2 Μαρ 2018

Stem : 3ο Τρίωρο

Συντάκτης: ΚΑΡΑΒΑΤΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ | Κάτω από: Χωρίς κατηγορία

Σεισμοί : Πως βρίσκουμε το επίκεντρο και βιωματικές ασκήσεις.

Χρονοδιάγραμμα

Ψηφιακό Διδακτικό Σενάριο (1 ώρα)

Βιωματικές Δραστηριότητες (2 ώρες)

Ψηφιακά  Διδακτικά Σενάρια

Προσομοιώσεις των σεισμικών κυμάτων.

  1. https://www.iris.edu/hq/inclass/animation/1component_seismogram_building_responds_to_p_s_s urface_waves(το βίντεο δεξιά)
  2. http://highered.mheducation.com/sites/dl/free/0073135151/90798/16_08.swf

 

Δραστηριότητα 1: Εγκάρσια  και Διαμήκη Κύματα

Υλικά : Ελατήριο, χρονόμετρο

Δίνουμε το ελατήριο σε 2 μαθητές λέγοντάς τους να το κρατήσουν  τεντωμένο στο πάτωμα (πολύ σταθερά και προσεκτικά προς αποφυγήν τραυματισμών) και δένουμε στη μέση μια κορδέλα έντονου χρώματος.

 

Εγκάρσια  Κύματα

Ο ένας μαθητής κρατά το ελατήριο ακίνητο και ο άλλος κινεί το χέρι του απότομα δεξιά και το επιστρέφει στην αρχική του θέση. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται ένα κύμα που ταξιδεύει μέχρι την άκρη του ελατηρίου και επιστρέφει.

Χρονομετρήστε το χρόνο που κάνει το κύμα να φτάσει και το χρόνο που κάνει να σταματήσει η κίνηση ποιο είναι το πλάτος του κύματος, ποια η διεύθυνση του, γιατί το κύμα επιστρέφει όταν φτάσει το ακίνητο άκρο και γιατί σταματάει τελικά η κίνηση.

Διαμήκη Κύματα

Ο ένας μαθητής κρατά το ελατήριο ακίνητο και ο άλλος συσπειρώνει ένα μέρος του ελατηρίου και το αφήνει απότομα ελεύθερα, έτσι δημιουργείται ένα κύμα που ταξιδεύει μέχρι την άκρη του ελατηρίου και επιστρέφει.

Τι διαφορετικό έχει αυτό το κύμα από το προηγούμενο, πώς κινείται, παρατηρήστε την κίνηση της κορδέλας σε σχέση με τη διεύθυνση διάδοσης του κύματος.

Πόση ώρα θέλει το κύμα για να φτάσει από τον ένα μαθητή στον άλλο και πόσο χρόνο μέχρι να σταματήσει η κίνηση;

Τι διαφορές υπάρχουν μεταξύ των κυμάτων και πώς βρίσκω την ταχύτητα διάδοσης στο καθένα;  Ποιο  κύμα  έχει  μεγαλύτερη  ταχύτητα  διάδοσης,  ποιο  έχει  μεγαλύτερο  χρόνο απόσβεσης; Υπολόγισε την ταχύτητα διάδοσης του κύματος από τη σχέση c=s/t όπου s=μήκος του ελατηρίου και t είναι ο αντίστοιχος χρόνος διάδοσης που έχετε καταγράψει.

Μπορείτε να δείτε περισσότερα σχετικά με αυτή τη δραστηριότητα στο παρακάτω video:

https://www.youtube.com/watch?v=KZaI4MEWdc4.

https://www.youtube.com/watch?v=Z1k2oNUFV1I

 

Δραστηριότητα 2: Σεισμικό τραπέζι

Υλικά / Εργαλεία

πιστόλι θερμοκόλλησης,

κοφτάκι

κοπίδι

 

Επιφάνεια: ξύλινη ή αφρολέξ

Βάση: ελατήρια ή μπαλάκια foam ή το δένουμε σε ένα πλαίσιο με σχοινί

Κτήρια: τουβλάκια τύπου jenga ή καλαμάκια και πλαστελίνες για 3D σχήματα

Ξεκινάμε την κατασκευή έχοντας τα υλικά απλωμένα στο τραπέζι εργασιών.

Ξεκινάμε με την κατασκευή της βάσης.

Όταν η κατασκευή είναι έτοιμη, μπορούμε να τοποθετήσουμε πάνω στη βάση ένα κινητό στο οποίο θα έχουμε εγκαταστήσει την εφαρμογή μέτρησης σεισμού σε κλίμακα Mercalli με όνομα «vibration meter» και να παρατηρήσουμε, με τη βοήθεια του, τις διαφορές που υπάρχουν στην καταγραφή όταν αλλάζουμε παραμέτρους όπως η ένταση, συχνότητα και η κίνηση του σεισμού.

 

Δραστηριότητα 3: Συναγερμός Σεισμού

Υλικά

2AA μπαταρίες,

gluegun,

led λαμπάκι,

buzzer,

ηλεκτρικό σύρμα χοντρό,

copperwire

 

Βοηθητικό βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=0z_HVbzvJhI&app=desktop

Τα σχόλια είναι κλειστά.