Γλώσσα

Οι Γωνιές – Τα Κέντρα Μάθησης – Τα Κέντρα Ενδιαφέροντος

Η δημιουργία των Γωνιών (ή αλλιώς Κέντρα Μάθησης ή Κέντρα Ενδιαφέροντος), θα πρέπει να στηρίζονται σε τρεις άξονες:

  1. Στο μέγεθος της τάξης
  2. Στην υλικοτεχνική υποδομή που υπάρχει στην τάξη
  3. Στον αριθμός των μαθητών μας 

Θα πρέπει:

  • Να είναι ενδιαφέρουσες για τα παιδιά
  • Να είναι οργανωμένες όσο το δυνατόν καλύτερα
  • Να είναι ευπαρουσίαστες
  • Να λάβουν μέρος και τα παιδιά στη διαδικασία της δημιουργίας τους
  • Να εξυπηρετούν τον σκοπό και τον στόχο για τον οποίο έχουν δημιουργηθεί

Σημείωση: Είναι πολύ σημαντικό να διαμορφώσουμε ευέλικτα τον χώρο μας έτσι ώστε να μπορούμε να αλλάξουμε τη διαρρύθμιση στη διάρκεια της χρονιάς, ανάλογα με τις επιθυμίες των παιδιών, τις ανάγκες μας αλλά και τα προγράμματα διδασκαλίας που εφαρμόζουμε.

Κέντρο ενδιαφέροντος: Γραφή και Ανάγνωση

Αφορά στην οργάνωση μιας γωνιάς που βοηθά τα παιδιά να κατακτήσουν απλές αρχές της γραφής και της ανάγνωσης. Τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι τους στη γωνιά αυτή έρχονται σε επαφή με τα γράμματα και το γραπτό λόγο.

Τα παιδιά εδώ μπορούν:

  • Να παίξουν με τα γράμματα και τις λέξεις
  • Να αντιγράψουν έτοιμες λέξεις από καρτέλες
  • Να γράψουν ελεύθερα
  • Να δημιουργήσουν δικά τους βιβλία
  • Να γράψουν μια ευχετήρια κάρτα για κάποιον που αγαπούν
  • Να φτιάξουν τη δική τους αφίσα για κάποιο σημαντικό γεγονός
  • Να δοκιμάσουν να «διαβάσουν»
  • Να έρθουν σε επαφή με τα διαφορετικά είδη του γραπτού λόγου

Μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Μολύβια
  • Γόμες
  • Ξύστρες
  • Ξυλομπογιές
  • Καρτέλες με λέξεις
  • Ασπρες κόλλες Α4 ή Α5
  • Τετράδια
  • Διάφορα και διαφορετικά χαρτιά
  • Μαγνητικά γράμματα και μεταλλικό πίνακα
  • Κάρτες με την αλφαβήτα
  • Πίνακα με κιμωλίες
  • Περιοδικά – εφημερίδες
  • Προσκλητήρια
  • Αφίσες

Κέντρο ενδιαφέροντος: Μαθηματικά

Αφορά στην οργάνωση μιας γωνιάς που βοηθά τα παιδιά να κατακτήσουν απλές προ-μαθηματικές και μαθηματικές έννοιες και να ασχοληθούν ελεύθερα με τους αριθμούς.

Τα παιδιά εδώ μπορούν:

  • Να παίξουν με τους αριθμούς
  • Να κάνουν απλές πράξεις (πρόσθεση, αφαίρεση)
  • Να γράψουν τους αριθμούς
  • Να παίξουν με σχετικά παιχνίδια (ξύλινα ή χάρτινα, αυτοσχέδια ή έτοιμα)
  • Να χρησιμοποιήσουν εργαλεία μετρήσεων και σχεδιασμού (χάρακες, μεζούρες κ.λπ.)
  • Να σειροθετήσουν και να ομαδοποιήσουν
  • Να ζυγίσουν, να συγκρίνουν βάρη
  • Να δημιουργήσουν μοτίβα

Μπορεί να περιλαμβάνει:

Μολύβια

  • Γόμες
  • Ξύστρες
  • Λευκές κόλλες Α4 και Α5
  • Τετράδια
  • Κάρτες με τους αριθμούς
  • Κάρτες με τα σχήματα
  • Αριθμητάρι
  • Παιχνίδια με τους αριθμούς (έτοιμα ή αυτοσχέδια)
  • Χάντρες και κορδόνια
  • Ζάρια μικρά και μεγάλα
  • Χάρακες σε διάφορα μεγέθη και μεζούρες
  • Ζυγαριά
  • Φύλλα εργασίας σχετικά που τα παιδιά θα ασχολούνται με αυτά αν το επιθυμούν

Κέντρο ενδιαφέροντος: Παιχνίδια

Εδώ τα παιδιά μπορούν να παίξουν με διάφορα και διαφορετικά παιδαγωγικού χαρακτήρα παιχνίδια που το καθένα εξυπηρετεί και διαφορετικό σκοπό. Μέσα από τη διασκέδαση τα παιδιά έρχονται σε επαφή με διάφορες έννοιες αλλά και με την αξία της συνεργασίας και της ομαδικότητας.

Τα παιδιά εδώ μπορούν:

  • Να παίξουν μόνο του το καθένα
  • Να παίξουν ομαδικά παιχνίδια
  • Να μάθουν μέσα από το παιχνίδι
  • Να μάθουν να ακολουθούν κανόνες στο παιχνίδι τους
  • Να διασκεδάσουν

Μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Παζλ – Ξύλινα και χάρτινα
  • Επιτραπέζια παιχνίδια
  • Παιχνίδια με σχήματα
  • Παιχνίδια αντιστοίχησης
  • Παιχνίδια αρίθμησης
  • Παιχνίδια μεγεθών
  • Παιχνίδια μνήμης

Κέντρο ενδιαφέροντος: Οικοδομικό υλικό

Τα παιδιά παίζουν και δημιουργούν κατασκευές με τουβλάκια και υλικά που τοποθετούμε σε αυτήν τη γωνιά. Για να επιτύχουν το αποτέλεσμα που επιθυμούν αναπτύσσουν τη φαντασία και τη δημιουργική τους σκέψη.

Τα παιδιά εδώ μπορούν:

  • Να κατασκευάσουν
  • Να συνεργαστούν
  • Να δημιουργήσουν
  • Να χρησιμοποιήσουν ακούσια λογικο-μαθηματική σκέψη
  • Να μάθουν τα σήματα της τροχαίας και τους κανόνες των μεταφορικών μέσων

Μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Τουβλάκια ξύλινα και πλαστικά
  • Ζωάκια
  • Σήματα της τροχαίας (ξύλινα ή χάρτινα)
  • Μέσα μεταφοράς
  • Ανθρωπάκια
  • Κουτιά αποθήκευσης

Κέντρο ενδιαφέροντος: Κουκλόσπιτο

Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με το συμβολικό παιχνίδι και τα παιχνίδια ρόλων. Αναπτύσσεται η φαντασία τους, η συνεργατικότητά τους, καθώς και ο προφορικός λόγος, μέσα από τους διαλόγους που αναπτύσσουν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.

Τα παιδιά εδώ μπορούν:

  • Να αναπτύξουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους
  • Να συνεργαστούν
  • Να αποφορτιστούν από καταστάσεις που τα προβληματίζουν στην πραγματικότητα μέσα από το συμβολικό παιχνίδι
  • Να αναλάβουν συγκεκριμένους ρόλους

Μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Κουζίνα (παιχνίδι για παιδιά)
  • Κουζινικά
  • Φαγητά (πλαστικά)
  • Ρούχα και τσάντες
  • Κούκλες
  • Αντικείμενα καθημερινής χρήσης
  • Τραπεζάκια και καρεκλάκια
  • Πετσετούλες
  • Καροτσάκι
  • Βιβλία που δεν χρησιμοποιούμε στη βιβλιοθήκη
  • Οτιδήποτε μπορεί να χρησιμεύσει στο συμβολικό παιχνίδι

Κέντρο ενδιαφέροντος: Βιβλιοθήκη

Σε μια πιο ήσυχη γωνιά της τάξης, δημιουργούμε ένα ήρεμο και αναπαυτικό περιβάλλον για να ασχοληθούν τα παιδιά με τα βιβλία. Τα παιδιά εδώ αναπτύσσουν την αγάπη και τον σεβασμό για το βιβλίο και τη φιλαναγνωσία. Ερχονται σε επαφή με πολλά και διαφορετικά αναγνωστικά ερεθίσματα.

Τα παιδιά εδώ μπορούν:

  • Να «διαβάσουν»
  • Να επεξεργαστούν βιβλία
  • Να υποκριθούν πως διαβάζουν βιβλία σε άλλους συμμαθητές τους

Μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Βιβλία με σκληρό και μαλακό εξώφυλλο
  • Βιβλία με παιδαγωγικό χαρακτήρα
  • Παραμύθια
  • Μαξιλάρες
  • Μαξιλαράκια
  • Χαλάκι (για να κάθονται ή να ξαπλώνουν και να διαβάζουν τα παιδιά)

Κέντρο ενδιαφέροντος: Μουσική

Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τα κρουστά μουσικά όργανα και με τον κόσμο των ήχων και της μουσικής.

Τα παιδιά εδώ μπορούν:

  • Να επεξεργαστούν τα μουσικά όργανα
  • Να παράγουν ήχους
  • Να ακούσουν μουσική
  • Να έρθουν σε επαφή με τα γραπτά σύμβολα της μουσικής

Μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Κρουστά μουσικά όργανα
  • Αυτοσχέδια μουσικά όργανα
  • Παρτιτούρες με μουσική
  • CD-player και διάφορα CD

Κέντρο ενδιαφέροντος: Εικαστικά

Τα παιδιά χρησιμοποιούν διαφορετικά υλικά για την κατασκευή εικαστικών κατασκευών. Αναπτύσσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους. Ερχονται σε επαφή με διάφορα και διαφορετικά εικαστικά υλικά. Αναπτύσσουν την αγάπη τους για δημιουργία και καλλιτεχνική έκφραση.

Τα παιδιά εδώ μπορούν:

  • Να ζωγραφίσουν
  • Να φτιάξουν κολάζ
  • Να χρωματίσουν
  • Να κόψουν
  • Να ακολουθήσουν συγκεκριμένες οδηγίες ή να αυτοσχεδιάσουν
  • Να ανακαλύψουν τα διαφορετικά υλικά (ξυλομπογιές, μαρκαδόροι, λαδοπαστέλ, νερομπογιές κλπ)
  • Να πειραματιστούν

Μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Μαρκαδόρους
  • Ξυλομπογιές
  • Πινέλα-Νερομπογιές- Ποτηράκια για νερό
  • Λαδοπαστέλ
  • Κόλλες (υγρές, στικ, ατλακολ)
  • Ψαλίδια
  • Κόλλες Α4 λευκές ή μπλοκ ζωγραφικής
  • Καβαλέτο
  • Τέμπερες
  • Χαρτόνια – Διαφορετικού τύπου χαρτιά (γκοφρέ-γλασέ-βελουτέ κλπ)
  • Διάφορα όσπρια και διακοσμητικά για κολάζ
  • Περιοδικά – εφημερίδες

Κέντρο ενδιαφέροντος: Φυσικές Επιστήμες

Τα παιδιά πειραματίζονται, παρατηρούν, εξερευνούν διάφορα θέματα και υλικά. Κατακτούν γνώσεις και καταλήγουν σε λογικά συμπεράσματα.

Τα παιδιά εδώ μπορούν:

  • Να παρατηρήσουν έντομα
  • Να παρατηρήσουν φύλλα
  • Να καταλήξουν σε συμπεράσματα μετά από παρατήρηση
  • Να δουν βιβλία σχετικά με τις φυσικές επιστήμες

Μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Μαγνήτες
  • Πλαστικά έντομα
  • Διάφορα είδη που θα συλλέξουν από την αυλή του σχολείου (έντομα, φύλλα, φυτά κλπ)
  • Κιάλια
  • Μεγεθυντικοί φακοί
  • Βιβλία σχετικά
  • Δοκιμαστικούς σωλήνες (πλαστικούς)
  • Βαζάκια
  • Κουτιά
  • Πίνακες αφής
  • Πίνακες ακοής

Κέντρο ενδιαφέροντος: Υπολογιστής

Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και τις νέες τεχνολογίες γενικότερα.

Τα παιδιά εδώ μπορούν:

  • Να παίξουν ηλεκτρονικά παιδαγωγικά παιχνίδια
  • Να γράψουν
  • Να ζωγραφίσουν
  • Να εκτυπώσουν
  • Να ακούσουν μουσική
  • Να περιηγηθούν στο Διαδίκτυο και να βρουν πληροφορίες και εικόνες

Μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Ηλεκτρονικό υπολογιστή
  • Εκτυπωτή
  • Ηχεία
  • Κόλλες Α4
  • Λογισμικά με παιδαγωγικά παιχνίδια
  • Μόντεμ για σύνδεση στο διαδίκτυο

Κέντρο ενδιαφέροντος: Παρεούλα

Τα παιδιά μαζεύονται εδώ καθημερινά και είναι ο χώρος στον οποίο βρίσκονται καθημερινά όλοι μαζί.

Τα παιδιά εδώ μπορούν:

  • Να ακούσουν τη/ τον νηπιαγωγό
  • Να πάρουν μέρος σε κοινές δραστηριότητες
  • Να μάθουν καινούριες έννοιες
  • Να συζητήσουν
  • Να τραγουδήσουν
  • Να ακούσουν μια ιστορία ή ένα παραμύθι
  • Να μοιραστούν τα νέα τους

Μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Παγκάκια ή καρεκλάκια
  • Κάρτες με αριθμούς και γράμματα
  • Πίνακα
  • Φανελοπίνακες
  • Ημερολόγιο
  • Παρουσιολόγιο
  • CD player

Κέντρο ενδιαφέροντος: Θεατρικό Παιχνίδι

Τα παιδιά εκφράζονται και αναπτύσσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους μέσα από μεταμφιέσεις συμβολικό και θεατρικό παιχνίδι.

Τα παιδιά εδώ μπορούν:

  • Να μεταμφιεστούν
  • Να αναλάβουν ρόλους
  • Να παίξουν θέατρο
  • Να παίξουν παντομίμα
  • Να συνεργαστούν ή να παίξουν μεμονωμένα

Μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Διάφορα ρούχα
  • Στολές
  • Διάφορα αξεσουάρ
  • Καθρέφτη
  • Καπέλα
  • Μάσκες
  • Πανιά
  • Κουτιά αποθήκευσης

Να θυμάστε ακόμη:

  • Η περιοδική ανανέωσή τους, επίσης, είναι κάτι πολύ σημαντικό, ώστε να μη βαριούνται τα παιδιά, αλλά και ο τακτικός έλεγχος για την καλή λειτουργία των αντικειμένων σε κάθε γωνιά είναι επίσης, σημαντικός. Μπορούμε να θεσπίσουμε τους «Επιθεωρητές γωνιάς», 2 ή 3 παιδιά που θα επιθεωρούν τις γωνιές και θα αναφέρουν αν κάτι έχει χαλάσει ή δεν είναι τακτοποιημένο. Οι επιθεωρητές μπορούν να αλλάζουν σε ημερήσια ή εβδομαδιαία βάση. Για να έχει περισσότερο κύρος ο θεσμός των επιθεωρητών, μπορούμε να τους φτιάξουμε να φοράνε κάποιο καπέλο ή γυαλιά από χαρτόνι, ώστε να μοιάζουν περισσότερο με επιθεωρητές.
  • Μια δυσλειτουργική γωνιά πρέπει να αλλάζει άμεσα και αυτό μπορούμε να το καταλάβουμε μόνο μέσα από την παρατήρηση μας.
  • Σε περίπτωση που οι συνθήκες μας το επιτρέπουν (είναι πρόθυμοι και συνεργάσιμοι) μπορούμε να εμπλέξουμε και τους γονείς στη διαδικασία συγκρότησης γωνιών. Μπορούμε να τους ζητήσουμε τη συνδρομή τους στο να εμπλουτίσουν με αντικείμενα τις γωνιές μας, αλλά και τις ιδέες τους για κάτι πιο πρωτότυπο και δημιουργικό. Επίσης, μπορούμε να τους δώσουμε εκτυπωμένες τις παραπάνω πληροφορίες ή να τους ενημερώσουμε προφορικά στην πρώτη συνάντηση, ώστε να γνωρίζουν για ποιον λόγο η τάξη μας είναι διαρρυθμισμένη με αυτόν τον τρόπο.

Μπορείτε να κατεβάσετε τις καρτέλες για τις Γωνιές του νηπιαγωγείου εδώ.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση