Frosso Kritsotaki's blog

Just another Blogs.sch.gr site

Η Οικονομική κρίση και οι επιπτώσεις της στην μικροκοινωνία του σχολείου

Δεκ 201918

Συνηθισμένο θέμα στις συζητήσεις μεταξύ συναδέλφων εκπαιδευτικών, το θράσος, η αλαζονεία, η κακία που κάποιες φορές διακρίνουμε στα μάτια των μικρών μαθητών μας. Άρνηση να ακούσουν τον συμμαθητή τους, πόσο μάλλον τον καθηγητή, σκληρά βλέμματα που πληγώνουν και που φανερώνουν πληγές.

Αναρωτιόμαστε τί κάνουμε λάθος, ανταλλάσσουμε ιδέες, σκαλίζουμε τις σημειώσεις μας από τα χρόνια του ΑΣΕΠ για παιδοψυχαγωγικές μεθόδους αλλά πάλι γυρνάμε στο μηδέν ή κάπου τριγύρω.

Τί φταίει;

Η οικονομική κρίση των τελευταίων χρόνων ανέδειξε την κοινωνική γύμνια μας. Αντί να συσπειρωθούμε, να δημιουργήσουμε έναν ισχυρό κοινωνικό ιστό,  να αναδείξουμε τα θετικά σημεία μας, επιλέξαμε να χάσουμε τον πολιτισμό μας και πρώτα απ’ όλα,  απαξιώσαμε την εκπαίδευση.

Τα χρόνια της κρίσης, τα ΜΜΕ φιλοξενούσαν ιστορίες νέων πτυχιούχων που αφηγούνταν τις δυσκολίες τους να βρούνε εργασία ανάλογη με τις σπουδές τους.  Φυσικά οι δυσκολίες για νέους που δεν είχαν την τύχη να σπουδάσουν, ήταν πολύ μεγαλύτερες και συχνά έπεφταν θύματα εκμετάλλευσης , αλλά για τα κανάλια αυτοί οι νέοι, δεν ήταν καλό «θέμα».

Ο συχνός χαρακτηρισμός του Καθηγητή ως  «Δημόσιου Υπαλλήλου» αμαύρωσε την εικόνα του και μείωσε το κύρος του.

Κάπως έτσι, αργά και σταθερά, απαξιώθηκε ο ρόλος της εκπαίδευσης. Το σχολείο ως χώρος μεταλαμπάδευσης γνώσης και αξιών δεν πείθει πια. Η γνώση θεωρείται άχρηστο προσόν.  Οι καθηγητές έπαψαν να αποτελούν πρότυπο στους μαθητές τους και στην κοινωνία, αφενός λόγω της χαμηλής αμοιβής τους αλλά και της αποδυνάμωσης της εξουσίας τους μέσα στο σχολείο.

Οι μαθητές που χρησιμοποιούν βία  γίνονται ήρωες και βρίσκουν μιμητές.  Ο καθηγητής όσο και αν προσπαθεί να προστατεύσει τους πιο αδύναμους και να διδάξει την ανοχή, τη αποδοχή της διαφορετικότητας, τη συμπόνοια, τον αλληλοσεβασμό, αρκεί ένα  απλό περιστατικό ώστε να φανεί η αδυναμία του να τηρήσει τον κανονισμό και να επιβάλει την προβλεπόμενη πειθαρχία και νομιμότητα (ΦΕΚ Αρ. Φύλλου 120,  23 Ιανουαρίου 2018 ,ΤΕΥΧΟΣ  ΔΕΥΤΕΡΟ –ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ – Παιδαγωγικές δράσεις και μέτρα για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου )

Έτσι οι μαθητές νιώθουν προδομένοι και βιώνουν την αδυναμία του συστήματος να τους προστατεύσει.

Οι αξίες χάνουν την δύναμή τους. Ο καθηγητής μειώνεται στα μάτια τους.

  • Θυμός
  • μίσος
  • αλαζονεία
  •  θράσος

είναι αναμενόμενες συμπεριφορές.

Μένουμε να παρακολουθούμε τη γοργή εξέλιξη ενός ανησυχητικού φαινομένου που θα επηρεάσει  τα επόμενα χρόνια την κοινωνία μας, με τρομακτικές συνέπειες. Βλέπουμε στην Αμερική και σε άλλες προηγμένες χώρες να συμβαίνουν τραγικά γεγονότα με πρωταγωνιστές μαθητές.

Υπάρχει άραγε χρόνος να δράσουμε και  να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα;

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση



Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων