ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΜΙΚΡΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Ονοματεπώνυμο δημιουργού: Αναστασία Φιλτσόγλου
Η μικροδιδασκαλία αποτελεί το πρώτο μέρος του εκπαιδευτικού σχεδιασμού διάρκειας 60΄ για το πρόγραμμα σπουδών γλωσσικού γραμματισμού των ΣΔΕ, αλλά μπορεί να εφαρμοσθεί και για τη διδασκαλία της περιγραφής ατην Α Γυμνασίου ( θεματικές ενότητες της περιγραφής, της αφήγησης και της διδασκαλίας του λογοτεχνικού λόγου) .
Το θέμα της παράστασης επιλέχθηκε:
- γιατί συνδέεται με ένα μνημείο μεγάλης πολιτισμικής σημασίας που προσέλκυσε το ενδιαφέρον των εκπαιδευόμενων
- για τη διαχρονική και πανανθρώπινη σημασία της παράστασης και τη σύνδεσή της με θέματα διαχείρισης πένθους
Τίτλος μικροδιδασκαλίας: “περιγραφή και ερμηνεία ψηφιδωτού με θέμα την αρπαγή της Περσεφόνης”
Θεωρητικό πλαίσιο:
Μετασχηματίζουσα μάθηση: φάσης επίδειξης, περιγραφής, εννοιολογικοποίησης, πειραματισμός /Κύκλος Kolb
Τεχνική Perkins για την προσέγγιση έργου τέχνης
Εκπαιδευτικοί στόχοι μικροδιδασκαλίας
Σε επίπεδο γνώσεων: Να αναγνωρίζουν και κατατάσσουν αντιπροσωπευτικό έργο τέχνης της αρχαιότητας στο πολιτισμικό πλαίσιο που το δημιούργησε. Να κάνουν μια πρώτη απόπειρα ερμηνείας του έργου τέχνης.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων: Να παρατηρούν και να περιγράφουν προφορικά έργο τέχνης. Αξιοποιούν τις παρατηρήσεις και συντάσσουν οργανωμένο περιγραφικό κείμενο σε γραπτό λόγο.
Οριζόντιες δεξιότητες: καλλιέργεια αποκλίνουσας, συνεργατικότητα, επικοινωνία
Απευθύνεται σε εκπαιδευόμενους β΄επιπέδου ΣΔΕ και σε μαθητές Α΄Γυμνασίου
Θέματα | Διάρκεια | Εκπαιδευτικές τεχνικές | Εκπαιδευτικά μέσα |
Διατύπωση στόχου Χρόνος για ατομική παρατήρηση | 2΄ | Επίδειξη (1η φάση κύκλου kolb) | Εκτυπωμένη παράσταση ή προβολή με τον Η/Υ/Πίνακας |
Παρατήρηση Περιγραφή παράστασηςΤι βλέπετε; | 5΄ | 1η φάση τεχνικής Perkins / Καταιγισμός ιδεών (2η φάση κύκλου kolb) | Πίνακας /4 κομμάτια χαρτοπίνακα για την οργάνωση των παρατηρήσεων |
Ο εκπαιδευτής ζητάει από τους εκπαιδευόμενους να σχολιάσουν τον τρόπο με τον οποίο οργάνωσε τις παρατηρήσεις τους σε κομμάτια χαρατοπίνακαΟ εκπαιδευτής αναδιατυπώνει/δίνει τον ορισμό της περιγραφής ως οργάνωση λεπτομερειών μέσα στο χώρο | 3΄ | Εννοιλογικοποίηση / 3η φάση κύκλου kolb) | πίνακας |
Εστίαση των ομάδων σε μια μορφή της παράστασης /αποτύπωση παρατήρησης σε συνοπτικό οργανωμένο γραπτό περιγραφικό λόγο με ενσωματωμένο σχόλιο για το ρόλο και τα συναισθήματα κάθε μορφής της παράστασης 3-4 προτάσεις Ο εκπαιδευτής δίνει υποστηρικτικό υλικό στους εκπαιδευόμενους για να διατυπώσουν συνεχόμενο λόγο/ ρήματα και επιρρήματα | 5΄ | 1η φάση τεχνικής Perkins /Εργασία σε ομάδες( 4η φάση κύκλου kolb) πειραματισμός ) | Φύλλο εργασίας |
Παρουσίαση της περιγραφής από εκπροσώπους ομάδας | 5΄ | Χιονοστιβάδα1η φάση κύκλου kolb επίδειξη από εκπαιδευόμενους |
Αφήγηση
Χωριστείτε σε ομάδες 4 ατόμων. Κάθε ομάδα θα εστιάσει στη φιγούρα που προπορεύεται, στα άλογα, στη γυναικεία ή την ανδρική μορφή
Χωριστείτε σε ομάδες 6 ατόμων. Έχετε στη διάθεση σας τις ακόλουθες ερωτήσεις, για να κάνετε μια αφήγηση:
-
Ποιος/α ήταν;
-
Πού βρίσκονται;
-
Τι κάνουν;
-
Πώς αισθάνονται;
-
Τι λένε οι δικοί τους;
-
Τι έγινε στο τέλος;
Στο τέλος ενώνουμε τις απαντήσεις μας και φτιάχνουμε ένα αφήγημα.