no rotate image set no rotate image set no rotate image set no rotate image set

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΠΕ

 

ΜΑΘΗΜΑ: ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ

ΤΑΞΗ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ                               

ΤΙΤΛΟΣ ΩΡΙΑΙΑΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

Α)Κρατική παρέμβαση στην αγορά

Β)Επιβολή ανώτερων τιμών

ΣΤΟΧΟΙ

Να μπορούν οι μαθητές:

  • Να ορίζουν τις ανώτατες και κατώτατες τιμές.
  • Να αναλύουν τους λόγους για τους οποίους το κράτος παρεμβαίνει στην αγορά ενός προϊόντος επιβάλλοντας ανώτατη τιμή πώλησης.
  • Να δείχνουν με διάγραμμα και να εξηγούν τις συνέπειες της κρατικής παρέμβασης.
  • Να υπολογίζουν το πιθανό «καπέλο»

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ

Δημιουργία πλεονάσματος ή ελλείμματος στην αγορά ενός αγαθού.

Για τιμές μεγαλύτερες της τιμής ισορροπίας έχουμε πλεόνασμα στην αγορά.

Για τιμές μικρότερες της τιμής ισορροπίας έχουμε έλλειμμα στην αγορά.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Το βίντεο   ( ρεπορτάζ  του Γιώργου Σαραντάκου, με τίτλο  «Πλαφόν» στη βενζίνη    https://www.youtube.com/watch?v=c3P7AcaBG-g     διάρκειας περίπου 2  λεπτών, όπου η κυβέρνηση εξετάζει την επιβολή ανώτατης τιμής  πώλησης στα καύσιμα )

θα δώσει το έναυσμα να ξεκινήσει η καθοδηγούμενη συζήτηση με τους μαθητές για την παρέμβαση του κράτους στην αγορά και την επιβολή ανώτατης τιμής .

Θα αναλύσουμε :

  • Τις έννοιες ανώτατη, κατώτατη τιμή πώλησης, διατίμηση, «μαύρη αγορά»
  • Πότε το κράτος αναγκάζεται να επιβάλει ανώτατη τιμή (διατίμηση)σε ένα αγαθό;
  • Ποιους προστατεύει;

ΤΙΣ  ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ  των παρεμβάσεων του κράτους (που γίνονται σε εξαιρετικές περιπτώσεις και ως έσχατη λύση)

  • Επιβολή ανώτατης τιμής που ανατρέπει την ισορροπία της αγοράς, διότι είναι μικρότερη της τιμής ισορροπίας και επομένως δημιουργεί έλλειμμα.
  • Δημιουργία «μαύρης αγοράς»  και πώληση του αγαθού με «καπέλο», δηλαδή σε τιμή μεγαλύτερη της νόμιμης.

θα εξηγήσουμε χρησιμοποιώντας  το διαδραστικό μας πίνακα και την παρακάτω παρουσίαση:

https://www.youtube.com/watch?v=zizb-mzeEuw   με τίτλο «Κρατική παρέμβαση με επιβολή ανώτατης τιμής»

ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ      

Αφού συμπληρωθεί το  φύλλο εργασίας  (σελίδα 3)   από  τους μαθητές,

με την πιο κάτω εφαρμογή – προσομοίωση θα εμπεδώσουν καλύτερα  τη δημιουργία ελλείμματος προσφοράς από την επιβολή ανώτατης τιμής μικρότερης της τιμής ισορροπίας στην αγορά ενός αγαθού.

http://photodentro.edu.gr/ugc/r/8525/758?locale=el

Πρόκειται για εφαρμογή – προσομοίωση με τη μορφή λογιστικού φύλλου (excel) με την οποία επιτυγχάνεται διαδραστικά η κατανόηση της δημιουργίας ελλείμματος προσφοράς από την επιβολή ανώτατης τιμής μικρότερης της τιμής ισορροπίας στην αγορά ενός αγαθού.

Υπολογίζει το πιθανό “καπέλο” (την διαφορά μεταξύ της ανώτατης επιβαλλόμενης τιμής και της τιμής που είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν οι καταναλωτές την προσφερόμενη ποσότητα).

ΑΝΑΘΕΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ

Άσκηση 5,  σελίδα 105 του σχολικού βιβλίου.

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Υποθέτουμε τις γραμμικές συναρτήσεις ζήτησης και προσφοράς ενός προϊόντος   Q D=28-3P  και  Q S=3+2P αντίστοιχα.

  1. Υπολογίστε την τιμή και την ποσότητα ισορροπίας.

P1=   ……………  χρηματικές μονάδες

Q1=   …………..  μονάδες προϊόντος

 

  1. Αν επιβληθεί από το κράτος ανώτατη τιμή PA=  4 χρηματικές μονάδες,

Οι παραγωγοί προσφέρουν, λόγω μείωσης της τιμής,  …………………………………………………………………………………….

Οι καταναλωτές  ζητούν , λόγω μείωσης της τιμής,      ……………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ  ΕΛΛΕΙΜΜΑ  ή  ΠΛΕΟΝΑΣΜΑ  στην αγορά, και πόσο;

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

  • Οι καταναλωτές προκειμένου να ικανοποιήσουν την ανάγκη τους για το προϊόν, είναι διατεθειμένοι να απορροφήσουν την προσφερόμενη ποσότητα των …………………   μονάδων στην τιμή PΚ =

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Η διαφορά μεταξύ PK και της νόμιμης τιμής ……………………………………………… είναι το πιθανό  «καπέλο»  που μπορεί να ζητήσουν οι παραγωγοί από τους καταναλωτές.
  • Τιμή πώλησης του προϊόντος πάνω από τις 4  χρηματικές μονάδες θεωρείται  π α ρ ά ν ο μ η.