουρκία θεωρούσε ότι είχε την πρωτοβουλία και ότι είχε πείσει τους πάντες ότι η Μεσόγειος είναι μια κλειστή θάλασσα, όπου δεν πρέπει να γίνονται συμφωνίες οριοθέτησης αλλά με τις κινήσεις της Κύπρου, το σχέδιό της κατέρρευσε. Και τώρα προσπαθεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, διότι καταλαβαίνει ότι όντως είναι θέμα εβδομάδων η θέσπιση της ελληνικής ΑΟΖ, διότι δεν φοβόμαστε τίποτα και κανένα, γιατί δεν καταπατούμε κανένα και ακολουθούμε το Δίκαιο της Θάλασσας χωρίς να πάμε ούτε βήμα πίσω. Είναι πλέον η αποφασιστικότητά μας που βάζει την Τουρκία σε μια ορθολογική θέση. Δεν υπάρχει αντιπαράθεση σε αυτό το σημείο διότι η ΑΟΖ δεν είναι το θέμα της Τουρκίας αλλά τα νησιά. Απλώς η ελληνική ΑΟΖ ενισχύει όλα τα νησιά μας. Στην περίπτωσή της, η ΑΟΖ, δίνει δυνατότητες που δεν έχει προς το παρόν. Σωστά λοιπόν αναρωτιούνται οι Τούρκοι ερευνητές για το μέλλον της χώρας αν επιμένει να μην ακολουθεί επίσημα το Δίκαιο της Θάλασσας. Με αυτόν τον τρόπο κατανοούμε όλοι το νοητικό σχήμα που προβλέπει ότι δεν είναι ανάγκη να νικήσεις τον αντίπαλο σου, είναι προτιμότερο ν’ αναγκαστεί να σκεφτεί με τον δικό σου τρόπο. Τώρα η Τουρκία αρχίζει να σκέφτεται ότι δεν είναι σωστό και ορθολογικό να μην αξιοποιεί την ίδια της την ΑΟΖ μέσω του Δικαίου της Θάλασσας. Και αυτό είναι μια επιτυχία εκ μέρους της πατρίδας μας.

Τρία κόκκινα σημεία

Ν. Λυγερός

Τρία κόκκινα σημεία
μέσα σ’ ένα κινηματογράφο
εξετάζουν το πάθος
που χάρισε
ένας άνθρωπος
και μόνο
σ’ ένα χώρο
όπου το κενό
έγινε κενότητα
λόγω της θυσίας
δίχως να το αντιληφθεί
η κοινωνία της λήθης
που περνά δίπλα
δίχως να δώσει σημασία
στις ανθρώπινες σχέσεις
και στις διακλαδώσεις
του πολλαπλού χρόνου
την ώρα της ανάγκης
έτσι τα τρία
αποσιωπητικά*
έδωσαν το στίγμα τους
μέσα στην παράξενη
σκακιέρα του Θησείου.

11465_800x450

 

Ν. Λυγερός

Το κόκκινο και το λευκό

Ν. Λυγερός

Το κόκκινο και το λευκό
είναι ο άνθρωπος
από το Αγρίνιο
που θέλει
να προσφέρει
το λευκό
γαρύφαλλο
στους δικούς του
για να μοιραστεί
με την ανθρώπινη
αυτή κίνηση
την αγάπη του
για τη φύση
μέσα στον κινηματογράφο
που τόσο αγαπά
εδώ και δεκαετίες
και χτίζει με εικόνες
το κέντρο του Θησείου
για να παραμείνει
ανάμεσα στα αρχαία
η δύναμη της ζωής
κοντά στους ανθρώπους.

11464_800x450

 

Ν. Λυγερός

Όταν μας μιλούσε το παρελθόν

Ν. Λυγερός

Όταν μας μιλούσε το παρελθόν
γύρω από το τραπεζάκι
μας φωτογραφούσε το μέλλον
τη στιγμή του παρόντος
για να μην ξεχάσει
κανένας μας τη γέφυρα
όπου σμίξαμε όλοι
για να δώσουμε το στίγμα
της νοημοσύνης
που αντιστέκεται
δίχως να περιμένει
τίποτα από τη ζωή
παρά τη δυνατότητα
να προσφέρει χαρά
σε όλους τους άλλους
ανοίγοντας τον ουρανό
ενός κινηματογράφου
που θέλει τη ζεστασιά
των θεατών που αγαπούν
για να συνεχίσει
τη μυθική του πορεία
ανάμεσα στα χρόνια.

11463_800x450

 

Ν. Λυγερός

Κάτω από την οθόνη

Ν. Λυγερός

Κάτω από την οθόνη
ο Θωμάς περπατούσε
για να έρθει ν’ αγγίξει
τους ανθρώπους
που τον περίμεναν
σ’ ένα τραπεζάκι
για να τους πει
για το παρελθόν
που έζησε μαζί
με τον μικρό Βασίλη
που γιόρταζε
σαράντα τέσσερις φορές
την αγάπη του για τη ζωή
κι ήθελε να τη μοιραστεί
με αυτόν που του έμαθε
τον παράδεισο του κινηματογράφου
ακριβώς κάτω από το μάρμαρο
το πιο λευκό των αιώνων
και το πράσινο των δέντρων
που κρατούν τον ουρανό
πάνω από την πατρίδα μας
για να υπάρξει
και το μέλλον μας.

11462_800x450

 

Ν. Λυγερός

Με το παπούτσι στο χέρι

Ν. Λυγερός

Με το παπούτσι στο χέρι
ο κόκκινος Θωμάς
μας έδειξε το δρόμο
του κινηματογράφου
που άνοιξε το 1935
κάτω από την Ακρόπολη
για να γεμίζει τις νύχτες
με τις εικόνες της οθόνης
για να μπει η έβδομη τέχνη
μέσα στη ζωή μας
και να γίνει κι αυτή
λίγο πιο γλυκιά
με μια βυσσινάδα στην καρδιά
κι ένα γαρύφαλλο στο χέρι
κι αν δεν υπήρχαν
ακόμα τα καθίσματα
καταλάβαμε πως
ο κινηματογράφος μας
ήταν γεμάτος αγάπη
γιατί ένας άνθρωπος
με την παρουσία του
ήταν η απόδειξη
της αντίστασης στη λήθη.

11461_800x450

 

Ν. Λυγερός