Πολιτιστικό Πρόγραμμα: Αγώνες Λόγου

Πολιτιστικό Θέμα: Αγώνες Λόγου – Επιχειρηματολογίας
Α) Θέμα – Περιεχόμενο
Το θέμα του προγράμματός σας είναι οι αγώνες λόγου –
επιχειρηματολογίας. Παρουσιάζουμε θέματα της τρέχουσας καθημερινότητας, για τα
οποία υπάρχουν αντίθετες απόψεις. Ζητούμε από τους μαθητές / τριες να
παραθέσουν τη γνώμη τους, σε πρώτο επίπεδο αν συμφωνούν ή διαφωνούν με το θέμα
και σε δεύτερο επίπεδο να επιχειρηματολογήσουν με ένα σύντομο κείμενο 50 – 100
λέξεων υπέρ της μίας ή της άλλης άποψης.
Η όλη επιχειρηματολογία και συζήτηση διεξάγεται στην
πλατφόρμα ηλεκτρονικής δικτύωσης moodle (http://users.sch.gr/filipposdelis/moodle/) και fdelis.edu.gr/moodle . Στην πλατφόρμα δίνεται η
δυνατότητα να αναρτούν οι μαθητές / τριες τις απόψεις στα πλαίσια ενός
οργανωμένου forum συζητήσεων όπου οι μαθητές / τριες παραθέτουν τις απόψεις
τους ή μπορούν να εγκαινιάσουν και συζήτηση ενός θέματος παράπλευρου –
παράγωγου του αρχικού θέματος.
Παράδειγμα: Οι καθηγητές (Δελής Φίλιππος και Καίτη
Καρυώτου) αναρτούν το εξής θέμα: ¨ Τα κινητά τηλέφωνα βοηθούν τα παιδιά στην
επικοινωνία, στην κοινωνικοποίηση ή όχι;¨
Οι δυο καθηγητές αναρτούν
παράλληλα ένα κατάλληλο κείμενο που να παρουσιάζει κάποιες πλευρές του
ζητήματος. Το κείμενο μπορεί να είναι από σχολική εφημερίδα ή σχολική
διαδικτυακή σελίδα ή κάποιο μέσο ενημέρωσης. Η ανάρτηση του κειμένου αποτελεί
απλώς έναυσμα για τα παιδιά ή αφορμή για συζητήσουν το θέμα.
Σε επόμενο στάδιο και αφού προηγηθεί η επεξεργασία μερικών
θεμάτων, οι καθηγητές θα ζητήσουν από τα παιδιά να προτείνουν δικά τους θέματα
προς επιχειρηματολόγηση. Έτσι αφήνεται αρκετό περιθώριο αυτενέργειας ακόμα και
ως προς την επιλογή του θέματος.
Β) Υποχρεώσεις για παιδιά
      Για την εκπόνηση του
προγράμματος δεν απαιτείται η φυσική παρουσία των μαθητών/τριών, αλλά πρόκειται
για μία εξωσχολική δραστηριότητα, που πραγματοποιείται μέσω της χρήσης
ηλεκτρονικών υπολογιστών από απόσταση (π.χ. από το σπίτι). Προβλέπονται δύο (2)
συναντήσεις εκτός σχολικού προγράμματος στην αρχή για ενημέρωση των
μαθητών/τριών. Το περιεχόμενο της ενημέρωσης είναι η χρήση της πλατφόρμας
moodle, οι βασικοί κανόνες συζήτησης, η χρονική διάρκεια, ο απολογισμός –
αξιολόγηση σε ένα κείμενο.
      Διάρκεια: 15 ημέρες για
την επεξεργασία ενός θέματος.
      Συνολικός αριθμός
θεμάτων:11-12.
Γ) Μορφή τελικού προϊόντος
Το τελικό προϊόν θα είναι σε ηλεκτρονική μορφή, καθώς τα
κείμενα των μαθητών / τριών και ο εν γένει διάλογος γίνεται εξ αποστάσεως και
ηλεκτρονικά. Ωστόσο η πλατφόρμα δίνει τη δυνατότητα αποθήκευσης σε ηλεκτρονική
μορφή και εκτύπωσης των διαλόγων και της επιχειρηματολογίας.

Κάθε
διάλογος, για κάθε άποψη, συνοδεύεται και από ένα κείμενο – σύνοψη των
συμπερασμάτων της συζήτησης.
Αξιολόγηση
Μετά την ολοκλήρωση του πολιτιστικού προγράμματος
“Ηλεκτρονικοί Αγώνες Λόγου” επιχειρείται η παιδαγωγική αποτίμηση και η κατάθεση
σχολίων για μελλοντική βελτίωση ή εξέλιξη.
Μετά από συζήτηση και συνεργασία των δυο υπεύθυνων
καθηγητών εντοπίστηκαν τα εξής θετικά σημεία που μπορούν να αναδειχθούν:
1.     
Οι μαθητές
καλλιέργησαν, στο βαθμό που συμμετείχαν, τη γλωσσική τους ικανότητα, τόσο σε
επίπεδο δομικό (σύνταξη λόγου) όσο και σε επίπεδο διατύπωσης περιεχομένου
(επιχειρήματα).
2.     
Η εν λόγω βελτίωση
καλλιεργήθηκε με την “αόρατη παιδαγωγική πρακτική”, δηλαδή τη μη επιβολή μιας
μαθησιακής εργασίας, την οποία είναι υποχρεωμένοι να εκτελέσουν. Σε αυτό
βοήθησε η δομή του προγράμματος, η προαίρεση στη συμμετοχή, η επιλογή θεμάτων
που αφορούν στην καθημερινότητά τους και η πρόκληση διαλόγου και αντιπαράθεσης
ιδεών.
3.     
Καλλιεργήθηκαν κανόνες
σεβασμού σε έναν ηλεκτρονικό χώρο, διότι οι μαθητές αναγνώρισαν την αξία του
ειλικρινούς διαλόγου, στον οποίο δεν κυριαρχεί κανένας αλλά ανταλλάσσονται
απόψεις.
Στη συνέχεια αποτιμήθηκαν σημεία κριτικής, τα οποία μπορούν
να αποτελέσουν βάση για βελτίωση του προγράμματος σε επόμενο διδακτικό χρόνο:
·        
Οι μαθητές χρειάστηκαν
χρόνο για εξοικείωση με το νέο ηλεκτρονικό τρόπο συζήτησης. Πολλές φορές, σε
προτροπές των καθηγητών να συμμετάσχουν στην ηλεκτρονική συζήτηση, ήταν
επιφυλακτικοί, καθώς η καθυστέρηση απάντησης του συμμαθητή (λόγω του ασύγχρονου
της επικοινωνίας) τους έκανε να θεωρούν ότι η άποψή τους αγνοείται ή δε
λαμβάνεται υπόψη.
·        
Οι μαθητές χρειάζεται
να ανταποκρίνονται περισσότερο στην επεξεργασία των απόψεων των άλλων
συμμετεχόντων και λιγότερο στη ανάρτηση της δικής τους και μόνο άποψης. Είναι
επιθυμητή η μεγαλύτερη αλληλεπίδραση και επεξεργασία των απόψεων των άλλων από
τους συμμαθητές τους από το βαθμό που τελικά υπήρξε.
·        
Τεχνικά πρέπει να
εξοικειωθούν με τη λογική της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, των wikis, της
συμπαραγωγής κειμένων. Το σχολικό πρόγραμμα και η ενσωμάτωση των ΤΠΕ στην
εκπαίδευση δίνει σχετικά μικρό περιθώριο στην προώθηση αυτής της εξοικείωσης.