Εσωτερική αξιολόγηση



Λήψη αρχείου

Έτησια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού
Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2021-2022)
Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται
σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου
Το ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. ΑΙΓΙΟΥ δημιουργήθηκε με την αριθμ.102255/Δ3/20-08-2021 (ΦΕΚ3896Β’/20-08-2021) Υ.Α. με
θέμα: «Ιδρύσεις, προαγωγές και υποβιβασμοί Σχολικών Μονάδων ΕΑΕ…» και φοιτούν είκοσι τρεις (23) μαθητές
με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μοιρασμένοι σε τέσσερα τμήματα. Ειδικότερα λειτουργούν οι τάξεις Α,Β,Δ
Γυμνασίου και Α Λυκείου.
Υπάρχει έλλειψη προσωπικού στις ειδικότητες ΠΕ08 ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ 3 ώρες, ΠΕ11 ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ 14
ώρες, ΠΕ79.01 ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ 3 ώρες, ΠΕ82 ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ 9 ώρες, ΠΕ86 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ 18
ώρες,ΠΕ21,ΠΕ28,ΠΕ30,ΔΕ1ΕΒΠ. Για το λόγο αυτό το σχολείο λειτουργεί με ωρολόγιο πρόγραμμα
συνδιδασκαλιών που απαρτίζεται από τρία πεντάωρα και δύο τετράωρα. Παρά τις δυσκολίες που δημιουργεί η
έλλειψη προσωπικού στο σχολείο εφαρμόζονται καινοτόμες μέθοδοι διδασκαλίας με στόχο την ολόπλευρη
ανάπτυξη των γνωστικών, συναισθηματικών και ψυχοκινητικών δεξιοτήτων των μαθητών.
Το σχολείο είναι ο χώρος που οι μαθητές ζουν πολλές ώρες, μαθαίνουν, σκέφτονται, δημιουργούν, κάνουν φιλίες,
διαμορφώνουν χαρακτήρα, στάσεις και αξίες ζωής. Για να υλοποιηθεί αποτελεσματικά το πολυδιάστατο έργο
του σχολείου, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ύπαρξη κανόνων ορίων, κατανομή ρόλων και ευθυνών στα μέλη
του, ιεραρχική διάρθρωση της ομάδας, στοιχεία τα οποία συναντάμε στη λειτουργία κάθε δημοκρατικά
οργανωμένης ομάδας.
Μέσω των συμφωνημένων όρων και κανόνων του Κανονισμού του Σχολείου επιδιώκεται:
Α.Η εξασφάλιση της σωματικής και συναισθηματικής ασφάλειας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
Β.Η διαμόρφωση προσωπικοτήτων που λειτουργούν υπεύθυνα, σέβονται τις ελευθερίες των άλλων και
συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους.
Γ.Η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην
εκπαιδευτική διαδικασία.
Δ.Η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/ριας,
αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
Ε.Η δημιουργία εύρυθμων, ευχάριστων και αποδοτικών συνθηκών διδασκαλίας, μάθησης και εργασίας.
Συστεγάζεται με το 1ο ΓΕΛ Αιγίου, γεγονός που ευνοεί την προώθηση ενταξιακών πρακτικών και την
ευαισθητοποίηση της ευρύτερης κοινότητας σε θέματα αναπηρίας και αλληλεγγύης. Εμπνεόμενο από τη
φιλοσοφία της συνεκπαίδευσης το σχολειό μας επιδιώκει τη συστηματική και οργανωμένη αλληλεπίδραση όλων
των μαθητών μας με τους μαθητές του 1ου ΓΕΛ Αιγίου.
Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Θετικά σημεία
ΘΕΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ:
1) Η έλλειψη ρατσιστικών συμπεριφορών .
2) Η άριστη σχέση εκπαιδευτικών και μαθητών.
3) Ο μικρός αριθμός μαθητών στο σχολείο που έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να
αναπτύσσουν σχέσεις όλα μεταξύ τους,
4) Η άψογη συνεργασία της διευθύντριας του σχολείου τόσο με το προσωπικό όσο και
με τους γονείς και κηδεμόνες των παιδιών που φοιτούν
5) Η ύπαρξη του Σύμβουλου Σχολικής Ζωής.
Σημεία προς βελτίωση
ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗ:
1) Η ύπαρξη ψυχοκοινωνικής υπηρεσίας όλες τις ημέρες στο σχολείο.
2) Η πλήρης στελέχωση του σχολείου με εκπαιδευτικούς και ιδιαίτερα με ειδικότητες
όπως ο γυμναστής και της πληροφορικής καθώς μέσα από αυτά τα μαθήματα
μπορούν να δημιουργηθούν πιο εύκολα δραστηριότητες που αναπτύσσουν το
αίσθημα της συνεργασίας και της ομαδικότητας.
3) Η υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σε στρατηγικές
επίλυσης συγκρούσεων ή διαχείρισης συναισθημάτων.
4) Η επιμόρφωση των μαθητών μέσα από προγράμματα υγείας που σχετίζονται με την
επίλυση συναισθηματικών και συμπεριφορικών προβλημάτων.
5) Η επικοινωνία της κοινωνικής λειτουργού με φορείς και σωματεία με σκοπό την
παρακολούθηση κάποιας ημερίδας από τους μαθητές σχετιζόμενη με τον σχολικό
εκφοβισμό ή τη συμμετοχή των μαθητών σε δράσεις με σκοπό τη βελτίωση του
αισθήματος της συνεργασίας και του σεβασμού.
Παρακάτω σας παραθέτω κάποιο από το υλικό της δράσης (το ερωτηματολόγιο που δόθηκε
στους μαθητές, το ερωτηματολόγιο που δόθηκε στο προσωπικό, το link της ταινίας μικρού
μήκους που παρακολούθησαν οι μαθητές και το φυλλάδιο που μοιράστηκε κατά την
ενημέρωση των μαθητών για το σχολικό εκφοβισμό).
Διοικητική λειτουργία
Θετικά σημεία
Σημεία προς βελτίωση
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Θετικά σημεία
Η ενδοσχολική επιμόρφωση στην Διαφοροποιημένη Διδασκαλία, προώθησε την συνεργατική μάθηση ως
αποτέλεσμα της γνώσης που προκύπτει από τα εμπειρικά δεδομένα της εκπαιδευτικής κοινότητας και εδραιώνει
την κοινή επαγγελματική πρακτική μεταξύ των μελών της
.Η ενεργητική συμμετοχή τους στη διεργασία της μάθησης μπορεί να επιτεύχθηκε με την ανάπτυξη συντονισμού
συνεργατικών πρακτικών μεταξύ όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
Η επιμόρφωση αυτή δεν πέτυχε όχι μόνο τη προσφορά γνώσεων αλλά και την αλλαγή των στάσεων που
δυσχεραίνουν τη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Αυτή αποδείχτηκε ότι είναι μια διαδικασία που δεν επιφέρει
μόνο αλλαγές στην αίθουσα διδασκαλίας αλλά διαρκή αλλαγή στη καθημερινή κουλτούρα του σχολείου. …
Σημεία προς βελτίωση
Τις τελευταίες δεκαετίες η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αποτελεί βασικό και αναπόσπαστο μέρος της
προσωπικής και επαγγελματικής τους ανάπτυξης. Η αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου, του σχολείου και κατ’
επέκταση του εκπαιδευτικού συστήματος υπαγορεύει τη συμμετοχή του εκπαιδευτικού σε μη τυπικές μορφές
εκπαίδευσης, σε προγράμματα επιμόρφωσης.
Όμως η επιμόρφωση αυτή θα πρέπει:
α) να είναι συνδεδεμένη με τη σχολική πράξη,
β) να εμπλέκει ενεργά τους επιμορφούμενους στις διαδικασίες προγραμματισμού, υλοποίησης και αξιολόγησής
της και να αξιοποιούνται οι εμπειρίες, οι ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους ακολουθώντας τις αρχές της
εκπαίδευσης ενηλίκων και της δια βίου μάθησης,
Γ. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Λειτουργία
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν
3
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις )
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
Λειτουργία
Διοικητική λειτουργία
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν
1
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις )
Σχολείο και κοινότητα
Λειτουργία
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν
0
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις

Παρατηρήσεις / Σχόλια
Έγινε χρήση εποπτικών μέσων διδασκαλίας με στόχο την πρόκληση της προσοχής
των μαθητών, τη διέγερση του ενδιαφέροντος τους και την ανάπτυξη της κριτικής
τους ικανότητας. Ενδεικτικά χρησιμοποιήθηκαν tablet και το εργαστήριο
ηλεκτρονικών υπολογιστών, πραγματοποιήθηκαν μικρές πειραματικές διαδικασίες
σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών, δημιουργήθηκαν από τους μαθητές
αφίσες πάνω σε διάφορες διδακτικές ενότητες με στόχο την κατανόηση βασικών
εννοιών και την επίτευξη συνεργασίας μεταξύ των μαθητών , αλλά και μαθητών-
εκπαιδευτικού. Επιπρόσθετα για να ανταποκριθούν στις ανάγκες των μαθητών, οι
εκπαιδευτικοί εφαρμόζουν σε ικανοποιητικό βαθμό μεθόδους διαφοροποιημένης
διδασκαλίας με στόχο την θετική επίδραση στα μαθησιακά αποτελέσματα όλων των
μαθητών, λαμβάνοντας υπόψιν την ετοιμότητα κάθε μαθητή, τα ενδιαφέροντά του
και το μαθησιακό του προφίλ. Τα παραπάνω δηλώνουν ποικιλία μεθόδων
διδασκαλίας και αξιολόγησης από τηνπλευρά των εκπαιδευτικών αλλά και
συστηματική παρακολούθηση των μαθητών/τριών με αποτέλεσμα την επιτυχή
ανατροφοδότηση και την επίτευξη των γνωστικών στόχων. Θετικά αξιολογείται και
η προσπάθεια για κοινωνική ενεργοποίηση των μαθητών και η ανάπτυξη νέων
δεξιοτήτων των μαθητών.Στο ιστολόγιο του σχολείου έχουν αναρτηθεί φωτογραφίες
από τα πειράματα που έχουν εκτελέσει οι μαθητές του σχολείου, κάποιες αφίσες που
έχουν κατασκευάσει οι μαθητές και μια παρουσίαση που πραγματοποίησαν στα
πλαίσια ενός περιβαλλοντικού προγράμματος που ανέλαβε και έφερε εις πέρας η Α΄
και Β ΄ Γυμνάσιου. Η υλοποίηση των δράσεων εφαρμογής πρακτικών
διαφοποιημένης μάθησης και τα αποτελέσματα αυτής κρίνονται ικανοποιητικά, με
περισσότερα θετικά παρά αρνητικά στοιχεία. Οι εκπαιδευτικοί ανταποκρίθηκανμε
μεγάλο ενδιαφέρον στην ενδοσχολική επιμόρφωση που πραγματοποιήθηκε σχετικά
με τις αρχές και τις στρατηγικές διαφοροποιημένης μάθησης και εμπλούτισαν με
αρκετές πρακτικές διαφοροποίησης τη διδασκαλία τους,καθώς θεώρησαν ότι η
συγκεκριμένη διδακτική μεθοδολογία μπορεί να αποτελέσει αντιστάθμισμα
τωνπεριορισμών στη γνώση και στη μάθηση που αντιμετωπίζει το μαθητικό
δυναμικό του σχολείου μας. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην προσαρμογή του
περιεχομένου του αναλυτικού προγράμματος και των εργαλείων μάθησης στις
ανάγκες, τη μαθησιακή ετοιμότητα, τα ενδιαφέροντα και το μαθησιακό προφίλ
τουμαθητικού δυναμικού του σχολείου μας καθώς και στην αύξηση του βαθμού
εμπλοκής των μαθητών στην μαθησιακή διαδικασία, γεγονός που συνέβαλε στην
ανάπτυξη θετικής στάσης των μαθητών απέναντι στη διδακτική πρακτική, σε
ιδιαίτερα αυξημένα επίπεδα συμμετοχής και κινητοποίησης καθώς και
στονπεριορισμό φαινομένων σχολικής διαρροής. Η ασύγχρονη εργασία των μαθητών
κατά τη διάρκεια της διαφοροποιημένης μάθησης έδινε τη δυνατότητα σε κάθε παιδί
να προχωρά με το δικό του ρυθμό εργασίας και μάθησης ενώ τα κίνητρα μάθησης
που δόθηκαν βοήθησαν στην εκπόνηση και ολοκλήρωση των εργασιών από τους
μαθητές. Σε μεγάλο βαθμό οι εκπαιδευτικοί ενέταξαν στη διδασκαλία τους
συνεργατικές στρατηγικές μάθησης ώστε κάθε παιδί να έχει τη δυνατότητα να
συμμετέχει στην ομάδα για ανταλλαγή απόψεων, εμπλουτισμό και διόρθωση της
ατομικής του εργασίας ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις υιοθετήθηκε ευέλικτος
σχηματισμός ομάδων προκειμένου να υπάρχουν ευκαιρίες συνεργασίας μαθητών
διαφορετικών ομάδων με απώτερο στόχο την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων
των μαθητών του σχολείου μας. Επιπλέον, έμφαση δόθηκε στην καλλιέργεια
κλίματος εμπιστοσύνης καθώς και στην ανάπτυξη πρόσθετων γνώσεων και
δεξιοτήτων (κυρίως κοινωνικοσυναισθηματικού τομέα) που κρίνονται αναγκαίες για
παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι μαθητές ανέπτυξαν το αυτοσυναίσθημά
τους και ενίσχυσαν την αυτοεκτίμηση, την αυτογνωσία και τον βαθμό ανάληψης
προσωπικής ευθύνης, καθώς ενθαρρύνονταν να αναλαμβάνουν ευθύνες και να
αναπτύσσουν στάσεις και δεξιότητες αυτόνομης μάθησης. Οι μαθητές κατά τη
διάρκεια της χρονιάς ενεπλάκησαν σε δραστηριότητες βιωματικής και
ανακαλυπτικής μάθησης όπως μικρές πειραματικές διαδικασίες στο πλαίσιο της
τάξης , δημιουργία ερευνητικών εργασιών με τη χρήση των νέων τεχνολογιών και
παρουσίασή αυτών στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου , συνεντεύξεις ,
κατασκευή αφισών στο πλαίσιο της τάξης ως μέρος της μαθησιακής διαδικασίας .
Τέλος, η δράση συνέβαλε στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και την ανάπτυξη
της συνεργασίας μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας, καθώς επιδιώχθηκε η
συνεργασία της συντονίστριας με άτομα διαφορετικών ειδικοτήτων και ο από
κοινού σχεδιασμός και παρατήρηση των εφαρμογών διαφοροποίησης. Με τον τρόπο
αυτό επετεύχθη όχι μόνο η καλλιέργεια σχέσεων συνεργασίας και εκτίμησης μεταξύ
των εκπαιδευτικών αλλά και η αύξηση του αριθμού των εκπαιδευτικών που θα
υιοθετήσουν διαφοροποιημένες μεθόδους διδασκαλίας, καθώς εμπλέκοντάς τους στη
διαδικασία σχεδιασμού και εφαρμογής διαφοροποιημένης διδασκαλίας, αυτοί
σταδιακά αισθάνονταν πιο άνετα και με αυτοπεποίθηση απέναντι στη νέα μέθοδο.
Ωστόσο, λόγω του μεγέθους της σχολικής μονάδας και της ιδιαιτερότητας του
μαθητικού πληθυσμού προτιμήθηκε η εφαρμογή τεχνικών διαφοροποιημένης μάθησης
σε συγκεκριμένες ενότητες μαθημάτων που διδάσκονται οι μαθητές του σχολείου,
ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να αφιερωθεί ο απαιτούμενος διδακτικός χρόνος για
την εφαρμογή πρακτικών διαφοροποιημένης μάθησης και να είναι πιο εύκολη
ησύγκριση των αποτελεσμάτων από την εφαρμογή πρακτικών διαφοροποίησης σε
σχέση με την παραδοσιακή διδασκαλία στον ίδιο μαθητικό πληθυσμό και στο ίδιο
γνωστικό αντικείμενο. Για το λόγο αυτό προτείνεται η δράση να συνεχιστεί κατά
τρόπο πιο συστηματικό και το επόμενο σχολικό έτος με μεγαλύτερο αριθμό
διδακτικών ενοτήτων στις οποίες θα εφαρμόζονται πρακτικές διαφοροποιημένης
μάθησης.
Σημαντικότερα αποτελέσματα των Δράσεων
Στο ιστολόγιο του σχολείου και στους συνδέσμους

1655832975943.jpg

1655833132493.jpg

Οδηγός διαχείρισης ιστολογίου στο blogs.sch.gr

1655833225030 (1)ANAST

1655833225053

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ (2)

ΔΡΑΣΕΙΣ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Αισθητική εμπειρία και μάθηση

συνέντευξη – σχολικό περιοδικό

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ (1)

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

AUHNA DIAFOROPOIHMENH DIDASKALIA


https://blogs.sch.gr/eneegylaig/wp-admin/post.php?post=78&action=edit

ΑΘΗΝΑ ΔΙΑΦΟΠΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

POWER POINT ΑΘΗΝΑ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ


Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Η απουσία εργαστηρίου φυσικών επιστημών για την υποστήριξη της διδασκαλίας των
μαθήματων των Φυσικών Επιστημών.
Ο ελλιπής εξοπλισμός και τα διαθέσιμα μέσα των σχολείουδυσκόλεψαν την εφαρμογή καινοτόμων πρακτικών
καθώς τα υπάρχοντα δεν επαρκούν και δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες διδακτικές ανάγκες και μαθησιακές
διαδικασίες.
Ανάδειξη Πρακτικών και προτάσεις για αξιοποίησή τους από άλλα σχολεία (προαιρετικά).
Πρακτική 1
Άξονας
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Τίτλος Δράσης
Εκτέλεση πειραμάτων κατά τη διάρκεια του μαθήματος.Χρήση των ΤΠΕ στην
καθημερινή διδασκαλία. Συνεχής ανατροφοδότηση με υλικό από το Internet ( π.χ
προσομοιώσεις πειραμάτων) Πρόσκληση αντιπροσώπου ΕΚΦΕ για παρουσίαση
πειραμάτων στη σχολική μονάδα
Στόχος Βελτίωσης
Ανάπτυξη συνεργασίας μαθητών -εκπαιδευτικών για την ανάπτυξη ενδιαφέροντος στα μαθήματα Φυσικών
επιστήμων μέσω της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας.
Ενίσχυση του ενδιαφέροντος και της συμμετοχής των μαθητών σε εργαστηριακές ασκήσεις.
Ενέργειες Υλοποίησης
Υλικό (παράθεση υπερσυνδέσμου)
https://blogs.sch.gr/eneegylaig/files/2022/06/ΡΥΠΑΝΣΗ-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ-1.pptx
Πρακτική 2
Άξονας
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Τίτλος Δράσης
Ομαδοσυνεργατική μέθοδος με φύλλα εργασίας διαβαθμισμένης δυσκολίας –
Βιωματική προσέγγιση με αξιοποίηση της εμπειρίας των μαθητών -Θεατρικό
παιχνίδι- Role playing
Στόχος Βελτίωσης
Να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τη γλώσσα στόχο (σε προσομοίωση) όπως ομιλείται σε συνήθεις περιστάσεις
διαπροσωπικής επικοινωνίας, μεταφέροντας κατ’ αυτόν τον τρόπο αυτό που έμαθαν στη δική τους
πραγματικότητα. Ανάδειξη και αξιοποίηση των ενδιαφερόντων και των ευρύτερων εμπειριών των μαθητών
προκειμένου να εμπλακούν στις διαδικασίες της μάθησης.Επίσης οι μαθητές αναμένεται να παράγουν προφορικό
και γραπτό λόγο μέσα από την ανάπτυξη της βιωματικής και συνεργατικής μάθησης, ενισχύοντας παράλληλα τη
δημιουργική και κριτική τους σκέψη. Να αξιοποιήσουν τις γνώσεις και στρατηγικές που έχουν αναπτύξει για να
επικοινωνήσουν με άλλους σεβόμενοι τη διαφορετικότητά τους.
Ενέργειες Υλοποίησης
Στην αρχή της διαδικασίας υλοποίησης θεωρήθηκε σκόπιμο μέσω συζήτησης (ημιδομημένη συνέντεξη με κάθε
εκπαιδευτικό ξεχωριστά) να διερευνηθούν οι στάσεις και οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών της
σχολικής μονάδας σχετικά με τη διαφοροποιημένη μάθηση και τις τεχνικές διαφοροποίησης της διδασκαλίας
που γνωρίζουν και τυχόν εφαρμόζουν στη διδασκαλία τους. Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών φάνηκε να
αναγνωρίζει την αποτελεσματικότητα εφαρμογής πρακτικών διαφοροποίησης της μάθησης – και δη σε τάξεις
μεικτής ικανότητας – και οι συμμετέχοντες παραδέχτηκαν ότι συχνά τροποποιούν τον τρόπο διδασκαλίας τους
είτε ενστικτωδώς είτε γιατί κάποια ιδιαίτερη συνθήκη τους αναγκάζει προκειμένου να διευκολύνουν τους
μαθητές κατά τη διαδικασία της μάθησης. Παρόλο που η εναλλαγή διδακτικών τεχνικών ενδεχομένως επιφέρει
κάποια ποιοτική αλλαγή στη διδασκαλία τους, διαπιστώθηκαν κάποιες παρανοήσεις σχετικά με τη φιλοσοφία
και το περιεχόμενο της διαφοροποιημένης μάθησης καθώς και τις τεχνικές διαφοροποίησης. Για το λόγο αυτό
κρίθηκε σκόπιμο να γίνει μια ενδοσχολική επιμόρφωση από την συντονίστρια της δράσης στο σύνολο του
εκπαιδευτικού προσωπικού της σχολικής μονάδας (βλ παρακάτω αναλυτικά). Στη συνέχεια έγινε διερεύνηση
των αναγκών των μαθητών μέσω χορήγησης ειδικών ερωτηματολογίων τα οποία συμπλήρωσαν οι μαθητές.
Η οικοδόμηση διαφοροποιημένων μαθημάτων πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις και έγινε εν είδη μεντορικής
παρέμβασης από τη συντονίστρια επιδιώκοντας τη συνεργασία με συναδέλφους διαφόρων ειδικοτήτων και
καθιστώντας φανερή τη διαδικασία σχεδιασμού και υλοποίησης καθώς και τα αποτελέσματα των διδακτικών
παρεμβάσεων στο σύνολο της διδακτικής κοινότητας του σχολείου.
Η πρώτη φάση (ακαδημαϊκή φάση) σχετίζεται με την προετοιμασία του εκπαιδευτικού να διαφοροποιήσει
κατάλληλα το μάθημα ώστε να ανταποκριθούν θετικά σε όσα ορίζει το αναλυτικό πρόγραμμα όλοι οι μαθητές
παρόλο που αυτοί διαφέρουν στο ρυθμό μάθησης και στην ετοιμότητα να παρακολουθήσουν και να
ανταποκριθούν στις μαθησιακές απαιτήσεις ορισμένων μαθημάτων. Η κύρια ερώτηση που κλήθηκαν να
απαντήσουν οι εκπαιδευτικοί σε αυτό το στάδιο σχετίζεται με το τι μπορούν να διαφοροποιήσουν και πώς.
Επικουρικά δημιουργήθηκε και διανεμήθηκε στους εκπαιδευτικούς ένα φυλλάδιο με κάποιες ενδεικτικές
ερωτήσεις για προσωπικό αναστοχασμό (π.χ. Τι θέλω οι μαθητές μου να ξέρουν, να πράττουν και να αισθάνονται
ως αποτέλεσμα της διδασκαλίας; / Ποια είναι η απαραίτητη γνώση του διδακτικού μου στόχου σήμερα; Πώς
αυτός ο στόχος σχετίζεται με τα ενδιαφέροντα και την άποψη ζωής των μαθητών μου; κ.λπ.)
Η δεύτερη φάση (διδακτική φάση) αφορά στην εφαρμογή των τεχνικών διαφοροποιημένης μάθησης που
σχεδίασαν για το συγκεκριμένο μαθητικό πληθυσμό οι εκπαιδευτικοί. Αξίζει να αναφερθεί ότι σε αυτή τη φάση
δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στον συνδυασμό της εξατομικευμένης εργασίας σε ιεραρχίες δραστηριοτήτων με τη
συνεργατική μάθηση τόσο σε επίπεδο ομάδας μεικτής ικανότητας όσο και σε επίπεδο ολομέλειας της τάξης. Στο
τέλος κάθε διδακτικής παρέμβασης πραγματοποιούνταν αναστοχαστική συζήτηση μεταξύ των εμπλεκόμενων
εκπαιδευτικών.
Οι διδακτικές ενότητες που επιλέχθηκαν για την παραδειγματική εφαρμογή τεχνικών διαφοροποίησης είναι:
«Η εποχή του Χαλκού»: Α ΄ Γυμνασίου – Ιστορία
Ενδεικτικές παρεμβάσεις:
Ειδικά διαμορφωμένα φύλλα εργασίας
Χρήση ΤΠΕ για προσομοιώσεις και εικονικές περιηγήσεις
Παρακολούθηση εκπαιδευτικών βίντεο
Σύνδεση με το παρόν: περιήγηση στα αρχαιολογικά ευρήματα μέσω προβολής
βίντεο και φωτογραφιών
Τέχνη στην εποχή του Χαλκού: οι δημιουργίες των μαθητών
Μινωικά ανάκτορα: δημιουργία κάτοψης από την ολομέλεια της τάξης
«Η διατροφή» : Α΄ Γυμνασίου – Γλώσσα (4η ενότητα) / Συνεργασία με τη σχολική νοσηλεύτρια κα Σγούρα
Ενδεικτικές παρεμβάσεις:
Ειδικά διαμορφωμένα φύλλα εργασίας
Κατασκευή της πυραμίδας της διατροφής από την ολομέλεια της τάξης
Καθημερινή παρακολούθηση της διατροφής των παιδιών της τάξης
Διαμόρφωση υγιεινών διατροφικών συνηθειών
«Το περιβάλλον» : Α΄ Γυμνασίου, Β΄ Γυμνασίου (Λογοτεχνία: Λουίς Σεπούλβεδα «Το μαύρο κύμα» / Ινδιάνος
Σιάτλ «Ένα παλιό μήνυμα για τον σύγχρονο κόσμο) / Συνεργασία με τη Φυσικό κα Βαμβακά
Ενδεικτικές παρεμβάσεις:
Δημιουργία ppt και παρουσίαση από τους μαθητές της Α΄ και Β΄ Γυμνασίου στο
υπόλοιπο σχολείο
Δημιουργία poster
Καθαρισμός προαύλιου χώρου
Δεντροφύτευση
«Το επάγγελμα του μηχανικού αυτοκινήτων»: Β΄ Γυμνασίου (Γλώσσα ενότητα 5/ Λογοτεχνία: Μένης
Κουμανταρέας – Γραφείον Ευρέσεως Εργασίας) / Συνεργασία με κα Μπάλλα, διδάσκουσα ΣΕΠ
Ενδεικτικές παρεμβάσεις:
Χρήση ΤΠΕ και αναζήτηση πληροφοριών για το επάγγελμα του μηχανικού
αυτοκινήτων από τους ίδιους τους μαθητές σε ομάδες εργασίας
Δημιουργία ppt και παρουσίαση από τους μαθητές της Α΄ και Β΄ Γυμνασίου στο
υπόλοιπο σχολείο
Δημιουργία ερωτηματολογίου συνέντευξης
Role play
Εκπαιδευτική επίσκεψη του σχολείου σε συνεργείο αυτοκινήτων
Συνέντευξη από ειδήμονα (μηχανικός αυτοκινήτων)
Δημιουργία «σχολικού περιοδικού» με τη συνέντευξη που πήραν οι μαθητές
Υλικό (παράθεση υπερσυνδέσμου)
https://blogs.sch.gr/eneegylaig/synenteyxi-1-4/ https://blogs.sch.gr/eneegylaig/athinadiafopopoiimeni-
didaskalia/ https://blogs.sch.gr/eneegylaig/scholiko-periodikoeneegyl-
aigioy/ https://blogs.sch.gr/eneegylaig/auhna-diaforopoihmenh-didaskalia/
Πρακτική 3
Άξονας
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
Τίτλος Δράσης
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών σχετικά με τεχνικές διαχείρισης προβληματικών
καταστάσεων μέσα στην τάξη, συμπεριφορές εξάρτησης κ.α. Δημιουργία project και
αφισών με θέμα την ισότητα τα δικαιώματα και το σχολικό εκφοβισμό
Στόχος Βελτίωσης
Ανάπτυξη θετικής στάσης και συμπεριφοράς των μαθητών απέναντι στο σχολείο Βελτίωση της επικοινωνίας
εκπαιδευτικών-μαθητών, αλλά και των μαθητών μεταξύ τους • Επιμόρφωση εκπαιδευτικών σχετικά με
τεχνικές διαχείρισης προβληματικών καταστάσεων μέσα στην τάξη, συμπεριφορές εξάρτησης κ.α.
Μείωση παραβατικών συμπεριφορών μέσα στη σχολική μονάδα π.χ. εκδήλωση
αρνητικών συμπεριφορών: άσκηση βίας
Ενέργειες Υλοποίησης
Εστιάσαμε την προσοχή μας στο να δημιουργηθούν συνεργατικές σχέσεις, να υπάρχει επικοινωνία, εκτίμηση και
εμπιστοσύνη τόσο μεταξύ των μαθητών όσο και μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών. Προσπαθήσαμε να υπάρχει
πλήρης υποστήριξη των μαθητών από όλο το προσωπικό του σχολείου ώστε να υπάρχει βελτίωση αλλά και
ενίσχυση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών. Τηρήθηκε όλο το χρονοδιάγραμμα που είχαμε δημιουργήσει στο
αρχικό στάδιο της αξιολόγησης.
Η υλοποίηση της δράσης ξεκίνησε με μία συνάντηση των υπευθύνων τμηνμάτων, του σύμβουλου σχολικής ζωής
και της κοινωνικής λειτουργού ώστε να ενημερωθούν για τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν κια το
χρονοδιάγραμμα της υλοποίησης ώστε να βοηθήσουν όλοι στο να επιτευχθεί ο στόχος.
Έγινε στους μαθητές προβολή μίας ταινίας μικρού μήκους βασισμένη στο σχολικό εκφοβισμό, τους παρείχαμε
ενημερωτικό φυλλάδιο και συζητήσαμε μαζί τους για το τι γνωρίζουν σχετικά με το σχολικό εκφοβισμό, για τις
σχέσεις με τους συμμαθητές τους, αν έχουν παρατηρήσει επιθετικές συμπεριφορές μαθητών σε συμμαθητές τους
και αν ναι που πιστεύουν ότι οφείλονται. Δημιουργήσαμε αφίσες με θέμα την ισότητα και το σεβασμό. Μέσα από
τα ερωτηματολόγια που δόθηκαν στα παιδιά και στο προσωπικό του σχολείου καταγράφηκε η ύπαρξη
προβλημάτων που υπάρχει μεταξύ των μαθητών και οι αιτίες που μπορεί να δημιουργούντέτοιες συμπεριφορές.
Αφού καταγράφηκαν τα αποτελέσματα των ερηματολογίων έγινε συνάντηση των υπευθύνων τμημάτων, του
σύμβουλου σχολικής ζωής και της κοινωνικής λειτουργού ώστε να ενημερωθούν για τα αποτελέσματα αυτά και
να αποφασίσουν να καλέσουν τους γονείς ή τους κηδεμόνες των μαθητών που παρουσιάζουν επιθετική
συμπεριφορά. Σε κάποιες περιπτώσεις οι γονείς ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα, κλείστηκαν ατομικά ραντεβού
κατά τα οποία έγινε ενημέρωση για τη συμπεριφορά του παιδιού τους, ανταλλαγή απόψεων για το πως μπορεί να
βοηθηθεί το παιδί ώστε να σταματήσει να έχει τη συμπεριφορά αυτή. Ωστόσο, υπήρξαν γονείς και κηδεμόνες που
δεν θέλησαν να συνεργαστούν μαζί μας. Επιπλέον, φτιάξαμε μία ομάδα παιδιών που θα μπορούσαν να
λειτουργήσουν ως διαμεσολαβητές στην επίλυση πρροβλημάτων μεταξύ των συμμαθητών τους και τους
ενημερώσαμε για τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν να βοηθήσουν.
Στη συνέχεια, δημιουργήσαμε φυλλάδια στα οποία αναγράφονταν κανόνες που θα έπρεπε να τηρούνται από τους
μαθητές αλλά και φυλλάδια με τα δικαιώματά τους. Ενισχύσαμε την επικοινωνία και τη συνεργασία των
μαθητών με τους εκπαιδευτικούς ζητώντας από τους εκπαιδευτικούς να αφιερώσουν λίγο από το χρόνο τους να
συζητήσουν με τους μαθητές για τυχόν προβλήματα που μπορεί να έχουν εντός της σχολικής κοινότητας τόσο σε
σχέση με τους άλλους μαθητές όσο και με το προσωπικό του σχολείου και να προτείνουν λύσεις. Οι
εκπαιδευτικοί με τη σειρά τους αφιέρωσαν χρόνο να ακούσουν τους μαθητές, προώθησαν το σεβασμό και τη
συνεργασία ανάμεσα στους μαθητές. Συζητήσαμε με τους μαθητές που εμπλέκονται στα περιστατικά βίας
σχτεικά με το τι τους ωθεί στα να συμπεριφέρονται έτσι, τους προτείναμε λύσεις και παρακολουθήσαμε ειδικά
στα διαλλείματα αν εφαρμόζουν τους κανόνες που θέσαμε στη συνάντηση μαζί τους.
Υλικό (παράθεση υπερσυνδέσμου)

Αισθητική εμπειρία και μάθηση

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ (2)


Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις
Θέμα 1
Άξονας
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Ειδικότερο Θέμα
Θέμα 2
Άξονας
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Ειδικότερο Θέμα
Προτείνεται για το επόμενο σχολικό έτος επιμόρφωση με θέμα Η Τέχνη ως μέσο
ένταξης, συμπερίληψης και διαφοροποιημένης διδασκαλίας. Η ανάδειξη πρακτικών
διαμεσολάβησης της τέχνης στη διδασκαλία (εκπαίδευση μέσω της τέχνης και της
αισθητικής εμπειρίας, ανάδειξη σύγχρονων πρακτικών στη διδακτική των τεχνών,
συνεργασία εκπαιδευτικών καλλιτεχνικών ειδικοτήτων με άλλους εκπαιδευτικούς
κλπ.)…
Θέμα 3
Άξονας
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Ειδικότερο Θέμα