Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας “Τη διατροφή μου φροντίζω, σώμα γερό χτίζω”
Η προαγωγή μιας ισορροπημένης και πλούσιας σε θρεπτικά συστατικά διατροφής είναι σημαντική για τα παιδιά, διότι στη νεαρή ηλικία στην οποία βρίσκονται, εδραιώνονται οι διατροφικές συνήθειες, που επηρεάζουν τον άνθρωπο για όλη του τη ζωή. Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η δημιουργία θετικής στάσης απέναντι στην υγιεινή διατροφή και στην κατανάλωση υγιεινών τροφών, ώστε τα παιδιά να χτίσουν ένα γερό σώμα.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με την ανάγνωση του βιβλίου: “Η κυρά διατροφή πρώτη στη μαγειρική” της Λητώς Τσακίρη – Παπαθανασίου
Μιλήσαμε για τις ομάδες τροφίμων, τι προσφέρουν στον οργανισμό μας, πόσο συχνά χρειάζεται να τρώμε τρόφιμα της κάθε ομάδας
Μιλώντας για τα δημητριακά διαβάσαμε μυθολογία για τη θεά Δήμητρα που ήταν η θεά της γεωργίας, από την οποία πήρε το όνομα αυτή η ομάδα τροφίμων.
Βάλαμε σποράκια οσπρίων σε κυπελάκια για να παρατηρήσουμε την ανάπτυξη φυτού από το σποράκι.
Παρακολουθήσαμε βίντεο για την ανάπτυξη φυτού από το σποράκι και μιλήσαμε για τα μέρη ενός φυτού.
Οι μαθητές/τριες συμπλήρωσαν φύλλο εργασίας με τα μέρη ενός φυτού
Γνωρίσαμε τη μεσογειακή διατροφή και μάθαμε την πυραμίδα της υγιεινής διατροφής
Τα Χριστούγεννα μιλήσαμε για φαγητά και γλυκά που φτιάχνουμε ως έθιμα αυτές τις μέρες και αποφασίσαμε να φτιάξουμε κουλουράκια με αγνά υλικά
Διαβάσαμε το βιβλίο “Ο Λαχανούλης και η σωστή διατροφή”
Διαβάσαμε το βιβλίο “Ο πρίγκιπας Λεμόνης και η όμορφη Κρεμμύδω” του Γιώργου Σακκελαρίδη
Οι μαθητές/τριες έφτιαξαν μάσκες και καπέλα και δραματοποιήσαμε την ιστορία
Μάθαμε το τραγούδι “Η παρέλαση των φρούτων” σε στίχους και μουσική του Σπύρου Πετρουλάκη
Μάθαμε το τραγούδι “Ο χορός των μπιζελιών” σε στίχους και μουσική των Λένα Πλάτωνος και Μαριανίνα Κριεζή από τη συλλογή τραγουδιών ΕΔΩ ΛΙΛΙΠΟΥΠΟΛΗ
Οι μαθητές/τριες ζωγράφισαν αυτό που τους άρεσε από το τραγούδι
Καλέσαμε στο νηπιαγωγείο διατροφολόγο, η οποία μίλησε στους μαθητές και τις μαθήτριες για την υγιεινή διατροφή
Στον διαδραστικό πίνακα ταξινομήσαμε, ομαδοποιήσαμε, μετρήσαμε, αντιστοιχίσαμε τροφές
Μιλήσαμε για τη σαρακοστή και γνωρίσαμε τρόφιμα που τρώμε στην περίοδο της σαρακοστής
Γνωρίσαμε βιταμίνες και στοιχεία που βρίσκονται στα τρόφιμα και είναι απαραίτητα στον οργανισμό μας για να είναι υγιής
Φτιάξαμε κατασκευή με βιταμίνες και αντιστοιχίσαμε τρόφιμα με τις βιταμίνες που περιέχουν
Συζητήσαμε τις συνέπειες για τον οργανισμό μας, όταν δεν τρεφόμαστε υγιεινά
Μάθαμε τραγούδι σε ποιες τροφές λέμε ΝΑΙ και σε ποιες λέμε ΟΧΙ
Συνεργαστήκαμε με φορείς όπως το Κέντρο Υγείας Κομοτηνής για την ενημέρωση των μικρών μαθητών/τριών
Οι μαθητές/τριες έφτιαξαν μία αφίσα και την δώρισαν στις κυρίες που ήρθαν για την εκπαιδευτική ενημέρωση
Συνοψίσαμε όσα μάθαμε για την υγιεινή διατροφή σε ένα βιβλίο τον “10λογο της Υγιεινής Διατροφής” όπου στο εξώφυλλο οι μαθητές/τριες κόλλησαν ένα αγαπημένο φρούτο ή λαχανικό
Φτιάξαμε αφίσα την πυραμίδα την Υγιεινής Διατροφής με κολάζ τροφίμων, που κόψαμε από περιοδικά, με την υπόσχεση να την ακολουθούμε καθημερινά στις διατροφικές μας συνήθειες
Μοιράσαμε αφίσες στους μαθητές, τις μαθήτριες των άλλων τριών τμημάτων του νηπιαγωγείου μας και των τριών τμημάτων του συστεγαζόμενου νηπιαγωγείου και τους ενημερώσαμε για την υγιεινή διατροφή λέγοντας το τραγούδι “Η παρέλαση των φρούτων”
Μάθαμε το τραγούδι “Ο Μάγειρας” σε στίχους του Χρίστου Παπαδόπουλου, μουσική του Δημήτρη Μαρκατόπουλου, που τραγουδούν οι Μάριος Φραγκούλης και Ηλίας Μαμαλάκης από τη συλλογή τραγουδιών “Το φτερό του δράκου”
Μιλήσαμε όμως και για την αποφυγή σπατάλης φαγητού, συνεργαστήκαμε με τη Μη Κερδοσκοπική Οργάνωση “ΜΠΟΡΟΥΜΕ”, διαβάσαμε το βιβλίο “Δινώσαυρος” της Αλεξάνδρας Κ. και του Αντώνη Παπαθεοδούλου και συζητήσαμε για τη σπατάλη φαγητού. Κάναμε μία διαδικτυακή συνάντηση με εκπρόσωπο της ΜΚΟ ΜΠΟΡΟΥΜΕ για το θέμα και οι μαθητές/τριες ζωγράφισαν το αγαπημένο τους φαγητό
Παίξαμε παιχνίδια γεύσεων, όσφρησης, μνήμης, μαντέψαμε ποιο φρούτο περιγράφει κάποιο παιδί
Ψηφιακή Πινακοθήκη
Με όλα τα έργα που φιλοτέχνησαν οι μαθητές/τριες ως ζωγράφοι
οι ίδιοι/ες δημιουργήθηκε μία ψηφιακή πινακοθήκη στην
εφαρμογή http://artsteps.com με τίτλο:
“Πινακοθήκη Μικρών Ζωγράφων”.
Στην ψηφιακή Πινακοθήκη των Μικρών Ζωγράφων μπορείτε να περιηγηθείτε πατώντας στον σύνδεσμο:
Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων “Ταξίδι στον χώρο και στον χρόνο με μέσο την τέχνη της ζωγραφικής”
Με μέσο την τέχνη της ζωγραφικής γνωρίσαμε διάσημους ζωγράφους των τελευταίων αιώνων από διάφορες χώρες της Ευρώπης. Η επιλογή των ζωγράφων και των έργων τους έγινε με κριτήριο τη δυνατότητα ερμηνείας και απόδοσής τους από τους/τις μικρούς/ές μαθητές/τριες του νηπιαγωγείου, σύμφωνα με τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους, συνεπώς τα έργα θα έπρεπε να είναι λιτά και με εύκολες παραστάσεις.
Μέσα στην τάξη παρατηρήσαμε τα έργα τέχνης, τον τρόπο που ζωγράφισαν οι διάσημοι ζωγράφοι, τα έτη που ζωγράφισαν (κάποια πολύ παλιότερα), τα χρώματα που επικρατούσαν στους πίνακες και τις τεχνικές τους. Έπειτα οι μαθητές/τριες προσπάθησαν και οι ίδιοι/ες να ζωγραφίσουν με πινέλα σε καβαλέτο όπως οι ζωγράφοι.
Οι παιδαγωγικοί στόχοι του συγκεκριμένου προγράμματος τέθηκαν έχοντας υπόψη πως η τέχνη της ζωγραφικής προσελκύει το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών. Η επαφή τους με έργα τέχνης προσφέρει πλούσια ερεθίσματα για την καλλιέργεια της αισθητικής τους και δίνεται η ευκαιρία να γνωρίσουν στοιχεία του πολιτισμού. Η συμμετοχή των μαθητών/τριών σε δημιουργικές – καλλιτεχνικές δραστηριότητες συμβάλλει στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους, στην υποστήριξη της μαθησιακής τους προσπάθειας και της συνολικής τους ανάπτυξης.
Στόχος των δραστηριοτήτων ήταν:
- Να διεγείρουν και να διατηρήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών
- Να παρατηρήσουν και να προσπαθήσουν να ερμηνεύσουν ένα έργο τέχνης
- Να προωθήσουν τη δημιουργικότητά τους και να ερεθίσουν τη φαντασία τους
- Να συμβάλουν στην ανάπτυξη της κριτικής τους ικανότητας
- Να εμπλουτίσουν τις δυνατότητές τους ώστε να εκφράσουν με διαφορετικούς τρόπους και μέσα τη σκέψη και τα συναισθήματά τους
- Να καλλιεργήσουν την αισθητική τους αντίληψη
- Να εξωτερικεύσουν με ποικίλους τρόπους βιώματα και συναισθήματα
- Να πειραματιστούν με διάφορα υλικά και χρώματα για να σχεδιάσουν και να ζωγραφίσουν
- Να γνωρίσουν έργα μεγάλων ζωγράφων
- Να αναπτύξουν την επικοινωνία
- Να αξιοποιήσουν τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνίας (ΤΠΕ)
Το πρόγραμμα διήρκησε τέσσερις μήνες, από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο και τον Μάιο πραγματοποιήθηκε η διάχυση των αποτελεσμάτων.
Τον Ιανουάριο 2022 ξεκίνησε η ενασχόληση με το πρόγραμμα. Με αφορμή την εποχή του χειμώνα ξεκινήσαμε να γνωρίζουμε διάσημους ζωγράφους που ζωγράφισαν πίνακες με θέμα τον χειμώνα.
Ο Κλοντ Μονέ από τη Γαλλία και ο πίνακάς του «Η κίσσα στο χιόνι»
Τον πίνακα αυτό ζωγράφισαν υπέροχα η Κωνσταντίνα και η Μαριάμ.
Και επίσης «Ένα χιονισμένο τοπίο» του Μονέ.
Τον πίνακα ζωγράφισαν υπέροχα ο Άγγελος και ο Χρήστος.
Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ από την Ολλανδία και οι πίνακές του «Οι ανθρακωρύχοι στο χιόνι τον χειμώνα».
Τον πίνακα αυτό ζωγράφισαν υπέροχα ο Θανάσης και ο Δημήτρης.
και «Δύο αγρότισσες σκάβουν στο χιόνι» του Βαν Γκογκ.
Τον πίνακα ζωγράφισαν υπέροχα η Μυρτώ και η Αλεξάνδρα.
Ο Πολ Σεζάν από τη Γαλλία και ο πίνακάς του «Το Estaque στο χιόνι».
Τον πίνακα ζωγράφισαν υπέροχα ο Κωνσταντίνος και ο Γιάννης.
Στη συνέχεια με αφορμή τις απόκριες γνωρίσαμε διάσημους ζωγράφους που ζωγράφισαν αρλεκίνους.
Ο «Αρλεκίνος» του Πάμπλο Πικάσο από την Ισπανία.
Τον «Αρλεκίνο» ζωγράφισαν υπέροχα ο Θανάσης και ο Δημήτρης.
Και ο «Αρλεκίνος» του Πολ Σεζάν από τη Γαλλία.
Τον «Αρλεκίνο» ζωγράφισαν υπέροχα ο Χρήστος και ο Κωνσταντίνος.
Μετά τις απόκριες ακολουθεί η καθαρή Δευτέρα και το έθιμο του πετάγματος χαρταετών. Έτσι γνωρίσαμε Έλληνες ζωγράφους που ζωγράφισαν πίνακες με θέμα χαρταετούς.
Ο Δημήτρης Μυταράς με τον πίνακα «Οι Χαρταετοί».
Τους «Χαρταετούς» ζωγράφισαν υπέροχα η Αλεξάνδρα και ο Κωνσταντίνος».
Ο Αλέκος Φασιανός με τον πίνακα «Χαρταετός».
Τον πίνακα ζωγράφισαν υπέροχα η Μυρτώ και ο Γιάννης.
Συνεχίσαμε με τη σαρακοστή και τον πίνακα του ζωγράφου Σπύρου Βασιλείου «Το τραπέζι της σαρακοστής».
Το τραπέζι της σαρακοστής ζωγράφισαν υπέροχα η Μαριάμ και η Κωνσταντίνα.
Με αφορμή την εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου γνωρίσαμε τον πίνακα του ζωγράφου Νικολάου Γύζη «Το κρυφό σχολειό».
Όταν έφτασε η άνοιξη γνωρίσαμε διάσημους ζωγράφους που ζωγράφισαν λουλούδια και ανθισμένους κήπους.
«Ο κήπος» του Κλοντ Μονέ από τη Γαλλία.
Τον κήπο ζωγράφισαν υπέροχα η Αλεξάνδρα και ο Χρήστος.
«Τα ηλιοτρόπια» του Βίνσεντ Βαν Γκογκ από την Ολλανδία.
Τα ηλιοτρόπια ζωγράφισαν υπέροχα η Κωνσταντίνα και η Μαριάμ.
Τέλος γνωρίσαμε διάσημους ζωγράφους που ζωγράφισαν πίνακες με πολλά σχήματα.
Ο Πολ Κλέε από την Ελβετία και ο πίνακάς του «Το κάστρο και ο ήλιος».
Τον πίνακα ζωγράφισαν υπέροχα ο Θανάσης και ο Δημήτρης.
Ο Βασίλι Καντίνσκι από τη Ρωσία και ο πίνακάς του «Οι κύκλοι».
Τους κύκλους ζωγράφισαν υπέροχα ο Άγγελος και η Μυρτώ.
Ο Πητ Μοντριάν από την Ολλανδία και οι γνωστές του «Συνθέσεις».
Παρόμοιες συνθέσεις ζωγράφισαν υπέροχα ο Γιάννης και ο Κωνσταντίνος.
Οι μικροί/ές ζωγράφοι την ώρα της δημιουργίας!
Εκτός από τις ζωγραφιές που ζωγράφισαν στο καβαλέτο, οι μικροί/ες ζωγράφοι προχώρησαν και στη ζωγραφική των παραθύρων της τάξης μας, για να ομορφύνουν με τον ερχομό της άνοιξης.
Επίσης οι μαθητές/τριες έγραψαν τα ονόματα των ζωγράφων που έμαθαν.
Εντοπίσαμε στον χάρτη της Ευρώπης τις χώρες προέλευσης των ζωγράφων που γνωρίσαμε.
Η συντονίστρια νηπιαγωγός του προγράμματος δημιούργησε ένα διαδικτυακό παιχνίδι στην εφαρμογή wordwall που έπαιξαν ως ανατροφοδότηση οι μαθητές/τριες στον διαδραστικό πίνακα της τάξης μας.
https://wordwall.net/resource/32287666
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος επισκεφθήκαμε το εργαστήριο της ζωγράφου κ. Παπαλεξάνδρου Άννας, την οποία ευχαριστούμε για τη θερμή υποδοχή και τις όμορφες εμπειρίες που αποκτήσαμε από την επίσκεψή μας στον χώρο όπου δημιουργεί.
Με όλα τα έργα που φιλοτέχνησαν οι μαθητές/τριες ως ζωγράφοι οι ίδιοι/ες δημιουργήθηκε μία ψηφιακή πινακοθήκη στην εφαρμογή http://artsteps.com με τίτλο: “Πινακοθήκη Μικρών Ζωγράφων”.
Στην ψηφιακή Πινακοθήκη των Μικρών Ζωγράφων μπορείτε να περιηγηθείτε πατώντας στον σύνδεσμο:
https://www.artsteps.com/view/6272d8508e06378f76109cb7