Feed
Άρθρα
Σχόλια

Από τον ΕΝΙΑΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ  Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ  ΕΚΠ/ΣΗΣ- ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ, ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ παραλάβαμε την παρακάτω εγκύκλιο με αρ. πρωτ. 25103/Γ7/1-3-2011 που υπογράφει η ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ.

 

                  ΘΕΜΑ:   «Παπαδιαμάντης – Ελύτης- Γκάτσος -Τσίρκας:  εκατό χρόνια μετά!!!»

Φέτος συμπληρώνονται εκατό χρόνια από τον θάνατο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και ταυτόχρονα εκατό χρόνια από την γέννηση των Οδυσσέα Ελύτη, Νίκου Γκάτσου και Στρατή Τσίρκα. Οι Έλληνες αυτοί δημιουργοί, προικισμένοι με τη χάρη που φέρουν μόνο οι περιούσιοι, υπηρέτησαν και πλούτισαν το ελληνικό ήθος και την ελληνική αισθητική, με τη γραφίδα των νοσταλγικών περιπλανήσεων και τον χρωστήρα των αιγαιοπελαγίτικων ονείρων.

Εκατό χρόνια μετά οι αξίες τους, η έμπνευσή τους, οι στίχοι τους, τα διηγήματά τους, τα μυθιστορήματα είναι εδώ, πηλός της ιστορικής, ηθικής και αισθητικής μας συνείδησης. Η χρονική σύμπτωση των επετείων των τεσσάρων δημιουργών φέρνει στο προσκήνιο το έργο τους.

Με βάση τις διαχρονικές τους αξίες, το Υπουργείο Παιδείας δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων προωθεί, ενθαρρύνει και υποστηρίζει ένα πρόγραμμα ανάπτυξης ποικίλων δράσεων στα Δημοτικά (Ελύτης – Παπαδιαμάντης), Γυμνάσια, και στις Α΄ και Β΄ τάξεις του Λυκείου με τίτλο: «Παπαδιαμάντης – Ελύτης- Γκάτσος –Τσίρκας: εκατό χρόνια μετά!!!». Στόχος αυτού του προγράμματος είναι η δημιουργική επαφή των μαθητών με το έργο αυτών των δημιουργών, έτσι ώστε να εμπνευστούν από αυτό, να δημιουργήσουν συλλογικά ή ατομικά καλλιτεχνικά έργα κάθε μορφής και να τα παρουσιάσουν με διάφορους τρόπους μαζί με τους δασκάλους και τους καθηγητές τους.

Η ανάπτυξη βιωματικών δράσεων στα σχολεία μπορεί να γίνει από μία τάξη, ένα σχολείο ή δίκτυο σχολείων σε συνεργασία με τοπικούς πολιτιστικούς φορείς, τοπική αυτοδιοίκηση, καλλιτέχνες, κλπ.

Ενδεικτικά προτείνονται δράσεις όπως:

  • αγώνες φιλαναγνωσίας σε κείμενα των εν λόγω λογοτεχνών στο πλαίσιο ενός σχολείου ή νομού ή δικτύων σχολείων,
  • δημιουργία «κοινοτήτων αναγνωστών» σε ένα σχολείο ή σε δίκτυα σχολείων (καθορισμός συγκεκριμένης ημέρας και ώρας, ανάγνωση στην τάξη, συζήτηση, επιπλέον δραστηριότητες),
  • αξιοποίηση λογοτεχνών ή αφηγητών για μικρούς μαθητές στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας,
  • εικαστική έκθεση, ψηφιακή έκθεση έργων,
  • γιορτή ποίησης με απαγγελίες,
  • δημιουργία ποιήματος, κινηματογραφική ταινία, βίντεο, αφίσας, άλμπουμ, oμαδικού κολλάζ σε τοίχο του σχολείου με κινηματογράφηση και ανάρτηση στο YouTube ή προβολή μέσω live streaming, συγγραφή διηγήματος,
  • μελοποίηση ποίησης ή διασκευή,
  • ανάπτυξη δρώμενων (θεατρικές παραστάσεις, γιορτές, χορωδίες ή άλλα δρώμενα) και κινηματογράφησή τους,
  • διοργάνωση ημερίδων για επιμέρους θέματα του έργου των λογοτεχνών με ομιλίες μαθητών, δημιουργία λεξικού (σε πλατφόρμα wiki μαθητές απ’ όλη την Ελλάδα αναρτούν κάθε φορά έναν ιδιωματισμό από το έργο του Παπαδιαμάντη και τη σημασία του. Έτσι, συνεργατικά, δημιουργούν ένα «λεξικό όρων» του Παπαδιαμάντη που μπορεί να τεθεί στη διάθεση όλων διαδικτυακά και να αναπτυχθεί στο μέλλον με τη συνεισφορά φιλολόγων ή άλλων ενδιαφερόμενων),
  • δημιουργία και ηχογράφηση ραδιοφωνικών εκπομπών, κλπ.

Τα ατομικά ή συλλογικά έργα που θα δημιουργηθούν μπορούν να παρουσιαστούν στο χώρο του σχολείου ή σε άλλους χώρους της τοπικής κοινότητας.

Το Υπουργείο Παιδείας για να συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη του προγράμματος: «Παπαδιαμάντης – Ελύτης – Γκάτσος – Τσίρκας: εκατό χρόνια μετά!!!» αξιοποιεί την Εκπαιδευτική Τηλεόραση και το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο με τη δημιουργία ηλεκτρονικής  πλατφόρμας i-create (http://www.i-create.gr). Στην πλατφόρμα αυτή θα φιλοξενηθεί το πρόγραμμα σε ειδική θεματική ενότητα με την μορφή micro-site, με βοηθητικό οπτικοακουστικό υλικό, κείμενα, σχετικά links που αφορούν τους τιμώμενους δημιουργούς. Με αυτό τον τρόπο προσφέρει στην εκπαιδευτική κοινότητα και τους μαθητές έναν περιβάλλον δημιουργίας, συνεργασίας, ανταλλαγής ιδεών και κυρίως υλοποίησης των έργων: βίντεο, διαδραστικών εκπαιδευτικών παιχνιδιών, ιστολογίων, υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης και γενικότερα εφαρμογών web 2.0 και ελεύθερου λογισμικού.

Τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές μπορούν να αναρτήσουν τα έργα που θα δημιουργήσουν (ατομικά ή συλλογικά) στην πλατφόρμα i-create, για να πάρουν μέρος σε εξ αποστάσεως πανελλήνιο διαγωνισμό.i

Τα σχολεία τα οποία έχουν ήδη έτοιμο σχετικό υλικό και επιθυμούν  να το παρουσιάσουν εκτός διαγωνισμού, μπορούν επίσης να το αναρτήσουν στην ίδια πλατφόρμα προκειμένου να εμπλουτισθεί το υπάρχον υλικό.

Η επιλογή των έργων από τον πανελλήνιο διαγωνισμό θα γίνει με δύο τρόπους: α) με online ψηφοφορία, ανοικτά και ελεύθερα από τους χρήστες και β) με επιτροπή καλλιτεχνών – ειδημόνων. Η επιλογή των έργων με τον πρώτο τρόπο θα είναι εντελώς ανεξάρτητη από την επιλογή έργων με το δεύτερο τρόπο.

Το πρόγραμμα θα κλείσει με τη διοργάνωση κεντρικής διήμερης εκδήλωσης στην Αθήνα στο τέλος της σχολικού έτους 2010-2011. Στην εκδήλωση αυτή, πρωταγωνιστές θα είναι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, θα παρουσιαστούν τα επιλεγμένα έργα και θα γίνουν οι βραβεύσεις σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών. Τα βραβευμένα έργα θα προβληθούν διαδικτυακά και θα εκτεθούν σε διάφορους εκθεσιακούς χώρους ή σε δημόσια κτίρια.

Το πρόγραμμα «Παπαδιαμάντης – Ελύτης – Γκάτσος – Τσίρκας: εκατό χρόνια μετά!!!» εντάσσεται στο συνολικό σχέδιο για το Νέο Σχολείο, το οποίο  αποβλέπει στη δημιουργία ενός Ανοιχτού Σχολείου που θα δημιουργεί και θα διατηρεί ανοικτούς διαύλους επικοινωνίας και συνεργασίας με την κοινότητα, με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, με τους πολιτιστικούς φορείς και τους καλλιτέχνες, που θα συμβάλλει στην πολιτιστική ζωή και θα αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για την ανάδειξη της καλλιτεχνικής δημιουργίας των μαθητών.

Σε αυτή την προοπτική το έργο θα υποστηρίζεται κεντρικά από επιτροπή εκπροσώπων της τέχνης. Στην επιτροπή αυτή συμμετέχουν:

  1. Χατζάκης Σωτήρης, σκηνοθέτης, Διευθυντής  Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος,
  2. Κονιόρδου Λυδία, ηθοποιός,
  3. Άλκη Ζέη, συγγραφέας,
  4. Φράγκου – Κικίλια Ρίτσα, καθηγήτρια Πανεπιστημίου,
  5. Φωστιέρης Αντώνης, ποιητής , συν-εκδότης του λογοτεχνικού περιοδικού «Η  Λέξη».

 

Ωστόσο σε επίπεδο σχολικής μονάδας, δήμου, νομού ή περιφέρειας μπορούν να αναπτυχθούν συνέργειες με φορείς ή πρόσωπα.

______________________

i Η  διαδικασία για να υποβάλετε την υποψηφιότητά σας στον διαγωνισμό απαιτεί:

1. Tην είσοδό σας στην πλατφόρμα με τον λογαριασμό του σχολείου σας ή ενός εκπαιδευτικού του ΠΣΔ

2. Την ανάρτηση του υλικού σας

3. Τη συμπλήρωση μιας φόρμας εισαγωγής με τα στοιχεία του σχολείου, του εκπαιδευτικού των συμμετεχόντων μαθητών και τον τίτλο του έργου σας. 

 Η υπηρεσία αυτή θα είναι διαθέσιμη από 15/3/2011 έως 4/5/2011

Αφήστε μια απάντηση

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων