Όπερα
Η όπερα αποτελεί μουσικό θεατρικό είδος, είναι δηλαδή μουσική σύνθεση που περιλαμβάνει συγχρόνως και σκηνική δράση. Οι διάλογοι των ηθοποιών της όπερας αποδίδονται με τη μορφή τραγουδιού ενώ η θεατρική παράσταση εκτυλίσσεται παρουσία ενός μουσικού συνόλου. Ως είδος θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα μουσικά επιτεύγματα του Δυτικού πολιτισμού και παραμένει ένα από τα πιο δημοφιλή μουσικά είδη.
Ο όρος όπερα ειναι ο πληθυντικός του λατινικού opus που σημαίνει το έργο, δηλώνοντας έτσι την ενσωμάτωση στην όπερα πολλών καλλιτεχνικών ειδών όπως η μουσική, το θέατρο, ο χορός και η σκηνογραφία. Αποδίδεται συχνά στα ελληνικά και ως μελόδραμα, αν και ο όρος αυτός είναι ευρύτερος. Όπερα ονομάζεται επίσης το θέατρο που φιλοξενεί τις παραστάσεις.
Μουσική δομή
Η ποίηση της όπερας ή οι διάλογοι που αναδεικνύουν την πλοκή, αποτελεί το αποκαλούμενο λιμπρέτο (libretto), το οποίο ανάλογα με το είδος της όπερας μπορεί να είναι σοβαρό ή περισσότερο κωμικό. Η μουσική είναι τις περισσότερες φορές συνεχής και έχει ως απώτερο στόχο τη δραματοποίηση των δρώμενων στη σκηνή.
Συνθέτες όπερας
- Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ
- Γκαετάνο Ντονιτσέττι
- ..Λούντβιχ βαν Μπετόβεν
- Τζάκομο Πουτσίνι
- Τζοακίνο Ροσσίνι
- Ρίχαρντ Βάγκνερ
- Ρίχαρντ Στράους
- Τζουζέπε Βέρντι
Είδη τραγουδιού
Φωνές
Οι φωνές των τραγουδιστών της όπερας διακρίνονται καταρχήν σε ανδρικές και γυναικείες. Ανάλογα με αυτή την κατηγοριοποίηση διακρίνουμε τους εξής τύπους φωνών:
Τύποι ανδρικών φωνών
- Βαθύφωνος ή μπάσσος (bass) – καλύπτει τις χαμηλότερες νότες
- Βαρύτονος (baritone) – καλύπτει τις ενδιάμεσες περιοχές
- Τενόρος (tenor) ή οξύφωνος – καλύπτει τις υψηλότερες νότες
- Κόντρα-τενόρος (countertenor) – καλύπτει τις υψηλότερες νότες που μπορεί να φτάσει ανδρική φωνή. Επειδή υπάρχουν μόνο λίγοι κοντρα-τενόροι παγκοσμίως, συχνά οι ρόλοι τους ερμηνεύονται από γυναίκες
Τύποι γυναικείων φωνών
- Κοντράλτο (contralto) – καλύπτει τις χαμηλότερες νότες
- Μεσόφωνος ή μέτσο-σοπράνο (mezzo soprano) – καλύπτει τις ενδιάμεσες περιοχές
- Υψίφωνος ή σοπράνο (soprano) – καλύπτει τις υψηλότερες νότες
Στους παραπάνω τύπους μπορούν να υπάρχουν και φωνές που ανήκουν σε ενδιάμεσες κατηγορίες.
Η παραδοσιακή όπερα αποτελείται από δύο είδη τραγουδιού για την αφήγηση της πλοκής του έργου: το ρετσιτατίβο, το μέρος του διαλόγου που κατά κύριο λόγο προάγει τη δράση και την άρια, όπου μέσω ενός μονολόγου αποκρυσταλλώνεται μια συναισθημα- τική κατάσταση. Αρκετές φορές έχουμε ντουέτα ή μεγαλύτερα ακόμα φωνητικά σύνολα, χωρίς να λείπουν -αν και είναι σπανιότερα- χορωδιακά μέρη.
ΓΝΩΣΤΕΣ ΟΠΕΡΕΣ
LA TRIAVIATA του J.VERDI
Η Μαρία Κάλλας (Νέα Υόρκη, 2 Δεκεμβρίου 1923 – Παρίσι, 16 Σεπτεμβρίου 1977), γεννημένη ως Μαρία Άννα Σοφία Καικιλία Καλογεροπούλου, ήταν κορυφαία Ελληνοαμερικανίδα υψίφωνος και η πλέον γνωστή παγκοσμίως ντίβα της όπερας.ι Η κορυφαία ελληνίδα υψίφωνος, ξεκινώντας από τη Νέα Υόρκη, σφράγισε με τη φωνή της μνημειώδεις όπερες των Μπελίνι, Πουτσίνι, Βέρντι, Βάγκνερ κ.ά. γινόμενη μια από τις πρώτες πραγματικές διασημότητες του χώρου. Ο μύθος της Κάλλας ζει και βασιλεύει, συνεχίζοντας να αποτελεί ορόσημο τόσο για τον κόσμο της όπερας .