Ξεκινήστε εδώ

Tαινία The apartment, του Μπίλι Γουάιλντερ. Περιγράψτε τις 8 Σεκάνς της αφηγηματικής δομής της, ακολουθώντας το υπόδειγμα της ανάλυσης (τόσο ως προς την έκταση όσο και ως προς το περιεχόμενο) που περιέχεται στις σημειώσεις. Προσπαθήστε να εντοπίσετε τις κρίσιμες σκηνές στο τέλος κάθε σεκάνς.

https://www.4shared.com/video/D6OB2hK6ca/The_Apartment__1960__-_With_Gr.html

Οι 2 πρώτες συναποτελούν την 1η Πράξη.
Οι 4 επόμενες τη 2η Πράξη. 3,4 το ίδιο
Οι 2 τελευταίες την 3η Πράξη 5,6 το αντίθετο

Plot Point I

“I wonder what’s going to happen now?”

«apparent defeat» (φαινομενική ήττα)

Όταν το τέλος της ταινίας είναι καλό, στο πρώτο μισό της 2ης Πράξης (στις σεκάνς 3 και 4) ο ήρωας προσεγγίζει τον στόχο του, ενώ στο δεύτερο μισό (στις σεκάνς 5 και 6) ο ήρωας απομακρύνεται από τον στόχο του – τον οποίο, όμως, θα πετύχει στο τέλος. στη Δομή των 8 Σεκάνς αλλάζει τη φορά της πορείας του
ήρωα

«apparent victory» (φαινομενική νίκη

Όταν το τέλος της ταινίας είναι κακό στο πρώτο μισό της 2ης Πράξης (στις σεκάνς 3 και 4) ο
ήρωας απομακρύνεται από τον στόχο του, ενώ στο δεύτερο μισό (στις σεκάνς 5 και 6) ο
ήρωας προσεγγίζει τον στόχο του – στόχο που δεν θα πετύχει στο τέλος.

1η Πράξη
-15:49
1η Σεκάνς
Στην εισαγωγή (Pure setup) παρουσιάζεται η αδιατάρακτη καθημερινότητα του Μπάξτερ. Από το ο θεατής γνωρίζει τα βασικά στοιχεία του ήρωα (σε ποια πόλη ζει, εργασία σε ασφαλιστική εταιρία, το όνομά του, τις ώρες εργασίας του, εισόδημα, γίνεται αναφορά στα ασανσέρ το σκηνικό όπου θα γνωρίσει τη Φραν). Πολύ γρήγορα ο θεατής αντιλαμβάνεται γιατί το φιλμ έχει τον τίτλο The Apart-ment. Εγείρεται το βασικό ερώτημα που θα επαναδιατυπωθει αργότερα και απαντηθεί στο τέλος της ταινίας. Γιατί δεν μπορεί να επιστρέψει στο σπίτι του μετά τη δουλειά και πώς θα λυθεί αυτό το πρόβλημα; Παρουσιάζεται ο λόγος που εμποδίζει τον Μπάξτερ να επιστρέψει στο σπίτι του αμέσως μετά τη δουλειά, το παραχωρεί σε στελέχη της εταιρίας για τα παράνομα ερωτικά ραντεβού τους (Narrative Hook). Φαίνεται πως ο Μπάξτερ είναι αγανακτισμένος με την κατάσταση, συγκρούεται εξωτερικά με τα πρόσωπα που του δημιουργούν το πρόβλημα, αλλά η σύγκρουση είναι κυρίως εσωτερική, ελπίζει στην υποστήριξη των προσώπων που τους παραχωρεί το διαμέρισμα για την ανέλιξή του στην ιεραρχία της εταιρίας.
Η βαθύτερη όμως επιθυμία του Μπάξτερ είναι να ζήσει έναν ρομαντικό έρωτα, αποκαλύπτεται από την διαρκώς ματαιωμένη ανάγκη του να παρακολουθήσει στο τέλος της ημέρας μια ρομαντική ταινία.

2η Σεκάνς 15:50-30:58
Collision Sequence Ο Μπάξτερ αμφιταλαντεύεται ασύνειδα ανάμεσα σε ένα ήσυχο ρομαντικό βράδυ στο σπίτι του και στην προαγωγή που θα του εξασφαλίσει η παραχώρηση του διαμερίσματος. Παρουσιάζονται εξωτερικά (τα στελέχη της εταιρίας) και εσωτερικά (ο πειρασμός για ανέλιξη στην ιεραρχία) που τον απομακρύνουν από την πραγματοποίηση της βαθύτερής του επιθυμίας. Ενώ έχει πελαγώσει με την οργάνωση των ραντεβού, τα πράγματα περιπλέκονται περισσότερο, όταν και ο ίδιος ο διευθυντής του ζητάει το κλειδί και ο Μπάξτερ αναγκάζεται να το δώσει, γιατί από τη μια δεν μπορεί να κάνει διαφορετικά και από την άλλη ελπίζει στην προαγωγή (PlotPoint1). Καθώς ανεβαίνει προς το γαφείο του διευθυντή επαναδιατυπώνεται το βασικό ερώτημα, αφού ο Μπάξτερ φλερτάρει τη Φραν. Στα λόγια της Φραν που κάνει σύγκριση του Μπάξτερ με τον Κίρκεμπυ διαφαίνεται πως ο Μπάξτερ προσπαθεί να πραγματοποιήσει τη βαθύτερή του επιθυμία ακολουθώντας έναν αμφίβολο δρόμο.

2η Πράξη

Κάθε φορά που ικανοποιείται η φαινομενική ανάγκη του Μπάξτερ για την προαγωγή, η βαθύτερη ανάγκη του δεν εξελίσσεται καλά και το αντίστροφο.

3η Σεκάνς 30:59 -43: 55
Για την εκπλήρωση της βαθύτερης ανάγκης προκύπτει μια ευνοϊκή εξέλιξη με αρνητική κατάληξη. Γεμάτος αυτοπεποίθηση με την υπόσχεση της προαγωγής προσεγγίζει τη Φράν, τη συνοδό του ασανσέρ με την οποία είναι ερωτευμένος, και την προσκαλεί να παρακολουθήσουν μαζί ένα μιούζικαλ (Pinch 1). Ακολουθεί το εμπόδιο, η Φραν δέχεται, αλλά τελικά δεν εμφανίζεται στο ραντεβού, γιατί είναι το κορίτσι του Σέλντρεϊκ. Ο ήρωας πλησιάζει στην πραγματοποίηση του εξωτερικού του στόχου και απομακρύνεται από την πραγματοποίηση της βαθύτερης ανάγκης του. Για το εξωτερικό κίνητρο τα πράγματα πάνε αρκετά καλά. Ο Μπάξτερ προσεγγίζει το στόχο του, παίρνει την προαγωγή, αλλά ο Σέλντρέικ τον πιέζει περισσότερο απαιτώντας δικό του κλειδί.

4η Σεκάνς 43:56-1:00:56
Γ ια τη βαθύτερη ανάγκη του Μπάξτερ τα πράγματα πάνε ακόμη χειρότερα. Στο χριστουγεννιάτικο πάρτυ ο Μπάξτερ διαπιστώνει διαπιστώνει η Φραν είναι η ερωμένη του διευθυντή (Mid Point).
Το γεγονός αυτό αλλάζει η φορά της πορείας του ήρωα. Στο μπαρ όπου τα πίνει αρχικά μόνος και μετά με τη μοναχική γυναίκα αποκτά μια νέα συνειδητοποίηση για τις προτεραιότητές του. Η γυναίκα του μπαρ ουσιαστικά επαναδιατυπώνει το πρόβλημα του Μπάξτερ “παραμονή Χριστουγέννων και στο σπίτι δεν υπήρχε κανείς…” “Δεν μπορείς να τα έχεις όλα” ” είπα ότι δεν έχω οικογένεια, όχι ότι έχω ένα άδειο διαμέρισμα” της λέει ο Μπάξτερ. Προς το τέλος της σεκάνς προκύπτει μια θετική εξέλιξη για τον Μπάξτερ, η σχέση της Φραν και του Σελντρέικ περνά κρίση. Η 4η Σεκάνς οριοθετείται από την απόφαση του Μπάξτερ να φύγει με την άγνωστη του μπαρ για το σπίτι του. Αισθανόμενος ότι έχει εξαντλήσει τις δυνατότητές του, απομακρύνεται από το στόχο του να διεκδικήσει τη Φραν.

5η Σεκάνς
1:00:57-1:32:50 φεύγει ο γιατρός και μπ την κοιτα που κοιμαται έρχεται η νοικοκυρά
Η 5η Σεκάνς κορυφώνεται στο Pinch 2 όπου
προκύπτει μια αρνητική εξέλιξη (η απόπειρα αυτοκτονίας) για τον ήρωα που έχει όμως ευνοϊκή κατάληξη. Ο Μπάξτερ έχει την ευκαιρία να τη φροντίσει και να προστατέψει τη Φραν. Τι θα γίνει τώρα; θα ερωτευτεί η Φραν τον Μπαξτερ (Pinch 2);

από το 1:32 η σκηνή του Σελντρεικ

α) καλού τέλους, τα πράγμα στην πάνε άσχημα
Τα εμπόδια που συναντά τον απομακρύνουν από τον στόχο του. Στο Pinch 2,
που αποτελεί την κορύφωση της Σεκάνς, προκύπτει μια ευνοϊκή εξέλιξη που έχει όμως
αρνητική κατάληξη.

6η Σεκάνς
1:16:00-1:32:30
Τα πράγματα πάνε πολύ άσχημα για τον Μπάξτερ. Αντιμετωπίζει τις επικρίσεις

κακού τέλους, Ο Μπάξτερ παίρνει την απόφαση που θα τον οδηγήσει στην τελική σύγκρουση, για να υπερασπισθεί το δικαίωμά του στον ιδιωτικό του χώρο. Διώχνει το στέλεχος που εισβάλει στο σπίτι του και βρίσκεται μια ανάσα από την επίτευξη του στόχου του, έχει μια καλή θέση εργασίας, και ελπίζει ότι η Φράν μπορεί να τον αγαπήσει (apparent victory). Η Φραν είναι στο σπίτι του, ο Σελντρέικ δεν τη θέλει.
του.
Η Σεκάνς κορυφώνεται ( Plot Point 2) με τον Μπάξτερ τρισευτυχιαμένο από την εκδήλωση τρυφερότητας της Φραν.

β) Στην περίπτωση του κακού τέλους, τα πράγματα πάνε πολύ καλά για τον ήρωα. Στο τέλος
της 6ης Σεκάνς ο ήρωας βρίσκεται μια ανάσα από την επίτευξη του στόχου του (apparent
victory). Η Σεκάνς κορυφώνεται στο Plot Point 2, όπου ο ήρωας παίρνει την απόφαση (ή
είναι αναγκασμένος) να οδηγηθεί στην Τελική Μάχη προκειμένου να λύσει το πρόβλημά
του.
7η Σεκάνς

7η Σεκάνς
1:32:30-1:46:14
Ο Μπάξτερ είναι ενθουσιασμένος. Έχει ένα ρομαντικό δείπνο με τη Φραν και τη διεκδικεί. Η προετοιμασία του Μπάξτερ για την τελική σύγκρουση και ενισχύεται από την παρουσία του κουνιάδου της Φραν. Επαναδιατυπώνεται το ερώτημα. Μπορεί ο Μπάξτερ να κερδίσει το κορίτσι, χωρίς να θυσιάσει τίποτα; Του δημιουργείται η ψευδής εντύπωση πως μπορεί να κερδίσει το κορίτσι και μάλιστα χωρίς να θυσιάσει τίποτα.
Ο Μπάξτερ προετοιμάζεται για την Τελική Μάχη.

8η Σεκάνς 1:46:14 -2:00:17 (Climax Resolution)
Ο ήρωας έχει πάρει την απόφασή του να συγκρουστεί μέχρις εσχάτων για λύσει το πρόβλημά του. Στην πρώτη σκηνή της σεκάνς εισβάλλει στο γραφείο του Σέλντρέικ, για να του πει πως αγαπά τη Φραν και πως θα τον απαλλάξει από το βάρος. Αλλά τα πράγματα δεν πάνε όπως τα περιμένει. Ο Σέλντρέικ τον ενημερώνει ότι ο γάμος του διαλύθηκε και πως είναι πια διαθέσιμος για τη Φραν. Ο Μπάξτερ έχει πάρει προαγωγή, αλλά είναι πια πολύ απομακρυσμένος από το στόχο του, έχει χάσει τη Φραν, ενώ ο Σέλντρεικ απαιτεί ακόμη μια φορά να του παραχωρηθεί το διαμέρισμα. Ο Μπάξτερ δίνει την τελική μάχη (Climax ), έχοντας κατακτήσει μια νέα συνειδητοποίηση, αρνείται να δώσει το κλειδί στον Σελντρέικ και παραιτείται, “no key αποφάσισα να γίνω άνθρωπος, δεν εξαγοράζομαι πια”. Χάρη σ’ αυτή την τελική μάχη κερδίζει τη Φραν. Ενώ ο Σέλντρέικ και η Φράν βρίσκονται στο πρωτοχρονιάτικο πάρτυ, ο Μπάξτερ μαζεύει τα πράγματά του. Όλα φαίνονται να έχουν χαθεί, αλλά η Φράν εγκαταλείπει τον Σελντρέικ, όταν μαθαίνει ποια ήταν η στάση του και τρέχει στο σπίτι του Μπάξτερ( Resolution). Happy End.

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς