Η ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ – ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ο Ηρόδοτος (484-425 π.Χ.) θεωρείται ο θεμελιωτής της επιστήμης της Ιστορίας και για αυτό ονομάζεται και «πατέρας» της Ιστορίας. Μας αφηγείται τους ελληνοπερσικούς πολέμους και εξιστορεί με χρονολογική σειρά την Ιστορία των λαών της Ανατολής. Προσθέτει, όμως, στα ιστορικά και πολλά μυθολογικά στοιχεία και αυτό αλλοιώνει κάπως την πραγματική εικόνα.

Ο Θουκυδίδης (460 – 400 π.Χ.) διορθώνει αυτή την ασάφεια του Ηροδότου, παραθέτοντας μόνο ιστορικά στοιχεία, και μας περιγράφει στο έργο του τον Πελοποννησιακό Πόλεμο. Προσπαθεί να βρει τις αιτίες που γεννούν τα ιστορικά γεγονότα και εξιστορεί τα γεγονότα όσο πιο αντικειμενικά γίνεται. Ο Θουκυδίδης θεωρείται ο θεμελιωτής της ιστορικής έρευνας.

Ο Ξενοφώντας (430 – 355 π.Χ.) είναι ο τρίτος μεγάλος ιστοριογράφος της κλασσικής εποχής. Από το έργο του ξεχωρίζει η περιγραφή της εκστρατείας του Κύρου εναντίον του αδερφού του Αρταξέρξη Β΄, «Κύρου Ανάβασις», στην οποία συμμετείχε ο ίδιος, καθώς και η επιστροφή των Ελλήνων μισθοφόρων που είναι γνωστή ως «Κάθοδος των Μυρίων».

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

Στη φιλοσοφία αναπτύσσεται κατά τα κλασικά χρόνια το νέο ρεύμα των σοφιστών. Κατηγορήθηκαν από πολλούς σύγχρονους φιλοσόφους τους, ότι πρόβαλλαν το προσωπικό συμφέρον εις βάρος του συνολικού, αλλά είναι αναμφισβήτητο ότι οι σοφιστές συνέβαλλαν στη θεμελίωση της παιδαγωγικής επιστήμης και στην ανάπτυξη της ρητορικής.

ΣΩΚΡΑΤΗΣ

Ο Σωκράτης θεωρείται ο πατέρας της «διαλεκτικής μεθόδου» και κήρυττε την ηθική διαβίωση. Δεν διασώθηκε κανένα έργο του, αλλά γνωρίζουμε τη διδασκαλία του από τον μαθητή του, τον Πλάτωνα.

ΠΛΑΤΩΝΑΣ

Ο Πλάτωνας συνέχισε την ηθική διδασκαλία του Σωκράτη και δίδασκε ότι υπάρχει μία ιδανική σφαίρα ζωής, όπου κυριαρχούν το καλό, το ωραίο και το ηθικό και προς αυτά πρέπει να πορεύεται ο άνθρωπος.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ

Ο Αριστοτέλης, από τα Στάγειρα της Χαλκιδικής, ήταν μαθητής του Πλάτωνα. Ανέπτυξε τη φιλοσοφία και έβαλε τις βάσεις για πολλές επιστήμες όπως: αστρονομία, ιατρική, ζωολογία, βοτανική, γεωγραφία, πολιτική, οικονομία.

ΙΑΤΡΙΚΗ

Ο Ιπποκράτης από την Κω,  μαθητής του  Αριστοτέλη, συνεχίζει την ιατρική έρευνα και ιδρύει στην Κω την πρώτη μεγάλη ιατρική σχολή στο Ασκληπιείο.

ΡΗΤΟΡΙΚΗ

Η τέχνη της ρητορικής αναπτύχθηκε κυρίως κατά τον 4ο αιώνα π.Χ. και απέβλεπε στην καλύτερη παρουσίαση των θέσεων και των επιχειρημάτων τόσο στα δικαστήρια όσο και στις συνεδριάσεις της Εκκλησίας του Δήμου. Οι μεγαλύτεροι ρήτορες της εποχής είναι ο Λυσίας, ο Ισοκράτης, ο Δημοσθένης και ο Ισαίος.

ΘΕΑΤΡΟ

Η κλασική περίοδος αναδεικνύει την τέχνη του θεάτρου ή της τραγικής ποίησης. Περιλαμβάνει:

  • την τραγωδία
  • το σατυρικό δράμα
  • την κωμωδία

Τα έργα των μεγάλων ποιητών της κλασσικής περιόδου παραμένουν επίκαιρα και παίζονται είτε αυτούσια είτε διασκευασμένα ακόμη και σήμερα. Οι μεγάλοι δημιουργοί της κλασσικής περιόδου είναι:

  • ο Αισχύλος
  • ο Σοφοκλής
  • ο Ευριπίδης
  • ο Αριστοφάνης

Το γεγονός ότι οι πολίτες στην αρχαία Αθήνα παρακολουθούσαν δωρεάν τις θεατρικές παραστάσεις, δείχνει τη μεγάλη σπουδαιότητα που απέδιδαν οι Αθηναίοι στο θέατρο.

Ο Αισχύλος (525-456) παρουσίαζε στα έργα του τους ανθρώπους καλύτερους από όσο ήταν πραγματικά. Γνωστά έργα του είναι οι «Πέρσες» και οι «Επτά επί Θήβας».

Ο Σοφοκλής (496-406) έπλαθε στα έργα του τους ανθρώπους όπως θα έπρεπε να είναι. Από το τεράστιο έργο του (123 τραγωδίες) ξεχωρίζουν τα έργα «Οιδίπους τύραννος» και η «Αντιγόνη».

Ο Ευριπίδης (445-386) έδειχνε στα έργα του τους ανθρώπους όπως ακριβώς ήταν, δηλαδή πολύ ρεαλιστικά. Τα πιο γνωστά έργα του είναι μεταξύ άλλων:

  •  η «Μήδεια»
  •  η «Ιφιγένεια εν Αυλίδι»
  •  η «Ιφιγένεια εν Ταύροις»

Ο Αριστοφάνης (445-386) σατίριζε την ζωή αλλά και τους πολιτικούς και τους ανθρώπους του πνεύματος της εποχής του με τόλμη, αθυροστομία και καυστικό λόγο. Έργα του μεταξύ άλλων:

  • «Όρνιθες»,
  • «Ιππείς», και
  • «Βάτραχοι»

Ο σκοπός του θεάτρου στην αρχαιότητα ήταν κυρίως διδακτικός: μέσα από τα θεατρικά έργα η επιδίωξη των ποιητών ήταν να αποφεύγουν οι άνθρωποι:

  • την υπερβολή
  • την υπεροψία
  • την αλαζονεία και τις αρνητικές συμπεριφορές

και να ζουν με μέτρο, σύνεση και αρετή.

(Σημείωση: η παρουσίαση του θέματος σε Power Point με περισσότερο φωτογραφικό υλικό, χάρτες και τις πηγές των εικόνων μπορεί να αναζητηθεί εδώ και εδώ)

Δημοσιεύθηκε στην ΙΣΤΟΡΙΑ Α΄ Γυμνασίου, ΙΣΤΟΡΙΑ Α΄ Λυκείου. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.

Αφήστε μια απάντηση