2018 – 2019: Διαθεματική διδασκαλία (Project) στην Ιστορία, Γλώσσα και Λογοτεχνία Α΄ Γυμνασίου υπό το πρίσμα της ανάγνωσης ολόκληρου λογοτεχνικού έργου: “Ο θησαυρός της Βαγίας” της Ζωρζ Σαρρή με τη χρήση των ΤΠΕ και την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία – Ζάννειο Πειραματικό Γυμνάσιο Πειραιά

Η φιλόλογος Βότση Ελένη (ΠΕ02) κατά το σχολικό έτος 2018 – 2019 υλοποίησε διαθεματική δράση – project ετήσιας διάρκειας με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών και την εφαρμογή ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας και της Ιστορίας Α΄ Γυμνασίου. Ο τίτλος της διαθεματικής διδακτικής προσέγγισης  είναι: « Μία διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας της Λογοτεχνίας, της  Γλώσσας και της Ιστορίας Α΄ Γυμνασίου υπό το πρίσμα της ανάγνωσης ολόκληρου λογοτεχνικού έργου: “Ο θησαυρός της Βαγίας”, της Ζωρζ Σαρρή».

Στη διαθεματική αυτή δράση συμμετείχαν οι μαθητές του τμήματος Α1 εκπονώντας ατομικές και ομαδικές εργασίες στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Ιστορίας. Η διαθεματική εργασία (πρότζεκτ) περιλαμβάνει την ανάγνωση ολόκληρου λογοτεχνικού έργου. Επιλέχθηκε το βιβλίο της Ζωρζ  Σαρρή «Ο θησαυρός της Βαγίας», καθώς συνδυάζει την περιπετειώδη πλοκή, το νεαρό της ηλικίας των πρωταγωνιστών, το νησί της Αίγινας όπου διαδραματίζεται η υπόθεση και με το οποίο είναι εξοικειωμένοι πολλοί μαθητές, καθώς διαβιούν στο λιμάνι του Πειραιά και τέλος, εμπεριέχει στοιχεία ιστορικά που αφορούν στον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο και την αρχαιότητα με αναφορές στον αρχαίο ναό της Αθηνάς Αφαίας.

Ζητήθηκε από τους μαθητές να ξεκινήσουν την ανάγνωση του βιβλίου στα τέλη του Οκτωβρίου και να συγγράψουν στη διάρκεια των Χριστουγέννων την περίληψη του έργου, για να την παρουσιάσουν έπειτα στην τάξη. Έπειτα, δόθηκε φύλλο εργασίας στους μαθητές με συγκεκριμένες ερωτήσεις που έπρεπε να απαντήσουν ατομικά ή εργαζόμενοι κατά ομάδες ως τα μέσα Μαρτίου είτε σε μορφή κειμένου είτε σε μορφή παρουσίασης (power point). Υπήρξε προτροπή προς τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν τον Η.Υ. για την κειμενογράφηση της εργασίας τους, ώστε να επιτευχθεί μία πρώτη εξοικείωση με τις Νέες Τεχνολογίες. Ξεκίνησε η παρουσίαση των εργασιών των μαθητών στην τάξη τμηματικά πριν από το Πάσχα και ολοκληρώθηκε στα μέσα Μαΐου με αναγνώσεις των εργασιών των εργασιών των μαθητών και προβολές των ψηφιακών τους παρουσιάσεων (power point).

Ζητήθηκε από τους μαθητές εκτός των άλλων να παρουσιάσουν είτε τον αρχαίο ναό της Αθηνάς Αφαίας στην Αίγινα, είτε οποιουδήποτε άλλου ναού της αρχαίας Ελλάδας, συνδυάζοντας το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας με το μάθημα της αρχαίας Ιστορίας και συγκεκριμένα με την 10η Ενότητα του σχολικού βιβλίου του 4ου Κεφαλαίου  (Η τέχνη της αρχαϊκής εποχής) και την 3η Ενότητα του 8ου  Κεφαλαίου  (Η αρχιτεκτονική των κλασικών χρόνων). Η διδασκαλία εμπλουτίστηκε και συνδέθηκε διαθεματικά με τη μελέτη των εργασιών της θεματικής του σχολικού βιβλίου της Νεοελληνικής Γλώσσας  της 7ης Ενότητας, σ. 113 με τίτλο «Ψηφιακό ταξίδι στον πολιτισμό της αρχαίας Ελλάδας», όπου μελετάται η ψηφιακή αναπαράσταση του ναού του Δία στην Ολυμπία.

Οι μαθητές επιπλέον, απαντώντας σε σχετική ερώτηση στο φύλλο εργασίας εισήχθησαν εισαγωγικά στα γεγονότα του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου και στα χρόνια της Κατοχής στην Ελλάδα, ανακαλώντας στη μνήμη τους κατά την παρουσίαση των εργασιών τους στην τάξη, αφηγήσεις των παππούδων τους για την κατοχική περίοδο και καλλιεργώντας το ενδιαφέρον τους για περαιτέρω μελέτη των γεγονότων της νεότερης ιστορίας και εμβάθυνσης σε αυτά.

Τέλος, στο πλαίσιο της καλλιέργειας της  φιλαναγνωσίας προτάθηκε στους μαθητές η ανάγνωση σε χρόνο που εκείνοι επιθυμούν του βιβλίου της Αγγελικής Δαρλάση «Όταν έφυγαν τα αγάλματα» που αναφέρεται στην προσπάθεια απόκρυψης και διάσωσης των αγαλμάτων του εθνικού αρχαιολογικού μουσείου, πριν από την είσοδο των Γερμανών στην Αθήνα, προκειμένου να συνδέσουν την αρχαία με τη νεότερη ιστορία και να αγαπήσουν τη μάθηση και τη λογοτεχνία.

Για τη διάχυση των αποτελεσμάτων της δράσης εκτός από τις παρουσιάσεις των μαθητών στη σχολική μονάδα, δημιουργήθηκε και ηλεκτρονική τάξη στο πανελλήνιο σχολικό δίκτυο, όπου προβλήθηκαν τα έργα τους:

https://eclass.sch.gr/courses/G1618342/

Ενδεικτικές εργασίες που εκπόνησαν οι μαθητές παρατίθενται παρακάτω:



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.