Νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση

Όλο και περισσότερο παρατηρούμε την μεγάλη επιρροή που ασκούν οι Νέες Τεχνολογίες στον τομέα της εκπαίδευσης. Οι υπολογιστές, το Διαδίκτυο (World Wide Web) και η διεισδυτικότητα του, δεν αφήνουν ανεπηρέαστο τον τομέα της παιδείας. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να είναι ενήμερος γι’ αυτά τα μοναδικά παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά πλεονεκτήματα που προσφέρουν οι Νέες Τεχνολογίες πριν αποφασίσει να τις χρησιμοποιήσει. Να μην καταλήξει σ’ αυτές μόνο εξαιτίας της άμετρης αγάπης για την τεχνολογία ή απλώς επειδή σήμερα η τεχνολογία έχει μπει στην ζωή μας.

Η εγκύκλιος για τον εορτασμό της εορτής των Τριών Ιεραρχών στα Δημοτικά και Νηπιαγωγεία Δίωρο αφιέρωμα στους Τρεις Ιεράρχες στα Γυμνάσια και Λύκεια

Εκδόθηκε σήμερα από το υπουργείο Παιδείας η εγκύκλιος για τον εορτασμό της θρησκευτικής εορτής των Τριών Ιεραρχών στα Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ

Σύμφωνα με την εγκύκλιο:

α) Την 30η Ιανουαρίου, εορτή των Τριών Ιεραρχών, στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία της χώρας πραγματοποιούνται εορταστικές εκδηλώσεις, σύμφωνα με την παρ. 2δ, του άρθρου 3, του Π.Δ. 79/2018 (ΦΕΚ 109Α/1-8-2017).

β) Η χρονική διάρκεια και το περιεχόμενο εορτασμού στις σχολικές μονάδες Α/θμιας Εκπ/σης της χώρας θα καθοριστούν με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.

πηγή: www.esos.gr

Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η αφήγηση είναι επίσης μια αρχαία μορφή διδασκαλίας. Πριν την
εξάπλωση και τη διαθεσιμότητα των βιβλίων, της γραφής και της
ανάγνωσης η προφορική αφήγηση ήταν ο μόνος τρόπος με τον οποίο
περνούσε η σοφία και η γνώση των μεγαλύτερων στους μικρότερους.
Σήμερα η τεχνολογία μας εχει στρέψει ξανά στην αρχαία αυτή μέθοδο
διδασκαλίας γιατί χρησιμοποιούμε την αφήγηση για να ζωγραφίσουμε
για άλλη μια φορά τον κόσμο μας με σκοπό να διδάξουμε στους άλλους
τις γνώσεις μας και την κουλτούρα μας.

Για πρώτη φορά στην ιστορία μέσω της ψηφιακής αφήγησης  

μπορούμε να διασπείρουμε τις ιστορίες μας ακόμα πιο μακρυά απ’ όσο
είχαμε τη δυνατότητα παλιότερα. Η αφήγηση ανεξάρτητα απο τη μορφή
ή τα μέσα με τα οποία δημιουργήθηκε είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο
μετάδοσης της γνώσης, της κουλτούρας και της οπτικής γωνίας.

Η αφήγηση μπορεί να συνεισφέρει στην αποτελεσματικότητα της
εκπαιδευτικής διαδικασίας ως εξής:
1. ως χρήσιμο εργαλείο για την διαμόρφωση κατάλληλου, φιλικού
και ευχάριστου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος και
2. ως μέσο για τη μεταβίβαση πληροφοριών, γνώσεων, αξιών και
συμπεριφορών.

ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ

Η ψηφιακή αφήγηση βοηθάει τους μαθητές να αποκτήσουν τεχνικές,
κοινωνικές και δημιουργικές δεξιότητες. Τα κέρδη από τη διαδικασία
δημιουργίας μιας ψηφιακής αφήγησης, τους είναι απαραίτητα για να
έχουν πρόσβαση σε πάσης φύσεως ψηφιακές υπηρεσίας. Οι νεαροί
χρήστες έχουν -στο τέλος της διαδικασίας- αποκτήσει την
αυτοπεποίθηση που χρειάζεται ώστε να χρησιμοποιούν την ψηφιακή
τεχνολογία με πρακτικό και κυρίως δημιουργικό τρόπο.

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις ψηφιακές
αφηγήσεις-ιστορίες ως ένα πολύτιμο και αποτελεσματικό παιδαγωγικό
εργαλείο το οποίο συνδέεται άμεσα με τα ΑΠΣ και το γνωστικό
αντικείμενο της κάθε τάξης, στα οποία επιθυμεί να δώσει έμφαση ο
εκπαιδευτικός.
Η ψηφιακή αφήγηση βρίσκει εφαρμογή σε εκπαιδευτικά προγράμματα
όλων των επιστημονικών πεδίων σε όλες τις βαθμίδες, από το
νηπιαγωγείο έως το πανεπιστήμιο, συμπεριλαμβανομένης της
εκπαίδευσης ενηλίκων και της δια βίου μάθησης.

Μερικές απο τις εφαρμογές είναι οι παρακάτω:

  • Διδασκαλία εκπαιδευτικών αντικειμένων (Γλώσσα,
    Μαθηματικά, Ιστορία, Φυσικές Επιστήμες, ΤΠΕ, Αισθητική
    Αγωγή, Ξένες Γλώσσες κλπ)
  • Ενδυνάμωση μαθητών
  • Διδασκαλία δημιουργικής γραφής

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΒΙΝΤΕΟ ANIMATION

ΒΙΝΤΕΟ ANIMATION

Είναι η διαδικασία δημιουργίας μιας ταινίας που συνήθως περιλαμβάνει:
1. Σενάριο
2. Φωτογραφίες
3. Βίντεο
4. Μουσική
5. Αφήγηση
(Διάρκεια της ιστορίας μπορεί να κυμανθεί ανάμεσα στα 2 με 10 λεπτά,
αλλά το πιο συνηθισμένο είναι τα 4 με 5 λεπτά.)


ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Σενάριο είναι μια «ιστορία» που λέγεται με εικόνες.
Έχει να κάνει με ένα ή περισσότερα πρόσωπα που δρουν σε ορισμένο
χώρο και χρόνο. Αποτελείται από μια σειρά βασικά εννοιολογικά μέρη,
τα οποία εκφράζονται δραματικά μέσα από μια ορισμένη δομή.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΑΠΟΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΦΗΓΗΣΗ
Για να γράψουμε μια καλή ιστορία πρέπει να καταφύγουμε στον
Αριστοτέλη και στην “Ποιητική” του αφού ήταν ο πρώτος που κατέγραψε
τα δομικά στοιχεία από τα οποία απαρτίζεται μια ιστορία. Σύμφωνα με
τις αφηγηματικές τεχνικές υπάρχουν αφηγηματικές μονάδες στις οποίες
αντιστοιχούν στα δομικά στοιχεία της πλοκής. Πρόκειται για τα στοιχεία
που δίνουν συνοχή στο κείμενο και βοηθούν τον αναγνώστη να
κατανοήσει και να ανακαλέσει το περιεχόμενο ενός κειμένου.
Στην Ποιητική ο Αριστοτέλης διατύπωσε την ιδέα ότι «όλον δε εστίν το
έχον αρχήν και μέσον και τελευτήν», δηλαδή ότι σύνολο είναι αυτό που
έχει αρχή, μέση και τέλος. Στο βασικό αυτό σχήμα της δομής της
πλοκής, ο Αριστοτέλης χρησιμοποίησε το τριγωνικό σχήμα :
αρχή-μέση και τέλος
για να περιγράψει μια ιστορία που κινείται κατά μήκος μιας έκθεσης
ακολουθώντας μια αλυσίδα από αιτίες και αποτελέσματα, καθώς κινείται
προς τη λύση της σύγκρουσης ή της κρίσης .

 

Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΒΙΝΤΕΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ο κώνος του Dale

Τα σημερινά παιδιά μεγαλώνουν σε μια on-line κοινωνία όπου η χρήση των νέων τεχνολογιών είναι αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας. Έτσι είναι φυσικό η χρήση των ΤΠΕ στο εκπαιδευτικό περιβάλλον να παίζει πολύ σημαντικό ρόλο καθώς οι μαθητές είναι εγγράμματοι με τρόπο διαφορετικό από τις προηγούμενες γενιές. Οι δεξιότητες ανάγνωσης και γραφής απαιτούν μια νέα διάσταση, αφού τα παιδιά είναι ψηφιακοί ιθαγενείς (Prensky & Gee, 2006? Prensky & Heppell, 2008) και ως εκ τούτου είναι έτοιμα και ικανά να αντιμετωπίσουν τα πολυτροπικά κείμενα που κυριαρχούν στον σύγχρονο ψηφιακό κόσμο.

Η ίδια η έννοια «κείμενο» έχει αλλάξει. Εκτός από γλωσσικά, τα κείμενα στις μέρες μας είναι οπτικά, ακουστικά, συνδυάζουν εικόνα, ήχο, κίνηση (πολυτροπικά κείµενα) και για το λόγο αυτό απαιτούνται πρόσθετες δεξιότητες για να αποκωδικοποιηθούν. Νέες μορφές γραμματισμού έκαναν την είσοδο τους στην σχολική τάξη, ανάλογα µε το είδος του «κειμένου» το οποίο θα πρέπει να ερμηνεύσουμε ή να μεταδώσουμε. Μια τέτοια μορφή είναι ο οπτικός γραμματισμός, που ορίζεται ως η ικανότητα, όχι μόνο κατανάλωσης (χρήσης) και κριτικής αποτίμησης (Kress & Van Leeuwen, 2001) αλλά και δημιουργίας οπτικών εννοιών και παραγωγής οπτικών μηνυμάτων. Ένα από τα μέσα που παρέχει οπτικά μηνύματα είναι το ψηφιακό βίντεο.

ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΒΙΝΤΕΟ

Τέχνες στην εκπαίδευση

Είναι ευρέως αποδεκτό ότι η επαφή με κάθε μορφή τέχνης αναπτύσσει την
αισθητική εμπειρία του ατόμου και καλλιεργεί τη δημιουργική του ικανότητα, καθώς
και την ικανότητα του για κριτικό στοχασμό. Φιλόσοφοι και παιδαγωγοί (Kant,
Dewey 1934, Efland 2002, Brenand 1978 Gardner, 1990) έχουν υπογραμμίσει τη
συμβολή των τεχνών στην ανάπτυξη της φαντασίας του ατόμου και στη δυνατότητα
που του προσφέρουν να αντιλαμβάνεται την εμπειρική πραγματικότητα μέσα από μια
διαφορετική σκοπιά με δημιουργική προοπτική.

Από τους βασικούς σκοπούς άλλωστε της Εκπαίδευσης είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη του ατόμου σε επίπεδο

  • γνωστικό,
  • ηθικό,
  • κοινωνικό,
  • συναισθηματικό

και τα πορίσματα της Νέας Παιδαγωγικής για την ανάπτυξη των πολλαπλών τύπων νοημοσύνης (Gardner, 1990) σε αυτή την κατεύθυνση συνηγορούν. Η αξιοποίηση επομένως της Τέχνης στην εκπαιδευτική διαδικασία αποτελεί εγχείρημα μεγάλης παιδευτικής αξίας για το μαθητή (Ντούλια,2012)