ΜΙΚΡΑ ΜΥΣΤΙΚΑ

Η ενασχόληση με παιδιά που έχουν κάποια διαταραχή είναι ένα …ΜΕΓΑΛΟ…ΤΑΞΙΔΙ….μια χρονοβόρα διαδικασία με αμφίβολα αποτελέσματα….Όσο πιο γρήγορα το αποδεχτούμε αυτό γονείς και δάσκαλοι, τόσο πιο ωραία θα περνάμε με αυτά τα παιδιά, τόσο πιο πολλά θα πετύχουν.. Χρειάζεται υπομονή, επιμονή και πεποίθηση ότι ο στόχος θα επιτευχθεί …το παιδί με διαταραχές δεν μπορεί να προχωρά με μεγάλα βήματα και τα αποτελέσματα δεν είναι άμεσα και θεαματικά. Το ουσιαστικό είναι να εδραιώνονται τα αποτελέσματα, να διατηρούνται όσα αποκτήθηκαν και να γίνεται προσπάθεια ώστε η νέα γνώση να μεταβιβάζεται και σε παραπλήσιες.

 

Οι βασικές παιδαγωγικές αρχές που διέπουν τη διδασκαλία στην ειδική αγωγή είναι:

1. ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΣΗ

2. ΠΡΟΣΘΕΤΟΙ ΕΡΕΘΙΣΜΟΙ – ΑΥΤΟΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗΣΗ

3. ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΣΕΩΝ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΜΕ ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ

 

4. ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ (αναλύοντας τις διαδοχικές ενέργειες σε μια δραστηριότητα ή τα βήματα στη σκέψη)

5.ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΠΟΙΗΣΗ (χρησιμοποιήστε φυσικά αντικείμενα, ανάγλυφες εικόνες..)

Εφαρμόσιμες τεχνικές είναι επίσης η σύνδεση των καινούριων δραστηριοτήτων πάνω στην προηγούμενη γνώση και η μάθηση με νόημα, δηλαδή που βασίζεται στις καθημερινές εμπειρίες.

 

Για την ενίσχυση της μνήμης οργανώστε τις δραστηριότητες με πρακτική εφαρμογή. Επίσης βοηθά η χρήση ιστοριών.

Μην ξεχνάτε ποτέ ότι οι μαθητές με ειδικές ανάγκες και ιδιαιτερότητες:

 

  • Δε θυμούνται να απαντήσουν σε κάτι που την προηγούμενη ώρα είχαν μάθει.
  • Τη μια μέρα απαντούν σωστά τις ερωτήσεις και την επόμενη δεν έχουν ιδέα.
  • Όταν τους ζητείται να κάνουν κάτι δεν το ολοκληρώνουν ή το κάνουν μισό.
  • Η ικανότητα τους για προσοχή και συγκέντρωση είναι πολλή φτωχή.
  • Δεν ενδιαφέρονται να μάθουν κι έχουν περιορισμένη ικανότητα κατανόησης.
  • Χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να κατανοήσουν κάτι σε σύγκριση με άλλα παιδιά.
  • Επειδή δεν μπορούν να παρακολουθήσουν το μάθημα, δημιουργούν προβλήματα την ώρα της διδασκαλίας. 
  • Στα παιδιά με ΔΕΠΥ βοηθά πολύ να διατηρούν σημειωματάριο καθηκόντων για την κατ’ οίκον εργασία και να το ενημερώνουν.

 

  • Στα παιδιά με ΔΕΠΥ βοηθά πολύ να γίνονται συχνά διαλείμματα και να δίνονται ευκαιρίες για να σηκωθεί στα πλαίσια των δραστηριοτήτων, έτσι ώστε να εκτονώνει την ενέργεια του. Δώστε τους την ευκαιρία να εκτονωθούν πριν ξεκινήσει μια δύσκολη δραστηριότητα.

 

  • Στους μαθητές με προβλήματα συμπεριφοράς διδάξτε τρόπους ελέγχου του θυμού (π.χ. επίδειξη ψυχραιμίας ή απομάκρυνση).

 

  • Μην προσβάλλετε τα παιδιά μπροστά στην τάξη για τη συμπεριφορά τους. Μιλήστε τους ιδιαιτέρως.

 

  • Γονείς και εκπαιδευτικοί πρέπει να δουλεύουν ως ομάδα. Συντονίστε από κοινού τρόπους ώστε να υπάρχουν ενιαίες προσεγγίσεις των προβλημάτων του παιδιού στο σπίτι και στο σχολείο.

 

  •  Οι δάσκαλοι οφείλουν να ενημερώνουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα, γραπτά ή προφορικά, τους γονείς για την πρόοδο των παιδιών τους.

 

Δες πιο αναλυτικά: Τα μυστικά για τα παιδιά με Νοητική Υστέρηση

 

CC BY 4.0 Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.