no rotate image set no rotate image set no rotate image set no rotate image set

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

«Βαρούσι, η παραδοσιακή συνοικία κάτω από το κάστρο»
Στις 14/11/2017 το Β4 του 4ου Γυμνασίου Τρικάλων μαζί με τις συνοδούς καθηγήτριες Νίκη Χριστάνα, Μαριάννα Τσιανάκα και Ευαγγελία Τάσιου επισκέφτηκε το ΚΠΕ Περτουλίου – Τρικκαίων. Εκεί μας υποδέχτηκαν η κ. Τερέζα και ο κ. Θωμάς και μας έκαναν να αισθανθούμε άνετα. Αρχικά ενημερωθήκαμε για το Βαρούσι μέσω μιας διαδραστικής παρουσίασης. Ακολούθησε σύντομο διάλειμμα όπου μας πρόσφεραν σάντουιτς και χυμό, τα οποία απολαύσαμε έξω στον καταπράσινο αύλειο χώρο του ΚΠΕ. Στη συνέχεια ξεναγηθήκαμε στην παραδοσιακή συνοικία του Βαρουσίου. Η βροχή δε στάθηκε ικανή να σταματήσει την ξενάγηση , η οποία ολοκληρώθηκε μπροστά στον ναό της Αγίας Επισκέψεως. Εκεί αποχαιρετήσαμε τους δυο καταπληκτικούς ξεναγούς μας και πήραμε τον δρόμο της επιστροφής για το σχολείο.

Οι μαθητές μαθαίνουν την πόλη τους

(09-03-2018)

Οι μαθητές της Β΄ τάξης του 4ου Γυμνασίου Τρικάλων στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας και τριών περιβαλλοντικών προγραμμάτων , «Τρίκαλα και μνημεία», «Ο Ληθαίος. το ποτάμι της πόλης μας» και «Παραδοσιακοί χοροί και τραγούδια» επισκεφτήκαμε το Ασκληπιείο, το Δίδυμο Οθωμανικό Λουτρό, το Μουσείο Τσιτσάνη και το Κουρσούμ Τζαμί με συνοδούς τις καθηγήτριες κ. Γουρζιώτη, κ. Χριστάνα, κ. Παναγοπούλου, κ. Τσιανάκα και κ. Τάσιου.

Ήταν μια ωραία ανοιξιάτικη μέρα , από αυτές που κάνουν τον περίπατο αναγκαίο. Καθ΄ οδόν προς το Ασκληπιείο δεξιά μας είχαμε τον λόφο του Κάστρου και το ρολόι της πόλης . Νομίζω ότι όλοι φανταστήκαμε την Ακρόπολη της αρχαίας Τρίκκης πάνω στο κάστρο.

Η πρώτη στάση έγινε στο Ασκληπιείο. Η κ. Γουρζιώτη , η φιλόλογός μας, ανέλαβε τον ρόλο της ξεναγού και μας πληροφόρησε ότι το Ασκληπιείο ήταν ιερό και τόπος λατρείας του θεού Ασκληπιού. Ήταν ένα είδος νοσοκομείου από την εποχή του Τρωικού πολέμου μέχρι και τον 6ο αι. μ.Χ., με την επικράτηση του Χριστιανισμού. Στον χώρο βρέθηκαν ένα στωικό κτίριο, ένα δεύτερο κτίριο με δύο ψηφιδωτά, ένα ρωμαϊκό λουτρό και ένας μικρός βυζαντινός ναός. Θαρρείς και όλες οι ιστορικές εποχές συγκεντρωμένες σε έναν χώρο!

Περπατώντας κατά μήκος του Ληθαίου ποταμού φτάσαμε στο Δίδυμο Οθωμανικό Λουτρό. Εντυπωσιαστήκαμε από την αρχιτεκτονική του κτιρίου(16οος αι.) και μπαίνοντας μέσα προσπαθήσαμε να φανταστούμε τον χώρο την εποχή που λειτουργούσε ως χαμάμ. Στη μέση λοιπόν ήταν ένα σιντριβάνι με τρεχούμενο νερό. Αμέσως χαλαρώσαμε έτοιμοι για το λουτρό μας … χωριστά οι άνδρες από τις γυναίκες, των οποίων νοερά ακούγαμε τις χαμηλόφωνες συζητήσεις τους. Στο κτίριο από το 1893 μέχρι το 2006 λειτούργησαν οι φυλακές των Τρικάλων. Κάποια εργαλεία και μικροαντικείμενα των φυλακών έμειναν εκεί για να θυμίζουν αυτή την εποχή.

Στον πρώτο όροφο του κτιρίου μας περίμενε ο κ. Στέλιος Καραγιώργος για να μας καταπλήξει με τον ωραίο του αφηγηματικό λόγο . Έτσι μάθαμε για τον μεγάλο μουσικό δημιουργό , Βασίλη Τσιτσάνη(1915-1984). Σίγουρα κάποια «Αρχόντισσα» έπαιρνε το μπάνιο της κάτω στο λουτρό κάποια «Συννεφιασμένη Κυριακή» και έκανε βόλτα «στην Καλαμπάκα μια βραδιά» και ονειρευόταν «Ακρογιαλιές δειλινά»…

Στο τέλος διασχίζοντας την αυλή του ναού του Αγίου Κων/νου(19ος αι.) επισκεφτήκαμε το Κουρσούμ Τζαμί (16ος αι) και θυμηθήκαμε τα τουρκοκρατούμενα Τρίκαλα όταν ο Οσμάν Σαχ έδινε εντολή στον αρχιτέκτονα Μιμάρ Σινάν να χτίσει το τζαμί , το οποίο σήμερα προστατεύεται από τη UNESCO και χρησιμεύει σαν χώρος ήπιων εκδηλώσεων.

Επιστρέψαμε στο σχολείο μας γεμάτοι πληροφορίες για μερικά από τα αξιοθέατα της  πόλης μας και ικανοποιημένοι από τον όμορφο ανοιξιάτικο περίπατο πλάι στο Ληθαίο ποταμό.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΑ ΙΩΑΝΝΙΝΑ

(16-03-2018)

Πόσα κοινά στοιχεία πολιτισμού μπορεί κανείς να διαπιστώσει όταν επισκεφτεί γειτονικές πόλεις. Αυτό διαπίστωσαν οι μαθητές της Β΄ τάξης του 4ου Γυμνασίου Τρικάλων στην εκπαιδευτική τους επίσκεψη στα Ιωάννινα με υπεύθυνες καθηγήτριες τις κ. Παναγοπούλου, κ. Κούκου, κ. Σακουπέντα, κ. Γουρζιώτη και κ. Τάσιου.

Αφορμή για τη διοργάνωση αυτής της επίσκεψης στάθηκε το πρόγραμμα «Παραδοσιακοί χοροί και τραγούδια» του Β1 . Ακόλουθοί τους με προθυμία τα άλλα δύο προγράμματα της Β΄ τάξης «Τρίκαλα και μνημεία» και «Ο Ληθαίος , το ποτάμι της πόλης μας».

Πριν την επίσκεψη αναζητήσαμε να βρούμε στον ν. Ιωαννίνων ένα ιερό ανάλογο του δικού μας Ασκληπιείου. Και δεν άργησε να βρεθεί . Ήταν το ιερό του Δωδωναίου Δία, στη Δωδώνη. Προσπαθήσαμε όλοι οι χώροι που θα επισκεπτόμασταν να είναι ανάλογοι των χώρων που μελετούμε στα παραπάνω προγράμματα:

Αρχαιολογικός χώρος Δωδώνης – Ασκληπιείο Τρικάλων

Κάστρο Ιωαννίνων – Κάστρο Τρικάλων

Ασλάν Τζαμί – Κουρσούμ Τζαμί

Μουσείο «Κώστας Φρόντζος» – Μουσείο Βασίλη Τσιτσάνη

Λίμνη Ιωαννίνων – Ληθαίος ποταμός

Στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης μείναμε έκπληκτοι από την έκταση του ιερού, το οποίο ήταν αφιερωμένο στον Δία και τη γυναίκα του Διώνη, οι οποίοι κατοικούσαν στις ρίζες μιας βελανιδιάς. Το μαντείο λειτούργησε μέχρι τη βασιλεία του Μ. Θεοδοσίου (391) , αν και ο τελευταίος χρησμός δόθηκε στον Ιουλιανό τον Παραβάτη (362). Φανταστήκαμε, επίσης, το αρχαίο θέατρο όταν ήταν στην αίγλη του κάτω από το επιβλητικό όρος Τόμαρο. Την περίοδο της ρωμαϊκής κυριαρχίας το θέατρο μετατράπηκε σε αρένα για θηριομαχίες.

Ο επόμενος σταθμός μας ήταν το Λαογραφικό Μουσείο «Κώστας Φρόντζος». Ο Κώστας Φρόντζος  εκτός από πολιτικός ( Βουλευτής, Δήμαρχος) ήταν και συλλέκτης και ασχολήθηκε με τη λαογρφία. Εκτός από τις παραδοσιακές στολές και φορέματα που θαυμάσαμε στον πρώτο όροφο του κτιρίου , μείναμε άφωνοι από τη λεπτομέρεια της διακόσμησης στα αστικά , λαϊκά και αγροτικά σπίτια που εκτίθενται στο ισόγειο και υπόγειο του Μουσείου.

Στη συνέχεια κατηφορίσαμε μέχρι το κάστρο. Μπήκαμε μέσα και όσο περπατούσαμε τόσο πιο οικεία νιώθαμε αφού η «καστροπολιτεία» μας θύμιζε το δικό μας Βαρούσι! Κουραστήκαμε λίγο στην ανηφόρα αλλά δικαιωθήκαμε από την εκπληκτική θέα στη λίμνη στο Ασλάν τζαμί, όπου στεγάζεται το Δημοτικό μουσείο. Η υπεύθυνη του μουσείου μας ξενάγησε και ενημερωθήκαμε για την ιστορία των Ιωαννίνων από το 1430, έτος κατάληψης από τους Οθωμανούς Τούρκους, μέχρι το 1913 , έτος απελευθέρωσης. Στο μουσείο υπάρχουν τρεις συλλογές , μουσουλμανική, χριστιανική και εβραϊκή.

Μετά τον περίπατό μας πλάι στη λίμνη ,αναζητήσαμε το μεσημεριανό μας γεύμα σε κάποιο από τα πολλά υπέροχα και ευωδιαστά εστιατόρια και ταχυφαγεία της πόλης.

Πήραμε τον δρόμο της επιστροφής ικανοποιημένοι από την  εκπαιδευτική μας επίσκεψη , ανανεώνοντας το ραντεβού μας με την πόλη των Ιωαννίνων μελλοντικά.