ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Θέματα για τη μουσική

Η ΟΠΕΡΑ

Μαρ 202027

Όπερα

Η όπερα αποτελεί μουσικό θεατρικό είδος, είναι δηλαδή μουσική σύνθεση που περιλαμβάνει συγχρόνως και σκηνική δράση. Οι διάλογοι των ηθοποιών της όπερας αποδίδονται με τη μορφή τραγουδιού ενώ η θεατρική παράσταση εκτυλίσσεται παρουσία  ενός μουσικού συνόλου. Ως είδος θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα μουσικά επιτεύγματα του Δυτικού πολιτισμού και παραμένει ένα από τα πιο δημοφιλή μουσικά είδη.

Ο όρος όπερα ειναι ο πληθυντικός του λατινικού opus που σημαίνει το έργο, δηλώνοντας έτσι την ενσωμάτωση στην όπερα πολλών καλλιτεχνικών ειδών όπως η μουσική, το θέατρο, ο χορός και η σκηνογραφία. Αποδίδεται συχνά στα ελληνικά και ως μελόδραμα, αν και ο όρος αυτός είναι ευρύτερος. Όπερα ονομάζεται επίσης το θέατρο που φιλοξενεί τις παραστάσεις.

 

Αποτέλεσμα εικόνας για οπερα fvtofrafies

Μουσική δομή

Η ποίηση της όπερας ή οι διάλογοι που αναδεικνύουν την πλοκή, αποτελεί το αποκαλούμενο λιμπρέτο (libretto), το οποίο ανάλογα  με το είδος της όπερας μπορεί να είναι σοβαρό ή περισσότερο κωμικό.  Η μουσική είναι τις περισσότερες φορές συνεχής και έχει ως απώτερο στόχο τη δραματοποίηση των δρώμενων στη σκηνή.

Συνθέτες όπερας

Είδη τραγουδιού

Φωνές

Οι φωνές των τραγουδιστών της όπερας διακρίνονται καταρχήν σε ανδρικές και γυναικείες. Ανάλογα με αυτή την κατηγοριοποίηση διακρίνουμε τους εξής τύπους φωνών:

Τύποι ανδρικών φωνών

  • Βαθύφωνος ή μπάσσος (bass) – καλύπτει τις χαμηλότερες νότες
  • Βαρύτονος (baritone) – καλύπτει τις ενδιάμεσες περιοχές
  • Τενόρος (tenor) ή οξύφωνος – καλύπτει τις υψηλότερες νότες
  • Κόντρα-τενόρος (countertenor) – καλύπτει τις υψηλότερες νότες που μπορεί να φτάσει ανδρική φωνή. Επειδή υπάρχουν μόνο λίγοι κοντρα-τενόροι παγκοσμίως, συχνά οι ρόλοι τους ερμηνεύονται από γυναίκες

Τύποι γυναικείων φωνών

  • Κοντράλτο (contralto) – καλύπτει τις χαμηλότερες νότες
  • Μεσόφωνος ή μέτσο-σοπράνο (mezzo soprano) – καλύπτει   τις ενδιάμεσες περιοχές
  • Υψίφωνος ή σοπράνο (soprano) – καλύπτει τις υψηλότερες νότες

Στους παραπάνω τύπους μπορούν να υπάρχουν και φωνές που ανήκουν σε ενδιάμεσες κατηγορίες.

Η παραδοσιακή όπερα αποτελείται από δύο είδη τραγουδιού για την αφήγηση της πλοκής του έργου: το ρετσιτατίβο, το μέρος του διαλόγου που κατά κύριο λόγο προάγει τη δράση και την άρια, όπου μέσω ενός μονολόγου αποκρυσταλλώνεται μια συναισθημα-  τική κατάσταση. Αρκετές φορές έχουμε ντουέτα ή μεγαλύτερα ακόμα φωνητικά σύνολα, χωρίς να λείπουν -αν και είναι σπανιότερα- χορωδιακά μέρη.

ΓΝΩΣΤΕΣ ΟΠΕΡΕΣ

LA TRIAVIATA του  J.VERDI

Μία γνωστή άρια απότην όπερα Traviata, στην οποία έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, ερμηνεύει η διεθνούς φήμης Λαρισαία σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου.

(Άρια είναι μία φωνητική μουσική φόρμα για μία λυρική φωνή που βρίσκεται υπό τη συνοδεία οργανικής μουσικής. Συνήθως αποτελεί μέρος όπερας, ορατόριου ή καντάτας και είναι μία λυρική ανάπαυλα στη δραματική – γεμάτη ένταση – εξέλιξη ενός έργου. Συχνά είναι ένα απαιτητικό φωνητικό μέρος, ειδικά κατασκευασμέ-  νο από το συνθέτη προκειμένου να αναδειχτούν οι ικανότητες του λυρικού ερμηνευτή. )

 

Η Μαρία Κάλλας (Νέα Υόρκη, 2 Δεκεμβρίου 1923Παρίσι, 16 Σεπτεμβρίου 1977), γεννημένη ως Μαρία Άννα Σοφία Καικιλία Καλογεροπούλου, ήταν κορυφαία Ελληνοαμερικανίδα υψίφωνος και η πλέον γνωστή παγκοσμίως ντίβα της όπερας.ι Η κορυφαία ελληνίδα υψίφωνος, ξεκινώντας από τη Νέα Υόρκη, σφράγισε με τη φωνή της μνημειώδεις όπερες των Μπελίνι, Πουτσίνι, Βέρντι, Βάγκνερ κ.ά. γινόμενη μια από τις πρώτες πραγματικές διασημότητες του χώρου. Ο μύθος της Κάλλας ζει και βασιλεύει, συνεχίζοντας να αποτελεί ορόσημο τόσο για τον κόσμο της όπερας .

Σχετική εικόνα

Τα σχόλια είναι κλειστά.


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων