Πολιτιστικό Πρόγραμμα: Η Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης

Με
αφορμή το κεφάλαιο της βυζαντινής ιστορίας που αναφέρεται στον Ιουστινιανό, το
Β2 και μαθητές του τμήματος ένταξης του Β1, ασχολήθηκαν με το ναό της Αγίας
Σοφιάς, στην Κωνσταντινούπολη και με άλλες ομώνυμές της στον ελλαδικό χώρο. Ο
ναός της Αγίας Σοφιάς είναι ένα μνημειώδες έργο για το οποίο τα παιδιά
μελέτησαν την διαχρονική της παρουσία και επίδραση στον πολιτισμό και την
ιστορία, την αρχιτεκτονική της και όλο το κατασκευαστικό έργο και τους
ανθρώπους που συνέβαλαν σε  αυτό.
Πιο
συγκεκριμένα ανέδειξαν, αξιοποιώντας φωτογραφικό υλικό, τις χρήσεις του ναού
«Τότε και σήμερα», ιστορικά στοιχεία για το πώς η κατάλυση του βυζαντινού
κράτους το επηρέασε και τους κινδύνους που το απειλούν …
Έπειτα παρουσίασαν τη μελέτη τους σχετικά με το κατασκευαστικό έργο και τους
ανθρώπους που το πλαισίωναναναδεικνύοντας τους παράγοντες που συνετέλεσαν
στην ολοκλήρωση του έργου..  Στη συνέχεια
ερεύνησαν τους θρύλους και τις παραδόσεις που ακολουθούν το ναό και τις λογοτεχνικές
του επιδράσεις.
Άλλη
ομάδα αχολήθηκε και παρουσίασε εργασία για τον εντυπωσιακό διάκοσμο και τα
ψηφιδωτά της εκκλησίας και άλλη για την μεγαλειώδη της αρχιτεκτονική.
Ακόμη ομάδες παιδιών προχώρησαν  σε
μελέτη του αντίγραφου της Αγιάς Σοφιάς στη Μονεμβασιά και την αντιπαραβολή
της με αυτήν στην Πόλη, και τη μελέτη των ομωνύμων ναών στο Ναύπλιο  και
στη Θεσσαλονίκη.
Κείμενα για έμπνευση αποτέλεσαν το κείμενο του Προκοπίου…… και
απόσπασμα από το μυθιστόρημα της Μαρίας Ιορδανίδου « Λωξάντρα».
Κατά
την όλη διαδικασία του προγράμματος, συνέδεσαν τη σχολική τους γνώση με
εμπειρίες της καθημερινής ζωής, καθώς χρησιμοποιήθηκαν φωτογραφίες από
προσωπικό αρχείο των μαθητών που είχαν ταξιδέψει στην Κωνσταντινούπολη και  διαδικτυακά περιηγήθηκαν στο χώρο, γεγονός
που μαζί με τη χρήση και αξιοποίηση πηγών, βιβλιοθήκης και τεχνολογίας, συνέβαλε
στην άσκηση της κριτικής σκέψης, της γλώσσας και της έκφρασης και στην
εξοικείωση με τα σύγχρονα μέσα σε συνδυασμό με τον αναστοχασμό και την
πολυθεματική προσέγγιση του αντικειμένου.

 Αξιοσημείωτο ήταν το ενδιαφέρον των μαθητών
και η διάθεση συνεργασίας, όπως και η συμμετοχή τους σε εκδρομή έρευνας που
πραγματοποίησαν στον ομώνυμο ναό του Ναυπλίου, προκειμένου να συλλέξουν
στοιχεία. Όλα τα παραπάνω αξιολογήθηκαν στο τέλος από τους ίδιους τους μαθητές
στα αντίστοιχα φύλλα. Το πρόγραμμα, η διερεύνηση, η επεξεργασία, η υλοποίηση
των δράσεων και η παρουσίαση διήρκεσε 5 μήνες με υπεύθυνους καθηγητές τον κ. Φ.
Δελή και την κα Μίλεση Ρουσάνα.