2η Ενότητα Γλώσσας

Ρώτα το νερό… τι τρέχει

 Γραμματική κεφαλαίου

Ενικός  αριθμός

Ονομ.

Γεν.

Αιτ.

Κλητ.

   ο        μήνας

  του     μήνα

  τον       μήνα

   –        μήνα

 ο      ψαράς

 του  ψαρά

 τον   ψαρά

   –      ψαρά

Πληθυντικός   αριθμός

Ονομ.

Γεν.

Αιτ.

Κλητ.

  οι      μήνες

 των   μηνών

 τους  μήνες

   –       μήνες

  οι      ψαράδες

  των   ψαράδων

  τους  ψαράδες

    –       ψαράδες

Δραστηριότητες

1. Να ψάξεις στο λεξικό τη σημασία των λέξεων οφείλω και ωφέλιμος και να γράψεις την  απάντησή σου στον τοίχο της ψηφιακής μας τάξης. Αν δεν μπορείς να μπεις στην ψηφιακή  τάξη,να μου στείλεις τις απαντήσεις. Για το λεξικό κάνε κλικ εδώ.

2. Κάνε κλικ εδώ για να ασχοληθείς με τις παρομοιώσεις.

3.Ώρα να θυμηθείς τα ρήματα σε -άω ή -ώ,  εδώ.

4. Συντομογραφίες εδώ και αρκτικόλεξα εδώ .

5. Ισοσύλλαβα ουσιαστικά εδώ και ανισοσύλλαβα εδώ.

Μην ξεχάσεις να στείλεις φωτογραφίες με τις λύσεις.

1η Ενότητα Μελέτη Περιβάλλοντος

Γεωγραφικά διαμερίσματα και νομοί της Ελλάδας

Κάνε με το ποντίκι σου κλικ στην εικόνα για να μελετήσεις τα γεωγραφικά διαμερίσματα.

Τώρα κάνε το παρακάτω κουίζ. Βγάλε μία φωτογραφία το αποτέλεσμα και στείλε το μου με e-mail.

Μελέτησε τον παρακάτω χάρτη με τους νομούς.

Τώρα κάνε το κρυπτόλεξο. Μην ξεχάσεις να βγάλεις μια φωτογραφία και να την στείλεις με e-mail.

1η Ενότητα Ιστορίας

Γεωμετρικά χρόνια

Κάνε με το ποντίκι σου κλικ στην εικόνα για να διαβάσεις την επανάληψη.

Κάνε με το ποντίκι σου κλικ στην εικόνα για να κάνεις το κουίζ.  Όταν τελειώσεις, βγάλε φωτογραφία το αποτέλεσμα και στείλε το μου με email.

1η Ενότητα Γλώσσας

Διαβάζω την γραμματική της 1ης ενότητας και κάνω το κουίζ

 

Γραμματική κεφαλαίου

 

ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ

Ουσιαστικά λέγονται οι λέξεις που φανερώνουν πρόσωπο, ζώο, πράγμα, ενέργεια, κατάσταση, ιδιότητα π.χ. Γιάννης, σκύλος, θρανίο, τρέξιμο, ύπνος.

 

ΠΡΟΤΑΣΗ (ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ-ΡΗΜΑ-ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ)

Απλή πρόταση λέγεται μια ομάδα λέξεων που μας δίνει ένα ολοκληρωμένο νόημα.

π.χ. Ο μαθητής διαβάζει τα μαθήματά του.

 

Υποκείμενο λέγεται το πρόσωπο, το ζώο ή το πράγμα που κάνει ή παθαίνει κάτι ή βρίσκεται σε μια κατάσταση.

π.χ. Ο μαθητής διαβάζει τα μαθήματά του.

Για να βρούμε το Υποκείμενο, κάνουμε την ερώτηση «ποιος, ποια, ποιο, ποιοι, ποιες, ποια;». Το υποκείμενο είναι πάντα σε πτώση ονομαστική.

 

Ρήμα λέγεται η λέξη που φανερώνει τι κάνει, τι παθαίνει ή σε ποια κατάσταση βρίσκεται το υποκείμενο.

π.χ. Ο μαθητής διαβάζει τα μαθήματά του.

Για να βρούμε το Ρήμα, κάνουμε την ερώτηση «τι κάνει;»

 

Αντικείμενο είναι η λέξη της πρότασης που μας δείχνει πού «πηγαίνει» αυτό που κάνει το υποκείμενο.

π.χ. Ο μαθητής διαβάζει τα μαθήματά του.

Για να βρούμε το Αντικείμενο, κάνουμε την ερώτηση « τι; ποιον; »

Το αντικείμενο είναι πάντα σε πτώση αιτιατική.

 

Δι(σ) και δυσ

Γράφονται με δι(σ) οι λέξεις που δηλώνουν ότι το δεύτερο συνθετικό τους υπάρχει δυο φορές π.χ. δισέγγονος

Γράφονται με δυσ οι λέξεις που δηλώνουν δυσκολία ή κάτι κακό π.χ. δυστυχώς.

 

ΕΠΙΘΕΤΑ

Τα Επίθετα είναι λέξεις που συνοδεύουν τα ουσιαστικά και δίνουν σε αυτά κάποια χαρακτηριστικά και κάποιες ιδιότητες.

Π.χ:   Το κίτρινο  αυτοκίνητο

              Η κυκλική  πλατεία

              Ο πέτρινος  τοίχος.

Τα επίθετα έχουν τρία γένη: αρσενικό, θηλυκό, ουδέτερο.

 

*    Συμφωνούν με το ουσιαστικό που συνοδεύουν στο γένος, στον αριθμό, στην πτώση,    με ξεχωριστές καταλήξεις το καθένα.

 

*    Τα επίθετα κλίνονται όπως και τα ουσιαστικά που έχουν τις ίδιες καταλήξεις.

 

Τα επίθετα σε –ινος,-ινη,-ινο και –ινός,-ινή,-ινό γράφοντα με ι (γιώτα).

      Εξαιρούνται τα επίθετα: ορεινός, ταπεινός, φωτεινός, υγιεινός, σκοτεινός, κοινός, φτηνός, υπεύθυνος, ανεύθυνος, επικίνδυνος

 

ΧΡΟΝΟΙ ΡΗΜΑΤΩΝ 1

Ενεστώτας (κάτι κάνω ή παθαίνω τώρα) π.χ. εγώ τρέχω

Παρατατικός (κάτι έκανα ή πάθαινα στο παρελθόν συνέχεια) π.χ. εγώ έτρεχα

Μέλλοντας Εξακολουθητικός (κάτι θα κάνω ή θα παθαίνω στο μέλλον συνέχεια) π.χ. εγώ θα τρέχω

 

Αποσιωπητικά

Θυμηθείτε ότι τα αποσιωπητικά (…) χρησιμοποιούνται για να δείξουν ότι μια πρόταση δεν έχει τελειώσει για διάφορους λόγους: είτε από συγκίνηση είτε γιατί δε θέλουμε κάτι να πούμε είτε γιατί η συνέχεια στο κείμενο είναι ευκολονόητη.

 

Αφού διάβασες την γραμματική, κάνε με το ποντίκι σου κλικ στην εικόνα για να κάνεις το κουίζ.  Όταν τελειώσεις, βγάλε φωτογραφία το αποτέλεσμα και στείλε το μου με email.

Η μάχη των Θερμοπυλών

Ένα ενδιαφέρον βιντεάκι από το History Channel που μπορείτε να δείξετε στους μαθητές σας είναι το παρακάτω.

Επίσης μία ωραία παρουσίαση του μαθήματος από τον συνάδελφο Ηλιάδη Ηλία.

Δείτε το στο slideshare.net

 

 

 

 

 

Δωράκια για μαθητές

8 μερούλες έμειναν, μέχρι να κλείσει το σχολείο και να απολαύσουμε τις διακοπές των Χριστουγέννων… Αν είστε από αυτούς που γλυκαίνετε τους μαθητές σας, μια ωραία ιδέα για περιτύλιγμα είναι τα  χριστουγεννιάτικα δωρο-κουτάκια! 

Οπότε σήμερα θα μοιραστώ μαζί σας μερικές ιδέες για χριστουγεννιάτικα κουτιά που ανακάλυψα στο διαδίκτυο, με τα πατρόν τους, που μπορείτε εύκολα να εκτυπώσετε σε ένα Α4 ή Α3 χαρτόνι και να βάλετε τα σοκολατάκια που φτιάξατε, καραμελίτσες, καμιά γκοφρέτα, ή όποια άλλη λιχουδιά επιλέξετε!!!

 

Για τα τρία πρώτα δωροκουτάκια κάντε copy-paste την εικόνα σε ένα έγγραφο Word και εκτυπώστε την σε χαρτονάκι Α4…

Για το δωροκουτάκι με φιόγκο θα βρείτε το πατρόν εδώ gable-gift-bag-template-us-letter

Καινοτόμες δραστηριότητες στην αίθουσα για τη βελτίωση των διατροφικών συνηθειών των μαθητών

Οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών εδραιώνονται, συνήθως, με βάση τις αντίστοιχες συνήθειες του οικογενειακού και του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος. Σήμερα, στο πλαίσιο της προάσπισης της υγείας των παιδιών, το σχολείο, ως φορέας αγωγής που ασκεί επιρροή μεγαλύτερη από αυτή των γονέων, μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στη βελτίωση των διατροφικών συνηθειών των παιδιών και στην υιοθέτηση επιλογών για την κατανάλωση υγιεινών τροφών. Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί έχετε χρέος να ευαισθητοποιήσετε και να ενισχύσετε τις προσπάθειες των παιδιών και των οικογενειών τους, ώστε να υιοθετήσουν καλύτερες διατροφικές συνήθειες. Ένας από τους τρόπους για να το πετύχετε είναι η πραγματοποίηση διαφόρων δράσεων στην αίθουσα διδασκαλίας, οι οποίες θα ξεφεύγουν από τη λογική της παράδοσης ενός μαθήματος. Δοκιμάστε, λοιπόν, να εφαρμόσετε στην αίθουσα κάποιες από τις δραστηριότητες παρακάτω, οι οποίες περιέχουν ένα βιωματικό χαρακτήρα.

  • Κατά τη διάρκεια του μαθήματος μπορεί να προβλέπεται ένα 10λεπτο «διάλειμμα για φρούτα και λαχανικά», με σκοπό να αυξηθεί η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών από τα παιδιά. Στο πλαίσιο της δράσης αυτής οι μαθητές θα μαθαίνουν να καθαρίζουν φρούτα και λαχανικά και θα δοκιμάζουν τη γεύση τους, καταναλώνοντάς τα μαζί με εσάς και με τους συμμαθητές τους. Τα φρούτα και τα λαχανικά μπορείτε να τα φέρνετε εσείς και οι μαθητές από το σπίτι τους.
  • Στα παιδιά μπορεί να ανατεθεί η συγγραφή μικρών κειμένων ή ποιημάτων με μηνύματα σχετικά με την υγιεινή διατροφή. Επίσης, μπορούν να ανατεθούν εργασίες για θέματα που σχετίζονται με το αντικείμενο της διατροφής, να δημιουργηθούν κάρτες με υγιεινές συνταγές ή ζωγραφιές με ποικίλη σχετική θεματολογία.
  • Ενδιαφέρουσα πρόταση είναι η διοργάνωση διαφόρων δράσεων γευσιγνωσίας, στις οποίες θα καλούνται οι μαθητές να δοκιμάσουν υγιεινά τρόφιμα και σνακ, τα οποία θα καταναλώνονται μέσα στην αίθουσα. Σκοπός αυτών των δράσεων θα είναι το να γνωρίσουν τα παιδιά τρόφιμα που ίσως δεν γνώριζαν, να πάρουν ιδέες για επιλογές θρεπτικών τροφίμων και να αναθεωρήσουν τυχόν αρνητική εικόνα που είχαν σχηματίσει για συγκεκριμένα τρόφιμα.
  • Επίσης, μπορεί να διοργανωθεί μια γιορτή πρωινού στην αρχή της πρώτης ώρας του ωρολογίου προγράμματος, στην οποία οι μαθητές θα μάθουν τι περιέχει ένα πλήρες πρωινό και θα το καταναλώσουν μαζί με εσάς και τους συμμαθητές τους, με σκοπό να δοθεί έμφαση στην αξία του γεύματος αυτού και να συνδεθεί με θετικές εμπειρίες.
  • Μια άλλη δράση μπορεί να αποτελεί η καθιέρωση «θεματικών εβδομάδων», για παράδειγμα «εβδομάδα χωρίς ανθυγιεινά σνακ» ή «εβδομάδα χωρίς αναψυκτικά», κατά τη διάρκεια των οποίων θα καλούνται οι μαθητές να περιορίσουν την κατανάλωση των συγκεκριμένων τροφίμων και να συμπληρώσουν στην αίθουσα ερωτηματολόγια, στα οποία θα καταγράψουν τη συχνότητα κατανάλωσης των τροφίμων αυτών κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης εβδομάδας.
  • Επιπλέον, μπορεί να πραγματοποιούνται διαγωνισμοί μεταξύ των μαθητών, για παράδειγμα, για τη δημιουργία αφίσας με σύντομα και πρωτότυπα μηνύματα για την υγιεινή διατροφή.
  • Η ενασχόληση με θέματα διατροφής μπορεί να γίνεται και μέσα από τη διαθεματική συνεργασία μεταξύ των μαθημάτων, προσδίδοντας έτσι ένα διασκεδαστικό χαρακτήρα, για παράδειγμα μέσα από τα καλλιτεχνικά ή τη μουσική.

Τέλος, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι οι λεκτικές συμβουλές είναι πολύ λίγο αποτελεσματικές, οπότε για να ενισχυθούν οι επιθυμητές συμπεριφορές διατροφής στους μαθητές δεν χρειάζεται να πεισθούν με τη λογική, αλλά να δουν τις συγκεκριμένες συμπεριφορές να εφαρμόζονται από τα πρότυπά τους, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεστε και οι ίδιοι.    

Το συγκεκριμένο άρθρο, όπως και άλλα παρόμοια μπορείτε να τα βρείτε εδώ.