Με μέσο την τέχνη της ζωγραφικής γνωρίσαμε διάσημους ζωγράφους των τελευταίων αιώνων από διάφορες χώρες της Ευρώπης. Η επιλογή των ζωγράφων και των έργων τους έγινε με κριτήριο τη δυνατότητα ερμηνείας και απόδοσής τους από τους/τις μικρούς/ές μαθητές/τριες του νηπιαγωγείου, σύμφωνα με τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους, συνεπώς τα έργα θα έπρεπε να είναι λιτά και με εύκολες παραστάσεις.
Μέσα στην τάξη παρατηρήσαμε τα έργα τέχνης, τον τρόπο που ζωγράφισαν οι διάσημοι ζωγράφοι, τα έτη που ζωγράφισαν (κάποια πολύ παλιότερα), τα χρώματα που επικρατούσαν στους πίνακες και τις τεχνικές τους. Έπειτα οι μαθητές/τριες προσπάθησαν και οι ίδιοι/ες να ζωγραφίσουν με πινέλα σε καβαλέτο όπως οι ζωγράφοι.
Οι παιδαγωγικοί στόχοι του συγκεκριμένου προγράμματος τέθηκαν έχοντας υπόψη πως η τέχνη της ζωγραφικής προσελκύει το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών. Η επαφή τους με έργα τέχνης προσφέρει πλούσια ερεθίσματα για την καλλιέργεια της αισθητικής τους και δίνεται η ευκαιρία να γνωρίσουν στοιχεία του πολιτισμού. Η συμμετοχή των μαθητών/τριών σε δημιουργικές – καλλιτεχνικές δραστηριότητες συμβάλλει στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους, στην υποστήριξη της μαθησιακής τους προσπάθειας και της συνολικής τους ανάπτυξης.
Στόχος των δραστηριοτήτων ήταν:
- Να διεγείρουν και να διατηρήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών
- Να παρατηρήσουν και να προσπαθήσουν να ερμηνεύσουν ένα έργο τέχνης
- Να προωθήσουν τη δημιουργικότητά τους και να ερεθίσουν τη φαντασία τους
- Να συμβάλουν στην ανάπτυξη της κριτικής τους ικανότητας
- Να εμπλουτίσουν τις δυνατότητές τους ώστε να εκφράσουν με διαφορετικούς τρόπους και μέσα τη σκέψη και τα συναισθήματά τους
- Να καλλιεργήσουν την αισθητική τους αντίληψη
- Να εξωτερικεύσουν με ποικίλους τρόπους βιώματα και συναισθήματα
- Να πειραματιστούν με διάφορα υλικά και χρώματα για να σχεδιάσουν και να ζωγραφίσουν
- Να γνωρίσουν έργα μεγάλων ζωγράφων
- Να αναπτύξουν την επικοινωνία
- Να αξιοποιήσουν τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνίας (ΤΠΕ)
Το πρόγραμμα διήρκησε τέσσερις μήνες, από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο και τον Μάιο πραγματοποιήθηκε η διάχυση των αποτελεσμάτων.
Τον Ιανουάριο 2022 ξεκίνησε η ενασχόληση με το πρόγραμμα. Με αφορμή την εποχή του χειμώνα ξεκινήσαμε να γνωρίζουμε διάσημους ζωγράφους που ζωγράφισαν πίνακες με θέμα τον χειμώνα.
Ο Κλοντ Μονέ από τη Γαλλία και ο πίνακάς του «Η κίσσα στο χιόνι»
Τον πίνακα αυτό ζωγράφισαν υπέροχα η Κωνσταντίνα και η Μαριάμ.
Και επίσης «Ένα χιονισμένο τοπίο» του Μονέ.
Τον πίνακα ζωγράφισαν υπέροχα ο Άγγελος και ο Χρήστος.
Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ από την Ολλανδία και οι πίνακές του «Οι ανθρακωρύχοι στο χιόνι τον χειμώνα».
Τον πίνακα αυτό ζωγράφισαν υπέροχα ο Θανάσης και ο Δημήτρης.
και «Δύο αγρότισσες σκάβουν στο χιόνι» του Βαν Γκογκ.
Τον πίνακα ζωγράφισαν υπέροχα η Μυρτώ και η Αλεξάνδρα.
Ο Πολ Σεζάν από τη Γαλλία και ο πίνακάς του «Το Estaque στο χιόνι».
Τον πίνακα ζωγράφισαν υπέροχα ο Κωνσταντίνος και ο Γιάννης.
Στη συνέχεια με αφορμή τις απόκριες γνωρίσαμε διάσημους ζωγράφους που ζωγράφισαν αρλεκίνους.
Ο «Αρλεκίνος» του Πάμπλο Πικάσο από την Ισπανία.
Τον «Αρλεκίνο» ζωγράφισαν υπέροχα ο Θανάσης και ο Δημήτρης.
Και ο «Αρλεκίνος» του Πολ Σεζάν από τη Γαλλία.
Τον «Αρλεκίνο» ζωγράφισαν υπέροχα ο Χρήστος και ο Κωνσταντίνος.
Μετά τις απόκριες ακολουθεί η καθαρή Δευτέρα και το έθιμο του πετάγματος χαρταετών. Έτσι γνωρίσαμε Έλληνες ζωγράφους που ζωγράφισαν πίνακες με θέμα χαρταετούς.
Ο Δημήτρης Μυταράς με τον πίνακα «Οι Χαρταετοί».
Τους «Χαρταετούς» ζωγράφισαν υπέροχα η Αλεξάνδρα και ο Κωνσταντίνος».
Ο Αλέκος Φασιανός με τον πίνακα «Χαρταετός».
Τον πίνακα ζωγράφισαν υπέροχα η Μυρτώ και ο Γιάννης.
Συνεχίσαμε με τη σαρακοστή και τον πίνακα του ζωγράφου Σπύρου Βασιλείου «Το τραπέζι της σαρακοστής».
Το τραπέζι της σαρακοστής ζωγράφισαν υπέροχα η Μαριάμ και η Κωνσταντίνα.
Με αφορμή την εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου γνωρίσαμε τον πίνακα του ζωγράφου Νικολάου Γύζη «Το κρυφό σχολειό».
Όταν έφτασε η άνοιξη γνωρίσαμε διάσημους ζωγράφους που ζωγράφισαν λουλούδια και ανθισμένους κήπους.
«Ο κήπος» του Κλοντ Μονέ από τη Γαλλία.
Τον κήπο ζωγράφισαν υπέροχα η Αλεξάνδρα και ο Χρήστος.
«Τα ηλιοτρόπια» του Βίνσεντ Βαν Γκογκ από την Ολλανδία.
Τα ηλιοτρόπια ζωγράφισαν υπέροχα η Κωνσταντίνα και η Μαριάμ.
Τέλος γνωρίσαμε διάσημους ζωγράφους που ζωγράφισαν πίνακες με πολλά σχήματα.
Ο Πολ Κλέε από την Ελβετία και ο πίνακάς του «Το κάστρο και ο ήλιος».
Τον πίνακα ζωγράφισαν υπέροχα ο Θανάσης και ο Δημήτρης.
Ο Βασίλι Καντίνσκι από τη Ρωσία και ο πίνακάς του «Οι κύκλοι».
Τους κύκλους ζωγράφισαν υπέροχα ο Άγγελος και η Μυρτώ.
Ο Πητ Μοντριάν από την Ολλανδία και οι γνωστές του «Συνθέσεις».
Παρόμοιες συνθέσεις ζωγράφισαν υπέροχα ο Γιάννης και ο Κωνσταντίνος.
Οι μικροί/ές ζωγράφοι την ώρα της δημιουργίας!
Εκτός από τις ζωγραφιές που ζωγράφισαν στο καβαλέτο, οι μικροί/ες ζωγράφοι προχώρησαν και στη ζωγραφική των παραθύρων της τάξης μας, για να ομορφύνουν με τον ερχομό της άνοιξης.
Επίσης οι μαθητές/τριες έγραψαν τα ονόματα των ζωγράφων που έμαθαν.
Εντοπίσαμε στον χάρτη της Ευρώπης τις χώρες προέλευσης των ζωγράφων που γνωρίσαμε.
Η συντονίστρια νηπιαγωγός του προγράμματος δημιούργησε ένα διαδικτυακό παιχνίδι στην εφαρμογή wordwall που έπαιξαν ως ανατροφοδότηση οι μαθητές/τριες στον διαδραστικό πίνακα της τάξης μας.
https://wordwall.net/resource/32287666
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος επισκεφθήκαμε το εργαστήριο της ζωγράφου κ. Παπαλεξάνδρου Άννας, την οποία ευχαριστούμε για τη θερμή υποδοχή και τις όμορφες εμπειρίες που αποκτήσαμε από την επίσκεψή μας στον χώρο όπου δημιουργεί.
Με όλα τα έργα που φιλοτέχνησαν οι μαθητές/τριες ως ζωγράφοι οι ίδιοι/ες δημιουργήθηκε μία ψηφιακή πινακοθήκη στην εφαρμογή http://artsteps.com με τίτλο: “Πινακοθήκη Μικρών Ζωγράφων”.
Στην ψηφιακή Πινακοθήκη των Μικρών Ζωγράφων μπορείτε να περιηγηθείτε πατώντας στον σύνδεσμο:
https://www.artsteps.com/view/6272d8508e06378f76109cb7